Dorośli
Budowa fizyczna, wydolność i sprawność fizyczna
Badanie | Aparatura/test | Osoby badane | Opis | Zastosowanie | Koordynator | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Diagnostyka składu tkankowego ciała | Pomiary antropometryczne, wskaźniki antropometryczne, analizator składu ciała TANITA BC 420 | Młodzież, osoby dorosłe | Pomiar metodą bioelektrycznej impedancji w godzinach porannych, na czczo. | Może służyć do monitorowania poziomu tkanki tłuszczowej i beztłuszczowej masy ciała a także poziomu wody w organizmie. | Przeciwwskazania: ciąża, choroba zakrzepowa żył, rozrusznik serca | |
Sprawność fizyczna osób wykonujących zawody wymagające dobrej sprawności fizycznej. | Wybrane ze względu na specyfikę zadań zawodowych testy sprawności fizycznej | Osoby dorosłe | Zestaw testów opracowywany każdorazowo dla celów badania | Opracowanie procedury badania sprawności fizycznej istotnych dla czynności zawodowych, określenie sprawności fizycznej | ||
Pomiar poziomu równowagi | Platforma BBS i AMTI | Młodzież, dorośli | badanie składa się z pomiarów na stabilnym i niestabilnym podłożu | ocena równowagi | Badanie trwa około | |
Pomiar parametrów kinetycznych ruchu człowieka | System VICON Platformy KISTLER | Młodzież, dorośli | Badanie polega na pomiarze kinetycznych parametrów ruchu chodu swobodnego lub innych działań ruchowych człowieka | Ocena dynamiki ruchu człowieka | Badanie trwa około | |
Ocena tolerancji wysiłku | System Ergotest, OxfordNoraqv, bieżnia, cykloergometr, TrackMaster, | Młodzież, dorośli | Badanie polega na pomiarze prowokacji wysiłkowej i ocenie parametrów krążeniowo-oddechowych | Ocena zdolności wysiłkowej człowieka | Badanie trwa około | |
Ocena efektywności rekreacyjnej aktywności fizycznej | Ocena składu ciała, i maksymalnego poboru tlenu, pomiar ciśnienia krwi, objętości wyrzutowej, pojemności minutowej serca oraz oporu naczyniowego. Ocena profilu lipidowego | Osoby dorosłe | Ocena wskaźników somatycznych, wydolnościowych i biochemicznych | Monitorowanie efektów fizycznej aktywności zdrowotnej |
Właściwości psychiczne (testy papierowe)
OBSZAR | Badanie | Aparatura/test | Opis | Zastosowanie | Koordynator | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
OSOBOWOŚĆ – inwentarze | Struktura osobowości według modelu Wielkiej Piątki | Inwentarz Osobowości NEO-FFI | 60 pytań, 5 skal: neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenia, ugodowość, sumienność | W badaniach naukowych, do celów porównawczych i przesiewowych, w poradnictwie zawodowym | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 15-20 minut | |
Struktura osobowości według PEN | Kwestionariusz Osobowości EPQ-R | 100 pytań, 4 skale: neurotyczność, ekstrawersja, psychotyzm, skala kontrolna (kłamstwa) | W badaniach naukowych, do celów porównawczych i przesiewowych, w poradnictwie zawodowym | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 20-25 minut | ||
Struktura temperamentu według Regulacyjnej Teorii Temperamentu | Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu (FCZ-KT) | 120 pytań, 6 skal: wrażliwość sensoryczna, reaktywność emocjonalna, wytrzymałość, aktywność, żwawość, perseweratywność | W badaniach naukowych, do celów porównawczych i przesiewowych, w poradnictwie zawodowym | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 30 minut | ||
Struktura temperamentu rozumianego jako zespół dziedziczonych cech osobowości. | Kwestionariusz Temperamentu EAS | Skala o charakterze samoopisu, 20 pozycji, 5 skal: emocjonalności, strachu, złości, aktywności i towarzyskości, | W badaniach naukowych, w poradnictwie. | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 10 minut | ||
Osobowość - wymiary | Poczucie własnej skuteczności | Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) | 10 pozycji; wskaźnik uogólnionego poczucia własnej skuteczności | Do celów badawczych i diagnozy osobowości | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 5 minut | |
Nadzieja na sukces | Kwestionariusz Nadziei na Sukces (KNS) | 12 twierdzeń (w tym 8 diagnostycznych) , 2 podskale: siła woli i umiejętność poszukiwania rozwiązań oraz wskaźnik sumaryczny | Do celów badawczych i diagnozy osobowości | |||
Dyspozycyjny optymizm | Test Orientacji Życiowej (LOT-R) | 10 twierdzeń (w tym 6 diagnostycznych); wskaźnik optymizmu jako cechy | Do celów badawczych i diagnozy osobowości | |||
Obraz siebie i samoocena | Płeć psychologiczna | Inwentarz Płci Psychologicznej (IPP) | 35 przymiotników; 2 skale: męskości i kobiecości, ustalenie typu płci psychologicznej | Do celów badawczych; gotowość do posługiwania się w samoopisie wymiarem płci | Badanie grupowe lub indywidualne, bez ograniczenia czasu, przeciętnie 10 minut | |
Samoocena i obraz siebie | Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny (MSEI) | 116 pozycji, 11 wymiarów samooceny: ogólna samoocena, kompetencje, bycie kochanym, popularność, zdolności przywódcze, samokontrola, samoakceptacja moralna, atrakcyjność fizyczna, witalność, inte+ gracja tożsamości, obronne wzmacnianie samooceny | Do celów badawczych i diagnostycznych | Badanie indywidualne lub grupowe, przeciętny czas 15-30 minut | ||
Samoocena ogólna | Skala Samooceny (SES) | 10 stwierdzeń, suma punktów stanowi wskaźnik samooceny ogólnej | Do celów badawczych i diagnostycznych | Badanie indywidualne lub grupowe, czas 2-5 minut | ||
Inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne | Inteligencja emocjonalna | Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE) | 33 pozycje o charakterze samo opisowym; jeden wskaźnik | Do celów badawczych i diagnostycznych | Badanie grupowe lub indywidualne; bez ograniczenia czasu - przeciętnie 10 minut | |
Inteligencja emocjonalna | Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej | 94 pozycji o charakterze samoopisowym. | Do celów badawczych oraz do diagnozy indywidualnej przy wyborze przyszłego kierunku kształcenia lub zawodu. | Badanie grupowe lub indywidualne. | ||
Kompetencje społeczne | Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) | 90 pozycji, stanowiących bezokolicznikowe określenia różnych czynności. Badany ocenia na skali czterostopniowej efektywność, z jaką je wykonuje. | Do celów naukowych, jak i - w charakterze narzędzia pomocniczego - w praktyce diagnostycznej i w celach selekcyjnych. | Badanie grupowe lub indywidualne | ||
Stres i radzenie sobie | Pomiar stresu | Skala Odczuwanego Stresu (PSS-10) | 10 pytań, wskaźnik doświadczanego stresu we wskazanym okresie | Ocena stresu związanego z własną sytuacją życiową w ciągu ostatniego miesiąca. | Czas wypełniania ok. 5 minut | |
Struktura doznań stresowych | Kwestionariusz Poczucia Stresu (Plopa i Makarowski) | 27 pytań;4 skale: napięcie emocjonalne, stres zewnętrzny, stres intrapsychiczny, skala kłamstwa | Zastosowanie w organizacjach, placówkach edukacyjnych, zdrowotnych, penitencjarnych | Badanie indywidualne i zbiorowe; czas badania ok. 20 minut | ||
Style radzenia sobie ze stresem | Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) | 48 pytań; 3 skale: styl skoncentrowany na zadaniu, na emocjach na unikaniu i dwie podskale unikania: angażowanie się w czynności zastępcze i poszukiwanie kontaktów towarzyskich | Do celów badawczych i praktycznych; w badaniach kwalifikacyjnych na określone stanowiska pracy | Badanie indywidualne i zbiorowe; czas badania ok. 20 minut | ||
Dyspozycyjne i sytuacyjne radzenie sobie | Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze stresem – COPE lub MINI-COPE | COPE: 60 pytań; bada 15 strategii MINI-COPE: 28 pytań bada14 strategii | Głównie do celów badawczych, lecz także do celów przesiewowych, profilaktycznych | Badanie indywidualne i zbiorowe; czas badania ok. 15 minut | ||
Sfera emocjonalna | Emocjonalność pozytywna i negatywna | Skala Uczuć Pozytywnych i Negatywnych SUPIN | Skala przymiotnikowa, do badania stanów i cech afektywnych, wersje 20 i 30 przymiotników | Do celów diagnostycznych i naukowych | Umożliwia badanie zmian w czasie (wielokrotny pomiar) | |
Stany nastroju | Przymiotnikowa Skala Nastroju UMACL | Skala przymiotnikowa, dobadania 3 wymiarów nastroju: ton hedonistyczny, pobudzenie energetyczne i pobudzenie napięciowe | Do celów diagnostycznych i naukowych | Umożliwia badanie zmian w czasie (wielokrotny pomiar) | ||
Lęk jako stan i jako cecha | Inwentarz Stanu i Cech Lęku ISCL | Skala do badania stanu lęku i cechy lęku, w obu skalach po 20 stwierdzeń | Umożliwia badanie zmian w czasie (wielokrotny pomiar) | |||
Subiektywna kontrola gniewu, lęku i depresji w sytuacjach trudnych | CECS - Skala Kontroli Emocji | 3 podskale, z których każda zawiera 7stwierdzeń dotyczących sposobu ujawniania gniewu, depresji i lęku | Skala jest przeznaczona do badania zdrowych i chorych osób dorosłych. | Badanie indywidualne lub grupowe; bez ograniczenia czasu - przeciętnie 10 minut. | ||
Projekcyjna metoda badania afektywnej struktury osobowości | Test Piramid Barwnych | Zadaniem badanego jest ułożenie trzech "ładnych" i trzech "brzydkich" piramid z kolorowych kwadracików. | W praktyce psychologicznej, do diagnozy afektywności starszych dzieci, młodzieży i dorosłych. | Badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu. | ||
Motywacja | Motywacja osiągnięć | Inwentarz Motywacji Osiągnięć LMI (wersja polska) | 170 stwierdzeń wchodzących w skład 17 skal cząstkowych; 3 skale czynnikowe (pewność siebie, ambicja, samokontrola) | Określenie czynników kierujących działaniem w sytuacjach ukierunkowanych na osiągnięcia (praca, kariera, mistrzostwo, sport, uczenie się, podnoszenie kwalifikacji) | Badania audytoryjne lub indywidualne profilowanie, czas około 60 minut. Dla osób niepełnoletnich wymagana zgoda rodziców | |
Inteligencja | Potencjał intelektualny | WAIS-R (PL) Skala Inteligencji D.Wechslera dla dorosłych | Składa się z sześciu testów słownych (Wiadomości, Powtarzanie Cyfr, Słownik, Arytmetyka, Rozumienie, Podobieństwa) oraz pięciu testów bezsłownych (Braki w Obrazkach, Porządkowanie Obrazków, Klocki, Układanki, Symbole Cyfr). | Do pomiaru poziomu inteligencji ogólnej. | Badanie indywidualne | |
Inteligencja ogólna rozumiana jako inteligencja płynna | Test Matryc Ravena w wersji Standard - formaPlus | 60 zadań ułożonych w 5 serii, po 12 zadań każda. Osoba badana ma dobrać brakujący fragment spośród podanych. | Do celów selekcyjnych w populacji młodzieży i dorosłych | Badanie grupowe lub indywidualne; bez ograniczenia czasu; przeciętnie 60 minut | ||
Procesy poznawcze | Myślenie twórcze | Rysunkowy Test Twórczego Myślenia TCT-DP | Zadaniem osoby badanej jest uzupełnienie w dowolny sposób niekompletnych rysunków; posiada dwie wersje. | W celach przesiewowych, w diagnozie indywidualnej oraz do celów naukowych. | Badanie grupowe lub indywidualne; czas badania jedną wersją 15 minut | |
Uwaga i spostrzeganie wzrokowe | Test Uwagi i Spostrzegawczości | Zadanie polega na wykreślaniu wskazanych znaków; dostarcza wskaźników szybkości pracy percepcyjnej, zawodności percepcji i zawodności uwagi | W badaniach kandydatów do pracy, w poradnictwie zawodowym, w neurospychologii | Wersja cyfrowa 6/9 i 3/8; literowa b/k; z figurami; badanie trwa 3 minuty | ||
Zdrowie psychiczne | Poczucie sensu życia | Kwestionariusz Postaw Życiowych KPŻ | 48 twierdzeń, dotyczących poczucia sensu życia, wyróżniamy 6 skal prostych: cel, spójność wewnętrzna, kontrola życia, akceptacja śmierci, pustka egzystencjalna, poszukiwanie celów | W badaniach naukowych, w pracy klinicznej jako narzędzie diagnozy satysfakcji z życia i problemów egzystencjalnych. | Badania indywidualne lub grupowe; czas badania: ok. 20 minut | |
Kondycja psychiczna różnych populacji | Kwestionariusz GHQ - Ocena Zdrowia Psychicznego według D. Goldberga | Wersja GHQ-12 – 12 stwierdzeń, 1 wskaźnik; wersja GHQ-28 – 28 stwierdzeń; 4 skale: symptomy somatyczne; niepokój, bezsenność; zaburzenia funkcjonowania i symptomy depresji oraz wskaźnik sumaryczny | Do oceny stanu zdrowia psychicznego, pozwala na wyłonienie osób, których stan psychiczny uległ załamaniu oraz takich, u których występuje istotne ryzyko zaburzeń zdrowia psychicznego | Badania indywidualne lub grupowe; czas badania do 10 minut | ||
Wypalenie zawodowe | LBQ Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego | 24 pozycje opisujące odczucia dotyczące pracy zawodowej. Pozwala na ocenę poziomu: wyczerpania psychofizycznego, braku zaangażowania w relacje z klientami, poczucia braku skuteczności zawodowej i rozczarowania | Do celów badawczych; do diagnozowania grup, zespołów pracowniczych i organizacji; przy planowaniu zmian i interwencji w organizacji; przy ocenianiu organizacji i panującego w nich klimatu. | Badania grupowe lub indywidualne; bez ograniczenia czasu. Przeciętnie czas badania wynosi 5-10 minut. | ||
Obraz ciała | KWCO - Kwestionariusz Wizerunku Ciała | Kwestionariusz samo opisowy, oceniają poziom zadowolenia z własnego ciała, poszczególnych jego części czy lęku o wygląd | Do celów badawczym oraz przesiewowych, w celu wczesnego wykrywania zagrożeń związanych z niezadowoleniem z wyglądu (zaburzenia odżywiania, dysmorfofobia itp.) | Badania grupowe lub indywidualne; bez ograniczenia czasu. |
Właściwości psychiczne (testy aparaturowe)
Badanie | Aparatura/test | Osoby badane | Opis | Zastosowanie | Koordynator | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
EEG | Elekroencefalograf | Młodzież, dorośli | Rejestracja i analiza EEG | Ocena poziomu aktywności bioelektrycznej mózgu | Badania indywidualne | |
Badania uwagi | Wiedeński System Testów (WST) Wykonywanie i analiza testów: COG* (uwaga ogólna), LVT** (koncentracja uwagi), DAUF*** (ciągłość uwagi) | Młodzież, dorośli | Test COG bada uwagę oraz mierzy ogólną zdolność do "bycia uważnym", Test LVT bada ukierunkowanej percepcji wzrokowej. DAUF - Bada zdolności do "długotrwałego skupienia uwagi i koncentracji na wykonywanym zadaniu". | Wykonywanie zadań angażujących funkcje poznawcze, testy używane są w psychologii klinicznej i stosowanej, testy śledzenia liniowego są stosowane głównie w psychologii ruchu drogowego i komunikacji, testy te mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagana jest od człowieka uwaga i gdzie wiele zależy od percepcji wzrokowej. | Badania indywidualne | |
Badanie aktywacji (pobudzenia) | Wiedeński System Testów (WST) Wykonywanie i analiza testu: FLIM **** | Młodzież, dorośli | Procedura pomiarowa umożliwiająca określenie gotowości funkcjonalnej centralnego układu nerwowego w sensie pobudzenia. | Wykonywanie zadań angażujących funkcje emocjonalne, testznajduje zastosowanie w psychologii klinicznej, neuropsychologii, psychologii sportu i pracy, również w rehabilitacji. | Badania indywidualne | |
Badanie wydajności pracy umysłowej | Wiedeński System Testów (WST) Wykonywanie i analiza testu: ALS***** | Młodzież, dorośli | Test do pomiaru koncentracji, nasycenia i zmęczenia psychicznego | Wykonywanie zadań angażujących funkcje behawioralne, test stosowanyw psychologii klinicznej i stosowanej, zwłaszcza w badaniu uzdolnień. | Badania indywidualne |
Zachowania zdrowotne
Badanie | Aparatura/test | Opis | Zastosowanie | Wykonawca | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Ocena sposobu żywienia metodami prospektywnymi i retrospektywnymi Analiza ilościowa i jakościowa diet. | Wywiad żywieniowy z atlasem, Program komputerowy 5.0 w wersji rozszerzonej. | Wywiad bezpośredni wybraną metodą przy użyciu atlasu potrwa i produktów z dokładną analizą spożycia składników pokarmowych. | Ocena ilościowa i jakościowa diet Profilaktyka wad żywieniowo- zależnych Edukacja żywieniowa Korekta jadłospisów nieprawidłowych. | Badanie indywidualne, czas badania: 45 - 60 minut. | |
Ocena postawy wobec zdrowia | Skala do badania postawy wobec zdrowia | Skala bada wskaźnik ogólny i poszczególne komponenty postawy: poznawczy, emocjonalny, behawioralny | Diagnoza i charakteryzowanie postawy wobec zdrowia | ||
Zachowania zdrowotne | Inwentarz Zachowań Zdrowotnych IZZ | Wskaźnik ogólny i składowe: nawyki żywieniowe, zachowania profilaktyczne, pozytywne nastawienia psychiczne, praktyki zdrowotne | Ustalenie nasilenia zachowań zdrowotnych | Badanie grupowe lub indywidualne |