Seniorzy
Sprawność fizyczna
Badanie | Aparatura/test | Opis | Zastosowanie | Koordynator | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Pomiar poziomu sprawności fizycznej (zdolności motorycznych) | Testy funkcjonalnej sprawności fizycznej | Fullerton Fitness Test – składający się z 6 prób sprawności określających gibkość dolnego odcinka kręgosłupa, siły mięśni kończyn dolnych, równowagi dynamicznej i statycznej, siły mięśni kończyn górnych itp. Próba zachowania równowagi Romberga stanie obunóż i na jednej nodze -oczy otwarte i zamknięte. Test Chodu –Basey trzykrotny marsz na dystansie 200 m. z różną prędkością | Do oceny aktualnego poziomu sprawności funkcjonalnej osób starszych – ocena stanu aktualnego oraz skuteczności działań usprawniających osoby starsze | Badania grupowe lub indywidualne bez ograniczeń czasu | |
Pomiar parametrów kinematycznych ruchu człowieka | System VICON System APAS | Pomiar parametrów kinematycznych ruchu: przestrzennych (położenia poszczególnych członów względem siebie, kąty w stawach) i czasowych (prędkości liniowa, prędkość kąta) | Ocena techniki ruchu, modelowanie ruchu |
Właściwości psychiczne (testy papierowe)
OBSZAR | Badanie | Aparatura/test | Opis | Zastosowanie | Koordynator | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
OSOBOWOŚĆ – inwentarze | Struktura osobowości według modelu Wielkiej Piątki | Inwentarz Osobowości NEO-FFI | 60 pytań, 5 skal: neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenia, ugodowość, sumienność | W badaniach naukowych, do celów porównawczych i przesiewowych, w poradnictwie zawodowym | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 15-20 minut | |
Struktura osobowości według PEN | Kwestionariusz Osobowości EPQ-R | 100 pytań, 4 skale: neurotyczność, ekstrawersja, psychotyzm, skala kontrolna (kłamstwa) | W badaniach naukowych, do celów porównawczych i przesiewowych, w poradnictwie zawodowym | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 20-25 minut | ||
Struktura temperamentu według Regulacyjnej Teorii Temperamentu | Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu (FCZ-KT) | 120 pytań, 6 skal: wrażliwość sensoryczna, reaktywność emocjonalna, wytrzymałość, aktywność, żwawość, perseweratywność | W badaniach naukowych, do celów porównawczych i przesiewowych, w poradnictwie zawodowym | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 30 minut | ||
Struktura temperamentu rozumianego jako zespół dziedziczonych cech osobowości. | Kwestionariusz Temperamentu EAS | Skala o charakterze samoopisu, 20 pozycji, 5 skal: emocjonalności, strachu, złości, aktywności i towarzyskości, | W badaniach naukowych, w poradnictwie. | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 10 minut | ||
Osobowość - wymiary | Poczucie własnej skuteczności | Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) | 10 pozycji; wskaźnik uogólnionego poczucia własnej skuteczności | Do celów badawczych i diagnozy osobowości | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 5 minut | |
Nadzieja na sukces | Kwestionariusz Nadziei na Sukces (KNS) | 12 twierdzeń (w tym 8 diagnostycznych) , 2 podskale: siła woli i umiejętność poszukiwania rozwiązań oraz wskaźnik sumaryczny | Do celów badawczych i diagnozy osobowości | |||
Dyspozycyjny optymizm | Test Orientacji Życiowej (LOT-R) | 10 twierdzeń (w tym 6 diagnostycznych); wskaźnik optymizmu jako cechy | Do celów badawczych i diagnozy osobowości | |||
Samoocena ogólna | Skala Samooceny (SES) | 10 stwierdzeń, suma punktów stanowi wskaźnik samooceny ogólnej | Do celów badawczych i diagnostycznych | Badanie indywidualne lub grupowe, czas 2-5 minut | ||
Inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne | Inteligencja emocjonalna | Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE) | 33 pozycje o charakterze samo opisowym; jeden wskaźnik | Do celów badawczych i diagnostycznych | Badanie grupowe lub indywidualne; bez ograniczenia czasu - przeciętnie 10 minut | |
Inteligencja emocjonalna | Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej | 94 pozycji o charakterze samoopisowym. | Do celów badawczych oraz do diagnozy indywidualnej przy wyborze przyszłego kierunku kształcenia lub zawodu. | Badanie grupowe lub indywidualne. | ||
Kompetencje społeczne | Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) | 90 pozycji, stanowiących bezokolicznikowe określenia różnych czynności. Badany ocenia na skali czterostopniowej efektywność, z jaką je wykonuje. | Do celów naukowych, jak i - w charakterze narzędzia pomocniczego - w praktyce diagnostycznej i w celach selekcyjnych. | Badanie grupowe lub indywidualne | ||
Stres i radzenie sobie | Pomiar stresu | Skala Odczuwanego Stresu (PSS-10) | 10 pytań, wskaźnik doświadczanego stresu we wskazanym okresie | Ocena stresu związanego z własną sytuacją życiową w ciągu ostatniego miesiąca. | Czas wypełniania ok. 5 minut | |
Struktura doznań stresowych | Kwestionariusz Poczucia Stresu (Plopa i Makarowski) | 27 pytań;4 skale: napięcie emocjonalne, stres zewnętrzny, stres intrapsychiczny, skala kłamstwa | Zastosowanie w organizacjach, placówkach edukacyjnych, zdrowotnych, penitencjarnych | Badanie indywidualne i zbiorowe; czas badania ok. 20 minut | ||
Style radzenia sobie ze stresem | Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) | 48 pytań; 3 skale: styl skoncentrowany na zadaniu, na emocjach na unikaniu i dwie podskale unikania: angażowanie się w czynności zastępcze i poszukiwanie kontaktów towarzyskich | Do celów badawczych i praktycznych; w badaniach kwalifikacyjnych na określone stanowiska pracy | Badanie indywidualne i zbiorowe; czas badania ok. 20 minut | ||
Dyspozycyjne i sytuacyjne radzenie sobie | Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze stresem – COPE lub MINI-COPE | COPE: 60 pytań; bada 15 strategii MINI-COPE: 28 pytań bada14 strategii | Głównie do celów badawczych, lecz także do celów przesiewowych, profilaktycznych | Badanie indywidualne i zbiorowe; czas badania ok. 15 minut | ||
Sfera emocjonalna | Emocjonalność pozytywna i negatywna | Skala Uczuć Pozytywnych i Negatywnych SUPIN | Skala przymiotnikowa, do badania stanów i cech afektywnych, wersje 20 i 30 przymiotników | Do celów diagnostycznych i naukowych | Umożliwia badanie zmian w czasie (wielokrotny pomiar) | |
Stany nastroju | Przymiotnikowa Skala Nastroju UMACL | Skala przymiotnikowa, dobadania 3 wymiarów nastroju: ton hedonistyczny, pobudzenie energetyczne i pobudzenie napięciowe | Do celów diagnostycznych i naukowych | Umożliwia badanie zmian w czasie (wielokrotny pomiar) | ||
Lęk jako stan i jako cecha | Inwentarz Stanu i Cech Lęku ISCL | Skala do badania stanu lęku i cechy lęku, w obu skalach po 20 stwierdzeń | Umożliwia badanie zmian w czasie (wielokrotny pomiar) | |||
Subiektywna kontrola gniewu, lęku i depresji w sytuacjach trudnych | CECS - Skala Kontroli Emocji | 3 podskale, z których każda zawiera 7stwierdzeń dotyczących sposobu ujawniania gniewu, depresji i lęku | Skala jest przeznaczona do badania zdrowych i chorych osób dorosłych. | Badanie indywidualne lub grupowe; bez ograniczenia czasu. | ||
Inteligencja | Inteligencja ogólna rozumiana jako inteligencja płynna | Test Matryc Ravena w wersji Standard- | 60 zadań ułożonych w 5 serii, po 12 zadań każda. Osoba badana ma dobrać brakujący fragment spośród podanych. | Do oceny możliwości intelektualnych | Badanie grupowe lub indywidualne; bez ograniczenia czasu; przeciętnie 60 minut | |
Procesy poznawcze | Uwaga i spostrzeganie wzrokowe | Test Uwagi i Spostrzegawczości | Zadanie polega na wykreślaniu wskazanych znaków; dostarcza wskaźników szybkości pracy percepcyjnej, zawodności percepcji i zawodności uwagi | W badaniach kandydatów do pracy, w poradnictwie zawodowym, w neurospychologii | Wersja cyfrowa 6/9 i 3/8; literowa b/k; z figurami; badanie trwa 3 minuty | |
Zdrowie psychiczne | Poczucie sensu życia | Kwestionariusz Postaw Życiowych KPŻ | 48 twierdzeń, dotyczących poczucia sensu życia, wyróżniamy 6 skal prostych: cel, spójność wewnętrzna, kontrola życia, akceptacja śmierci, pustka egzystencjalna, poszukiwanie celów | W badaniach naukowych, w pracy klinicznej jako narzędzie diagnozy satysfakcji z życia i problemów egzystencjalnych. | Badania indywidualne lub grupowe; czas badania: ok. 20 minut | |
Kondycja psychiczna różnych populacji | Kwestionariusz GHQ - Ocena Zdrowia Psychicznego według D. Goldberga | Wersja GHQ-12 – 12 stwierdzeń, 1 wskaźnik; wersja GHQ-28 – 28 stwierdzeń; 4 skale: symptomy somatyczne; niepokój, bezsenność; zaburzenia funkcjonowania i symptomy depresji oraz wskaźnik sumaryczny | Do oceny stanu zdrowia psychicznego, pozwala na wyłonienie osób, których stan psychiczny uległ załamaniu oraz takich, u których występuje istotne ryzyko zaburzeń zdrowia psychicznego | Badania indywidualne lub grupowe; czas badania do 10 minut | ||
Depresja | Geriatryczna Skala Depresji | Sumaryczny wskaźnik nasilenia objawów depresji | Do badań przesiewowych | |||
Jakość życia związana ze zdrowiem | Ocena i samoocena sprawności funkcjonalnej i jakości życia osób starszych | Kwestionariusz EASY-Care EUROQOL-5d WHO QoL-Bref | Badanie ankietowe dotyczące oceny i samooceny sprawności funkcjonalnej oraz jakości życia | Metoda służąca do oceny aktualnego poziomu sprawności funkcjonalnej osób starszych – ocena stanu aktualnego oraz skuteczności działań usprawniających osoby starsze | Badanie indywidualne lub grupowe; przeciętnie na 1 osobę: 15-30 minut |
Zachowania zdrowotne
Badanie | Aparatura/test | Opis | Zastosowanie | Wykonawca | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Ocena sposobu żywienia metodami prospektywnymi i retrospektywnymi Analiza ilościowa i jakościowa diet. | Wywiad żywieniowy z atlasem, Program komputerowy 5.0 w wersji rozszerzonej. | Wywiad bezpośredni wybraną metodą przy użyciu atlasu potrwa i produktów z dokładną analizą spożycia składników pokarmowych. | Ocena ilościowa i jakościowa diet Profilaktyka wad żywieniowo- zależnych Edukacja żywieniowa Korekta jadłospisów nieprawidłowych. | Badanie indywidualne, czas badania: 45 - 60 minut. | |
Ocena postawy wobec zdrowia | Skala do badania postawy wobec zdrowia | Skala bada wskaźnik ogólny i poszczególne komponenty postawy: poznawczy, emocjonalny, behawioralny | Diagnoza i charakteryzowanie postawy wobec zdrowia | ||
Zachowania zdrowotne | Inwentarz Zachowań Zdrowotnych IZZ | Wskaźnik ogólny i składowe: nawyki żywieniowe, zachowania profilaktyczne, pozytywne nastawienia psychiczne, praktyki zdrowotne | Ustalenie nasilenia zachowań zdrowotnych | Badanie grupowe lub indywidualne |