Uczelniana Komisja ds. Jakości Kształcenia
Kadencja 2024-2028
Skład Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia, zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 13/2024/2025
1. Dr hab. prof. AWF Jolanta Marszałek – Prorektor ds. Dydaktyki (przewodnicząca Komisji)
2. Dr hab. prof. AWF Michał Lenartowicz – Przewodniczący Senackiej Komisji ds. Dydaktyki
3. Prof. dr hab. Izabela Rutkowska – przedstawiciel - członek Rady Nauk o Kulturze Fizycznej AWF
4. Doc. dr Elżbieta Olszewska –koordynator w Centrum Kształcenia Podyplomowego
5. dr Patrycja Bobowik – koordynator w Centrum Kształcenia Podyplomowego
6. Dr Anna Kęska – kierownik Szkoły Doktorskiej
7. Dr Anna Leś – przedstawiciel WWF
8. Dr Małgorzata Charmas – przedstawiciel WWFiZ
9. 8. Dr Edyta Tomasiak - przedstawiciel WR
10. Mgr Monika Kowalik– Dyrektor Biblioteki Głównej
11. Dominika Siemianowska – Przedstawiciel studentów
12. Adam Drozd – Przedstawiciel studentów
13. Mgr Katarzyna Chodkowska – Szkoła Doktorska - przedstawiciel doktorantów
14. Mgr Julia Ptaszek – Szkoła Doktorska - przedstawiciel doktorantów
15. Mgr inż. Katarzyna Dąbrowska - Główny Specjalista ds. Jakości Kształcenia
16. Dr Edyta Sienkiewicz- Dianzenza – Prodziekan ds. Dydaktycznych [WWF]
17. Dr Joanna Kalecińska – Prodziekan ds. Rozwoju [WWF]
18. Dr Piotr Czyżewski – Prodziekan ds. Dydaktycznych [WR]
19. Dr Janusz Zieliński - Prodziekan ds. Dydaktycznych [WWFiZ BP]
20. Dr Martyna Jarocka – Prodziekan ds. Kierunków Medycznych [WWFiZ BP]
21. Dr Anna Bodasińska – Przewodnicząca WK ds. JK [WWFiZ BP]
22. Dr Joanna Piotrowska – Przewodnicząca WK ds. JK [WWF]
23. Dr Agnieszka Zdrodowska - Przewodnicząca WK ds. JK [WR]
Zarys problematyki w kadencji 2024-2028
Zagadnienia stałe-cykliczne
Ø Warunki kształcenia – monitoring podejmowanych działań doskonalących [na podstawie tabeli bazowej z 28.05.24r]
Ø Wskaźnik Dydaktyka - semestralna sprawozdawczość wydziałów oraz wpływ na podniesienie jakości dydaktyki, a także zaangażowania NA i studentów/doktorantów w proces ankietyzacji
Ø Analizy wydziałowe – przegląd ocen w sesji egz., oceny NA, procesu dyplomowania i nadawania kwalifikacji 6/7 PRK, zjawisk patologicznych [plagiat/SI-AI]
Ø Analizy w Szkole Doktorskiej – wyniki ankietyzacji
Ø Sprawozdawczość Uczelnianej Komisji ds. Innowacji Dydaktycznych – działania w okresie trwałości projektu Doskonałość dydaktyczna uczelni
Ø Rekomendacje dla Władz AWF, na podstawie Sprawozdań z oceny własnej [SOW] i rekomendacji jednostek
Ø Sprawy bieżące wynikające z potrzeb uczelni lub wniesione przez członków komisji
Zagadnienia doskonalące lub systemowe
Ø Okresowy przegląd Polityki Jakości i Celów USZJK – adekwatność do Strategii Rozwoju AWF
Ø Okresowy przegląd wskaźników i mierników jakości kształcenia [akceptowalne progi]
Ø Okresowy przegląd narzędzi USZJK [aktualizacja wzorów ankiet]
Ø Doskonalenie Wskaźnika Dydaktyka
Ø Skuteczność kształcenia – drop-out i działania uczelni [zapobieganie, minimalizowanie skali]
Ø Umiędzynarodowienie uczelni [kształcenia, kadra, współpraca międzynarodowa] – wskazówki, rekomendacje
Ø Jakość studiów podyplomowych – atrakcyjność oferty, rozwój CKP
Ø Zaangażowanie studentów/doktorantów w budowanie kultury jakości w AWF
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2024/2025
1. Przyjęcie zarysu problematyki na okres kadencji
2. Sprawozdawczość cykliczna jednostek [semestralna/roczna]
3. Rekomendacje dla Rektora
4. Sprawozdawczość Uczelnianej Komisji ds. Innowacji Dydaktycznych
5. Wskaźnik Dydaktyka – finaliści, przegląd aktualizacyjny
6. Aktualizacja dokumentu dotyczącego tworzenia, monitorowania i opisywania kształcenia na studiach, w Szkole Doktorskiej, na studiach podyplomowych , w tym wzory załączników, oraz dokumentu dotyczącego planowania i rozliczania procesu dydaktycznego
7. Przegląd narzędzi USZJK – aktualizacja ankiet, w tym oceny nauczyciela akademickiego
8. Przegląd wskaźników i mierników jakości kształcenia
9. Sprawy bieżące
Kadencja 2020-2024
Skład Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia, zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 26/2020/2021 i po uzupełnieniach wynikających z zarządzenia nr 45/2020/2021 oraz zmianach w trybie § 3 ust. 3 pierwszego z ww. zarządzeń:
1. Dr hab. prof AWF Ida Wiszomirska – Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia (przewodniczący Komisji)
2. Dr hab. prof. AWF Michał Lenartowicz – Przewodnicząca Senackiej Komisji ds. Dydaktyki
3. Prof. dr hab. Izabela Rutkowska – przedstawiciel - członek Rady Nauk o Kulturze Fizycznej AWF
4. Doc. dr Elżbieta Olszewska – kierownik Centrum Kształcenia Podyplomowego
5. Dr Anna Kęska – kierownik Szkoły Doktorskiej
6. Dr Anna Leś - WWF
7. Dr Małgorzata Charmas - WWFiZ
8. Mgr Anna Dmochowska - WR
9. Mgr Violetta Perzyńska / Mgr Monika Kowalik [od 01.11.2023] – Dyrektor Biblioteki Głównej
10. Paulina Kaftanowicz / Agata Chmielewska [od 2021/22] / Magdalena Kucharska [od 2022/23] – Przedstawiciel studentów
11. Marlena Gańko – Przedstawiciel studentów
12. Mgr Paulina Kłopotowska – Przedstawiciel doktorantów
13. Mgr Zuzanna Wrzesień – Przedstawiciel doktorantów
14. Mgr inż. Katarzyna Dąbrowska - Główny Specjalista ds. Jakości Kształcenia
15. Dr Edyta Sienkiewicz- Dianzenza – Prodziekan ds. Kierunków Wychowanie fizyczne i Sport [WWF]
16. Dr Joanna Kalecińska – Prodziekan ds. Kierunku Turystyka i rekreacja [WWF]
17. Dr Paweł Targosiński – Prodziekan ds. Studenckich i Dydaktycznych [WR]
18. Dr Janusz Zieliński - Prodziekan ds. Dydaktycznych i Studenckich [WWFiZ BP]
19. Dr Martyna Jarocka – Prodziekan ds. Kierunków Medycznych [WWFiZ BP]
20. Dr Anna Bodasińska – Przewodnicząca WK ds. JK [WWFiZ BP]
21. Dr Joanna Piotrowska – Przewodnicząca WK ds. JK [WWF]
22. Dr Agnieszka Zdrodowska - Przewodnicząca WK ds. JK [WR] / (Dr Waldemar Skowroński – Przewodniczący WK ds. JK [WR], do września 2022 r.)
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2023/2024
1. Sprawozdawczość i analizy wydziałowe oraz Szkoły Doktorskiej [semestralnie/rocznie]
2. Sprawozdawczość i informacje Komisji ds. Innowacji Dydaktycznych – trwałość projektu DDU
3. Hospitacje praktyk zawodowych – procedura hospitacji oraz wzór arkusza
4. Standard warunków prowadzenia dydaktyki zapewniający wysoką jakość kształcenia studentów oraz możliwość wykorzystania innowacyjności dydaktycznej przez kadrę. [posiedzenie z udziałem p. Kanclerza]
5. Sprawy bieżące uczelni
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2022/2023
1. Analizy osiągania przez studentów założonych EUs/procesu dyplomowania/ bieżącej oceny NA [materiały przygotowywane przez Przewodniczących WK ds. JK – semestralnie/rocznie].
2. Opracowanie arkusza hospitacji i procedury hospitacji praktyk zawodowych – dopełnienie systemu kontroli praktyk.
3. Wypracowanie rekomendacji do zasad monitorowania programu studiów [kryteria kluczowe].
4. Podnoszenie kompetencji pracowników dydaktycznych – stan realizacji projektu Doskonałość Dydaktyczna Uczelni i prac Uczelnianej Komisji ds. Innowacji Dydaktycznych.
5. Osoby z niepełnosprawnością – rekrutacja i wsparcie w kontekście realizacji programu studiów i osiągania EUs – projekt Sportowa Uczelnia Dostępna.
6. Sprawy różne/bieżące.
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2021/2022
1. Aktualizacja Wytycznych w zakresie jakości kształcenia w AWF
2. Wypracowanie wskaźników- mierników jakości kształcenia w AWF
3. Opracowanie arkusza hospitacji i procedury hospitacji praktyk zawodowych
4. Wypracowanie rekomendacji do zasad monitorowania programu studiów
5. Opracowanie zaktualizowanych zasad opisu programów studiów – studia na poziomie 6,7, 8 PRK oraz studia podyplomowe
6. Rozpoczęcie procesu analizy treści zawartych w kartach przedmiotu - rekomendacje
7. Działalność informacyjna dot. jakości kształcenia w AWF
8. Sprawy różne /bieżące
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2020/2021
1. USZJK
- Informacja o sprawozdaniach z oceny własnej jednostek – w kontekście wskazanych, zdefiniowanych niezgodności, uchybień oraz potrzeb- mocne i słabe strony wydziałów
- Informacja o przeprowadzonych przeglądach SZJK w jednostkach – sprawność i skuteczność funkcjonujących w wydziałach rozwiązań systemowych
- Informacja o wdrożonych na poziomie uczelni rekomendacjach USZJK
2. Aktualizacja modelu Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia, w tym Polityki Jakości i Celów systemu.
3. Aktualizacja wewnętrznych aktów prawnych, związana ze zmianami w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz aktami wykonawczymi, m.in.:
- system ankietyzacji i sprawozdawczości
1. Analiza systemu funkcjonowania oceny zajęć dydaktycznych (w tym ocena dotychczas wykorzystywanych narzędzi ankietowych) oraz udziału studentów i doktorantów w badaniach ankietowych (ocena stanu bieżącego, analiza dobrych praktyk i rekomendacje zmian).
2. Wypracowanie nowego wzoru ankiety oceniającej zajęcia dydaktyczne (m.in. uwzględniającej kształcenie zdalne).
3. Wypracowanie sprawnego systemu kontroli i oceny praktyk programowych.
– ocena praktyk [praktykant/pracodawca/opiekun]
- korelacja programu praktyk z programem studiów oraz wymaganiami rynku pracy
- poprawność weryfikacji efektów uczenia się dla praktyk
- dokumentacja programowa praktyk programowych
- realizacja praktyk w dobie obostrzeń
1. Kształcenie zdalne i hybrydowe – mocne i słabe strony w kontekście specyfiki poszczególnych kierunków studiów – rekomendacje
2. Informowanie społeczności akademickiej o funkcjonującym systemie jakości kształcenia – wypracowanie rozwiązań
3. Inne zadania wynikające z potrzeb Uczelni
Posiedzenia Uczelnianej Komisji: W roku akademickim 2020/2021 odbyło się 7 posiedzeń
Rekomendacje: Zostaną wypracowane i opublikowane po opracowaniu sprawozdań z oceny własnej za rok akademicki 2020/2021
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2021/2022 (w przygotowaniu)
Kadencja 2016-2020
Skład Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w kadencji 2016-2020, zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 25/2016/2017 oraz Zarządzeniem Rektora nr 38/2017/2018
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2016/2017
1. Modyfikacja ankiety „ Kariery zawodowe absolwentów" – badanie własne AWF
2. Modyfikacja ankiety „ Opinie i oczekiwania pracodawców względem kompetencji i kwalifikacji absolwentów" – badanie własne AWF
3. Modyfikacja ankiety „ Oczekiwania kandydatów" oraz zasad wprowadzania uaktualnień
4. System ankietyzacji zajęć dydaktycznych
5. Weryfikacja funkcjonującego systemu ankietyzacji w roku akademickim 2015/2016;
6. Weryfikacja systemu sprawozdawczości (ocena własna jednostki, antyplagiat, udział respondentów w badaniach);
7. Monitorowanie funkcjonowania wydziałowych systemów zapewnieni jakości kształcenia – spotkania, konsultacje
8. Zadania wynikające z potrzeb Uczelni.
Posiedzenia Uczelnianej Komisji: W roku akademickim 2016/2017 zaplanowano minimum jedno posiedzenie komisji w semestrze.
Problematyka posiedzeń głównie dotyczyła realizacji planu pracy komisji, jak również dostosowania wewnętrznych aktów normatywnych dotyczących kształcenia do zmian prawnych.
Rekomendacje: Zalecenia wynikające z przeprowadzonego zadania pn: "Audyt wdrożenia i funkcjonowania Wydziałowych Systemów Jakości Kształcenia", zostały przekazane do dyspozycji Rektora oraz Dziekanów.
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2017/2018
1. Polityka Jakości i Cele uczelnianego systemu – przegląd pod kątem realizacji, aktualności i przydatności dla rozwoju uczelni
2. Analiza systemu funkcjonowania oceny zajęć dydaktycznych (analiza zwiększenia skuteczności oceny i wzoru narzędzia) oraz udziału studentów i doktorantów w badaniach ankietowych (ocena stanu bieżącego, analiza dobrych praktyk i rekomendacje zmian)
3. Dostosowanie programów kształcenia w AWF Warszawa do potrzeb rynku pracy – analiza poprawy współpracy pomiędzy wydziałami pracodawcami i Biurem Karier AWF Warszawa
4. Nowa perspektywa prawna – Ustawa 2.0 – najważniejsze zmiany i ich wpływ na kształcenie w AWF Warszawa
5. Inne zadania wynikające z potrzeb Uczelni
Posiedzenia Uczelnianej Komisji: W roku akademickim 2017/2018 zaplanowano minimum jedno posiedzenie komisji w semestrze
Rekomendacje: Zostaną wypracowane i opublikowane po opracowaniu sprawozdań z oceny własnej za rok akademicki 2016/2017
Rok akademicki 2018/2019, był okresem poprawnego funkcjonowania wdrożonych w jednostkach rozwiązań systemowych oraz czasem przygotowywania się uczelni oraz jednostek do wdrożenia projektowanych i opracowywanych rozwiązań przewidzianych w nowych przepisach prawa zewnętrznego. Z uwagi na fakt, iż w ostatnich latach prowadzone w uczelni kierunki przeszły pozytywnie audyty zewnętrzne oraz uzyskały akredytacje Polskiej Komisji Akredytacyjnej, wszelkie działania skupione były na rozwiązaniach organizacyjnych w uczelni lub jednostkach. Z poziomu centralnego zadania dotyczyły wyłącznie monitorowania funkcjonowania systemów w wydziałach – głównie poprzez spotkania z przedstawicielami wydziałów, konsultacje oraz składane sprawozdania z oceny własnej jednostki.
Ponadto w zakresie opracowywania rozwiązań wymaganych do wdrożenia od nowego roku akademickiego, prace skupiały się również na:
- dostosowaniu, do zmienionych przepisów prawa, obowiązującej w AWF procedury potwierdzania efektów uczenia się
- opracowaniu nowego projektu wzoru ankiety oceny zajęć dydaktycznych – do dalszych dyskusji na posiedzeniach Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia
- opracowaniu nowych wzorów sposobu opisu programów studiów, zgodnie z wymaganiami ustaw oraz rozporządzeń
- konsultacjach oraz zgłaszaniu poprawek/uzupełnień podczas prac nad nowym statutem AWF – w zakresie dbałości o jakość kształcenia
- konsultacjach oraz spotkaniach podczas prac nad regulaminem studiów – w kontekście uzupełnień dotyczących jakości kształcenia i roli studentów w systemie zapewnienia jakości kształcenia.
Z poziomu centralnego zadania dotyczyły wyłącznie monitorowania funkcjonowania systemów w wydziałach – podsumowaniem sprawności wprowadzonych zmian są składane sprawozdania z oceny własnej jednostki.
Rekomendacje: Zostały wypracowane, na postawie złożonych przez jednostki sprawozdań z oceny własnej, przedstawione i omówione przez Głównego Specjalistę ds. Jakości Kształcenia na posiedzeniu Kolegium Rektorskiego w marcu 2020r i opublikowane wraz ze sprawozdaniem z oceny własnej na stronie uczelni.
Kadencja 2012-2016
Skład Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w kadencji 2012-2016, zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 84/2012/2013 oraz Zarządzeniem Rektora nr 16/2014/2015
W skład Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia, wyodrębnionego na posiedzeniu Uczelnianej Komisji dnia 10 lipca 2013 r. wchodzą:
1. Prof. dr hab. Jolanta Mogiła-Lisowska
2. Prof. dr hab. Jan Gajewski
3. Mgr inż. Katarzyna Dąbrowska
4. Dr Grażyna Brzuszkiewicz-Kuźmicka
5. Dr Anna Kęska
6. Konrad Lasocki
7. Marcin Franczuk
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2013/2014:
1. Opracowanie wytycznych w zakresie jakości kształcenia w AWF
2. Opracowanie zasad ankietyzacji i sprawozdawczości
3. Modyfikacja lub opracowanie nowych narzędzi ankietowych – w tym Karty Oceny pracownika/nauczyciela akademickiego
4. Opiniowanie narzędzi związanych w ankietyzacją i sprawozdawczością w AWF
5. Monitorowanie realizacji wytycznych w zakresie jakości kształcenia w jednostkach oraz systemu ankietyzacji i sprawozdawczości
6. Inne zadania wynikające z potrzeb Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia
Posiedzenia Uczelnianej Komisji:
W roku akademickim 2013/2014 komisja zebrała się na ponad 20 posiedzeniach.
Problematyka posiedzeń głównie dotyczyła wypracowania wytycznych w zakresie jakości kształcenia, połączonego z szerokimi konsultacjami ze społecznością akademicką, wypracowania zasad ankietyzacji i sprawozdawczości, w tym odpowiednich wzorów narzędzi.
Rekomendacje: Zostały wypracowane i przyjęte przez Uczelnianą Komisję ds. Jakości Kształcenia oraz przekazane do dyspozycji JM Rektorowi AWF
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2014/2015:
1. Opracowanie sprawozdania z oceny własnej za rok akademicki 2013/14, na podstawie sprawozdań z jednostek;
2. Przeprowadzenie przeglądu sytemu zapewnienia jakości kształcenia w AWF, na podstawie przeglądów w jednostkach;
3. Wypracowanie rekomendacji na bieżący rok akademicki, w tym propozycji działań naprawczych, korygujących i zapobiegawczych;
4. Weryfikacja funkcjonującego systemu ankietyzacji w roku akademickim 2013/14, w tym udział respondentów w badaniach;
5. Weryfikacja systemu sprawozdawczości (ocena własna jednostki, antyplagiat);
6. Monitorowanie realizacji wytycznych i procedur ogólnouczelnianych - spotkania z przedstawicielami wydziałowych systemów zapewnienia jakości kształcenia (co najmniej 1 raz w semestrze);
7. Organizacja Dnia Jakości – prezentacja przez wydziały oraz jednostki dobrych praktyk w zakresie zapewnienia jakości;
8. Zadania wynikające z potrzeb Uczelni.
Posiedzenia Uczelnianej Komisji: w roku akademickim 2014-2015 zaplanowano co najmniej jedno posiedzenie w miesiącu
W roku akademickim 2014-2015 komisja zebrała się na ponad 10 posiedzeniach.
Problematyka posiedzeń głównie dotyczyła realizacji planu pracy komisji oraz wypracowania dla AWF modelu potwierdzania efektów uczenia się uzyskanych w drodze edukacji pozaformalnej i nieformalnej.
System potwierdzania efektów uczenia się w AWF został wypracowany z zachowaniem szerokich konsultacji ze środowiskiem akademickim.
Rekomendacje: Zalecenia wynikające z raportu z czynności sprawdzających zadania pn: "Audyt w zakresie przygotowania Akademii do wymogów wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji", zostały przekazane do dyspozycji Rektora oraz Dziekanów
Zakres prac Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2015/2016
1. Opracowanie sprawozdania z oceny własnej za rok akademicki 2014/2015, na podstawie sprawozdań z jednostek – (Z ds. OJK);
2. Przeprowadzenie przeglądu systemu zapewnienia jakości kształcenia w AWF, na podstawie przeglądów w jednostkach;
3. Wypracowanie rekomendacji na bieżący rok akademicki, w tym propozycji działań naprawczych, korygujących i zapobiegawczych;
4. Weryfikacja realizacji rekomendacji na rok akademicki 2014/2015 – poziom uczelni
5. Weryfikacja funkcjonującego systemu ankietyzacji w roku akademickim 2014/2015;
6. Weryfikacja systemu sprawozdawczości (ocena własna jednostki, antyplagiat, udział respondentów w badaniach);
7. Monitorowanie realizacji wytycznych i procedur ogólnouczelnianych - spotkania z przedstawicielami wydziałowych systemów zapewnienia jakości kształcenia (co najmniej 1 raz w semestrze);
8. Zadania wynikające z potrzeb Uczelni.
Posiedzenia Uczelnianej Komisji: W roku akademickim 2015/2016 zaplanowano minimum jedno posiedzenie komisji w miesiącu.
Problematyka posiedzeń głównie dotyczyła realizacji planu pracy komisji oraz skupiła się wokół wypracowania nowych zasad ankietyzacji zajęć dydaktycznych, a także przeglądach funkcjonowania systemów zapewnienia jakości kształcenia w jednostkach w związku z planowanymi wizytacjami Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Rekomendacje: Zostaną wypracowane i opublikowane po opracowaniu sprawozdania z oceny własnej za rok akademicki 2015/2016