ZNP

Praca zdalna

Oto najważniejsze zmiany, które zaczęły obowiązywać od 7 kwietnia 2023 r.:

Nowe przepisy wprowadzają definicję pracy zdalnej. Polega ona na wykonywaniu zajęcia całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.

Praca zdalna może być wykonywana w pełnym wymiarze czasu lub częściowo.

Ustawodawca wskazuje, że kluczowym elementem tej definicji jest fakt, że miejsce wykonywania pracy jest uzgodnione z pracodawcą. Czyli gdy miejsce działań zostaje wskazane przez pracodawcę, wówczas nie mamy do czynienia z pracą zdalną.

Wykonywanie pracy zdalnej wymaga uzgodnienia między stronami umowy o pracę, które może nastąpić:

- przy zawieraniu umowy o pracę albo

- w trakcie zatrudnienia.
Jeżeli następuje ono w trakcie zatrudnienia, wówczas może być dokonane z inicjatywy pracodawcy albo na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej. Jest to wyjątek do art 29 § 4 kp, zgodnie z którym zmiana warunków umowy o pracę wymaga formy pisemnej.

Ustawodawca zakłada, że takie uzgodnienie powinno obejmować:

- fakt pracy zdalnej;

-  ustalenie, czy będzie ona całkowita, czy częściowa;

-  miejsce świadczenia pracy;

-  inne istotne elementy pracy zdalnej, o ile nie są sprzeczne z obowiązującym prawem.

W dalszym ciągu wykonywanie pracy zdalnej jest możliwe na polecenie pracodawcy.  Polecenie wykonywania pracy zdalnej może być wydane z przyczyn obiektywnych (losowych) i niezależnych od pracodawcy. Jednak tylko:

- w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu lub

-  w okresie, w którym zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu pracy pracownika nie jest czasowo możliwe z powodu działania siły wyższej

-  jeżeli pracownik złoży bezpośrednio przed wydaniem polecenia oświadczenie w postaci papierowej lub elektronicznej, że posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy zdalnej.

Pracownik może złożyć wniosek o wykonywanie pracy zdalnej, a pracodawca jest obowiązany go uwzględnić, w przypadku pracowników:

- w ciąży;

-  rodziców:

1. wychowujących dziecko do ukończenie przez nie 4. roku życia;

2. dziecka posiadającego zaświadczenie o ciężkim i nieodwracalnym upośledzeniu albo nieuleczalnej chorobie zagrażającej życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu;

3. dziecka posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności;

4. dziecka posiadającego opinię o potrzebie wczesnego wspomagania jego rozwoju, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;

5. sprawujących opiekę nad innym członkiem rodziny lub osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym posiadających orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Odmowa uwzględnienia takiego wniosku jest możliwa tylko w przypadku, gdy taki rodzaj pracy nie może być realizowany ze względu na organizację lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika. Pracodawca w takiej sytuacji jest zobowiązany do podania przyczyny odmowy na piśmie w terminie 7 dni roboczych od złożenia wniosku przez pracownika.

Każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej. Po złożeniu takiego wniosku strony ustalają termin, od którego nastąpi przywrócenie poprzednich warunków realizowania pracy (nie może on być dłuższy niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku). Jeśli nie dojdzie do porozumienia, wówczas przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy odbywa się w dniu następującym po upływie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.

Nie dotyczy to pracowników wykonujących pracę zdalną na swój wniosek, który był wiążący dla pracodawcy, np. rodziców dzieci do lat 4. Oczywiście w tym przypadku zaprzestanie pracy zdalnej jest możliwe, gdy dalsza praca nie może mieć miejsca ze względu na organizację lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika.

Obowiązki pracodawcy związane z pracą zdalną 2025

Wprowadzając pracę zdalną, pracodawca ma dodatkowe obowiązki, o których należy pamiętać. Zgodnie z art. 6724 § 1 kp pracodawca jest obowiązany:

1. zapewnić materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne, niezbędne do wykonywania pracy zdalnej;

2. zapewnić instalację, serwis, konserwację narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokryć niezbędne koszty z tym związane, a także pokryć koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej;

3. pokryć inne koszty niż koszty określone w pkt 2 bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej, jeżeli zwrot takich kosztów został określony w dokumentach związanych z praca zdalną;

4. zapewnić szkolenia i pomoc techniczną niezbędne do wykonywania pracy zdalnej.

Co istotne, zgodnie z art. 6725 kp zapewnienie przez pracodawcę materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika, wypłata ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli są wyłączone z opodatkowania, a dodatkowo nie są oskładkowane.

Kontrola pracy zdalnej

Przepisy upoważniają pracodawcę do przeprowadzania kontroli pracownika w miejscu wykonywania przez niego pracy zdalnej. Kontrola taka będzie opierała się na zasadach określonych przez strony w regulaminie, poleceniu pracy zdalnej bądź w porozumieniu zawartym z pracownikiem przez pracodawcę. Kontroli mają podlegać:

1. procedury ochrony danych osobowych w miejscu wykonywania pracy;

2. warunki BHP.

Kontrola będzie mogła zostać zrealizowana w miejscu wykonywania pracy zdalnej, w godzinach pracy pracownika, po wcześniejszym uzgodnieniu z nim, tak by nie naruszać prywatności jego oraz domowników.

BHP przy pracy zdalnej

Praca zdalna musi odbywać się w bezpiecznych i higienicznych warunkach. Jednak w przypadku pracy zdalnej część obowiązków realizowanych przez pracodawcę w zakładzie pracy musi być wykonywana przez pracownika. Do obowiązków pracownika w miejscu wykonywania pracy zdalnej należy m.in. utrzymywanie tego miejsca w czystości i zdatności do pracy, jak też zapewnienie, że inne elementy środowiska domowego lub osoby trzecie nie będą negatywnie wpływały na bezpieczeństwo wykonywania pracy zdalnej.

Istotne jest, że nie wszystkie prace mogą być realizowane zdalnie. Nie jest możliwe powierzenie pracownikowi wykonywania prac:

1. szczególnie niebezpiecznych;

2. w wyniku których następuje przekroczenie dopuszczalnych norm czynników fizycznych określonych dla pomieszczeń mieszkalnych;

3. z czynnikami chemicznymi stwarzającymi zagrożenie;

4.  związanych ze stosowaniem lub wydzielaniem się szkodliwych czynników biologicznych, substancji radioaktywnych oraz innych substancji lub mieszanin wydzielających uciążliwe zapachy;

5.  powodujących intensywne brudzenie.

Pracodawca jest zobowiązany do dokonania oceny ryzyka zawodowego pracy zdalnej, zaś samo dopuszczenie pracownika do korzystania z takiego sposobu świadczenia pracy warunkowane jest złożeniem przez niego odpowiedniego oświadczenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Przepisy dotyczące wypadków przy pracy będą obowiązywać także przy pracy zdalnej. Oznacza to, że ewentualne wypadki przy pracy zdalnej będą rozpatrywane po dokonaniu oględzin miejsca wypadku, które odbędą się w terminie uzgodnionym z pracownikiem lub jego domownikiem.

Okazjonalna praca zdalna

Przepisy wprowadzają pojęcie „okazjonalnej pracy zdalnej”. Jej wymiar wynosi do 24 dni w danym roku kalendarzowym. Pracownik może wnioskować o takie uprawnienie w formie papierowej lub elektronicznej. Z inicjatywą wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej może wystąpić wyłącznie pracownik.

Okazjonalna praca zdalna wyłącza m.in.:

1. obowiązek regulowania zasad jej wykonywania w przepisach wewnątrzzakładowych;

2.  przekazania dodatkowej informacji o warunkach zatrudnienia;

3.  pokrywania przez pracodawcę kosztów pracy zdalnej;

4.  zapewnienia materiałów i narzędzi.

Pozostanie możliwość kontroli przez pracodawcę wykonywania pracy zdalnej, jednak zasady jej przeprowadzenia muszą zostać uzgodnione wcześniej z pracownikiem. Okazjonalna praca zdalna ma zapewnić większą elastyczność pracy i możliwość wykorzystania jej doraźnie.

Zmiany w Kodeksie Pracy

Nowelizacja Kodeksu pracy miała miejsce 26 kwietnia 2023 roku i wprowadziła kluczowe zmiany w Kodeksie pracy:

Ochrona przed niekorzystnym traktowaniem.

Skorzystanie przez pracownika z uprawnień przysługujących z tytułu naruszenia przepisów prawa pracy, w tym zasady równego traktowania w zatrudnieniu, nie może być podstawą jakiegokolwiek niekorzystnego traktowania pracownika, a także nie może powodować jakichkolwiek negatywnych konsekwencji wobec pracownika, zwłaszcza nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie stosunku pracy lub jego rozwiązanie bez wypowiedzenia przez pracodawcę.

Umowy o pracę na okres próbny.

Strony mogą uzgodnić w umowie o pracę, iż umowa na okres próbny przedłuża się o czas urlopu, a także o czas innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy (jeżeli takie nieobecności wystąpią). Umowę o pracę na okres próbny można zawierać na czas nieprzekraczający:

a). 1 miesiąca – w przypadku zamiaru zawarcia umowy o pracę na czas określony krótszy niż 6 miesięcy;

b). 2 miesięcy – w przypadku zamiaru zawarcia umowy o pracę na czas określony wynoszący co najmniej 6 miesięcy i krótszy niż 12 miesięcy.
Strony mogą wydłużyć w umowie ww. okresy, nie więcej jednak niż o 1 miesiąc, jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy.

Prawo do jednoczesnego zatrudnienia lub wykonywania pracy na innej podstawie.

Pracodawca nie może zakazać pracownikowi jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą lub jednoczesnego pozostawania w stosunku prawnym będącym podstawą świadczenia pracy innym niż stosunek pracy. Przepisu tego nie stosuje się w przypadku zawarcia umowy o zakazie konkurencji, a także jeżeli odrębne przepisy stanowią inaczej.

Rozszerzenie zakresu informowania o stosunku pracy.

Umowa o pracę określa strony umowy, siedzibę pracodawcy, a w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającego siedziby – adres zamieszkania, a także rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:

1. rodzaj pracy;

2.  miejsce lub miejsca wykonywania pracy;

3.  wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia;

4.  wymiar czasu pracy;

5.  dzień rozpoczęcia pracy;

6.  w przypadku umowy o pracę na okres próbny – czas jej trwania lub dzień jej zakończenia oraz, gdy strony tak uzgodnią, postanowienie o możliwości przedłużenia umowy o czas urlopu, a także o czas innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli wystąpią takie nieobecności, okres, na który strony mają zamiar zawrzeć umowę o pracę na czas określony w przypadku zamiaru zawarcia takiej umowy na okres krótszy niż 12 miesięcy, lub postanowienie o wydłużeniu umowy nie więcej niż o 1 miesiąc, jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy;

7.  w przypadku umowy o pracę na czas określony – czas jej trwania lub dzień jej zakończenia.
Rozszerzeniu uległa również informacja dla pracownika, o której mowa w art. 29 § 3 Kodeksu pracy. Pracodawca ma obowiązek informowania wszystkich pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy także o możliwości awansu oraz wolnych stanowiskach pracy.

Przejście do innych form zatrudnienia.

Pracownik zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy może wystąpić do pracodawcy z wnioskiem, złożonym w postaci papierowej lub elektronicznej, o formę zatrudnienia z bardziej przewidywalnymi lub bezpieczniejszymi warunkami pracy, w tym polegającymi na zmianie rodzaju pracy, zmianie rodzaju umowy o pracę na umowę na czas nieokreślony lub zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy. Nie dotyczy to pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na okres próbny. Pracodawca powinien, w miarę możliwości, uwzględnić taki wniosek pracownika.

Ochrona pracownika przed zwolnieniem.

Następujące sytuacje nie mogą stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie umowy o pracę lub jej rozwiązanie bez wypowiedzenia przez pracodawcę, przygotowanie do wypowiedzenia lub rozwiązania umowy bez wypowiedzenia albo przyczyny zastosowania działania mającego skutek równoważny do rozwiązania umowy o pracę:

1. wystąpienie przez pracownika z wnioskiem o formę zatrudnienia z bardziej przewidywalnymi lub bezpieczniejszymi warunkami pracy, w tym polegającymi na zmianie rodzaju pracy, zmianie rodzaju umowy o pracę na umowę na czas nieokreślony lub zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy;

2  jednoczesne pozostawanie w stosunku pracy z innym pracodawcą lub jednoczesne pozostawanie w stosunku prawnym będącym podstawą świadczenia pracy innym niż stosunek pracy, chyba że ograniczenia w tym zakresie wynikają z odrębnych przepisów;

3.  dochodzenie udzielenia informacji o warunkach zatrudnienia lub ich zmianie (czyli o zasadniczych aspektach stosunku pracy);

4.  skorzystanie z prawa zwrotu kosztów szkolenia oraz wliczenia czasu szkolenia do czasu pracy.
W przypadku naruszenia tego przepisu pracownik ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

Wypowiedzenie umowy na czas określony.

W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas określony musi być wskazana przyczyna je uzasadniająca. W razie ustalenia, że wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas określony jest nieuzasadnione lub narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, sąd pracy – stosownie do żądania pracownika – będzie orzekał o bezskuteczności wypowiedzenia, a jeżeli umowa ulegnie już rozwiązaniu – o przywróceniu pracownika do pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowaniu. Zmiany te mają usunąć nierówności w Kodeksie pracy między umowami o pracę na czas określony i umowami o pracę na czas nieokreślony.

Szkolenia zapewniane przez pracodawcę.

W przypadku obowiązku pracodawcy przeprowadzenia szkoleń pracowników niezbędnych do wykonywania określonego rodzaju pracy lub pracy na określonym stanowisku szkolenia takie powinny się odbywać się koszt pracodawcy oraz w miarę możliwości w godzinach pracy pracownika. Czas szkolenia odbywanego po godzinach pracy pracownika wlicza się do czasu pracy.

Dodatkowe przerwy w pracy.

Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika:

1. wynosi co najmniej 6 godzin – pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut;

2.  jest dłuższy niż 9 godzin – pracownik ma prawo do dodatkowej przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut;

3.  jest dłuższy niż 16 godzin – pracownik ma prawo do kolejnej przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut
– wliczanych do czasu pracy.

Przyznanie prawa do zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej.

Pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli niezbędna jest natychmiastowa obecność pracownika, w wymiarze 2 dni lub 16 godzin, z zachowaniem prawa do połowy wynagrodzenia. Pracodawca jest obowiązany udzielić tego zwolnienia na żądanie i w terminie wskazanym przez pracownika, zgłoszonego najpóźniej w dniu korzystania z tego zwolnienia.

Urlop opiekuńczy.

Pracownikowi przysługuje urlop opiekuńczy w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga znacznej opieki lub znacznego wsparcia z poważnych względów medycznych, w wymiarze 5 dni. Za czas urlopu opiekuńczego pracownik nie zachowuje jednak prawa do wynagrodzenia.

Stosunek pracy a rodzicielstwo.

W okresie ciąży oraz w okresie urlopu macierzyńskiego, z którego pracownica korzysta w związku z urodzeniem dziecka, a także od dnia złożenia przez pracownika wniosku o udzielenie urlopu macierzyńskiego albo jego części, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego albo jego części, urlopu ojcowskiego albo jego części, urlopu rodzicielskiego albo jego części ‒ do dnia zakończenia, jak również w związku ze złożeniem przez pracownika wniosku o elastyczną organizację pracy, pracodawca nie może  podejmować działań zmierzających do wypowiedzenia lub rozwiązania stosunku pracy z tą pracownicą lub tym pracownikiem, chyba że zachodzić będą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika i reprezentująca pracownika zakładowa organizacja związkowa wyrazi zgodę na rozwiązanie umowy.

Wydłużeniu ulega okres, w którym pracownik wychowujący dziecko do 4. roku życia może wyrazić zgodę m.in. na pracę nadliczbową. Granica wieku dziecka wynosi 8 lat.

Wydłużony zostaje wymiar urlopu rodzicielskiego do 41 lub 43 tygodni (w zależności od liczby urodzonych dzieci), a do 65 lub 67 tygodni – w przypadku posiadania zaświadczenia stwierdzającego ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu.

Urlop rodzicielski jest udzielany jednorazowo albo w nie więcej niż 5 częściach, nie później niż do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6. rok życia. Zniesione zostaną przepisy dotyczące możliwości wykorzystywania maksymalnie 16-tygodniowej części urlopu w późniejszym terminie.

Skrócony został okres na skorzystanie z urlopu ojcowskiego do 12 miesięcy (obecnie są to 24 miesiące) od dnia urodzenia dziecka. Projektowana zmiana wdraża art. 4 pkt 1 wskazanej na wstępie dyrektywy 2019/1158, zgodnie z którym ojcowie, w zakresie przewidzianym przez prawo krajowe, mogą korzystać z urlopu ojcowskiego w wymiarze dziesięciu dni roboczych, który przysługuje z okazji narodzin dziecka pracownika.

Pracownik wychowujący dziecko do ukończenia przez nie 8. roku życia może złożyć, w postaci papierowej lub elektronicznej, wniosek o zastosowanie do niego elastycznej organizacji pracy – telepracy, systemów przerywanego czasu pracy, skróconego tygodnia pracy i pracy weekendowej, rozkładów ruchomego czasu pracy i indywidualnego czasu pracy, oraz obniżenia wymiaru czasu pracy. Pracodawca  rozpatrując wniosek o elastyczną organizację pracy, uwzględnia potrzeby pracownika, w tym termin oraz przyczynę konieczności korzystania z elastycznej organizacji pracy, a także potrzeby i możliwości pracodawcy, w tym konieczność zapewnienia ciągłości pracy, organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika.

O podwyżkach wynagrodzeń

Na podstawie podpisanego przez J.M. Rektora (zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 5 Ustawy) i Związki Zawodowe Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie Uzgodnienia dotyczącego zasad podziału środków w 2025 r. na zwiększenie wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 5 Ustawy z dn. 20.07.2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.) w związku z art. 7 ust. 1 oraz art. 27 ust. 3 ustawy z dn. 23.05.1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 55 poz. 234 z późn. zm.), uzgodniony zostaje podział środków w 2025 r. na zwiększenie wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych  w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie w sposób następujący:

1. podwyżki o 5% wynagrodzenia zasadniczego dla wszystkich pracowników w formie stałego jego zwiększenia,

2. podwyżki wynagrodzenia zasadniczego nastąpią po wcześniejszym odliczeniu kwot podwyżek w celu wyrównania do wynagrodzenia minimalnego w indywidualnych przypadkach

oraz zgodnie z deklarowaną obietnicą J.M. Rektora:

3. podwyżki o 1% wynagrodzenia zasadniczego w formie stałego jego zwiększenia, dodane przez J.M. Rektora ze środków własnych naszej Uczelni, dla pracowników części warszawskiej,

Podwyżki wynagrodzeń będą wkrótce wypłacone, z wyrównaniem od dnia 1 stycznia 2025 r.


Władze ZNP

Skład Zarządu ZNP AWF Warszawa na Kadencję 2024-2029:

Maria Fabijanowska - Prezes
Marcin Czechowski - Wiceprezes
Elżbieta Kęsicka - Sekretarz
Piotr Furman - Członek zarządu  

Skład Komisji Rewizyjnej:
Agnieszka Karolak - Przewodnicząca
Andrzej Ojrzanowski - Członek Komisji

Kontakt

Sekretariat ZNP:
22 834 04 31 wew. 327 lub 295
adres e-mail: znp@awf.edu.pl

Informacje Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP

Maria Fabijanowska - Delegat na VI Krajową Konferencję Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP

www.znp.edu.pl

Statut

Aktualny tekst Statutu ZNP

O nas

Jesteśmy samorządnym i niezależnym związkiem zawodowym zrzeszającym nauczycieli akademickich, pracowników naukowych, administracyjnych i fizycznych Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie oraz emerytów i rencistów - byłych pracowników.

Czynnie uczestniczymy (jako przedstawiciele ZNP w Senacie, Radzie Uczelni, Kolegium Rektorskim, Radzie Wydziału, Komisjach Senackich, itp.) zarówno w konsultacjach dotyczących:

-  poprawy warunków pracy, w tym uzgadniania treści Regulaminu pracy i Regulaminu wynagradzania,

-  podwyżek płac,

-  ustalania zasad wykorzystywania ZFŚS,

-  obrony praw, godności i interesów pracowników AWF Warszawa; posiadamy uprawnienia do konsultowania z pracodawcą planowanych przez niego zwolnień oraz uprawnienia opiniodawcze w zakresie stosowania przez pracodawcę kar porządkowych,

jak i spełniając rolę kontrolną:

-  w zakresie przestrzegania przepisów oraz zasad BHP,

-  nad działalnością Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej.

Zasady członkostwa

- Członkiem ZNP w AWF Warszawa może być każda osoba pozostająca w stosunku pracy w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, bez względu na narodowość, wyznanie, przekonania polityczne, stanowisko, podstawę nawiązania stosunku pracy, płeć i wiek.

- Nie traci członkostwa Związku były pracownik AWF Warszawa, który przeszedł na emeryturę czy rentę, o ile w terminie 3 miesięcy od daty przejścia na emeryturę lub rentę złoży Prezesowi Oddziału oświadczenie o kontynuowaniu członkostwa w ZNP w AWF Warszawa.

-  Członek ZNP nie może należeć do innego związku zawodowego.

Jak przystąpić?

Aby przystąpić do ZNP w AWF Warszawa należy wypełnić deklarację członkowską ZNP oraz złożyć ją w siedzibie ZNP w AWF Warszawa - pokój nr 27 (Budynek Główny, parter), ul. Marymoncka 34 w Warszawie w godzinach 10:00-14:00, kontakt adres e-mail: maria.fabijanowska@awf.edu.pl lub mfabijanowska@znp.edu.pl

Każdy członek otrzyma legitymację członkowską uprawniającą do wielu zniżek - zapraszamy do zapoznania się z sekcją Bonusy

Aby otrzymać legitymację ZNP należy wypełnić pole - Oświadczenie dotyczące wydania nowej legitymacji w "deklaracja członkowskiej ZNP", ponieważ rejestr legitymacji jest prowadzony przez Zarząd Główny ZNP w Warszawie.

Zgodnie ze Statutem ZNP członek Związku ma prawo:

1) wybierać i być wybieranym do wszystkich władz i organów statutowych ZNP,

2) oceniać na zebraniach, konferencjach i zjazdach działalność zarządów i rad wszystkich szczebli i ich członków,

3) zgłaszać wnioski i opinie dotyczące działalności ZNP,

4) występować z umotywowanym wnioskiem o odwołanie członków władz i organów statutowych ZNP,

5) uczestniczyć w zebraniach, na których podejmowane są decyzje dotyczące jego osoby, w przypadkach i na zasadach określonych w Statucie,

6) odwoływać się od decyzji organów i władz statutowych ZNP jego dotyczących w przypadkach i na zasadach określonych w Statucie,

7) korzystać bezpłatnie ze związkowego poradnictwa prawnego na zasadach określonych w regulaminie uchwalonym przez Zarząd Główny,

8) zwracać się do władz i organów statutowych ZNP w sprawach związkowych, pracowniczych, społecznych i zawodowych,

9) korzystać z zasiłków i zapomóg oraz innych świadczeń na zasadach określonych w regulaminach uchwalonych przez Zarząd Główny,

10) korzystać z diet i zwrotu kosztów w związku z pełnieniem funkcji we władzach ZNP i organach statutowych, w trybie i na zasadach określonych przez Zarząd Główny.

Składki związkowe - odliczenie od dochodu

Składka związkowa wynosi  miesięcznie:

- 1% wysokości wynagrodzenia zasadniczego dla pracujących członków Związku (potrącana z wynagrodzenia),

- 0,5% wysokości renty lub emerytury  – wpłacana na rachunek bankowy ZNP w AWF Warszawa,

- 0,1% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w rozumieniu przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę dla:

- członków ZNP, o których mowa w art. 7 ust. 1a pkt 2-4 i ust. 2a,

- członków ZNP przebywających na urlopach wychowawczych i bezpłatnych,

– wpłacana na rachunek bankowy ZNP w AWF Warszawa

PKO BP S.A. 51 1020 1026 0000 1302 0015 4872

Składka członkowska opłacona w 2024 roku na rzecz Związku Nauczycielstwa Polskiego w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, może być odliczona od dochodu w zeznaniu podatkowym. W tym roku został utrzymany limit odliczeń składek członkowskich - kwota wynosi 840 zł w 2025 r. (składki za 2024 r.).

Odliczenie możliwe jest w przypadku podatników opodatkowanych według skali podatkowej (PIT 37, PIT 36) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (PIT 28). Z ulgi nie można korzystać odliczając ją od podatku liniowego. Jeśli podatnik będzie łączył opodatkowanie liniowe z innym rodzajem tj, PIT 36L z PIT 37, PIT 28 lub PIT 36, to dopuszczalne jest skorzystanie z odliczenia - opodatkowanie poprzez PIT 36L nie wyklucza zastosowania go w ramach pozostałych źródeł przychodów.

Warunki ulgi dotyczącej składki na związki zawodowe:

- Odliczenie dopuszczalne jest w przypadku wpłaty w każdej wartości, tzn. również niższej niż limit ustawowy 840 zł.

- Limit 840 zł powoduje, że składki wyższe nie są już odliczane, a podatnik w deklaracji wpisuje ich maksymalny limit, tj. 840 zł.

- Ulga dotyczy wyłącznie osób będących na moment dokonania wpłaty - członkiem związku zawodowego.

Jeżeli składka związkowa jest potrącana przez Kwesturę Uczelni, jej kwota będzie wykazana w informacji PIT-11 (pozycja 123).

Jeżeli członek sam opłaca składkę przelewem musi samemu uwzględnić ją w odpowiednim PIT. Odliczyć można składki zapłacone w 2024 roku, decyduje data dokonania przelewu. Aby korzystać z odliczenia należy posiadać dowód wpłaty składki członkowskiej uzyskany w siedzibie ZNP w AWF J. Piłsudskiego w Warszawie. Dotyczy to także składek emerytów i rencistów.

Pomoc finansowa dla członków

Każdy członek Związku ma prawo do bezzwrotnej pomocy finansowej, a w szczególności do zasiłków statutowych w razie urodzin i śmierci członka rodziny, (uprawnienie do zasiłku statutowego przysługuje również członkom rodziny w razie śmierci członka Związku), a także do korzystania ze świadczeń jakie przysługują mu z racji zatrudnienia w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Zasady przyznawania, wymagane dokumenty wymagane do przyznania pomocy materialnej można znaleźć przy opisach rodzajów pomocy, udzielanej członkom ZNP. Dokumenty dotyczące wniosków o pomoc materialną można składać w formie tradycyjnej w Sekretariacie ZNP (Budynek Główny, pok. 27, parter).

Świadczenia związkowe przysługują członkom związku legitymującym się co najmniej trzymiesięcznym stażem członkowskim oraz regularnie opłacanymi składkami członkowskimi.

Pomoc finansowa jest udzielana w wysokości uznaniowej - kolegialna decyzja Zarządu - wnioski o przyznanie bezzwrotnej pomocy finansowej rozpatrywane są podczas posiedzeń Zarządu.

Świadczenia okolicznościowe:

-  "gwiazdka" - wypłacane corocznie w okresie Świąt Bożego Narodzenia,

-  świadczenie z tytułu odejścia członka Związku na emeryturę lub rentę.

Zasiłki statutowe

Zasiłki statutowe przyznawane są członkom związku obligatoryjnie, po spełnieniu warunków formalnych i wypełnieniu wniosku. Do obligatoryjnych świadczeń statutowych należą:

Zasiłek z tytułu urodzenia dziecka przyznawany jest na każde dziecko.  W przypadku ciąż mnogich zasiłek wypłacany jest na każde dziecko. W przypadku urodzenia dziecka martwego przysługuje jeden, korzystniejszy dla członka ZNP zasiłek. W przypadku, gdy oboje rodzice dziecka są członkami ZNP, zasiłek wypłacany jest każdemu z rodziców. Wymagane dokumenty: akt urodzenia dziecka, własny dowód osobisty.

Zasiłek z tytułu zgonu członka ZNP wypłacany jest osobie, która pokryła koszty pogrzebu członka ZNP. Zasiłek ten przysługuje tylko jednej osobie. Wymagane dokumenty: akt zgonu, dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów pogrzebu, własny dowód osobisty.

Zasiłek z tytułu zgonu członka rodziny przysługuje w następujących przypadkach zgonu: współmałżonka, rodziców, dziecka (w każdym wieku). Zasiłek z tytułu zgonu dzieci i rodziców wypłaca się niezależnie każdemu z małżonków, jeżeli oboje są członkami ZNP.

Paliwowe karty rabatowe ORLEN

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych podpisało umowę z PKN ORLEN S.A., na podstawie której członkowie organizacji członkowskich OPZZ (w tym również członkowie Związku Nauczycielstwa Polskiego) będą mogli uzyskać rabat przy zakupie paliwa i artykułów poza paliwowych na stacjach paliw PKN ORLEN i BLISKA.

Karty rabatowe uprawniają do otrzymania w danym miesiącu kalendarzowym rabatu cenowego na:

- paliwa EFECTA i VERVA oraz gaz LPG,
-  myjnia automatyczna oraz odkurzacz,
-  oleje silnikowe oraz płyny do spryskiwaczy,
-  produkty STOP CAFE.

UWAGA!
Paliwowa Karta Rabatowa ORLEN uprawnia do zakupu paliwa z rabatem cenowym w maksymalnej ilości 300 litrów w miesiącu kalendarzowym na jeden pojazd.

- RABATY  -  Na podstawie umowy z Orlen OPZZ jest zobowiązane do zachowania tajemnicy handlowej. Za tajemnicę handlową uznane zostały wysokości rabatów. Nie możemy zatem tej informacji oficjalnie rozpowszechniać i publikować. Zdajemy sobie jednak sprawę, że jest to kluczowa informacja. Dlatego, aby by dowiedzieć się o wysokości rabatów prosimy o kontakt telefoniczny: 22 834 16 20 lub z kontakt z Prezesem w placówce.
-  Karty są darmowe -  wydawane są nieodpłatnie każdemu członkowi ZNP w AWF  Warszawa.
-  Kartę można odebrać osobiście (lub w imieniu innego członka ZNP na podstawie upoważnienia) w Sekretariacie ZNP AWF Warszawa w godzinach pracy biura.
-  Karta będzie aktywna w momencie jej pierwszego użycia na stacji Orlen. Tam też zostanie przypisana do numeru rejestracyjnego pojazdu. Wszelkie zmiany, np. numeru rejestracyjnego będą dokonywane przez Orlen (instrukcję dodania karty otrzyma uprawniony członek ZNP).
-  Karta jest wydawana na czas nieokreślony.
-  Karty dedykowane są dla członków organizacji członkowskich OPZZ i nie mogą być przekazywane innym osobom.

Zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem kart paliwowych OPZZ.

Bonusy

Benefity z legitymacją ZNP Województwo łódzkie:
1. Restauracja Cafe Cykada (Łódź, Piotrkowska 137/139) – 20% zniżki na wejście dla członka ZNP.
2. Mandoria Miasto Przygód – Park Rozrywki (Rzgów, ul. Żeromskiego 6) – darmowe wejście dla członka ZNP.
3. ZOO w Borysewie – 20% zniżki na wejście dla członka ZNP (Borysew 25, 99-200 Poddębice).
4. Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi – bilety ulgowe dla członków ZNP.
5. Kino Charlie Łódź – bilet w cenie 19 zł dla członka ZNP.
6.Jump Planet Ksawerów k. Łodzi – 50% zniżki na wejście dla członka ZNP lub jego dziecka (Ksawerów, ul. Łódzka 32) www.airjump.pl/park-trampolin-ksawerow

Muzea państwowe w Polsce – bilet ulgowy dla członka ZNP.

Hotele ZNP:
1. Hotel Logos Gdańsk: https://hotellogos-gdansk.pl
2. Hotel Logos Lublin: https://hotellogos.lublin.pl
3. Hotel Logos Suwałki: https://www.suwalki.hotellogos.pl
4. Hotel Logos Warszawa: https://hotellogos.pl
5. Kompleks hotelowy Logos Augustów: https://augustow-hotel.pl

Domy wypoczynkowe ZNP:
1. Nauczycielskie Centrum Rehabilitacyjno-Wypoczynkowe w Zakopanem: http://znp.zakopane.edu.pl
2. Dom Wypoczynkowy „Huzar” w Krynicy-Zdrój: https://huzar-krynica.pl
3. Dom Wypoczynkowy „Świteź” w Szklarskiej Porębie: https://switez-szklarska.pl
4. Dom Wypoczynkowy „Nauczyciel” w Ustroniu Jaszowcu: https://www.ustron-nauczyciel.pl

Domy Nauczyciela ZNP:
1. Dom Nauczyciela w Hajnówce: https://bialowieza.travel/gdzie-sie-zatrzymac/pokoje-i-apartamenty/atrakcja/288
2. Dom Nauczyciela we Wrocławiu: https://www.noclegi-online.pl/noclegi/wroclaw/dom-nauczyciela-znp-o12839

Ośrodki wypoczynkowe:
1. Ośrodek Leczniczo-Wypoczynkowy "Delfin” w Ustce: https://ustkaznp.tp1.pl/pl/start
2. Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy w Korbielowie: https://korbielow.znp.edu.pl
3. Sezonowy Ośrodek Wypoczynkowo-Kolonijny “Belferek” w Sielpi koło Końskich: https://znp.edu.pl/oupis_osrodki/sezonowy-osrodek-wypoczynkowy-belferek-w-sielpi-k-konskich

Sanatoria:
1. Ciechocinek: http://znpciechocinek.pl
2. Nałęczów: https://www.znpnaleczow.pl
3. Szczawnica: https://www.szczawnicanauczyciel.pl

Województwo małopolskie i świętokrzyskie:
1. Park Legend Świętokrzyskich w Nowej Słupi (woj. świętokrzyskie)

W Parku zobaczycie 13 legend świętokrzyskich przedstawionych w 11 salach multimedialnych. Następnie udacie się do kina 3D na film promujący region świętokrzyski. Na koniec odbędziecie lot na wirtualnej miotle i odwiedzicie salkę edukacyjną. Całość zwiedzania trwa około półtorej godziny. Każdy członek ZNP zakupi dla siebie bilet ULGOWY na podstawie legitymacji członkowskiej. Bilety możecie zakupić też online https://parklegend.pl
2. Zatorland

Zatorland oferuje 20 % zniżki dla członków ZNP i ich rodzin, a w Dzień Nauczyciela czeka na Was BEZPŁATNE wejście do parku. Członek ZNP w UJ może kupić bilet z taką zniżką dla siebie oraz dla rodziny (małżonka/małżonki i dzieci). Wystarczy okazać nową legitymację ZNP i dowód tożsamości ze zdjęciem w kasie biletowej! Jeżeli jeszcze tam nie byliście to o zapraszamy na stronę parku https://zatorland.pl
3. Park Rozrywki dla dzieci i całej rodziny "Rabkoland" w Rabce-Zdroju

RABKOLAND - Park Rozrywki w Rabce-Zdroju oferuje zniżki dla członków ZNP i ich rodzin. www.rabkoland.pl https://www.facebook.com/rabkoland/?locale=pl_PL Zniżka wynosi 15%. Wystarczy okazać legitymację ZNP i dowód tożsamości w kasie biletowej! Członek ZNP na jedną legitymację można uzyskać zniżkę dla maksymalnie 5 osób.
4. Stawy rybne w sercu Ojcowskiego Parku Narodowego

Pstrąg Ojcowski to firma rodzinna założona przez matkę i córkę, które postanowiły przywrócić świetność stawom znajdującym się w sercu Ojcowskiego Parku Narodowego. Ich celem stała się odnowa hodowli pstrąga potokowego, propagowanie świadomego i etycznego chowu, edukacja społeczności w zakresie historii regionu oraz tradycji kulinarnych. Zniżka 10% na cały rachunek. https://pstragojcowski.pl
5. Nadwiślańska Pasieka

Pasieka położona jest na terenie czystych terenów Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego i oferuje duży wybór miodów oraz produktów pszczelich.

Nadwiślańska Pasieka Ryszard Teska, ul. Widłakowa 18K, 30-380 Kraków, tel.: 605 31 31 31, e-mail: teska@op.pl lub miody@op.pl
Zniżki są przyznawane na podstawie legitymacji ZNP. Przy zakupie większej ilości miodu możliwość negocjacji ceny!
6. Fabryka Olkuskie Wyroby Emaliowane Sp. z o.o.

Dzięki uprzejmości Fabryki nasi członkowie otrzymali 5% zniżki na zakupy w sklepie internetowym po użyciu kodu otrzymanego w sekretariacie Związku. Adres sklepu: https://www.memali.pl Więcej informacji o firmie można znaleźć na stronie: https://olkuskiewyrobyemaliowane.pl i na FB https://www.facebook.com/OlkuskieWrobyEmaliowane
7. Sklep "Topaz" on-line oferuje płytki, gres, wyposażenie, elementy dekoracyjne i wykończeniowe z 5% zniżką dla członków ZNP. Sklep oprócz płytek i gresów oferuje wanny, armaturę, ceramikę, lustra, dodatki, meble łazienkowe, kabiny i inne wyposażenie łazienek. Ponadto przy zakupie można skorzystać z porady specjalistów, architektów wnętrz czy działu technicznego. Towar z 5% zniżką dla członków ZNP można zamówić przez telefon lub e-mail z wygodną dostawą na budowę. http://www.skleptopaz.pl e-mail: poczta@skleptopaz.pl tel.: 606 830 196

8.  Dream-Park "Ochaby". Zniżka 20% na bilety dla członków ZNP i ich rodzin za okazaniem legitymacji w kasie.