Regulamin
Regulamin Szkoły Doktorskiej
Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
z dnia 30 kwietnia 2019 r.
(tekst jednolity na dzień 24 kwietnia 2024 r., obowiązujący od początku roku akademickiego 2024/2025)
(zał. nr 1 do US Nr 22/2022/2023 z 23.04.2024 r.)
Przepisy ogólne
§ 1
Regulamin Szkoły Doktorskiej Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, zwanej też dalej „AWF Warszawa” lub „Uczelnią”, określa organizację kształcenia doktorantów w Szkole Doktorskiej AWF Warszawa w zakresie nieuregulowanym w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.
§ 2
1. Przyjęcia do Szkoły Doktorskiej powołanej przez AWF Warszawa i zwanej też dalej „Szkołą Doktorską”, prowadzone są zgodnie z art. 200 ustawy oraz właściwą uchwałą Senatu Uczelni, o której mowa w art. 200 ust. 2 ustawy.
2. Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej odbywa się na drodze konkursu. Wyniki konkursu są jawne.
3. Przyjęcie do Szkoły Doktorskiej następuje w drodze wpisu na listę doktorantów. Odmowa przyjęcia do Szkoły Doktorskiej następuje w drodze decyzji administracyjnej. Od decyzji odmownej w sprawie przyjęcia do Szkoły Doktorskiej przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
4. Osoba przyjęta do Szkoły Doktorskiej nabywa prawa doktoranta Uczelni z chwilą złożenia ślubowania, którego treść określa Statut Uczelni.
5. Doktorant otrzymuje legitymację doktoranta Szkoły Doktorskiej, której wzór określa rozporządzenie ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego, z zastrzeżeniem art. 208 ust. 6 ustawy i przepisów końcowych ustawy wprowadzającej ten przepis do ustawy.. Uprawnienia związane z legitymowaniem się legitymacją doktoranta określa ustawa. Doktoranci mają prawo do posiadania legitymacji doktoranta do dnia ukończenia kształcenia w Szkole Doktorskiej lub uprawomocnienia się decyzji o skreśleniu z listy doktorantów Uczelni lub też prawomocnego orzeczenia właściwej komisji dyscyplinarnej nakładającej na doktoranta karę wydalenia z Uczelni. Doktorant, który utracił prawo posiadania legitymacji, jest zobowiązany zwrócić ją Uczelni w terminie 14 dni od utraty statusu doktoranta AWF Warszawa, chyba że kierownik Szkoły Doktorskiej postanowi inaczej.
5.a. Legitymację doktoranta Szkoły Doktorskiej może otrzymać również doktorant uczelni zagranicznej lub instytucji naukowej, jeżeli odbywa on w Szkole Doktorskiej część kształcenia. W przypadku, o którym wyżej mowa, Uczelnia wydaje legitymację wyłącznie na pisemny wniosek wskazanego wyżej doktoranta. Zapis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
6. Można być jednocześnie doktorantem tylko w jednej szkole doktorskiej.
Przełożeni doktoranta
§ 3
1. Najwyższym zwierzchnikiem i opiekunem wszystkich doktorantów Uczelni jest Rektor AWF Warszawa.
2. Nadzór nad kształceniem w Szkole Doktorskiej sprawuje funkcjonująca w Uczelni Rada Nauk o Kulturze Fizycznej, zwana dalej „Radą Naukową”.
3. Bezpośrednim przełożonym doktorantów Szkoły Doktorskiej jest kierownik Szkoły Doktorskiej. Kierownik Szkoły Doktorskiej wykonuje swoje kompetencje w ramach kompetencji Rektora i z jego upoważnienia.
4. Kierownika Szkoły Doktorskiej powołuje i odwołuje Rektor, na okres swojej kadencji. Kierownika pierwszej Szkoły Doktorskiej w AWF Warszawa powołuje Rektor na okres od rozpoczęcia funkcjonowania Szkoły Doktorskiej w AWF Warszawa do dnia zakończenia kadencji Rektora Uczelni 2016-2020. Kierownik Szkoły Doktorskiej może być przez Rektora odwołany przed upływem kadencji, wskazanej w zdaniu pierwszym lub drugim.
5. Kierownik Szkoły Doktorskiej organizuje realizację programu kształcenia w Szkole Doktorskiej oraz podejmuje wszystkie decyzje w sprawach dotyczących doktorantów Uczelni, niezastrzeżonych w ustawie, niniejszym regulaminie lub innych aktach prawnych, w tym prawa wewnętrznego Uczelni, do kompetencji innych organów lub podmiotów.
6. Kierownik Szkoły Doktorskiej:
1) kieruje Szkołą Doktorską;
2) współpracuje z Radą Naukową w zakresie kształcenia doktorantów;
3) podejmuje decyzje w sprawie zaliczenia kolejnych lat kształcenia w Szkole Doktorskiej;
4) wyraża zgodę na przedłużenie okresu kształcenia lub terminu na złożenie pracy doktorskiej w Szkole Doktorskiej;
5) wykonuje uprawnienia i obowiązki określone w przepisach powszechnie obowiązującego prawa i innych aktach prawa wewnętrznego Uczelni w stosunku do doktorantów Uczelni;
6) wykonuje inne kompetencje określone w zapisach niniejszego regulaminu albo też z upoważnienia Rektora lub Rady Naukowej.
7. Ocenę realizacji przez doktoranta programu kształcenia, indywidualnego harmonogramu pracy i indywidualnego planu badawczego doktoranta przeprowadza Rada Naukowa lub powołana przez nią komisja. Ocena ta jest przeprowadzana po zakończeniu każdego semestru kształcenia, do dnia 15 lutego w semestrach nieparzystych i do dnia 15 lipca w semestrach parzystych, na podstawie złożonej przez doktoranta dokumentacji, wskazanej w § 14 ust. 4 niniejszego regulaminu. W przypadku przedłużenia przez kierownika Szkoły Doktorskiej terminu na złożenie dokumentacji, wskazanej w § 14 ust. 4 niniejszego regulaminu, Rada Naukowa lub powołana przez nią komisja dokonuje oceny, o której mowa w zdaniu pierwszym, po złożeniu tej dokumentacji.
8. Rektor rozpoznaje wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy od decyzji kierownika Szkoły Doktorskiej we wszystkich sprawach związanych z przebiegiem kształcenia w Szkole Doktorskiej. Wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy od decyzji kierownika Szkoły Doktorskiej doktoranci wnoszą do Rektora za pośrednictwem kierownika Szkoły Doktorskiej, który wydał zaskarżoną decyzję. Termin na wniesienie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy od decyzji kierownika Szkoły Doktorskiej wynosi 14 dni od daty otrzymania decyzji. Decyzja Rektora jest ostateczna.
Reprezentacja doktorantów
§ 4
1. Doktoranci Uczelni tworzą samorząd doktorantów, którego organy są wyłącznymi reprezentantami ogółu doktorantów.
2. Samorząd doktorantów działa na podstawie art. 215 ustawy, Statutu Uczelni oraz regulaminu samorządu doktorantów.
3. Samorząd doktorantów prowadzi na terenie uczelni działalność w zakresie spraw doktoranckich, a w szczególności w sprawach socjalno-bytowych i kulturalnych.
4. Organy samorządu doktorantów mają prawo do wyrażania opinii i przedstawiania wniosków we wszystkich sprawach dotyczących ogółu doktorantów, a także współdecydują w sprawach rozdziału środków finansowych przeznaczonych przez organy Uczelni na cele doktorantów, na zasadach określonych przez ustawę lub Rektora.
Organizacja kształcenia w Szkole Doktorskiej
§ 5
1. Kształcenie w Szkole Doktorskiej trwa 4 lata (8 semestrów).
2. Kształcenie w Szkole Doktorskiej przygotowuje do prowadzenia badań naukowych w dyscyplinie nauk o kulturze fizycznej, przedstawiania, praktycznego wykorzystywania i popularyzowania ich wyników i uzyskania stopnia naukowego doktora nauk o kulturze fizycznej. Kształcenie w Szkole Doktorskiej pozwala również nabyć niezbędne kompetencje w zakresie pracy dydaktycznej poprzez realizację praktyk zawodowych.
3. Za kształcenie doktorantów w Szkole Doktorskiej nie pobiera się opłat, z wyjątkiem opłat wskazanych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
4. Kształcenie w Szkole Doktorskiej może być prowadzone we współpracy z innym podmiotem, w szczególności przedsiębiorcą lub zagraniczną uczelnią albo instytucją naukową. Uczelnia może uczestniczyć również w międzyuczelnianych lub międzynarodowych programach kształcenia doktorantów oraz wymiany doktorantów. Ich zasady określają odrębne umowy zawarte między Uczelnią a zainteresowanymi podmiotami.
5. Kształcenie w Szkole Doktorskiej odbywa się z uwzględnieniem szczególnych potrzeb doktorantów będących osobami z niepełnosprawnością. O formie uwzględniania tych potrzeb decyduje w indywidualnych sprawach doktorantów kierownik Szkoły Doktorskiej lub, w uzgodnieniu z kierownikiem Szkoły Doktorskiej, pełnomocnik rektora ds. osób z niepełnosprawnością.
§ 6
1. Kształcenie w Szkole Doktorskiej jest prowadzone na podstawie programu kształcenia oraz indywidualnego harmonogramu pracy i indywidualnego planu badawczego.
2. Program kształcenia w Szkole Doktorskiej zawiera w szczególności:
1) wykaz i opis przedmiotów obowiązkowych z określeniem formy ich zaliczenia;
2) wymiar praktyk dydaktycznych, badawczych i organizacyjnych.
3. Program kształcenia w Szkole Doktorskiej jest publikowany w BIP na stronie Uczelni.
4. Doktorant Szkoły Doktorskiej ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach objętych programem kształcenia w Szkole Doktorskiej oraz przystępuje do egzaminów i zaliczeń zgodnie z programem kształcenia i indywidualnym harmonogramem pracy. Nieobecność doktoranta na zajęciach usprawiedliwiają:
1) zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do nauki lub konieczności opieki nad dzieckiem, wydane przez właściwego lekarza;
2) imienne wezwanie doktoranta do osobistego stawiennictwa, wystosowane przez właściwy organ administracji państwowej;
3) pismo kierownika Szkoły Doktorskiej usprawiedliwiające nieobecność.
5. Doktorant jest zobowiązany uprzedzić prowadzącego zajęcia o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma, oraz okazać zaświadczenie lekarskie lub stosowne usprawiedliwienie najpóźniej w terminie 3 dni od daty wystawienia.
6. Prowadzący zajęcia ma prawo nie dopuścić do zajęć dydaktycznych doktoranta posiadającego przeciwwskazania zdrowotne oraz doktoranta, którego stan lub zachowanie wskazuje na spożycie alkoholu lub narkotyków, leków psychotropowych lub innych substancji o działaniu odurzającym lub psychoaktywnym, a także w przypadku, gdy w opinii prowadzącego zachowanie doktoranta zagraża zdrowiu lub życiu innych uczestników zajęć lub znacząco utrudnia realizację procesu dydaktycznego.
7. Podstawowym językiem nauczania w Szkole Doktorskiej jest język polski. Na zasadach określonych przez kierownika Szkoły Doktorskiej niektóre zajęcia dydaktyczne mogą być prowadzone w języku obcym.
§ 7
1. W terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej Rada Naukowa, po konsultacji z doktorantem i kandydatem na promotora, wyznacza doktorantowi promotora lub promotorów. Powołanie drugiego promotora (innego niż pomocniczy) może nastąpić jedynie w przypadku jeżeli reprezentują oni różne dyscypliny naukowe, a przyszła rozprawa doktorska będzie miała charakter interdyscyplinarny lub jeżeli rozprawa doktorska jest przygotowana w ramach współpracy z jednostką zagraniczną i drugi promotor jest pracownikiem tej jednostki. Wniosek o powołanie promotora lub promotorów składa do Rady Naukowej zainteresowany doktorant dołączając pisemną zgodę kandydata na promotora (promotorów). Zmiana promotora może nastąpić na pisemny wniosek doktoranta w drodze decyzji Rady Naukowej, po zasięgnięciu opinii dotychczasowego i nowego promotora, nie później niż w czwartym semestrze kształcenia. Zmiana promotora lub odpowiednio promotora pomocniczego może nastąpić także na wniosek dotychczasowego promotora (lub odpowiednio promotora pomocniczego) w uzasadnionych przypadkach (długotrwała choroba, urlop dla poratowania zdrowia, urlop bezpłatny, zmiana miejsca pracy, przejście na emeryturę). Wniosek o odwołanie lub zmianę promotora pomocniczego może złożyć również promotor. Wniosek o odwołanie z pełnionej funkcji lub funkcji promotora pomocniczego promotor składa do przewodniczącego Rady Naukowej.
2. Promotorem może być osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, z zastrzeżeniem art. 190 ust. 5 i 6 ustawy.
3. Do obowiązków promotora należy:
1) udzielanie doktorantowi niezbędnej pomocy merytorycznej i organizacyjnej w pracy naukowej;
2) prowadzenie konsultacji i oceny rozwoju naukowego doktoranta;
3) pomoc w organizacji i nadzór nad przebiegiem praktyk badawczych, dydaktycznych i organizacyjnych;
4) opiniowanie wniosków doktoranta o zgodę na udział w konferencjach, programach i stażach naukowych oraz przedłużenie terminu złożenia pracy doktorskiej;
5) opiniowanie sprawozdań doktoranta z realizacji indywidualnego planu badawczego i indywidualnego harmonogramu pracy;
6) ułatwianie doktorantowi nawiązywania kontaktów ze środowiskiem naukowym;
7) przekazywanie Radzie Naukowej i innym uprawnionym podmiotom opinii o doktorancie;
8) wyrażanie opinii, o której mowa w art. 189 ustawy;
9) wykonywanie innych obowiązków określonych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa lub niniejszego regulaminu.
4. Zapis ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio do promotora pomocniczego, z zastrzeżeniem uregulowań odrębnych go dotyczących, określonych w ust. 4a-4d.
4a. Powołanie promotora pomocniczego odbywa się w drodze decyzji Rady Naukowej na uzasadniony, pisemny wniosek promotora. Wniosek promotora, o którym wyżej mowa, powinien zawierać informacje o planowanych zadaniach naukowych, które będzie w stosunku do osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora realizował promotor pomocniczy. Promotor pomocniczy sprawuje, obok promotora i we współpracy z nim, opiekę naukową i metodologiczną nad osobą ubiegająca się o nadanie stopnia doktora, w szczególności w procesie planowania badań, ich realizacji oraz analizy i interpretacji ich wyników, a także wspiera tę osobę w rozwoju naukowym. Promotor pomocniczy dokonuje ponadto, na wniosek promotora, oceny postępów w przygotowaniu rozprawy doktorskiej i przedstawia je promotorowi oraz wykonuje inne zadania wskazane w ustawie.
4b. Promotorem pomocniczym może być osoba posiadająca co najmniej stopnień doktora w dyscyplinie, w której przygotowywana jest rozprawa doktorska.
4c. Jedna osoba może sprawować funkcję promotora pomocniczego nad nie więcej niż dwoma osobami ubiegającymi się o nadanie stopnia doktora jednocześnie.
4d. Nie powołuje się promotora pomocniczego w przypadku powołania więcej niż jednego promotora, tzn. w sytuacji, o której mowa w ust. 1 zdanie drugie.
5. Nauczyciel akademicki oraz pracownik naukowy nie może bez uzasadnionej przyczyny uchylić się od pełnienia funkcji promotora lub promotora pomocniczego w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora. Promotorowi i promotorowi pomocniczemu w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora przysługuje jednorazowe wynagrodzenie, określone w przepisach odrębnych.
6. Doktorant, w uzgodnieniu z promotorem lub promotorami, opracowuje indywidualny harmonogram pracy i indywidualny plan badawczy oraz przedstawia go Radzie Naukowej w terminie 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia w Szkole Doktorskiej. W przypadku wyznaczenia promotora pomocniczego indywidualny plan badawczy jest przedstawiany po zaopiniowaniu również przez tego promotora. Indywidualny harmonogram pracy określa ewentualne odstępstwa od programu i planu kształcenia w Szkole Doktorskiej oraz miejsce realizacji praktyk dydaktycznych, badawczych i organizacyjnych w kolejnych latach kształcenia. Indywidualny plan badawczy powinien zawierać harmonogram przygotowania rozprawy doktorskiej.
.
Ocena śródokresowa
§ 8
1. W połowie okresu kształcenia w Szkole Doktorskiej (po czwartym semestrze) przeprowadzana jest ocena śródokresowa. W ramach oceny śródokresowej przeprowadzana jest ocena realizacji indywidualnego planu badawczego doktoranta. W ramach oceny śródokresowej analizie i ocenie podlega ponadto:
1) realizacja praktyk badawczych, dydaktycznych i organizacyjnych;
2) realizacja indywidualnego harmonogramu pracy;
3) aktywność doktoranta w realizacji jego obowiązków w zakresie uczestniczenia w zajęciach objętych programem kształcenia Szkoły Doktorskiej;
4) wypełnianie przez doktoranta innych jego obowiązków, wskazanych w § 11 niniejszego Regulaminu.
2. Ocena śródokresowa kończy się wynikiem pozytywnym lub negatywnym. Wynik oceny śródokresowej wraz z jej uzasadnieniem jest jawny.
3. Ocenę śródokresową przeprowadza powołana przez Radę Naukową komisja, w skład której wchodzą 3 osoby posiadające stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora nauk o kulturze fizycznej, w tym co najmniej 1 osoba z wyżej wymienionych musi być osobą zatrudnioną poza Uczelnią. Członkiem komisji, o której wyżej mowa, może być również osoba, o której mowa w art. 190 ust. 5 ustawy. Promotor i promotor pomocniczy nie mogą być członkami komisji, o której mowa w zdaniu pierwszym, z tym że komisja może zaprosić na swoje posiedzenie promotora albo promotora pomocniczego, w celu przedstawienia przez niego swojego stanowiska co do realizacji indywidualnego planu badawczego przez doktoranta i innych, wskazanych w ust. 1, jego obowiązków.
4. Szczegółowe zasady przeprowadzania oceny śródokresowej w Szkole Doktorskiej Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie określa Regulamin przeprowadzania oceny śródokresowej, stanowiący załącznik nr 1 do tekstu jednolitego Regulaminu Szkoły Doktorskiej AWF Warszawa - zał. nr I do US Nr 33/2020/2021 z 18.05.2021.
Raport z realizacji Indywidualnego Planu Badawczego i Indywidualnego Harmonogramu Pracy – zał. nr 3 do Regulaminu.
Wyniki oceny śródokresowej w roku akademickim 2023/2024
WYNIKI OCENY ŚRODOKRESOWEJ
z dnia 3 września 2024 r.
Lp. | Numer albumu | Dyscyplina | Wynik oceny | Uzasadnienie oceny |
---|---|---|---|---|
1. | 689 | nauki o kulturze fizycznej | pozytywny | Doktorantka posiada dużą wiedzę z zakresu poruszanej problematyki dotyczącej zaufania w sporcie oraz wykazuje duże zaangażowanie w realizację badań do pracy doktorskiej, czego potwierdzeniem jest nawiązanie współpracy z badaczami z innych ośrodków celem przygotowania jak najlepszego narzędzia badawczego. W ocenie śródokresowej uwzględniono także pozytywną opinię Promotora, który podkreślił, że dotychczasowe tempo i jakość działań podejmowanych przez Doktorantkę służących Jej rozwojowi naukowemu ocenia bardzo wysoko i jest przekonany, że zakończenie rozprawy doktorskiej nastąpi w przewidzianym terminie. Komisja rekomenduje zwiększenie aktywności publikacyjnej Doktorantki oraz udziału w konferencjach naukowych. Komisja sugeruje ponadto odbycie zagranicznego stażu naukowego. |
2. | 690 | nauki o kulturze fizycznej | pozytywny | Zarówno informacje przedstawione w raporcie, treść prezentacji, jak i sposób jej przedstawienia członkom Komisji potwierdziły dużą wiedzę z zakresu poruszanej problematyki dotyczącej zdrowia tancerzy, jak również duże zaangażowanie Doktorantki w realizację badań do pracy doktorskiej. Terminowość realizacji IPB oraz IHP daje podstawę do stwierdzenia, iż złożenie pracy doktorskiej odbędzie się w zaplanowanym terminie. W ocenie śródokresowej uwzględniono także pozytywną opinię Promotorki, według której dotychczasowe tempo i jakość działań podejmowanych przez Doktorantkę służących Jej rozwojowi naukowemu należy ocenić bardzo wysoko. Zwrócono uwagę na wyróżniającą się aktywność konferencyjną Doktorantki, potwierdzającą posiadanie przez Nią dużych umiejętności upowszechniania wyników swoich badań w tej formie. Jednocześnie Komisja rekomenduje wyjazd Doktorantki na zagraniczny staż naukowy. |
3. | 691 | nauki o kulturze fizycznej | pozytywny | Uzasadnieniem pozytywnej oceny śródokresowej jest dotychczasowy przebieg kształcenia w Szkole Doktorskiej Doktorantki, zgodny z IPB i IHP. Terminowo realizowane są kolejne etapy służące przeprowadzeniu badań i napisaniu pracy doktorskiej. W opinii Komisji Doktorantka posiada dużą wiedzę dotyczącą problematyki, której poświęcona jest Jej dysertacja oraz potrafi zinterpretować zebrany dotychczas materiał wynikowy. Realizacja wszystkich zadań zawartych w IPB i IHP oraz duża aktywność naukowa Doktorantki daje solidne podstawy by sądzić, że przygotowanie i obrona pracy doktorskiej przebiegną zgodnie z planem. |
4. | 692 | nauki o kulturze fizycznej | pozytywny | Uzasadnieniem pozytywnej oceny śródokresowej jest dotychczasowy, w większości zgodny z IPB i IHP, przebieg kształcenia w Szkole Doktorskiej. Doktorantka planowo realizuje kolejne etapy służące przeprowadzeniu badań i napisaniu pracy doktorskiej (przegląd piśmiennictwa, przeprowadzenie badań pilotażowych). W opinii Komisji Doktorantka posiada dużą wiedzę dotyczącą problematyki, której poświęcona jest Jej dysertacja oraz potrafi zinterpretować zebrany dotychczas materiał wynikowy. Potwierdziły to udzielone przez Nią odpowiedzi na pytania członków Komisji. Niewielkie opóźnienie rozpoczęcia badań właściwych, wynikające z pracy nad przeprowadzeniem pilotażu, nie powinno zdaniem Komisji, jak również Promotora, wpłynąć na złożenie rozprawy doktorskiej w terminie zaplanowanym w IPB. Komisja rekomenduje wyjazd Doktorantki na zagraniczny staż naukowy. |
5 | 693 | nauki o kulturze fizyczne | pozytywny | Doktorantka realizuje kolejne etapy służące przygotowaniu pracy doktorskiej: analizuje piśmiennictwo, prowadzi badania, przygotowuje kolejne publikacje. Uzasadnieniem pozytywnej oceny śródokresowej jest także sumienna realizacja pozostałych zadań zawartych w IPB i IHP. W opinii Komisji Doktorantka posiada dużą wiedzę dotyczącą problematyki, której poświęcona jest Jej dysertacja oraz potrafi planować badania i interpretować zebrany materiał wynikowy. Dowodem na to są przygotowane publikacje oraz udział w konferencjach. Ocena działalności Doktorantki po 2 latach kształcenia w Szkole Doktorskiej przedstawionej w raporcie jest pozytywna. |
6. | 694 | nauki o kulturze fizyczne | pozytywny | Doktorant realizuje kolejne etapy służące przygotowaniu pracy doktorskiej (analizuje piśmiennictwo, prowadzi badania, przygotowuje kolejne publikacje). Uzasadnieniem pozytywnej oceny śródokresowej jest także sumienna realizacja pozostałych zadań zawartych w IPB i IHP (odbywanie praktyk, udział w szkoleniach i warsztatach). Daje to podstawę by sądzić, że ukończenie rozprawy doktorskiej nastąpi w terminie przewidzianym w Indywidualnym Planie Badawczym. W opinii Komisji Doktorant posiada dużą wiedzę dotyczącą problematyki, której poświęcona jest Jego dysertacja oraz potrafi zinterpretować zebrany dotychczas materiał wynikowy. Dowodem na to są przygotowane publikacje oraz udział w konferencjach. |
7. | 695 | nauki o kulturze fizyczne | pozytywny | Doktorantka podejmuje szereg działań służących przygotowaniu pracy doktorskiej (analizuje piśmiennictwo, prowadzi badania, przygotowuje kolejne publikacje). Uzasadnieniem pozytywnej oceny śródokresowej jest także sumienne wywiązywanie się z pozostałych zadań zawartych w IPB |
Komisja oceniła pozytywnie wszystkie wyszczególnione składniki oceny śródokresowej.
Przewodniczący
Komisji ds. oceny śródokresowej
doktorantów Szkoły Doktorskiej AWF Warszawa
dr hab. Tomasz Niźnikowski prof. AWF
Wyniki oceny śródokresowej w roku akademickim 2022-2023
Wyniki oceny śródokresowej w roku akademickim 2021-2022
Wyniki oceny śródokresowej w roku akademickim 2020-2021
Wyniki oceny śródokresowej w roku akademickim 2020/2021
WYNIKI OCENY ŚRODOKRESOWEJ
z dnia 21 września 2021 r.
Lp. | Numer albumu | Dyscyplina | Wynik oceny | Uzasadnienie oceny |
---|---|---|---|---|
1. | 676 | nauki o kulturze fizycznej | pozytywny | Doktorantka wykazuje bardzo dobrą znajomość zagadnień dotyczących stabilności posturalnej oraz posiada umiejętności w zakresie samodzielnego prowadzenia pracy naukowej. Swoimi osiągnięciami w ciągu dwóch pierwszych lat działalności w Szkole Doktorskiej AWF potwierdziła ważność i aktualność podjętego tematu, nowatorski charakter metody badawczej, umiejętność rzetelnego opracowania wyników badań empirycznych oraz formułowania wniosków. Wysoki stopień zaawansowania prac badawczych zapewnia ukończenie rozprawy doktorskiej w terminie przewidzianym w Indywidualnym Planie Badawczym. |
2. | 677 | nauki o kulturze fizycznej | pozytywny | Doktorantka wykazała się doskonałą znajomością zagadnień ogólnych i szczegółowych w podjętym problemie badawczym, ponadto posiada umiejętności w zakresie samodzielnego prowadzenia pracy naukowej. Swoimi dotychczasowymi osiągnięciami w Szkole Doktorskiej AWF potwierdziła skuteczną realizację Indywidulanego Planu Badawczego. Komisja pozytywnie ocenia zwłaszcza nowatorski charakter podjętego zagadnienia, umiejętność efektywnego opracowania wyników badań empirycznych oraz formułowania wniosków przez Doktorantkę. Wysoki stopień zawansowanie prac badawczych zapewnia ukończenie rozprawy doktorskiej w terminie przewidzianym w Indywidualnym Planie Badawczym. |
Komisja oceniła pozytywnie wszystkie wyszczególnienie składniki oceny śródokresowej.
Przewodnicząca
Komisji ds. oceny śródokresowej
doktorantów Szkoły Doktorskiej AWF Warszawa
dr hab. Izabela Rutkowska prof. AWF
Organizacja roku akademickiego
§ 9
1. Rok akademicki w Szkole Doktorskiej trwa od 1 października do 30 września następnego roku kalendarzowego, przy czym zajęcia dydaktyczne mogą rozpocząć się we wcześniejszym terminie.
2. Szczegółową organizację roku akademickiego w Szkole Doktorskiej ustala kierownik Szkoły Doktorskiej.
3. Rektor na wniosek rady samorządu doktorantów może ustanowić w danym roku akademickim 3 dni wolne oraz godziny wolne od zajęć dla doktorantów w wymiarze nieprzekraczającym 24 godzin zajęć dydaktycznych rocznie. W przypadku ogłoszenia dni lub godzin wolnych od zajęć po rozpoczęciu roku akademickiego, odwołane zajęcia należy zrealizować w innym terminie.
Prawa i obowiązki uczestnika Szkoły Doktorskiej
§ 10
1. Doktorant ma prawo do:
1) ubiegania się o zakwaterowanie w domu studenckim Uczelni lub wyżywienie w stołówce studenckiej Uczelni, a także o zakwaterowanie małżonka lub dziecka w domu studenckim Uczelni na zasadach i w trybie określonych w regulaminie świadczeń dla studentów;
2) ubiegania się o kredyt studencki, na zasadach określonych w art. 210 ustawy;
3) otrzymywania stypendium doktoranckiego, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 209 i in. Ustawy oraz niniejszym regulaminie;
4) ubiegania się o inne stypendia określone w ustawie lub innych przepisach powszechnie obowiązującego prawa;
5) przerw wypoczynkowych w wymiarze nieprzekraczającym ośmiu tygodni w ciągu roku, które powinny być wykorzystane w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych;
6) opieki merytorycznej i konsultacji promotora w zakresie prowadzonej pracy naukowo-badawczej, dydaktycznej i organizacyjnej objętej indywidualnym planem badawczym i programem kształcenia;
7) zaliczania kształcenia w Szkole Doktorskiej do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze, na zasadach określonych w ustawie;
8) korzystania z aparatury, materiałów, obsługi sekretariatu w jednostce organizacyjnej, w której realizowana jest praca doktorska na warunkach określonych przez kierownika tej jednostki;
9) zrzeszania się w uczelnianych organizacjach doktorantów (z zastrzeżeniem wykonania obowiązku określonego w art. 111 ust. 2 ustawy), w szczególności w kołach naukowych oraz artystycznych i sportowych;
10) uczestniczenia w pracach samorządu doktorantów na zasadach określonych w Regulaminie Samorządu Doktorantów;
11) zwracania się za pośrednictwem organizacji doktorantów, samorządu doktorantów oraz indywidualnie do organów uczelni w sprawach dotyczących doktorantów.
2. Inne prawa doktoranta, niż wskazane w ust. 1 i niniejszym regulaminie, określa ustawa i przepisy rozporządzeń wydane na jej postawie.
§ 11
1. Do obowiązków doktoranta należy w szczególności:
1) postępowanie zgodnie z treścią złożonego ślubowania i zapisami regulaminu Szkoły Doktorskiej, a także zgodnie z treścią innych przepisów obowiązujących w Uczelni;
2) realizowanie programu kształcenia Szkoły Doktorskiej i indywidualnego planu badawczego oraz harmonogramu pracy, w tym prowadzenia badań naukowych i składania sprawozdań z ich przebiegu, na zasadach określonych w ustawie i innych przepisach prawa;
3) składania egzaminów i zaliczeń, odbywanie praktyk dydaktycznych, badawczych i organizacyjnych;
4) udział w obowiązkowych szkoleniach organizowanych przez Uczelnię;
5) dbanie o godność doktoranta i dobre imię Uczelni;
6) poszanowanie mienia Uczelni oraz własności koleżanek i kolegów;
7) okazywanie szacunku pracownikom Uczelni i przestrzeganie zasad współżycia koleżeńskiego;
8) współtworzenie uczelnianego systemu zapewniania jakości kształcenia poprzez aktywny udział w ankietyzacji;
9) dostarczanie, na żądanie kierownika Szkoły Doktorskiej lub innej uprawnionej osoby, orzeczenia lekarskiego o istnieniu lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do udziału w danych zajęciach. W uzasadnionych przypadkach kierownik Szkoły Doktorskiej może również wskazać doktorantowi szczegółowy zakres informacji, jakich żądane przez niego zaświadczenie lekarskie powinno posiadać;
10) niezwłoczne powiadomienie kierownika Szkoły Doktorskiej lub innego uprawnionego podmiotu o zmianach danych osobowych, stanu cywilnego, warunków materialnych, jeżeli zmiany te wpływają na wysokość przyznanej pomocy materialnej lub treść wydawanych dokumentów;
11) niezwłoczne powiadomienie kierownika Szkoły Doktorskiej lub innego uprawnionego podmiotu o zmianie adresu do korespondencji. W razie braku powiadomienia, o którym wyżej mowa, pisma wysyłane na ostatni podany adres uważa się za doręczone;
12) wykupienie we własnym zakresie ubezpieczenia, jeżeli jest ono wymagane do przystąpienia do realizacji danej praktyki i jeżeli ubezpieczenie to nie jest opłacane przez Uczelnię.
13)dostarczenie (na własny koszt), w przypadkach kiedy wymagają tego przepisy powszechnie obowiązującego prawa oraz konieczność ta wynika z realizacji elementów programu kształcenia, stosownego zaświadczenie o niekaralności;
14)umieszczanie afiliacji Szkoły Doktorskiej AWF Warszawa w publikowanych w trakcie trwania kształcenia w Szkole Doktorskiej pracach naukowych doktoranta.
2. Przed przystąpieniem do prowadzenia zajęć dydaktycznych w ramach praktyk zawodowych oraz przystąpieniem do badań naukowych z wykorzystaniem aparatury i urządzeń pomiarowych i badawczych doktorant ma obowiązek odbyć przeszkolenie z zakresu BHP.
3. Doktoranci, którzy podczas pracy naukowej będą narażeni na działanie czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia zobowiązani są do przedstawienia kierownikowi Szkoły Doktorskiej przed przystąpieniem do badań naukowych zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych, wydanego przez uprawnionego lekarza podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2014 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadgimnazjalnych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz uczestników studiów doktoranckich (Dz. U. z 2014 r., poz. 1144). Skierowanie na badania wydaje kierownik Szkoły Doktorskiej.
4. Inne obowiązki doktoranta, niż wskazane w ust. 1-3 i niniejszym regulaminie, określa ustawa i przepisy rozporządzeń wydane na jej podstawie.
Zaliczenie przedmiotów
§ 12
1. W Szkole Doktorskiej do oceny stosuje się następujące oceny i noty:
bardzo dobry - 5,0 (bdb),
dobry plus - 4,5 (db plus),
dobry - 4,0 (db),
dostateczny plus - 3,5 (dst plus),
dostateczny - 3,0 (dst),
niedostateczny - 2,0 (ndst),
zaliczenie - zal,
niezaliczenie - nzal.
2. Oceny są stosowane przy zaliczaniu przedmiotów objętych programem kształcenia oraz mogą być stosowane w całościowej ocenie dokonywanej przez Radę Naukową lub powołaną przez nią komisję po każdym semestrze realizowanego programu kształcenia w Szkole Doktorskiej.
3. Oceniając realizację praktyk badawczych, dydaktycznych i organizacyjnych stosuje się noty „zaliczenie” i „niezaliczenie”. Notę zaliczenie (zal.) stosuje się również, gdy przedmiot nie kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest spełnienie warunków zaliczenia ustalonych przez prowadzącego zajęcia lub inny uprawniony do tego podmiot.
4. Przedmioty, które zostały uwzględnione w procesie uznania osiągnięć doktoranta w innej szkole doktorskiej, w dokumentacji przebiegu studiów zostają określone wpisem „potwierdzone”.
5. Do egzaminów i egzaminów komisyjnych stosuje się odpowiednio zapisy Regulaminu Studiów AWF Warszawa. Kierownik Szkoły Doktorskiej może ustalić odrębne zasady i warunki przystępowania do egzaminów i egzaminów komisyjnych, niż wskazane w zdaniu pierwszym.
6. W zakresie spraw dotyczących systemu punktowego ECTS stosuje się odpowiednio zapisy Regulaminu Studiów AWF Warszawa, z tym że Rada Naukowa może określić szczegółowe zasady i wytyczne w tym zakresie.
§ 13
1. Doktorant w ramach praktyk zawodowych ma obowiązek prowadzenia zajęć dydaktycznych lub uczestniczenia w ich prowadzeniu w wymiarze nieprzekraczającym 60 godzin dydaktycznych rocznie oraz opracowywania konspektów i materiałów niezbędnych do prowadzenia ww. zajęć dydaktycznych. Szczegółowy wymiar praktyk zawodowych dydaktycznych określa program kształcenia w Szkole Doktorskiej oraz/lub indywidualny harmonogram pracy doktoranta.
2. Promotor lub opiekun praktyk zatwierdza konspekty i materiały oraz zalicza praktyki dydaktyczne. Warunkiem zaliczenia praktyki jest prowadzenie zajęć dydaktycznych lub uczestniczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w wymiarze określonym w programie kształcenia i w indywidualnym harmonogramie pracy doktoranta oraz zatwierdzenie konspektów i materiałów opracowanych przez doktoranta niezbędnych dla prowadzenia zajęć dydaktycznych.
3. Doktorant w ramach praktyk badawczych odbywa staż w laboratorium badawczym lub bierze udział w realizacji badań naukowych w ramach projektów realizowanych w AWF Warszawa. Wymiar praktyk badawczych jest określony w programie kształcenia w Szkole Doktorskiej oraz/lub indywidualnym harmonogramie pracy doktoranta. Zaliczenia praktyk badawczych dokonuje kierownik projektu badawczego lub osoba pełniąca funkcję kierownika laboratorium.
4. W ramach praktyk organizacyjnych doktorant bierze udział w organizacji konferencji naukowych i innych wydarzeń o charakterze naukowym lub dydaktycznym, uczestniczy w pracach komitetów redakcyjnych czasopism wydawanych przez Uczelnię lub innych pracach organizacyjnych. Wymiar praktyk organizacyjnych jest określony w programie kształcenia w Szkole Doktorskiej oraz/lub indywidualnym harmonogramie pracy doktoranta. Zaliczenia praktyk organizacyjnych dokonuje kierownik jednostki organizacyjnej, w której się one odbywają.
5. W przypadku niemożności, z przyczyn obiektywnych, dokonania zaliczenia praktyk przez wskazane w ust. 2-4 osoby, zaliczenia praktyk może dokonać również kierownik Szkoły Doktorskiej.
Okres zaliczeniowy i warunki wpisu na semestr wyższy
§ 14
1. Okresem zaliczeniowym w Szkole Doktorskiej jest semestr.
2. Rada Naukowa lub powołana przez nią komisja, na podstawie sprawozdania doktoranta zaopiniowanego przez promotora, dokonuje oceny realizacji programu kształcenia i postępów doktoranta w pracy naukowej. Na podstawie tej oceny kierownik Szkoły Doktorskiej podejmuje decyzję o zaliczeniu lub niezaliczeniu semestru studiów.
3. Warunkiem zaliczenia semestru studiów jest uzyskanie pozytywnej oceny realizacji programu studiów, indywidualnego harmonogramu pracy i indywidualnego planu badawczego, dokonanej przez Radę Naukową lub przez powołaną przez nią komisję po zakończeniu każdego semestru studiów. Zasady odrębne dokonywania oceny sródokresowej po zakończeniu czwartego semestru studiów określa § 8 niniejszego regulaminu.
4. Do 30 stycznia w semestrach nieparzystych i 30 czerwca w semestrach parzystych doktorant jest zobowiązany złożyć do kierownika Szkoły Doktorskiej następujące dokumenty:
1) sprawozdanie z realizacji indywidualnego harmonogramu pracy w danym semestrze, w tym dziennika praktyk dydaktycznych, badawczych i organizacyjnych;
2) opinię opiekunów praktyk dydaktycznych, badawczych i organizacyjnych;
3) sprawozdanie z realizacji indywidualnego planu badawczego w danym semestrze;
4) opinię promotora naukowego o postępach w pracy naukowej;
5) inne dokumenty, jeżeli są one wymagane przez kierownika Szkoły Doktorskiej.
5. Z uzasadnionych względów losowych lub naukowych kierownik Szkoły Doktorskiej może przedłużyć terminy, o jakich mowa w ust. 4, odpowiednio do dnia 15 marca i do dnia 15 września lub przenieść niektóre obowiązki doktoranta na następny rok akademicki. Kierownik Szkoły Doktorskiej jest zobowiązany do niezwłocznego przekazania Radzie Naukowej informacji w powyższej sprawie.
6. W przypadku uzyskania na egzaminie oceny negatywnej z nie więcej niż jednego przedmiotu w semestrze kierownik Szkoły Doktorskiej na uzasadniony wniosek doktoranta może wydać decyzję o wpisie warunkowym na semestr wyższy lub o wyrażeniu zgody na przedłużenie kształcenia w Szkole Doktorskiej. Ponowne niezaliczenie przedmiotu skutkuje skreśleniem z listy doktorantów. Wskazane wyżej zasady dotyczące udzielania wpisu warunkowego stosuje się również w przypadku, kiedy doktorant z uzasadnionych i udokumentowanych przyczyn nie zaliczył praktyk dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych lub innych zajęć podlegających zaliczeniu w danym semestrze.
Sposób dokumentowania przebiegu kształcenia
§ 15
1. Przebieg kształcenia i wyniki osiągane przez doktoranta dokumentowane są w protokołach zaliczeniowych i egzaminacyjnych oraz w dokumentacji rejestrującej osiągnięcia doktoranta.
2. Nadzór nad dokumentacją doktorantów realizujących kształcenie w Szkole Doktorskiej sprawuje jej kierownik.
3. Kierownik Szkoły Doktorskiej może zarządzić przechowywanie i obsługę dokumentacji doktorantów realizujących kształcenie w Szkole Doktorskiej dziekanatowi lub dziekanatom wydziałów albo odrębnej komórce organizacyjnej Uczelni.
4. Dokumentacja przebiegu kształcenia w Szkole Doktorskiej obejmuje w szczególności dokumenty wskazane w § 14 ust. 4 niniejszego regulaminu, dokumentację oceny śródokresowej, opinie Rady Naukowej lub powołanej przez nią komisji, dokumentację i protokoły egzaminów i zaliczeń oraz innych wymaganych okresowych osiągnięć doktoranta, a także inne dokumenty związane z realizowanym programem kształcenia. Dokumentacja przebiegu kształcenia w Szkole Doktorskiej obejmuje ponadto wnioski i podania doktoranta (wraz z załącznikami), wydawane w stosunku do doktoranta decyzje administracyjne i wnioski doktoranta o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz dokumentację z zakresu spraw poszczególnych świadczeń na rzecz doktoranta i spraw stypendialnych.
5. Szczegółowy zakres dokumentacji przebiegu kształcenia w Szkole doktorskiej oraz zasady jej przechowywania określa kierownik Szkoły Doktorskiej.
6. Doktorant ma prawo do wglądu do swoich dokumentów dotyczących przebiegu studiów.
7. Dokumentacja przebiegu kształcenia w Szkole Doktorskiej przechowywana jest z zachowaniem przepisów odrębnych o ochronie danych osobowych.
Przeniesienie z innej szkoły doktorskiej i uznawanie wyników osiągniętych przez doktoranta w innej szkole doktorskiej
§ 16
1. Rektor, po uzyskaniu opinii kierownika Szkoły Doktorskiej, może wyrazić zgodę na przeniesienie doktoranta innej szkoły doktorskiej do Szkoły Doktorskiej prowadzonej przez AWF Warszawa.
2. Zapis § 2 ust. 3-7 niniejszego regulaminu stosuje się odpowiednio do przyjęcia do Szkoły Doktorskiej w trybie wskazanym w ust. 1.
3. W przypadku wyrażenia przez Rektora zgody na przeniesienie doktoranta innej szkoły doktorskiej do Szkoły Doktorskiej prowadzonej przez AWF Warszawa kierownik Szkoły Doktorskiej wyznacza semestr, na którym doktorant przenoszący się z innej szkoły doktorskiej rozpocznie kształcenie w Szkole Doktorskiej AWF Warszawa.
4. Kierownik Szkoły doktorskiej ma prawo uznać wyniki osiągnięte przez doktoranta w poprzedniej szkole doktorskiej ze wskazaniem, które wyniki i osiągnięcia uznaje oraz zobowiązać przenoszącego się doktoranta do uzupełnienia różnic programowych.
5. W zakresie spraw dotyczących uznawania wyników osiągniętych przez doktoranta w innej szkole doktorskiej i nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się odpowiednio zapisy Regulaminu Studiów AWF Warszawa, z tym że Rada Naukowa może określić szczegółowe zasady i wytyczne w tym zakresie.
Skreślenie z listy doktorantów Szkoły Doktorskiej
§ 17
1. Doktoranta skreśla się z listy doktorantów w przypadku:
1) negatywnego wyniku oceny śródokresowej;
2) niezłożenia rozprawy doktorskiej w terminie określonym w indywidualnym planie badawczym;
3) rezygnacji z kształcenia, złożonej w formie pisemnej.
4)niepodjęcia kształcenia,
5)naruszenia zakazu, o którym mowa w art. 200 ust. 7, z zachowaniem warunku, o którym mowa w art. 203 ust. 1a ustawy,
6)ukarania karą dyscyplinarną wydalenia ze szkoły doktorskiej.
2. Doktorant może być skreślony z listy doktorantów w przypadku:
1) niezadowalającego postępu w przygotowaniu rozprawy doktorskiej,
2) braku postępów w realizacji programu kształcenia i indywidualnego planu badawczego,
3) postępowania niezgodnego z niniejszym regulaminem.
3. Skreślenie z listy doktorantów następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez kierownika Szkoły Doktorskiej. Od decyzji o skreśleniu przysługuje wniosek do Rektora o ponowne rozpatrzenie sprawy.
4. Nie przewiduje się możliwości wznowienia kształcenia w Szkole Doktorskiej. Kierownik Szkoły Doktorskiej może w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach podjąć inną decyzję, niż wskazana w zdaniu pierwszym.
5. Decyzje o skreśleniu z listy doktorantów oraz inne decyzje mające charakter decyzji administracyjnych, wydawane przez organy Uczelni lub z ich upoważnienia, mogą być przekazywane doktorantom w drodze i trybie określonym w art. 358a ustawy.
Odpowiedzialność dyscyplinarna doktorantów
§ 18
1. Doktorant podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie przepisów obowiązujących w Uczelni oraz za czyny uchybiające godności doktoranta.
2. Karami dyscyplinarnymi w Uczelni są:
1) upomnienie,
2) nagana,
3) nagana z ostrzeżeniem,
4) zawieszenie w określonych prawach doktoranta na okres do jednego roku,
5) wydalenie z Uczelni.
3. Zasady i tryb odpowiedzialności dyscyplinarnej doktorantów określa ustawa.
Ukończenie kształcenia w Szkole Doktorskiej
§ 19
1. Kształcenie doktoranta w Szkole Doktorskiej kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej wraz z pozytywną opinią promotora lub promotorów w terminie określonym w indywidualnym planie badawczym doktoranta.
2. Uczestnik Szkoły Doktorskiej, który nie ukończył kształcenia w Szkole Doktorskiej lub nie uzyskał stopnia naukowego doktora, może na swój wniosek otrzymać zaświadczenie o przebiegu kształcenia w Szkole Doktorskiej.
3. Były doktorant Szkoły Doktorskiej AWF Warszawa, który wypełnił wszystkie rygory programu kształcenia (w tym w ramach realizacji programu kształcenia w Szkole Doktorskiej złożył rozprawę doktorską) poza obroną pracy, spełniając tym samym warunek wskazany w art. 182 ust. 4 ustawy, może przystąpić do obrony bez ponoszenia kosztów, określonych w drodze odrębnego zarządzenia Rektora. Przystąpienie do obrony we wskazanym wyżej trybie nie następuje w drodze wznowienia kształcenia w Szkole Doktorskiej.
Przedłużenie i zawieszenie kształcenia
§ 20
1. Kształcenie, na wniosek doktoranta skierowany do kierownika Szkoły Doktorskiej, jest zawieszane na okres odpowiadający czasowi trwania urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego oraz urlopu rodzicielskiego, określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Kształcenie, na wniosek doktoranta skierowany do kierownika Szkoły Doktorskiej, może zostać również zawieszone w innych uzasadnionych przypadkach, uznanych przez kierownika Szkoły Doktorskiej (np. długotrwała choroba, konieczność sprawowania stałej opieki nad chorym członkiem rodziny). W okresie zawieszenia kształcenia z tytułów wskazanych w zdaniu pierwszym doktorant zachowuje prawo do stypendium doktoranckiego - do ustalenia wysokości stypendium doktoranckiego w okresie zawieszenia kształcenia stosuje się w takim przypadku odpowiednio przepisy dotyczące ustalania zasiłku macierzyńskiego, z tym że przez podstawę wymiaru zasiłku rozumie się wysokość miesięcznego stypendium doktoranckiego, przysługującego w dniu złożenia wniosku o zawieszenie kształcenia. W okresie zawieszenia kształcenia z tytułów wskazanych w zdaniu drugim doktorant traci prawo do stypendium doktoranckiego w okresie zawieszenia kształcenia.
2. Nie przewiduje się udzielania doktorantom Szkoły Doktorskiej urlopów od zajęć na zasadach obowiązujących studentów AWF Warszawa. Kierownik Szkoły Doktorskiej może w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach (np. wyjazd naukowy, realizacja projektu badawczego czasowo uniemożliwiająca udział w zajęciach) podjąć inną decyzję niż wskazana w zdaniu pierwszym. W okresie urlopu od zajęć doktorant traci prawo do stypendium doktoranckiego.
2a. Doktorant składa wniosek o zawieszenie kształcenia lub urlop od zajęć w terminie nie później niż 21 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających udzielenie urlopu od zajęć lub zawieszenie kształcenia. Do wniosku doktorant powinien załączyć dokumenty potwierdzające przyczynę ubiegania się o urlop od zajęć lub zawieszenie kształcenia. Kierownik Szkoły Doktorskiej ma prawo wprowadzić wzór wniosku o zawieszenie kształcenia lub udzielenie urlopu od zajęć. Kierownik Szkoły Doktorskiej rozpatruje wniosek w terminie 14 dni od dnia jego złożenia. Kierownik Szkoły Doktorskiej ma prawo żądać uzupełnienia załączonej do wniosku dokumentacji, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Od decyzji kierownika Szkoły Doktorskiej w sprawie urlopu od zajęć lub zawieszenia kształcenia przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
2b. W przypadku zawieszenia kształcenia lub urlopu od zajęć terminy określone w indywidualnym planie badawczym (np. termin złożenia rozprawy) nie biegną, jeśli jednak kształcenie zostało zawieszone w trakcie pierwszego roku, termin złożenia samego indywidualnego planu badawczego nie zmienia się i dokument ten należy złożyć w ciągu 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia kształcenia. Wynikające z indywidualnego planu badawczego terminy wykonania obowiązków doktoranta ulegają przedłużeniu odpowiednio o czas, na który zawieszono kształcenie lub udzielono urlopu od zajęć. W przypadku zawieszenia kształcenia lub urlopu od zajęć termin oceny śródokresowej ulega przedłużeniu o okres zawieszenia lub urlopu od zajęć. W okresie zawieszenia kształcenia lub urlopu od zajęć doktorant nie realizuje programu kształcenia i indywidualnego planu badawczego IPB, zachowując prawa doktoranta, w szczególności prawo do legitymacji doktoranckiej, z zastrzeżeniem uregulowań odrębnych dotyczących prawa do stypendium doktoranckiego, wskazanych w ust. 1 i 2.
2c. W terminie miesiąca od dnia zakończenia okresu zawieszenia kształcenia lub urlopu od zajęć doktorant składa oświadczenie o podjęciu kształcenia. Niezłożenie oświadczenia w terminie jest równoznaczne z rezygnacją z kształcenia i stanowi podstawę wszczęcia postępowania w sprawie skreślenia z listy doktorantów z powodu rezygnacji z kształcenia.
2d. Kierownik Szkoły Doktorskiej ma prawo określić dodatkowe warunki obowiązujące doktoranta po zakończeniu okresu zawieszenia kształcenia lub urlopu od zajęć, w szczególności ustalenia terminów realizacji obowiązków wynikających z programu kształcenia i niniejszego regulaminu.
3. Termin złożenia rozprawy doktorskiej, określony w indywidualnym planie badawczym, może zostać przedłużony, jednak nie więcej niż o 2 lata, (z tym że wniosek w tej sprawie może być złożony przez doktoranta nie więcej niż raz w danym roku) z powodu:
1) konieczności prowadzenia długotrwałych badań naukowych potwierdzonej opinią promotora i Rady Naukowej lub powołanej przez nią komisji o czasie trwania tych badań;
2) czasowej niezdolności do prowadzenia badań spowodowanej chorobą o czas tej niezdolności;
3) sprawowania osobistej opieki nad chorym członkiem rodziny;
4) sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem o orzeczonej niepełnosprawności;
5) innych uzasadnionych przyczyn, uznanych przez kierownika Szkoły Doktorskiej, po wyrażeniu opinii w sprawie przez promotora.
4. Wniosek o przedłużenie terminu złożenia rozprawy doktorskiej w stosunku do terminu określonego w indywidualnym planie badawczym powinien być złożony do kierownika Szkoły Doktorskiej nie później niż do końca ósmego semestru kształcenia. Kierownik Szkoły Doktorskiej może zażądać wszelkich dokumentów w celu uzasadnienia wniosku o przedłużenie terminu na złożenie rozprawy doktorskiej przed wydaniem przez siebie decyzji w sprawie. Kierownik Szkoły Doktorskiej może przed podjęciem decyzji zasięgnąć opinii promotora.
5. Od decyzji kierownika Szkoły Doktorskiej w sprawie przedłużenia terminu złożenia rozprawy doktorskiej przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
§ 21
1. Niniejszy regulamin wchodzi w życie wraz z początkiem roku akademickiego 2019/2020, zgodnie z art. 205 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz art. 292 Ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz.1669 z późn. zm.) i obejmuje doktorantów rozpoczynających kształcenie w Szkole Doktorskiej AWF Warszawa.
2. Zmiany w niniejszym Regulaminie mogą być wprowadzane w trybie przewidzianym dla jego przyjęcia.
3. Do doktorantów AWF Warszawa, którzy rozpoczęli studia doktoranckie w Uczelni przed rokiem akademickim 2019/2020, stosuje się przepisy Ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz odpowiednio przepisy Regulaminu Studiów Doktoranckich AWF w Warszawie, przyjętego uchwałą Senatu AWF Warszawa nr 28/2011/2012 z dnia 17 kwietnia 2012 r. (z późn. zm.).
4. W sprawach nieuregulowanych przepisami niniejszego regulaminu stosuje się przepisy ustawy oraz ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także przepisy rozporządzeń wykonawczych ustawy w zakresie kształcenia doktorantów w uczelni publicznej.