Zjawiska społeczne
Postawy wobec kultury fizycznej
Badanie | Aparatura/test | Osoby badane | Opis | Zastosowanie | Koordynatorzy | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Postawy różnych zbiorowości społecznych wobec kultury fizycznej, kultura fizyczna w stylu życia różnych zbiorowości społecznych | Metoda wywiadu pisemnego, technika ankietowanie audytoryjne, kwestionariusze ankiety dostosowane do respondentów | Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, dorośli, grupy zawodowe itp. | Mogą być prowadzone badania porównawcze, a zmiennymi różnicującymi może być płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zamożność, prestiż, władza itp. | Dla celów poznawczych (naukowych), ale także aplikacyjnych w oświacie i szeroko rozumianej polityce społecznej | ||
Ocena postawy wobec sportu | Skala postaw wobec sportu OLIMP 2003 | Młodzież i dorośli | Skala składa się z 22 twierdzenia – skala Likerta 1 – 7. Bez limitu czasu, zazwyczaj ok 25 minut | Diagnoza i charakteryzowanie postaw wobec sportu w celach edukacyjnych – przygotowanie programów dydaktyczno-wychowawczych | Badanie audytoryjne | |
Ocena poziomu wiedzy, opinii na temat idei i wartości fair play | Kwestionariusz ankiety - Opinion survey on fair play values and ideals Kwestionariusz | Dzieci, młodzież, dorośli, osoby starsze | Kwestionariusz ankiety składa się z 16 pytań zamkniętych i 2 pytań otwartych. | Diagnozowanie i charakterystyka postaw różnych grup wiekowych i społecznych wobec fair play | Badania audytoryjne Ankieta dostępna także w wersji elektronicznej | |
Ocena poziomu wiedzy na temat historii ruchu olimpijskiego oraz jego funkcji, a także opinii na temat ideałów i wartości olimpizmu. | Kwestionariusz ankiety – Olympic Questionnaire (R. Telama, Kwestionariusz w języku polskim, angielskim, francuskim, czeskim, niemieckim, węgierskim, fińskim. | Młodzież (od 12. roku życia), osoby dorosłe i starsze. | Kwestionariusz składa się z 26 pytań (otwarte, zamknięte) | Diagnozowanie poziomu wiedzy na temat ruchu olimpijskiego, źródeł wiedzy o olimpizmie; określenie stopnia zgodności opinii badanych na temat olimpizmu i ruchu olimpijskiego z zasadami i wartościami olimpijskimi. | Badania audytoryjne | |
Indywidualny wywiad pogłębiony (IDI - Individual In-depth Interview) na zadany temat | Autorski kwestionariusz wywiadu | Osoby dorosłe (od 18 lat) | Bezpośrednia rozmowa badacza (moderatora) z pojedynczym respondentem e celu pogłębienie wiedzy nt. przedmiotu badań. Pozwala np. na dotarcie do emocjonalnych i motywacyjnych wzorów zachowań badanych. | Np. opis bezpośredniej (uczestnictwo w widowiskach sportowych na żywo) i pośredniej (m.in. oglądanie widowisk sportowych w telewizji) konsumpcji sportowej oraz struktury społecznej widowni sportowych. | ||
Ankietowanie (wywiad pisemny) na zadany temat | Autorski kwestionariusz ankiety | Młodzież | Odpowiadając na pytania respondent samodzielnie zapisuje odpowiedzi na dostarczonym mu formularzu. | Np. poznanie wartości, wzorów, motywów, barier itd. kultury fizycznej, występujących w danej zbiorowość czy grupie społecznej. |
Przekazy medialne
Badanie | Aparatura/test | Osoby badane | Opis | Zastosowanie | Koordynator | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Analiza sportowych przekazów medialnych pod kątem różnic występujących w opisach sportu kobiet i mężczyzn oraz sportowców różnych narodowości. | Analiza treści, analiza dyskursu | Niereaktywne badanie materiału zastanego. | Analiza prasy, tv, radia, Internetu pod kątem różnic w opisie sportu kobiet i mężczyzn (ilość miejsca/czasu antenowego; płeć autorów testu), różnych dyscyplin oraz różnic sportowców narodowości. | Monitoring mediów. Analiza treści przekazów pod kątem występowania stereotypów płci czy narodowości. Odtworzenie dominujących wzorów opisu sportu kobiet i mężczyzn. | ||
Charakterystyka nierówności płciowych w organizacjach i związkach sportowych | Analiza danych zastanych, indywidualne wywiady pogłębione | W przypadku indywidualnych wywiadów pogłębionych: dorośli (pracownicy i wolontariusze w organizacjach sportowych) | Analizowanie danych udostępnionych przez organizacje sportowe, w tym statystyki dotyczące składów osobowych, statutów i innych rozporządzeń. Wywiady prowadzone z pracującymi w organizacjach sportowych. | Ustalenie proporcji płci w organizacjach sportowych. Indywidualne wywiady Motywy odejścia z pracy w organizacji, stereotypy płci, wzory relacji płci, kultura organizacji. | Indywidualne wywiady pogłębione: czas trwania około godziny. Badanie indywidualne | |
Analiza dyskursu medialnego na dany temat lub dyskursu danej jednostki, zbiorowości lub medium | Autorski kwestionariusz analizy | Niereaktywne badanie materiału zastanego | Analizie poddawane są wytwory społeczne w postaci np. tekstów prasowych, które w ramach wybranego dyskursu, w określonym zakresie czasowym, pojawiły się w danym medium. | Opis np. perswazyjnego wymiaru dyskursów medialnych oraz analiza środków stosowanych w dyskursie do wywierania wpływu na ludzi. Odkrywanie sposobów wyrażania politycznych, ekonomicznych czy społecznych interesów danych jednostek i zbiorowości. | ||
Analiza pisemnych i wizualnych przekazów kultury masowej i popularnej | Ilościowe i jakościowe metody analizy treści (np. analiza narracyjna, analiza pól semantycznych). | Niereaktywne badanie materiału zastanego | Badanie przekazów medialnych – np. treści czasopism, programów telewizyjnych, mediów społecznościowych – pod kątem zawartych w nich wzorów kultury fizycznej. | Poznanie treści i przemian obowiązujących wzorów kultury fizycznej; zrozumienie motywów aktywności fizycznej, rozpoznawanie jej kulturowych barier. |