Trener przygotowania motorycznego

Rekrutacja na VI edycję studiów trwa do 20.02.2025 roku.

Opis studiów

Studia mają charakter praktyczny. Ich celem jest przygotowanie do prowadzenia zajęć indywidualnie i w grupach z dziećmi i młodzieżą w różnych dyscyplinach sportowych. Ze względu na swoją interdyscyplinarność i własną tożsamość zostały umiejscowione w zakresie nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej. Takie miejsce studiów wynika ze wspólnego zainteresowania różnymi aspektami wymienionych zakresów jakie niesie ze sobą aktywność fizyczna człowieka.
Trener przygotowania motorycznego to specjalista zajmujący się przygotowaniem sportowca do uprawiania konkretnej dyscypliny sportu pod kątem wydolności, wytrzymałości, siły i usprawnienia aparatu ruchu.

Twoi mentorzy

mgr Mateusz Oszust

dyplomowany trener przygotowania motorycznego w grach zespołowych (AWF Katowice), magister fizjoterapii (Warszawski Uniwersytet Medyczny), trener piłki nożnej z licencją UEFA A (PZPN), absolwent wielu międzynarodowych szkoleń i staży z zakresu przygotowania motorycznego w piłce nożnej (min. EXOS, Barca innovation Hub, FIFA F-MAR, trener przygotowania motorycznego w pierwszym zespole Wisły Płock (Ekstraklasa) (od 07.2019) i Reprezentacji Polski U-21 (sztab Trenera Michała Probierza)

mgr Stanisław Gadziński

trener sztabu szkoleniowego Rakowa, pełni funkcję asystenta trenera przygotowania motorycznego, absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. W przeszłości pracował w sztabie Lecha Poznań i reprezentacji Polski, a w zakończonym już sezonie 2020/2021 był trenerem przygotowania motorycznego w Jagiellonii Białystok. Magister fizjoterapii, trener przygotowania motorycznego. Współpracuje z zawodnikami na poziomach od amatorskiego do reprezentacyjnego wielu dyscyplin zarówno indywidualnych jak i zespołowych, m.in. piłka nożna, tenis, koszykówka czy siatkówka

dr Remigiusz Rzepka

trener przygotowania motorycznego, fizjoterapeuta. Absolwent AWF Katowice i UM w Łodzi. Dyrektor Medyczny Rehabilitacji sieci placówek EnelMed. Trener i koordynator przygotowania motorycznego (PZPN, PZKosz) oraz współpracujący w zakresie edukacji w obszarze przygotowania motorycznego (PZPN). Od lat edukuje w obszarze treningu funkcjonalnego (FMS), doświadczenia zdobywał w zespołach piłkarskiej Ekstraklasy, Reprezentacji Narodowej w Piłce Nożnej (2011-2021, 2013-2018), członek grupy doradczej w UEFA w obszarze przygotowania motorycznego w piłce nożnej

mgr Grzegorz Więcław

certyfikowany psycholog sportu Europejskiej Federacji Psychologii Sportu FEPSAC, absolwent wydziału psychologii i komunikacji na Simon Fraser University (Vancouver, Kanada) oraz psychologii sportu i aktywności fizycznej na University of Jyväskylä (Jyväskylä, Finlandia). Współpracuje m.in. z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki, Polskim Związkiem Gimnastycznym, Akademią Piłkarską Piasta Gliwice, Śląskim Związkiem Piłki Nożnej oraz zawodnikami indywidualnymi różnych dyscyplin sportowych. Pracował także z reprezentacją Polski w rugby na wózkach oraz klubami Superligi w piłce ręcznej, Futsal Ekstraklasy, I ligi koszykówki i żużla. Od 2015 roku wdraża podstawę programową autorskiego przedmiotu „psychologia w sporcie” dla OSPR przy XI LO w Gliwicach

dr n. med. Grzegorz Adamczyk

absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, specjalista II stopnia w dziedzinie regeneracji nerwów obwodowych, od 1997 doktor nauk medycznych (doktorat we Francji z regeneracji nerwów obwodowych w Klinice Chirurgii Plastycznej i Rekonstrukcji Narządu Ruchu), ordynator i dyrektor Medycznego CM Gamma, członek Zarządu Europejskiej Federacji Leczenia urazów Sportowych (EFSMA), delegat do spraw siatkówki, Komitetu Łokcia i Nadgarstka Europejskiego Towarzystwa Chirurgii Sportu i Artroskopii (ESSKA), a także Komitetu ds. Strategii Sportu przy Polskim Komitecie Olimpijskim, autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz wystąpień na kongresach, organizowanych zarówno w kraju, jak i poza jego granicami, lekarza Polskiego Komitetu Olimpijskiego, w latach 2005-2009 lekarz kadry siatkarzy PZPS, opiekun zawodników na Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie.

mgr Mateusz Kozieł

Absolwent AWF Warszawa i AWF Katowice, trener przygotowania motorycznego EXOS, trener piłki nożnej UEFA A.
Już w wieku 23 lat rozpoczął pracę jako trener profesjonalnych sportowców w takich klubach jak Radomiak Radom, a następnie Widzew Łódź, zaś w późniejszych latach pomagał w planowaniu pracy motorycznej między innymi w I- ligowych Wigrach Suwałki oraz klubach III- ligowych.
Na Akademii Wychowania Fizycznego prowadził specjalizację trenerską na trenera przygotowania motorycznego oraz zajęcia z teorii treningu sportowego i teorii sportu. Miał wpływ na rozwój kilkuset sportowców między innymi poprzez wdrażanie autorskich projektów w akademiach piłkarskich, w tym szkółce Romana Koseckiego KOSA Konstancin.
Każdego roku prowadzi ponad 1500 treningów z ludźmi, którzy chcą czerpać radość z ruchu i być aktywni sportowo przez całe życie oraz z młodymi sportowcami, którzy marzą o byciu profesjonalistami.

prof. dr hab. Andrzej Mastalerz

Kierownik Katedry Nauk Biomedycznych, Przewodniczący Rady Nauk o Kulturze Fizycznej AWF Warszawa

dr hab. Anna Kęska

prof. AWF Warszawa w Katedrze Biologii Człowieka, kierownik Szkoły Doktorskiej AWF Warszawa

dr hab. Anna Cabak

prof. AWF Warszawa w Katedrze Terapii Zajęciowej na Wydziale Rehabilitacji

dr Anna Mróz

adiunkt w Katedrze Nauk Biomedycznych AWF Warszawa

radca prawny Marek Stopczyński

absolwent Akademii Wychowania Fizycznego  w Warszawie, wydziału prawa i administracji na Uniwersytecie Warszawskim oraz marketingu sportu na SGH w Warszawie.  Prowadzi własną praktykę prawniczą w ramach kancelarii prawnej. Specjalizuje się w zakresie prawa sportowego, oświatowego oraz samorządowego.

mgr Wojciech Świątek

Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie na kierunku wychowanie fizyczne. Trener przygotowania motorycznego w koszykówce młodzieżowej kobiet U16, U18, U20. Wykładowca szkoły trenerów PZKOSZ. Na co dzień pracownik dydaktyczny Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalista z zakresu periodyzacji treningu sportowego.

Dla kogo

Czego się nauczysz

  • absolwenci kierunków studiów: wychowanie fizyczne, sport, fizjoterapia
  • trenerzy różnych dyscyplin sportu, którzy posiadają co najmniej ukończone studia I stopnia
  • pozyskasz wiedzę oraz umiejętności praktyczne z zakresu nauk biomedycznych
  • zrozumiesz procesy zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego o różnym stopniu natężenia
  • pozyskasz wiedzę oraz umiejętności praktyczne z zakresu przygotowania motorycznego zawodników różnych dyscyplin sportu

Efekty uczenia się

Wiedza

Znasz i rozumiesz:

  • podstawowe pojęcia z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka, podstawowe procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego oraz procesy adaptacji organizmu do wysiłku fizycznego.
  • przebieg i znaczenie oddziaływania sił na układ ruchu w czasie aktywności fizycznej oraz przebieg i procesy prawidłowego postępowania w czasie aktywności fizycznej przeciwdziałającego powstawaniu urazów.
  • genetyczne, środowiskowe i somatyczne uwarunkowania motoryczności, jej podstawowe koncepcje i metody pomiaru oraz znaczenie etapów rozwoju motorycznego w ontogenezie w procesie nauczania i uczenia się czynności ruchowych.
  • podstawowe metody oceny procesów rozwojowych, a także metody oceny postawy ciała, zasady korekcji najczęściej występujących zaburzeń rozwojowych oraz znaczenie działań profilaktycznych w kształtowaniu zachowań zdrowotnych. .
  • podstawowe koncepcje i modele zdrowia oraz cele, zadania i funkcje treningu regeneracyjnego, nastawionego na odbudowę zdolności motorycznych po urazach czyli wiedzę zakresu pierwszej pomocy.
  • znaczenie metodycznego postępowania w procesie nauczania ruchu oraz jak dobrać  odpowiednie metody pozwalające na nauczanie zadań ruchowych w zróżnicowanych grupach.
  • podstawowe zasady projektowania procesu kształtowania cech motorycznych w różnych etapach planu przygotowania ćwiczącego, charakterystykę, wady i zalety metod kontrolowania poziomu poszczególnych cech motorycznych zarówno w warunkach treningowych jak i startowych, zasady projektowania  struktury obciążeń treningowych w pracy indywidualnej i grupowej, tworzenie dokumentacji procesu kształtowania cech motorycznych ćwiczącego.
  • podstawową wiedzę z zakresu żywienia osób  o zwiększonej aktywności fizycznej i higieny organizmu a także najistotniejsze aspekty żywienia i suplementacji diety we współczesnym sporcie i rekreacji.
  • różnice między rodzajami treningu, metody analizy ruchu pozwalające określić pożądane cechy motoryczne w zależności od ćwiczącego i obranej dyscypliny oraz określenie najistotniejszych cech motorycznych w grach zespołowych oraz sportach indywidualnych.
  • zastosowanie metod treningu relaksacyjnego, procesy zachodzące w organizmie pod wpływem wybranych zabiegów odnowy biologicznej, metody motywacji w sporcie oraz metody kształtowania nastawienia psychicznego zawodnika, specyfikę treningu mentalnego.
  • prowadzenie dokumentacji wyników w programach komputerowych, metody analizy statystycznej.
  • uwarunkowania historyczne rozwoju sportu i ruchu olimpijskiego, przyczyny rozwoju współczesnego sportu i rekreacji.


Umiejętności

Potrafisz:

  • wskazać i nazwać najważniejsze elementy funkcjonalne organizmu człowieka oraz potrafi wytłumaczyć zależności i związki występujące między nimi
  • zaplanować i dobrać obciążenia treningowe pozwalające uniknąć nadmiernego obciążenia aparatu biernego i czynnego układu ruchu. Umie dostosować i zaplanować strukturę i rodzaj obciążeń treningowych po urazach układu ruchu, zaplanować wysiłek fizyczny pozwalający na osiągnięcie jak najwyższych efektów zdrowotnych i psychosomatycznych płynących z treningu
  • interpretować wysiłkowe reakcje organizmu występujące u człowieka w różnych grupach wieku, przeprowadzić szybką i praktyczną analizę bieżącego poziomu cech motorycznych, wykorzystać podstawowe metody i techniki pomiarowe do oceny sprawności fizycznej dzieci i młodzieży
  • zaprogramować trening pozwalający zniwelować zmęczenie fizyczne i psychiczne wynikające z trybu życia, zastosować ćwiczenia umożliwiające regenerację doznanych urazów, udzielić pierwszej pomocy, zastosować zasady bezpieczeństwa oraz odpowiednio zachować się w miejscu wypadku
  • prawidłowo dobrać strategię, formy, środki i metody kształcenia oraz wykorzystać warunki i środki do realizacji zadań i celów procesu nauczania ruchu oraz obserwować, analizować i korygować błędy podczas zadań ruchowych
  • dobrać środki i formy do kształtowania pożądanych cech motorycznych, zaplanować w czasie etapy i obciążenia treningowe służące do osiągnięcia wyznaczonych celów w pracy indywidualnej i grupowej, zaplanować i  przeprowadzić pomiar cech motorycznych w trakcie planu treningowego
  • ocenić pozytywne mierniki zdrowia oraz posiada umiejętności stosowania podstawowych metod, form i środków edukacji zdrowotnej w pracy, wytłumaczyć zastosowanie suplementów diety oraz pomóc w ich doborze adekwatnie do poziomu możliwości fizycznych ćwiczącego
  • dostosować rodzaj, strukturę i obciążenia treningowe do indywidualnych możliwości ćwiczącego oraz wskazać cechy motoryczne wymagające większego stopnia wytrenowania w zależności od trenowanej dyscypliny i oczekiwań ćwiczącego
  • wytłumaczyć znaczenie i rolę odnowy biologicznej po treningu, wskazać najbardziej konieczne zabiegi w kontekście realizowanych obciążeń i planu treningowego. Wie jak prowadzić trening relaksacyjny i odprężający a także zmotywować ćwiczącego do realizacji planu treningowego tak aby odczuwał on radość i zadowolenie z wykonywanej pracy
  • obsługiwać wybrane programy komputerowe służące do dokumentacji wyników sportowych, prognozować osiągnięcia i wykazywać postępy w procesie treningowym
  • wdrożyć wybrane idee ruchu olimpijskiego w codzienny trening oraz wskazać i podkreślić społeczne oraz kulturowe wartości wynikające z podejmowania aktywności fizycznej


Kompetencje społeczne

Potrafisz:

  • zorganizować swoje stanowisko pracy i samodzielnie wykonywać obowiązki zgodnie z tokiem zajęć
  • prowadzić prozdrowotny styl życia, dba o optymalny poziom sprawności fizycznej oraz prawidłową sylwetkę ciała
  • stosować ogólne zasady etyki społecznej, oraz normy postępowania interpersonalnego  właściwe dla działalności rekreacyjnej
  • pracować w zespole - aktywnie uczestniczyć w pracy grup (zespołów) i organizacji realizujących cele społeczne, szczególnie w zakresie działalności sportowej
  • docenić znaczenie współpracy w zespole w realizacji postawionych zadań
  • stale uzupełniać swoją wiedzę, będąc świadomym ograniczeń we własnych kompetencjach, w razie potrzeby zwrócić się o pomoc do eksperta
  • nawiązywać relacje społeczne w sposób prawidłowy posługując się skutecznie dostępnymi kanałami komunikacji z jednostkami i grupami społecznymi
  • promować pozytywne wartości wychowania fizycznego i sportu propagując zachowania prozdrowotne w działalności edukacyjnej

Informacje szczegółowe

Plan studiów

Nazwa zajęć

Liczba godz.

Suma godz.

wykłady

ćwiczenia

Anatomia układu ruchu

4

6

10

Kinezjologia

5

10

15

Fizjologia wysiłku sportowego - diagnostyka

5

10

15

Edukacja olimpijska

5

-

5

Diagnostyka poziomu cech motorycznych

5

15

20

Rozgrzewka jako integralny element pracy trenera przygotowania motorycznego

4

6

10

Specyfika przygotowania motorycznego w różnych dyscyplinach sportu

10

50

60

Odnowa biologiczna

5

10

15

Biomechanika sportu

4

6

10

Psychologia sportu

9

6

15

Praktyczne aspekty medycyny sportowej

6

9

15

Żywienie i suplementacja w sporcie

4

6

10

Trening relaksacyjny

-

10

10

Trening funkcjonalny i ocena funkcjonalna w sporcie

-

20

20

Odbudowa zdolności motorycznych po urazach i kontuzjach

5

5

10

Statystyka i analiza obciążeń treningowych

-

10

10

Prawo i zarządzanie w sporcie

5

-

5

Razem

76

179

255


Wymagane dokumenty

  • dyplom ukończenia studiów wyższych;
  • zaświadczenie lekarskie
  • 1 zdjęcie formatu 3,5 cm x 4,5 cm;
  • potwierdzenia semestralnych wpłat w wyznaczonych terminach

Dokumenty można składać w Centrum Kształcenia Podyplomowego do 20.02.2025 r.


Czas trwania i koszty

Czas trwania - 2 semestry

Opłata za studia, pełen koszt - 6000 zł


Kontakt

Centrum Kształcenia Podyplomowego AWF Warszawa
00-968 Warszawa, ul. Marymoncka 34
Gmach Główny, pok. 63  (poz. nr 1A na planie Uczelni)
tel: 22 834 56 16 lub 22 834 04 31 wew. 436, lub kom. 795 131 359
e-mail: studiapodyplom@awf.edu.pl