Stanowisko KRAWF ws. ewaluacji jakości działalności naukowej za lata 2022-2025

Konferencja Rektorów Akademii Wychowania Fizycznego (KRAWF) opublikowała stanowisko dotyczące ewaluacji jakości działalności naukowej za lata 2022–2025. Dokument ten zwraca uwagę na istotne problemy obecnego systemu oceny oraz wskazuje propozycje rozwiązań mających na celu poprawę sytuacji w polskiej nauce.

Zdaniem KRAWF, obowiązujący system ewaluacji, nie sprzyja rzeczywistemu rozwojowi nauki w Polsce. W szczególności zwrócono uwagę na liczne niekorzystne zmiany, które zaszły w ostatnich latach. W swoim stanowisku KRAWF nie tylko diagnozuje istniejące problemy, ale także przedstawia konkretne propozycje reform. Rektorzy sugerują m.in. wydłużenie okresu ewaluacji do sześciu lat, zwiększenie znaczenia jakości badań i ich realnego wpływu na społeczeństwo, ograniczenie nagłych zmian punktacji czasopism oraz premiowanie współpracy między jednostkami naukowymi.

"Konferencja Rektorów Akademii Wychowania Fizycznego przygotowała pismo odnoszące się do procesu ewaluacji naukowej uczelni. W opinii KRAWF wieloletni kierunek koncentrujący się na tzw. punktozie zaburza rozwój nauki w Polsce. W liście wykazano, jakie niekorzystne zmiany i zagrożenia pojawiły się w okresie ostatnich kilkunastu lat. Jednocześnie zaproponowano rozwiązania dotyczące aktualnego okresu ewaluacyjnego oraz przedstawiono propozycję nowego procesu ewaluacji na kolejne lata." - podkreśla Przewodniczący KRAWF, prof. dr hab. Bartosz Molik.

Stanowisko KRAWF

data publikacji: 2025.02.25