Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia

Kadencja 2020-2024

Skład Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia, zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 26/2020/2021 i po uzupełnieniach wynikających z zarządzenia nr 45/2020/2021 oraz zmianach w trybie § 3 ust. 3 pierwszego z ww. zarządzeń:

1. Dr hab. prof AWF  Ida Wiszomirska – Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia (przewodniczący Komisji)

2. Dr hab. prof. AWF Michał Lenartowicz – Przewodnicząca Senackiej Komisji ds. Dydaktyki

3. Prof. dr hab. Izabela Rutkowska – przedstawiciel - członek Rady Nauk o Kulturze Fizycznej AWF

4. Doc. dr Elżbieta Olszewska – kierownik Centrum Kształcenia Podyplomowego

5. Dr Anna Kęska  – kierownik Szkoły Doktorskiej

6. Dr Anna Leś - WWF

7. Dr Małgorzata Charmas - WWFiZ

8. Mgr Anna Dmochowska  - WR

9. Mgr Violetta Perzyńska / Mgr Monika Kowalik [od 01.11.2023] – Dyrektor Biblioteki Głównej

10. Paulina Kaftanowicz / Agata Chmielewska [od 2021/22] / Magdalena Kucharska [od 2022/23] – Przedstawiciel studentów

11. Marlena Gańko – Przedstawiciel studentów

12. Mgr Paulina Kłopotowska – Przedstawiciel doktorantów

13. Mgr Zuzanna Wrzesień  – Przedstawiciel doktorantów

14. Mgr inż. Katarzyna Dąbrowska - Główny Specjalista ds. Jakości Kształcenia

15. Dr Edyta Sienkiewicz- Dianzenza – Prodziekan ds. Kierunków Wychowanie fizyczne i Sport [WWF]

16. Dr Joanna Kalecińska – Prodziekan ds. Kierunku Turystyka i rekreacja [WWF]

17. Dr Paweł Targosiński – Prodziekan ds. Studenckich i Dydaktycznych [WR]

18. Dr Janusz Zieliński  - Prodziekan ds. Dydaktycznych i Studenckich [WWFiZ BP]

19. Dr Martyna Jarocka –  Prodziekan ds. Kierunków Medycznych [WWFiZ BP]

20. Dr Anna Bodasińska – Przewodnicząca WK ds. JK [WWFiZ BP]

21. Dr Joanna Piotrowska – Przewodnicząca WK ds. JK [WWF]

22. Dr Agnieszka Zdrodowska - Przewodnicząca WK ds. JK [WR] / (Dr Waldemar Skowroński – Przewodniczący WK ds. JK [WR], do września 2022 r.)

Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2023/2024

1. Sprawozdawczość i analizy wydziałowe oraz Szkoły Doktorskiej [semestralnie/rocznie]

2. Sprawozdawczość i informacje Komisji ds. Innowacji Dydaktycznych – trwałość projektu DDU

3. Hospitacje praktyk zawodowych – procedura hospitacji oraz wzór arkusza

4.  Standard warunków prowadzenia dydaktyki  zapewniający wysoką  jakość kształcenia studentów oraz możliwość wykorzystania innowacyjności dydaktycznej przez kadrę. [posiedzenie z udziałem p. Kanclerza]

5. Sprawy bieżące uczelni

Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2022/2023

1. Analizy osiągania przez studentów założonych EUs/procesu dyplomowania/ bieżącej oceny NA  [materiały przygotowywane przez Przewodniczących WK ds. JK – semestralnie/rocznie].

2. Opracowanie arkusza hospitacji i procedury hospitacji praktyk zawodowych – dopełnienie systemu kontroli praktyk.

3. Wypracowanie  rekomendacji do zasad monitorowania programu studiów [kryteria kluczowe].

4. Podnoszenie kompetencji pracowników dydaktycznych – stan realizacji projektu Doskonałość Dydaktyczna Uczelni  i prac Uczelnianej Komisji ds. Innowacji Dydaktycznych.

5. Osoby z niepełnosprawnością – rekrutacja i wsparcie w kontekście realizacji programu studiów i osiągania EUs – projekt Sportowa Uczelnia Dostępna.

6. Sprawy różne/bieżące.

Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2021/2022

1. Aktualizacja Wytycznych w zakresie jakości kształcenia w AWF

2. Wypracowanie wskaźników- mierników jakości kształcenia w AWF

3. Opracowanie arkusza hospitacji i procedury hospitacji praktyk zawodowych

4. Wypracowanie  rekomendacji do zasad monitorowania programu studiów

5. Opracowanie zaktualizowanych zasad opisu programów studiów – studia na poziomie 6,7, 8 PRK oraz studia podyplomowe

6. Rozpoczęcie procesu analizy treści zawartych w kartach przedmiotu - rekomendacje

7. Działalność informacyjna dot. jakości kształcenia w AWF

8. Sprawy różne /bieżące

Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2020/2021

1. USZJK

- Informacja o sprawozdaniach z oceny własnej jednostek – w kontekście wskazanych, zdefiniowanych niezgodności, uchybień oraz potrzeb- mocne i słabe strony wydziałów

- Informacja o przeprowadzonych przeglądach SZJK w jednostkach – sprawność i skuteczność funkcjonujących w wydziałach rozwiązań systemowych

- Informacja o wdrożonych na poziomie uczelni rekomendacjach USZJK

2. Aktualizacja modelu Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia, w tym Polityki Jakości i Celów systemu.

3. Aktualizacja wewnętrznych aktów prawnych, związana ze zmianami w  ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz aktami wykonawczymi, m.in.:

- system ankietyzacji i sprawozdawczości

1. Analiza systemu funkcjonowania oceny zajęć dydaktycznych (w tym ocena dotychczas wykorzystywanych narzędzi ankietowych) oraz udziału studentów i doktorantów w badaniach ankietowych (ocena stanu bieżącego, analiza dobrych praktyk i rekomendacje zmian).

2. Wypracowanie nowego wzoru ankiety oceniającej zajęcia dydaktyczne (m.in. uwzględniającej kształcenie zdalne).

3. Wypracowanie sprawnego systemu kontroli i  oceny  praktyk programowych.

– ocena praktyk [praktykant/pracodawca/opiekun]

- korelacja programu praktyk z programem studiów oraz wymaganiami rynku pracy

- poprawność weryfikacji efektów uczenia się dla praktyk

- dokumentacja programowa praktyk programowych

- realizacja praktyk w dobie obostrzeń

1. Kształcenie zdalne i hybrydowe – mocne i słabe strony w kontekście specyfiki poszczególnych kierunków studiów – rekomendacje

2. Informowanie społeczności akademickiej o funkcjonującym systemie jakości kształcenia – wypracowanie rozwiązań

3. Inne zadania wynikające z potrzeb Uczelni

Posiedzenia Uczelnianej Komisji: W roku akademickim 2020/2021 odbyło się 7 posiedzeń

Rekomendacje: Zostaną wypracowane i opublikowane po opracowaniu sprawozdań z oceny własnej za rok akademicki 2020/2021

Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2021/2022 (w przygotowaniu)

Kadencja 2016-2020

Skład Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w kadencji 2016-2020, zgodnie z Zarządzeniem Rektora  nr 25/2016/2017 oraz  Zarządzeniem Rektora nr 38/2017/2018

Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2016/2017  

1. Modyfikacja ankiety „ Kariery zawodowe absolwentów" – badanie własne AWF

2. Modyfikacja ankiety „ Opinie i oczekiwania pracodawców względem kompetencji i kwalifikacji absolwentów" – badanie własne AWF

3. Modyfikacja ankiety „ Oczekiwania kandydatów" oraz zasad wprowadzania uaktualnień

4. System ankietyzacji zajęć dydaktycznych

5. Weryfikacja funkcjonującego systemu ankietyzacji w roku akademickim 2015/2016;

6. Weryfikacja systemu sprawozdawczości (ocena własna jednostki, antyplagiat, udział respondentów w badaniach);

7. Monitorowanie funkcjonowania wydziałowych systemów zapewnieni jakości kształcenia – spotkania, konsultacje

8. Zadania wynikające z potrzeb Uczelni.

Posiedzenia Uczelnianej Komisji: W roku akademickim 2016/2017 zaplanowano minimum jedno   posiedzenie komisji w semestrze.

Problematyka posiedzeń głównie dotyczyła realizacji planu pracy komisji, jak również dostosowania wewnętrznych aktów normatywnych dotyczących  kształcenia do zmian prawnych.

Rekomendacje: Zalecenia wynikające z przeprowadzonego zadania pn: "Audyt wdrożenia i funkcjonowania Wydziałowych Systemów Jakości Kształcenia", zostały przekazane do dyspozycji Rektora oraz Dziekanów.

Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2017/2018  

1. Polityka Jakości i Cele uczelnianego systemu – przegląd pod kątem realizacji, aktualności i przydatności dla rozwoju uczelni

2. Analiza systemu funkcjonowania oceny zajęć dydaktycznych (analiza zwiększenia skuteczności oceny i wzoru narzędzia) oraz udziału studentów i doktorantów w badaniach ankietowych (ocena stanu bieżącego, analiza dobrych praktyk i rekomendacje zmian)

3. Dostosowanie programów kształcenia w AWF Warszawa do potrzeb rynku pracy – analiza poprawy współpracy pomiędzy wydziałami pracodawcami i Biurem Karier AWF Warszawa

4. Nowa perspektywa prawna – Ustawa 2.0 – najważniejsze zmiany i ich wpływ na  kształcenie w AWF Warszawa

5. Inne zadania wynikające z potrzeb Uczelni

Posiedzenia Uczelnianej Komisji: W roku akademickim 2017/2018 zaplanowano minimum jedno posiedzenie komisji w semestrze

Rekomendacje: Zostaną wypracowane i opublikowane po opracowaniu sprawozdań z oceny własnej za rok akademicki 2016/2017

Rok akademicki 2018/2019, był okresem poprawnego funkcjonowania wdrożonych w jednostkach rozwiązań systemowych oraz czasem przygotowywania się uczelni oraz  jednostek do wdrożenia projektowanych i opracowywanych rozwiązań  przewidzianych w nowych przepisach prawa zewnętrznego. Z uwagi na fakt, iż w ostatnich latach prowadzone w uczelni kierunki przeszły pozytywnie audyty zewnętrzne oraz uzyskały akredytacje Polskiej Komisji Akredytacyjnej, wszelkie działania skupione były na rozwiązaniach organizacyjnych w uczelni lub jednostkach. Z poziomu centralnego zadania dotyczyły wyłącznie monitorowania funkcjonowania systemów w wydziałach – głównie poprzez spotkania z przedstawicielami wydziałów, konsultacje oraz składane sprawozdania z oceny własnej jednostki.

Ponadto w zakresie opracowywania rozwiązań wymaganych do wdrożenia od nowego roku akademickiego, prace skupiały się również na:

-  dostosowaniu, do zmienionych przepisów prawa, obowiązującej w AWF procedury potwierdzania efektów uczenia się

- opracowaniu nowego projektu wzoru ankiety oceny zajęć dydaktycznych – do dalszych dyskusji na posiedzeniach Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia

- opracowaniu nowych wzorów sposobu opisu programów studiów, zgodnie z wymaganiami ustaw oraz rozporządzeń

- konsultacjach oraz zgłaszaniu poprawek/uzupełnień podczas prac nad nowym statutem AWF – w zakresie dbałości o jakość kształcenia

- konsultacjach oraz spotkaniach podczas prac nad regulaminem studiów – w kontekście uzupełnień dotyczących jakości kształcenia i roli studentów w systemie zapewnienia jakości kształcenia.

Z poziomu centralnego zadania dotyczyły wyłącznie monitorowania funkcjonowania systemów w wydziałach – podsumowaniem sprawności wprowadzonych zmian są składane sprawozdania z oceny własnej jednostki.

Rekomendacje: Zostały wypracowane, na postawie złożonych przez jednostki sprawozdań z oceny własnej, przedstawione i omówione przez Głównego Specjalistę ds. Jakości Kształcenia na posiedzeniu Kolegium Rektorskiego w marcu 2020r i opublikowane wraz ze sprawozdaniem z oceny własnej na stronie uczelni.

Kadencja 2012-2016

Skład Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w kadencji 2012-2016, zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 84/2012/2013 oraz Zarządzeniem Rektora nr 16/2014/2015

W skład Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia, wyodrębnionego na posiedzeniu Uczelnianej Komisji dnia 10 lipca 2013 r. wchodzą:

1. Prof. dr hab. Jolanta Mogiła-Lisowska

2. Prof. dr hab. Jan Gajewski

3. Mgr inż. Katarzyna Dąbrowska

4. Dr Grażyna Brzuszkiewicz-Kuźmicka

5. Dr Anna Kęska

6. Konrad Lasocki

7. Marcin Franczuk

Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2013/2014:

1. Opracowanie wytycznych w zakresie jakości kształcenia w AWF

2. Opracowanie zasad ankietyzacji i sprawozdawczości

3. Modyfikacja lub opracowanie nowych narzędzi ankietowych – w tym Karty Oceny pracownika/nauczyciela akademickiego

4. Opiniowanie narzędzi związanych w ankietyzacją i sprawozdawczością w AWF

5. Monitorowanie realizacji wytycznych w zakresie jakości kształcenia w jednostkach oraz systemu ankietyzacji i sprawozdawczości

6. Inne zadania wynikające z potrzeb Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia

Posiedzenia Uczelnianej Komisji:

W roku akademickim 2013/2014 komisja zebrała się na ponad 20 posiedzeniach.

Problematyka posiedzeń głównie dotyczyła wypracowania wytycznych w zakresie jakości kształcenia, połączonego z szerokimi konsultacjami ze społecznością akademicką, wypracowania zasad ankietyzacji i sprawozdawczości, w tym odpowiednich wzorów narzędzi.

Rekomendacje: Zostały wypracowane i przyjęte przez Uczelnianą Komisję ds. Jakości Kształcenia oraz przekazane do dyspozycji JM Rektorowi AWF

Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2014/2015:

1. Opracowanie sprawozdania z oceny własnej za rok akademicki 2013/14, na podstawie sprawozdań z jednostek;

2. Przeprowadzenie przeglądu sytemu zapewnienia jakości kształcenia w AWF, na podstawie przeglądów w jednostkach;

3. Wypracowanie rekomendacji na bieżący rok akademicki, w tym propozycji działań naprawczych, korygujących i zapobiegawczych;

4. Weryfikacja funkcjonującego systemu ankietyzacji w roku akademickim 2013/14, w tym udział respondentów w badaniach;

5. Weryfikacja systemu sprawozdawczości (ocena własna jednostki, antyplagiat);

6. Monitorowanie realizacji  wytycznych i procedur ogólnouczelnianych  - spotkania z przedstawicielami wydziałowych systemów zapewnienia jakości kształcenia  (co najmniej 1 raz w semestrze);

7. Organizacja Dnia Jakości – prezentacja przez wydziały oraz jednostki dobrych praktyk w zakresie zapewnienia jakości;

8. Zadania wynikające z potrzeb Uczelni.

Posiedzenia Uczelnianej Komisji: w roku akademickim 2014-2015 zaplanowano co najmniej jedno posiedzenie w miesiącu

W roku akademickim 2014-2015 komisja zebrała się na ponad 10 posiedzeniach.

Problematyka posiedzeń głównie dotyczyła realizacji planu pracy komisji oraz wypracowania dla AWF modelu potwierdzania efektów uczenia się uzyskanych w drodze edukacji pozaformalnej i nieformalnej.

System potwierdzania efektów uczenia się w AWF został wypracowany z zachowaniem szerokich konsultacji ze środowiskiem akademickim.

Rekomendacje: Zalecenia wynikające z raportu z czynności sprawdzających zadania pn: "Audyt w zakresie przygotowania Akademii do wymogów wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji", zostały przekazane do dyspozycji Rektora oraz Dziekanów

Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2015/2016  

1. Opracowanie sprawozdania z oceny własnej za rok akademicki 2014/2015, na podstawie sprawozdań z jednostek – (Z ds. OJK);

2. Przeprowadzenie przeglądu systemu zapewnienia jakości kształcenia w AWF, na podstawie przeglądów w jednostkach;

3. Wypracowanie rekomendacji na bieżący rok akademicki, w tym propozycji działań naprawczych, korygujących i zapobiegawczych;

4. Weryfikacja realizacji rekomendacji na rok akademicki 2014/2015 – poziom uczelni

5. Weryfikacja funkcjonującego systemu ankietyzacji w roku akademickim 2014/2015;

6. Weryfikacja systemu sprawozdawczości (ocena własna jednostki, antyplagiat, udział respondentów w badaniach);

7. Monitorowanie realizacji  wytycznych i procedur ogólnouczelnianych  - spotkania z przedstawicielami wydziałowych systemów zapewnienia jakości kształcenia  (co najmniej 1 raz w semestrze);

8. Zadania wynikające z potrzeb Uczelni.

Posiedzenia Uczelnianej Komisji: W roku akademickim 2015/2016 zaplanowano minimum jedno posiedzenie komisji w miesiącu.

Problematyka posiedzeń głównie dotyczyła realizacji planu pracy komisji oraz skupiła się wokół wypracowania nowych zasad ankietyzacji zajęć dydaktycznych, a także przeglądach funkcjonowania systemów zapewnienia jakości kształcenia w jednostkach w związku z planowanymi wizytacjami Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

Rekomendacje: Zostaną wypracowane i opublikowane po opracowaniu sprawozdania z oceny własnej za rok akademicki 2015/2016