Szkolne Wychowanie Fizyczne

Opis studiów

Twoi mentorzy

Stworzenie nauczycielom możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji i nabycia kompetencji do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w placówkach oświatowych. Poszerzenie zakresu przygotowania zawodowego pedagogów o innych specjalnościach niż wychowanie fizyczne pozwoli im silniej promować edukację fizyczną w procesie dydaktyczno- wychowawczym szkoły, a zwłaszcza w nauczaniu blokowym
  • dr hab. Anna Kęska, prof. AWF Warszawa
  • dr hab. Dariusz Boguszewski, prof. AWF Warszawa
  • dr hab. Anna Kopiczko
  • dr Sylwia Nowacka - Dobosz
  • dr Barbara Pędraszewska
  • dr Elżbieta Olszewska
  • dr Bogusław Słupczyński
  • dr Paweł Kapuściński
  • dr Tomasz Danielik
  • dr Małgorzata Stachowicz
  • dr Andrzej Zdzieszyński
  • dr Piotr Tabor
  • dr Anna Mróz
  • dr Dorota Kamień
  • mgr Marta Piechowska

Dla kogo

Czego się nauczysz

  • nauczyciele różnych specjalności - absolwenci wyższych uczelni, z przygotowaniem pedagogicznym, posiadający tytuł magistra
  • Nauczysz się prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego
  • Uzyskasz wiedzę oraz nabędziesz umiejętności związane z wychowaniem fizycznym i sportem dzieci i młodzieży, a także szeroko rozumianą kulturą fizyczną

Efekty uczenia się

Wiedza

Znasz i rozumiesz

  • podstawowe pojęcia z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem narządu ruchu oraz podstawowe procesy fizjologiczne i biochemiczne zachodzące w organizmie w ontogenezie.
  • podstawowe funkcje organizmu podczas wysiłku fizycznego oraz negatywne i pozytywne skutki aktywności fizycznej
  • procesy adaptacji organizmu do wysiłku fizycznego
  • podstawowe metody pomiarowe do oceny rozwoju fizycznego, aktywności i sprawności fizycznej
  • przebieg i znaczenie oddziaływania sił na układ ruchu w czasie aktywności fizycznej
  • znaczenie koordynacji nerwowo - mięśniowej w uczeniu się ruchów
  • genetyczne, środowiskowe i somatyczne uwarunkowania motoryczności oraz jej podstawowe koncepcje i metody pomiaru
  • znaczenie etapów rozwoju motorycznego w ontogenezie w procesie nauczania i uczenia się czynności ruchowych
  • podstawowe metody oceny postawy ciała oraz zasady korekcji najczęściej występujących  wad postawy ciała
  • znaczenia działań profilaktycznych w kształtowaniu prawidłowej postawy ciała
  • podstawowe koncepcje i modele zdrowia oraz rozumie cele, zadania i funkcje edukacji zdrowotnej w profilaktyce społecznej
  • podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy w różnych przypadkach
  • uwarunkowania historyczne rozwoju wychowania fizycznego i sportu
  • przyczyny rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego
  • podstawowe zasady projektowania procesu kształcenia w wychowania fizycznego
  • znaczenie doboru strategii, form, środków i metod kształcenia oraz warunków w realizacji zadań i celów wychowania fizycznego
  • zasady sporządzania i prowadzenia dokumentacji edukacyjnej w zakresie modyfikowania postaw, umiejętności, wiadomości i sprawności fizycznej na poszczególnych etapach rozwoju ucznia o zróżnicowanym poziomie sprawności fizycznej

Umiejętności

Potrafisz

  • wskazać i nazwać najważniejsze elementy funkcjonalne organizmu człowieka oraz potrafi wytłumaczyć zależności i związki występujące między nimi
  • wykorzystać podstawowe metody i techniki pomiarowe do oceny budowy ciała i rozwoju fizycznego oraz testy do oceny sprawności fizycznej dzieci i młodzieży
  • interpretować wysiłkowe reakcje organizmu występujące u człowieka w różnych grupach wieku, planować przerwy wypoczynkowe podczas lekcji i innych form aktywności fizycznej o charakterze zdrowotnym i rekreacyjnym
  • formułować i operacjonalizować podstawowe cele edukacyjne oraz projektować i oceniać programy dydaktyczno – wychowawcze
  • dokonać wstępnej oceny postawy ciała oraz zastosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym i korekcyjnych w lekcji wychowania fizycznego oraz innych zajęciach ruchowych
  • ocenić pozytywne mierniki zdrowia oraz posiada umiejętności stosowania podstawowych metod, form i środków edukacji zdrowotnej w pracy z dziećmi i młodzieżą
  • samodzielnie i w zespole analizować, interpretować i oceniać fakty historyczne z zakresu kultury fizycznej
  • prawidłowo dobrać strategię, formy, środki i metody kształcenia oraz wykorzystać warunki i środki do realizacji zadań i celów wychowania fizycznego oraz opracować niezbędna dokumentację nauczyciela wf., obserwować, analizować i prowadzić lekcje wychowania fizycznego
  • zastosować zasady bezpieczeństwa oraz odpowiednio zachować się w miejscu wypadku
  • wykorzystać muzykę i ćwiczenia rytmiczne w zajęciach ruchowych, prawidłowo stosować metodykę nauczania zabaw i gier ruchowych oraz odpowiednio dobrać zabawy i gry ruchowe w zależności od celu, wieku i możliwości dziecka
  • pokazać i nauczyć techniki wykonania i asekuracji w zakresie wybranych sportów  indywidualnych i zespołowych
  • stosować podstawowe normy prawa w edukacji fizycznej

Kompetencje

Potrafisz

  • zorganizować swoje stanowisko pracy i samodzielnie wykonywać obowiązki zgodnie z tokiem zajęć.
  • prowadzić prozdrowotny styl życia, dba o optymalny poziom sprawności fizycznej oraz prawidłową sylwetkę ciała
  • stosować ogólne zasady etyki społecznej, oraz normy postępowania interpersonalnego  właściwe dla działalności rekreacyjnej
  • wykazywać inicjatywę w samodzielnym podejmowaniu zadań w zakresie profilaktyki wad postawy ciała, wynikających ze zmieniających się warunków życia dzieci i młodzieży.
  • aktywnie uczestniczyć w pracy grup (zespołów) i organizacji realizujących cele społeczne, szczególnie w zakresie działalności sportowej.
  • doceniać znaczenie współpracy w zespole w realizacji postawionych zadań.
  • stale uzupełniać swoją wiedzę, będąc świadomym ograniczeń we własnych kompetencjach, wie kiedy zwrócić się o pomoc do eksperta.
  • nawiązywać relacje społeczne w sposób prawidłowy posługując się skutecznie dostępnymi kanałami komunikacji z jednostkami i grupami społecznymi.
  • promować pozytywne wartości wychowania fizycznego i sportu propagując zachowania prozdrowotne w działalności edukacyjnej.

Informacje szczegółowe

Plan studiów

Nazwa zajęć

Liczba godz.

Suma godz.

wykłady

ćwiczenia

Anatomia

10

10

20

Fizjologia

10

10

20

Biochemia

15

-

15

Biomechanika

10

5

15

Antropologia

4

6

10

Medycyna w wychowaniu fizycznym

5

5

10

Historia kultury fizycznej

10

-

10

Organizacja i prawo w oświacie

10

-

10

Teoria wychowania fizycznego

10

10

20

Metodyka wychowania fizycznego

15

20

35

Metodyka wychowania fizycznego specjalnego

5

-

5

Edukacja zdrowotna

5

10

15

Korektywa i kompensacja

-

18

18

Zabawy i gry ruchowe

2

24

26

Rytmika i taniec

-

18

18

Gimnastyka

2

28

30

Zespołowe gry sportowe

4

56

60

Lekkoatletyka

2

20

22

Rekreacja i turystyka szkolna

-

10

10

Pływanie

-

16

16

Ćwiczenia relaksacyjne

-

10

10

Seminarium dyplomowe

5

-

5

Razem

124

276

400

 

Wymagane dokumenty

  • dyplom ukończenia szkoły wyższej;
  • 1 zdjęcie formatu 3,5 cm x 4,5 cm;
  • przygotowanie pedagogiczne;
  • zaświadczenie od lekarza medycyny pracy

Kandydaci muszą przystąpić i pozytywnie zaliczyć egzamin wstępny obejmujący sprawdzian fizyczny z pływania oraz 1 z 4 gier zespołowych (koszykówka, piłka siatkowa, piłka ręczna, piłka nożna).

Czas trwania i koszty

Czas trwania - 3 semestry

Proponowany termin rozpoczęcia to jesień 2024

Opłata za studia, pełen koszt - ok. 7 000 zł

Kontakt

Centrum Kształcenia Podyplomowego AWF Warszawa
00-968 Warszawa, ul. Marymoncka 34
Gmach Główny, pok. 63 (poz. nr 1A na planie Uczelni)
tel: 22 834 56 16 lub 22 834 04 31 wew. 436, lub kom. 795 131 359
e-mail: studiapodyplom@awf.edu.pl