Kurs Trenera Koszykówki

Kurs Trenera Koszykówki ma charakter praktyczny, przygotowuje do podjęcia pracy jako animator koszykówki (licencja D) lub trener koszykówki (licencja C i B). Zakładane efekty uczenia się mieszczą się w obszarze nauk medycznych, o zdrowiu i kulturze fizycznej.
Program organizacji kursu zatwierdzony jest przez Polski Związek Koszykówki. Absolwenci otrzymują certyfikat ukończenia kursu na podstawie którego otrzymają licencję PZKosz.

LICENCJA D

Efekty uczenia się

  • znasz podstawy metodyki nauczania elementów technicznych w koszykówce
  • znasz podstawowe założenia taktyczne i strategie gry w koszykówce
  • znasz podstawowe zasady prowadzenia treningów w koszykówce
  • potrafisz wykorzystać różne metody, formy i środki treningowe stosowane w koszykówce w zależności od możliwości grupy, z którą pracujesz
  • potrafisz metodycznie prowadzić naukę podstawowych elementów technicznych w koszykówce
  • potrafisz zastosować proste rozwiązania taktyczne w ataku i obronie
  • potrafisz zaplanować zajęcia z koszykówki w zależności od umiejętności uczestników zajęć
  • potrafisz samodzielnie prowadzić fragmenty treningowe o zadanym akcencie i celach
  • jesteś zdolny do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności
  • potrafisz nawiązać odpowiednie kontakty trener-zawodnik w celu prowadzenia zajęć rekreacyjnych
  • potrafisz stosować normy i zasady etyczne obowiązujące wżyciu społecznym ze szczególnym uwzględnieniem obszaru sportu
  • realizujesz zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczestnikom działań sportowo- rekreacyjnych

Karta modułu

KARTA MODUŁU – trener koszykówki licencja D

Jednostka organizacyjnaCentrum Kształcenia Podyplomowego
Poziom kursukwalifikacyjny
Język wykładowypolski
Liczba punktów ECTS-
Sposób realizacji zajęćstacjonarne
Forma (-y) realizacjiwykłady, ćwiczenia
Typ przedmiotuobligatoryjny
Liczba godzin23
Wymagania wstępnebrak

CELE ZAJĘĆ

C1Zapoznanie z metodyką nauczania elementów technicznych i taktycznych w koszykówce
C2Zapoznanie z podstawowymi metodami, formami i środkami treningowymi

EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA PRZEDMIOTU

SymbolOdniesienie do charakterystyk uniwersalnychEfekty uczenia się
  WIEDZA
W01P3U_WZna podstawy metodyki nauczania elementów technicznych w koszykówce
W02P3U_WZna podstawowe założenia taktyczne i strategie gry w koszykówce
W03P3U_WZna podstawowe zasady prowadzenia treningów w koszykówce
  UMIEJĘTNOŚCI
U01P3U_UPotrafi wykorzystać różne metody, formy i środki treningowe stosowane w koszykówce w zależności od możliwości grupy z którą pracuję
U02P3U_UPotrafi metodycznie prowadzić naukę elementów technicznych w koszykówce
U03P3U_UPotrafi zastosować różne rozwiązania taktyczne w ataku i obronie
U04P3U_UPotrafi zaplanować zajęcia z koszykówki w zależności od umiejętności uczestników zajęć
U05P3U_UPotrafi samodzielnie prowadzić fragmenty treningowe o zadanym akcencie i celach
  KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K01P3U_KMotywuje uczestników zajęć do podejmowania aktywności fizycznej
K02P3U_KNawiązuje odpowiednie kontakty trener-zawodnik w celu prowadzenia zajęć rekreacyjnych
K03P3U_KStosuje normy i zasady etyczne obowiązujące w życiu społecznym ze szczególnym uwzględnieniem obszaru sportu. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczestnikom działań sportowo-rekreacyjnych
K04P3U_KJest zdolny do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI

Treści programoweLiczba godzinEfekty uczenia się
Struktura treningu, metody, formy, środki treningowe i przygotowanie motoryczne w koszykówce3W03, U01, K04
Technika i metodyka nauczania i doskonalenia chwytów i podań w miejscu oraz w biegu, kozłowania i rzutu4W01, U01, U02, K04
Technika i metodyka nauczania indywidualnego poruszania się bez piłki w ataku i w obronie. Obrona zawodnika bez piłki4W01, U01, U02, K04
Technika i metodyka nauczania ataku 1x1. Szybki atak - organizacja ataku szybkiego w 5-ach. Podstawowe formy współdziałania w ataku. Małe gry 2x2, 3x3, 4x4 w doskonaleniu współpracy w ataku i obronie. Organizacja ataku pozycyjnego 5:06W01, U01, U02, K04
Zasady oraz nauczanie zespołowej obrony każdy swego na różnych wysokościach boiska. Podstawowe formy współdziałania w obronie2W02, U03, U04, K04
Podstawy psychologii sportu: Motywacja, komunikacja trener-zawodnik. Znaczenie i zakres współpracy trenera z rodzicami2K01, K02, K03, K04
Samodzielne prowadzenie fragmentów treningowych o zadanym akcencie i celach2W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04, U05

WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:

- obecność na zajęciach

- aktywny udział w zajęciach

- sprawdzian praktyczny i teoretyczny

PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE

- przygotowanie fragmentu treningu

- sprawdzian praktyczny z elementów technicznych w koszykówce

LITERATURA:

1. Aktualne przepisy gry w koszykówkę. PZKosz.

2. Arlet T. (2001) Koszykówka. Podstawy techniki i taktyki. Extrema, Kraków.

3. Huciński T, Wilejto – Lekner I. (2001) Koszykówka. Podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. BK Wrocław.

4. Huciński T. (1996) Vademecum koszykówki. Biblioteka Trenera RCMSzKFiS Warszawa.

5. Huciński T., Kisiel E. (2008) Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. COS Biblioteka Trenera, Warszawa

6. Huciński T., Wilejto – Lekner I., Czerlonko M., Tymański R. (2006) Gra w koszykówkę. AWFiS Gdańsk

7. Koszykówka dla młodych zawodników. Wskazówki dla trenerów. (2002). PZKosz Warszawa.

8. Maciejewski D, Kopaczewski J. (2012). Pierwsze kroki w nauczaniu koszykówki. Sonar Literacki Gorzów Wielkopolski.

9. Mikołajec K, Niedbalski T, Banyś D. (2018). Decyzyjność 101 ćwiczeń. PZKosz Warszawa.

10. Oszast H., Kasperzec M. (1981) Koszykówka – taktyka, technika, metodyka nauczania. AWF Kraków.

11. Pasieczny J, Zieliński G. (2012) Gry i zabawy w minikoszykówkę: program upowszechniania koszykówki dla dzieci klas I-III na objektach Orlik. Fundacja Koszykówka Polska; Orlik 2012.

12. Piwowar W. I inni (1985) Koszykówka zasób ćwiczeń i wskazania organizacyjno – metodyczne. AWF Warszawa.

13. Świątek J, Poznański R. (2010) Obrona w koszykówce. Terminologia, systemy i zalecenia praktyczne. Wrocław.

14. Trzaskoma Z, Borońska J, Czyszpak R, Dobrowolski K. (2016) PowerBasketball : system kompleksowego zwiększania siły mięśniowej i mocy 16 - 18-letnich koszykarek. Polski Związek Koszykówki.

15. Zając A, Chmura J (red.) (2016). Współczesny system szkolenia w zespołowych grach sportowych. AWF w Katowicach.

16. Eaves J. (2010) Basketball Shuffle Offense. CreateSpace Publishing.

17. Paye B, Paye P. (2012) Youth Basketball Drills. Human Kinetics Publishers.

18. Krause J, Meyer D, Meyer J (2018) Basketball Skills & Drills. Human Kinetics Publishers.

19. Cole B. (2015) Basketball Anatomy. Human Kinetics Publishers.

Program kształcenia na kursie trenerskim PZKosz – LICENCJA D

WydziałWychowanie Fizyczne
Jednostka prowadząca szkolenieCentrum Kształcenia Podyplomowego
Nazwa kursuTrener koszykówki- LICENCJA D (animator koszykówki)
Typ kursukwalifikacyjny
Poziom kwalifikacji wg PRK3
Opłata za kurs (całość)Zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami Rektora
Określenie dziedziny/ dyscypliny naukowej, do którego przyporządkowane są studia podyplomoweDziedzina- nauki medyczne i nauki o zdrowiu
Dyscyplina- nauki o kulturze fizycznej
Ogólne cele kształceniaCelem kształcenia jest przygotowanie specjalistów do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych z koszykówki z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Uprawnienia: I trener lub trener asystent w rozgrywkach minikoszykówki poniżej kategorii U13
Związek efektów uczenia się z misją i strategią uczelniAkademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego kształci specjalistów z zakresu kultury fizycznej i prowadzi badania naukowe dla stałego rozwoju sportu wyczynowego i sportu dla wszystkich. W związku z powyższym kształcenie trenerów koszykówki wpisuje się w cel strategiczny nr 1 – Nowoczesna Uczelnia o uznanej marce kształcąca wysoko kwalifikowanych pracowników na potrzeby oświaty, sportu, turystyki i rekreacji oraz ochrony zdrowia Celem operacyjnym nr 1 w strategii Uczelni jest dostosowanie programów kształcenia do różnorodnych zadań zawodowych absolwentów zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji. W ten cel wpisuje się działanie nr 2 „Dostosowanie oferty studiów podyplomowych i kursów doszkalających do zapotrzebowania rynku”.
Wymagania wstępne- wykształcenie co najmniej średnie (świadectwo maturalne)
- zaświadczenie o niekaralności
- dobry stan zdrowia pozwalający na podjęcie aktywności fizycznej
Zasady rekrutacji- analiza dokumentów
- kolejność zgłoszeń
Limit przyjęć (od...do)16-20
Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji-
Opis zakładanych efektów uczenia się dla kursuzakładka "Efekty uczenia się"
Karty modułów kształcenia składające się na program kursu uwzględniające metody weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez słuchaczyzakładka " Karta modułu"
Wymogi związane z ukończeniem kursu (praca końcowa/ egzamin końcowy/ inne)Zdanie egzaminu teoretycznego ze zdobytej wiedzy oraz egzaminu praktycznego z uzyskanych umiejętności
Opis wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształceniaSystem zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Wychowania Fizycznego - Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia
Lp.Moduł kształceniaZajęciaLiczba godzinCharakter zajęćZakładane efekty uczenia sięSposoby weryfikacji efektów uczenia się
1. Struktura treningu i przygotowanie motoryczne3wykładyW03, U01, K04 
 Moduł
Nauki o sporcie
Technika i metodyka nauczania koszykówki10ćwiczeniaW01, U01, U02, U04, U05, K03, K04Sprawdzian teoretyczny z realizowanych treści i praktyczny z umiejętności
  Taktyka i prowadzenie gry w koszykówce8ćwiczeniaW02, U02, U03, U04, U05, K03, K04 
  Podstawy psychologii sportu2wykładyU04, U05, K01, K02, K03

LICENCJA C

Efekty uczenia się

  • znasz podstawy budowy i funkcjonowania organizmu w kontekście wysiłku fizycznego. Posiadasz podstawową wiedzę na temat żywienia i suplementacji w sporcie oraz przygotowania psychologicznego w koszykówce
  • znasz metodykę nauczania elementów technicznych w koszykówce oraz założenia treningu motorycznego w koszykówce
  • znasz zasady planowania i prowadzenia treningów w koszykówce
  • potrafisz wykorzystać wiedzę z zakresu nauk biomedycznych w planowaniu i przygotowaniu treningów w koszykówce
  • potrafisz wykorzystać złożone metody, formy i środki treningowe stosowane w koszykówce w zależności od możliwości indywidulanych zawodników, jak również umiejętności zespołu
  • potrafisz zastosować ćwiczenia doskonalące grę w ataku i obronie, a także umie zastosować ćwiczenia profilaktyczne, mobilizacyjne i regeneracyjne w treningu koszykówki
  • potrafisz wykorzystać psychospołeczne aspekty pracy z zespołem w dążeniu do założonych celów sportowych
  • potrafisz wykorzystać różne rozwiązania taktyczne w zależności od umiejętności zawodników, a także przeciwnika
  • potrafisz planować proces szkoleniowy dla grup młodzieżowych
  • jesteś gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z osobami zaangażowanymi w proces treningowy
  • jesteś zdolny do nawiązywania interakcji trener-zawodnik, a także trener - drużyna
  • jesteś świadomy konieczności stosowania norm i zasad etycznych w życiu społecznym, a także w rywalizacji sportowej. Realizujesz zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczestnikom działań sportowo-rekreacyjnych
  • jesteś zdolny do uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności w oparciu o najnowsze badania

Karta modułu I

Nazwa modułu: Podstawy nauk biomedycznych

 
Jednostka organizacyjnaCentrum Kształcenia Podyplomowego
Poziom kursukwalifikacyjny
Język wykładowypolski
Liczba punktów ECTS-
Sposób realizacji zajęćstacjonarne
Forma (-y) realizacjiwykłady, ćwiczenia
Typ przedmiotuobligatoryjny
Liczba godzin14
Wymagania wstępnebrak

CELE ZAJĘĆ

C1Zapoznanie z budową i funkcjonowaniem organizmu w kontekście treningu sportowego
C2Poznanie podstawowych zasad prawidłowego żywienia osób aktywnych fizycznie

EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA MODUŁU

SymbolOdniesienie do charakterystyk uniwersalnychEfekty uczenia się dla MODUŁU
  WIEDZA
W01P4U_WM_W01 Zna podstawy budowy i funkcjonowania człowieka w zakresie niezbędnym do prowadzenia szkolenia w koszykówce. Rozumie procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, także te związane z żywieniem sportowców
  UMIEJĘTNOŚCI
U01P4U_UM_U01 Potrafi przeprowadzić i przeanalizować podstawowe pomiary fizyczne i wysiłkowe
U01P4U_UM_U02 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu budowy u funkcjonowania organizmu ze szczególnym uwzględnieniem mechaniki aparatu ruchu przy prowadzeniu zajęć treningowych koszykówce
  KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K04P4U_KM_K01 Jest gotowy do podejmowania działań w zakresie zdobywania wiedzy w zakresie funkcjonowania osób trenujących opartej na badaniach naukowych
K01P4U_KM_K02 Posiada zdolność do pracy w zespole, a także dba o właściwe relacje interpersonalne

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI

Treści programoweLiczba godzinEfekty uczenia się dla ModułuEfekty uczenia się
Budowa i funkcje aparatu ruchu. Sterowanie ruchem3M_W01, M_U02, M_K01, M_K02W01, U01, K01, K04
Wydolność tlenowa i beztlenowa. Kontrola organizmu w czasie wysiłku fizycznego4M_W01, M_U01, M_K01, M_K02W01, U01, K01, K04
Biomechaniczna analiza ruchu – jej komponenty i składowe4M_W01, M_U02, M_K01, M_K02W01, U01, K01, K04
Zasady żywienia osób aktywnych fizycznie3M_W01, M_U02, M_K01, M_K02W01, U01, K01, K04

WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:

- obecność na zajęciach

- aktywny udział w zajęciach

- dyskusja

PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE

- charakterystyka tlenowych i beztlenowych źródeł energetycznych

- metody oceny wydolności tlenowej i beztlenowej

- budowa aparatu ruchu

LITERATURA:

1. Wiszomirska I., 2013, Anatomia układu ruchu człowieka. Wyd. Frel

2. Jaskólski A, Jaskólska A. Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka. Wrocław 2005.

3. 2. Czarkowska – Pączek B. Przybylski J. Zarys fizjologii wysiłku fizycznego. Urban & Partner. Wrocław 2005.

4. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. (red.): Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Instytut Żywności i Żywienia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2017.

5. Bean A. Żywienie w sporcie. Zysk i S-ka Poznań 2014

6. Bompa T., Zając A., Waśkiewicz Z., Chmura J., 2013, Przygotowanie sprawnościowe w zespołowych grach sportowych. AWF Kraków

Karta modułu II

Nazwa modułu: Nauki o sporcie

 
Jednostka organizacyjnaCentrum Kształcenia Podyplomowego
Poziom kursukwalifikacyjny
Język wykładowypolski
Liczba punktów ECTS-
Sposób realizacji zajęćstacjonarne
Forma (-y) realizacjiwykłady, ćwiczenia
Typ przedmiotuobligatoryjny
Liczba godzin44
Wymagania wstępnebrak

CELE ZAJĘĆ

C1Zapoznanie z metodyką doskonalenia elementów technicznych w koszykówce i różnymi formami gry w ataku i obronie
C2Zapoznanie z zasadami planowania treningu w kontekście poziomu umiejętności sportowych grupy

EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA MODUŁU

SymbolOdniesienie do charakterystyk uniwersalnychEfekty uczenia się dla MODUŁU
  WIEDZA
W02, W04P4U_WM_W01 Zna metodykę doskonalenia różnych form gry w ataku i w obronie w zależności od etapu szkolenia
W03P4U_WM_W02 Posiada wiedzę z zakresu psychospołecznych aspektów pracy z zespołem
W04P4U_WM_W03 Zna zasady planowania pracy zespołu
  UMIEJĘTNOŚCI
U02P4U_UM_U01 Potrafi wykorzystać różne formy, metody i środki dydaktyczne stosowane w treningu na różnych etapach szkolenia
U03, U05P4U_UM_U02 Potrafi stosować różne systemy gry w ataku i w obronie w zależności od etapów szkolenia
U06P4U_UM_U03 Potrafi zaplanować jednostki treningowe, mikrocykle i mezocykle z uwzględnieniem etapów szkolenia
U04P4U_UM_U04 Potrafi przygotować, pod względem mentalnym, zespół do gry (liga, turniej, mecz towarzyski)
  KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K04P4U_KM_K01 Jest gotowy do poszerzania swojej wiedzy w zakresie planowania treningu koszykarskiego
K01P4U_KM_K02 Posiada zdolność do pracy w zespole, a także dba o właściwe relacje interpersonalne
K02P4U_KM_K03 Posiada zdolności do nawiązywania relacji interpersonalnych z zawodnikami i innymi osobami pracującymi z zespołem

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI

Treści programoweLiczba godzinEfekty uczenia się dla ModułuEfekty uczenia się
Technika i metodyka doskonalenia krycia zawodnika bez piłki, zastawiania zawodnika rzucającego, walka na tablicy. Doskonalenie krycia zawodnika bez piłki zgodnie z zasadami4M_W01, M_U01, M_K01W02, W04, U02, K04
Technika i metodyka doskonalenia gry w ataku i obronie zawodnika środkowego oraz obwodowego. Indywidualizacja szkolenia w zakresie techniki ataku i obrony4M_W01, M_U01, M_K01W02, W04, U02, K04
Doskonalenie podstawowych form współdziałania w obronie. Zasady oraz nauczanie i doskonalenie zespołowej obrony każdy swego na różnych wysokościach boiska4M_W01, M_U01, M_U02W02, U02 U03, U05
Doskonalenie podstawowych form współdziałania w ataku Organizacja ataku pozycyjnego. Zasób ćwiczeń do nauki atakowania pozycyjnego w oparciu o grę według zasad. Technika i metodyka doskonalenia poruszania się bez piłki w ataku5M_W01, M_U01, M_U02, M_K01, M_K03W02, U02 U03, U05, K04, K02
Zasób ćwiczeń do kształtowania wytrzymałości, siły, gibkości i zdolności szybkościowo-zwinnościowych. Ćwiczenia profilaktyczne, mobilizacyjne i regeneracyjne w treningu. Zasób ćwiczeń do przeprowadzenia części wstępnej (rozgrzewka)4M_W01, M_U01, M_K01W02, W04, U02, K04
Psychospołeczne aspekty pracy z zespołem: Kształtowanie pewności siebie. Trening koncentracji. Budowanie spójności grupy. Przygotowanie do meczu. Zasady postępowania i zachowania trenera w trakcie zawodów sportowych5M_W02, M_U04, M_K01, M_K02, M_K03W03, U04, K01, K02, K04
Zasady i zasób ćwiczeń do nauczania techniki i metodyka doskonalenia gry 1x1 z piłką3M_W01, M_U01, M_U02, M_K01, M_K03W02, W04 U02, K02, K04
Doskonalenie techniki chwytów i podań, skuteczności rzutów. Zasób ćwiczeń4M_W01, M_U01, M_K01W02, W04 U02, K04
Planowanie szkolenia dla grup młodzieżowych w cyklu rocznym i wieloletnim. Mezocykl, mikrocykl i jednostka treningowa4M_W03, M_U03, M_K01, M_K02, M_K03W04, U06, K01, K02, K04
Kształtowanie decyzyjności z wykorzystaniem ćwiczeń technicznych3M_W01, M_U01, M_U03, M_K01W02, W04 U02, U06, K04
Zasłony – rodzaje, technika, kryteria skuteczności, kryteria stosowania na różnych poziomach szkolenia Zasób ćwiczeń do nauczania i doskonalenia zasłon w ataku i w obronie4M_W01, M_U01, M_K01W02, W04 U02, K04

WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:

- obecność na zajęciach

- aktywny udział w zajęciach

- sprawdzian teoretyczny i praktyczny

PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE

1. Omów metodykę nauczania i technikę rzutu po kozłowaniu w koszykówce.

2. Omów metodykę nauczania i technikę rzutu z wyskoku.

3. Omów metodykę nauczania postępowania w sytuacji 1x1 z piłką w atakowaniu.

4. Omów zagadnienia związane z procesem naboru i selekcji w koszykówce.

LITERATURA:

1. Aktualne przepisy gry w koszykówkę. PZKosz.

2. Arlet T. (2001) Koszykówka. Podstawy techniki i taktyki. Extrema, Kraków.

3. Huciński T, Wilejto – Lekner I. (2001) Koszykówka. Podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. BK Wrocław.

4. Huciński T. (1996) Vademecum koszykówki. Biblioteka Trenera RCMSzKFiS Warszawa.

5. Huciński T., Kisiel E. (2008) Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. COS Biblioteka Trenera, Warszawa

6. Huciński T., Wilejto – Lekner I., Czerlonko M., Tymański R. (2006) Gra w koszykówkę. AWFiS Gdańsk

7. Koszykówka dla młodych zawodników. Wskazówki dla trenerów. (2002). PZKosz Warszawa.

8. Maciejewski D, Kopaczewski J. (2012). Pierwsze kroki w nauczaniu koszykówki. Sonar Literacki Gorzów Wielkopolski.

9. Mikołajec K, Niedbalski T, Banyś D. (2018). Decyzyjność 101 ćwiczeń. PZKosz Warszawa.

10. Oszast H., Kasperzec M. (1981) Koszykówka – taktyka, technika, metodyka nauczania. AWF Kraków.

11. Pasieczny J, Zieliński G. (2012) Gry i zabawy w minikoszykówkę: program upowszechniania koszykówki dla dzieci klas I-III na objektach Orlik. Fundacja Koszykówka Polska; Orlik 2012.

12. Piwowar W. I inni (1985) Koszykówka zasób ćwiczeń i wskazania organizacyjno – metodyczne. AWF Warszawa.

13. Świątek J, Poznański R. (2010) Obrona w koszykówce. Terminologia, systemy i zalecenia praktyczne. Wrocław.

14. Trzaskoma Z, Borońska J, Czyszpak R, Dobrowolski K. (2016) PowerBasketball : system kompleksowego zwiększania siły mięśniowej i mocy 16 - 18-letnich koszykarek. Polski Związek Koszykówki.

15. Zając A, Chmura J (red.) (2016). Współczesny system szkolenia w zespołowych grach sportowych. AWF w Katowicach.

16. Eaves J. (2010) Basketball Shuffle Offense. CreateSpace Publishing.

17. Paye B, Paye P. (2012) Youth Basketball Drills. Human Kinetics Publishers.

18. Krause J, Meyer D, Meyer J (2018) Basketball Skills & Drills. Human Kinetics Publishers.

19. Cole B. (2015) Basketball Anatomy. Human Kinetics Publishers.

Karta modułu III

Nazwa modułu: Praktyki zawodowe

 
Jednostka organizacyjnaCentrum Kształcenia Podyplomowego
Poziom kursukwalifikacyjny
Język wykładowypolski
Liczba punktów ECTS-
Sposób realizacji zajęćstacjonarne
Forma (-y) realizacjipraktyka
Typ przedmiotuobligatoryjny
Liczba godzin30
Wymagania wstępnebrak

CELE ZAJĘĆ

C1Umiejętność prowadzenia treningów z koszykówki na różnych poziomach umiejętności zawodników

EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA MODUŁU

SymbolOdniesienie do charakterystyk uniwersalnychEfekty uczenia się dla MODUŁU
  WIEDZA
W02, W03P4U_WM3_W01 Zna zasady planowania i prowadzenia treningów w koszykówce z wykorzystaniem różnych metod i form
  UMIEJĘTNOŚCI
U01, U02, U03, U04, U05 U06P4U_UM3_U01 Potrafi wykorzystać różne formy, metody i środki dydaktyczne stosowane w treningu na różnych etapach szkolenia
U01, U02, U03, U04, U05 U06P4U_UM3_U02 Potrafi prowadzić treningi koszykówki na różnych poziomach szkolenia
U01, U02, U03, U04, U05 U06P4U_UM3_U03 Potrafi analizować statystyki gry uzyskane w czasie treningów i meczów w kontekście planowania szkolenia
  KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K04P4U_KM3_K01 Jest gotowy do poszerzania swojej wiedzy w zakresie prowadzenia treningów w koszykówce
K01P4U_KM3_K02 Posiada zdolność do pracy w zespole, a także dba o właściwe relacje interpersonalne

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI

Treści programoweLiczba godzinEfekty uczenia się dla ModułuEfekty uczenia się
Hospitacja zajęć treningowych10M3_W01, M3_U01, M3_U02, M3_U03, M3_K01, M3_K02W02, W03, U01, U02, U03, U04, U05 U06
Samodzielne prowadzenie fragmentów zajęć treningowych15M3_W01, M3_U01, M3_U02, M3_U03, M3_K01, M3_K02W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04, U05 U06 K04
Samodzielne prowadzenie jednostki treningowej5M3_W01, M3_U01, M3_U02, M3_U03, M3_K01, M3_K02W01, W02, W03, U01, U02, U02, U04, U05 U06 K04

WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:

- realizacja zajęć w klubie

- uzupełnienie dziennika praktyk

PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE

1. Hospitacja treningów

2. Samodzielne prowadzenie treningów

LITERATURA:

1. Aktualne przepisy gry w koszykówkę. PZKosz.

2. Arlet T. (2001) Koszykówka. Podstawy techniki i taktyki. Extrema, Kraków.

3. Huciński T, Wilejto – Lekner I. (2001) Koszykówka. Podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. BK Wrocław.

4. Huciński T. (1996) Vademecum koszykówki. Biblioteka Trenera RCMSzKFiS Warszawa.

5. Huciński T., Kisiel E. (2008) Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. COS Biblioteka Trenera, Warszawa

6. Huciński T., Wilejto – Lekner I., Czerlonko M., Tymański R. (2006) Gra w koszykówkę. AWFiS Gdańsk

7. Koszykówka dla młodych zawodników. Wskazówki dla trenerów. (2002). PZKosz Warszawa.

8. Maciejewski D, Kopaczewski J. (2012). Pierwsze kroki w nauczaniu koszykówki. Sonar Literacki Gorzów Wielkopolski.

9. Mikołajec K, Niedbalski T, Banyś D. (2018). Decyzyjność 101 ćwiczeń. PZKosz Warszawa.

10. Oszast H., Kasperzec M. (1981) Koszykówka – taktyka, technika, metodyka nauczania. AWF Kraków.

11. Pasieczny J, Zieliński G. (2012) Gry i zabawy w minikoszykówkę: program upowszechniania koszykówki dla dzieci klas I-III na objektach Orlik. Fundacja Koszykówka Polska; Orlik 2012.

12. Piwowar W. I inni (1985) Koszykówka zasób ćwiczeń i wskazania organizacyjno – metodyczne. AWF Warszawa.

13. Świątek J, Poznański R. (2010) Obrona w koszykówce. Terminologia, systemy i zalecenia praktyczne. Wrocław.

14. Trzaskoma Z, Borońska J, Czyszpak R, Dobrowolski K. (2016) PowerBasketball : system kompleksowego zwiększania siły mięśniowej i mocy 16 - 18-letnich koszykarek. Polski Związek Koszykówki.

15. Zając A, Chmura J (red.) (2016). Współczesny system szkolenia w zespołowych grach sportowych. AWF w Katowicach.

16. Eaves J. (2010) Basketball Shuffle Offense. CreateSpace Publishing.

17. Paye B, Paye P. (2012) Youth Basketball Drills. Human Kinetics Publishers.

18. Krause J, Meyer D, Meyer J (2018) Basketball Skills & Drills. Human Kinetics Publishers.

19. Cole B. (2015) Basketball Anatomy. Human Kinetics Publishers.

Program kształcenia na kursie trenerskim PZKosz – LICENCJA C

WydziałWychowanie Fizyczne
Jednostka prowadząca szkolenieCentrum Kształcenia Podyplomowego
Nazwa kursuTrener koszykówki PZKosz- LICENCJA C 
Typ kursukwalifikacyjny
Poziom kwalifikacji wg PRK4
Opłata za kurs (całość)Zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami Rektora/ z wytycznymi PZKosz
Określenie dziedziny/ dyscypliny naukowej, do którego przyporządkowane są studia podyplomoweDziedzina- nauki medyczne i nauki o zdrowiu
Dyscyplina- nauki o kulturze fizycznej
Ogólne cele kształceniaCelem kształcenia jest przygotowanie wysokiej klasy specjalistów – trenerów koszykówki, którzy będą przygotowani do prowadzenia zespołów uczestniczących w rozgrywkach młodzieżowych, a także drużyn na poziomie 2 i 3 ligi.
Uprawnienia:
- I trener lub trener asystent w rozgrywkach młodzieżowych
- I trener lub trener asystent w rozgrywkach seniorów poniżej 2 Ligi Mężczyzn i 1 Ligi Kobiet
- trener asystent w Kadrze Narodowej U16 – U19
Związek efektów uczenia się z misją i strategią uczelniAkademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego kształci specjalistów z zakresu kultury fizycznej i prowadzi badania naukowe dla stałego rozwoju sportu wyczynowego i sportu dla wszystkich. W związku z powyższym kształcenie trenerów koszykówki wpisuje się w cel strategiczny nr 1 – Nowoczesna Uczelnia o uznanej marce kształcąca wysoko kwalifikowanych pracowników na potrzeby oświaty, sportu, turystyki i rekreacji oraz ochrony zdrowia.
Celem operacyjnym nr 1 w strategii Uczelni jest dostosowanie programów kształcenia do różnorodnych zadań zawodowych absolwentów zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji. W ten cel wpisuje się działanie nr 2 „Dostosowanie oferty studiów podyplomowych i kursów doszkalających do zapotrzebowania rynku”.
Wymagania wstępne- wykształcenie co najmniej średnie (świadectwo maturalne) i ukończone 18 lat
- zaświadczenie o niekaralności
- dobry stan zdrowia pozwalający na podjęcie aktywności fizycznej
Zasady rekrutacji- analiza dokumentów
- kolejność zgłoszeń
Limit przyjęć (od...do)16-20
Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji-
Opis zakładanych efektów uczenia się dla kursuzakładka "Efekty uczenia się"
Karty poszczególnych modułów kształcenia składające się na program kursu, uwzględniające metody weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez słuchaczyzakładka " Karta modułu I i II"
Wymogi związane z ukończeniem kursu (praca końcowa/ egzamin końcowy/ inne)Zdanie egzaminu teoretycznego ze zdobytej wiedzy oraz egzaminu praktycznego z uzyskanych umiejętności
Opis wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształceniaSystem zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Wychowania Fizycznego - Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia
Lp.Moduł kształceniaZajęciaLiczba godzinCharakter zajęćZakładane efekty uczenia sięSposoby weryfikacji efektów uczenia się
1. Anatomia i biomechanika ruchu7wykładyW01, U01, K04 
 Moduł I
Podstawy nauk biomedycznych
Fizjologia wysiłku fizycznego3ćwiczeniaW01, U01, K04Sprawdzian pisemny z realizowanych treści 
  Żywienie i suplementacja w sporcie4wykładyW01, U01, K04 
2. Struktura treningu i przygotowanie motoryczne6wykładyW03, U02, K_K04 
  Technika i metodyka nauczania koszykówki34ćwiczeniaW01, U02, U03, K03, K04 
 Moduł II Nauki o sporcieTaktyka i prowadzenie gry w koszykówce18ćwiczeniaU05, K01, K03Sprawdzian teoretyczny z realizowanych treści i praktyczny z umiejętności
  Psychospołeczne aspekty pracy z zespołem7wykładyW03, U04, K02, K03 
  Planowanie procesu treningowego2wykładyW03, U06, K01 
  Praktyki*30praktykaU01, U02, U03, U04, U05, U06 
  Egzamin   Łącznie 81 godzin (oprócz praktyk)

*praktyki realizowane w klubach lub sekcjach sportowych, w których prowadzone są zajęcia z koszykówki. Uczestnik praktyki realizuje w miejscu wybranym przez siebie. Wydanie licencji przez PZKosz nastąpi po dostarczeniu do AWF Warszawa potwierdzenia realizacji praktyk

LICENCJA B

Efekty uczenia się

  • znasz w stopniu zaawansowanym metodykę nauczania elementów technicznych w koszykówce
  • znasz założenia systemów taktyki ataku i obrony w koszykówce
  • znasz zasady kontroli obciążeń i metody analizy informacji dotyczącej gry
  • potrafisz wykorzystać założenia metodyki nauczania złożonych elementów technicznych gry w prowadzeniu zespołów na różnych poziomach szkolenia
  • potrafisz zastosować złożone systemy gry w ataku na różnych poziomach szkolenia
  • potrafisz zastosować złożone systemy gry w obronie na różnych poziomach szkolenia
  • potrafisz prowadzić i wykorzystać rejestr obciążeń treningowych na różnych poziomach szkolenia
  • potrafisz gromadzić, przetwarzać i analizować informacje dotyczące gry na różnych poziomach szkolenia
  • jesteś gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z osobami zaangażowanymi w proces treningowy
  • jesteś zdolny do nawiązywania kontaktów interpersonalnych trener-zawodnik w celu osiągnięcia zamierzonych celów sportowych
  • jesteś świadomy konieczności stosowania norm i zasad etycznych w życiu społecznym, a także w rywalizacji sportowej. Realizujesz zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczestnikom działań sportowo-rekreacyjnych
  • jesteś zdolny do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności

Karta modułu I

Nazwa modułu: Nauki o sporcie

 
Jednostka organizacyjnaCentrum Kształcenia Podyplomowego
Poziom kursukwalifikacyjny
Język wykładowypolski
Liczba punktów ECTS-
Sposób realizacji zajęćstacjonarne
Forma (-y) realizacjiwykłady, ćwiczenia
Typ przedmiotuobligatoryjny
Liczba godzin35
Wymagania wstępnebrak

CELE ZAJĘĆ

C1Zapoznanie z metodyką doskonalenia elementów technicznych w koszykówce i różnymi formami gry w ataku i obronie
C2Zapoznanie z zasadami planowania treningu w kontekście poziomu umiejętności sportowych grupy

EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA MODUŁU

SymbolOdniesienie do charakterystyk uniwersalnychEfekty uczenia się dla MODUŁU
  WIEDZA
W01P5U_WZna w stopniu zaawansowanym metodykę nauczania elementów technicznych w koszykówce
W02P5U_WZna założenia systemów taktyki ataku i obrony w koszykówce
W03P5U_WZna zasady kontroli obciążeń i metody analizy informacji dotyczącej gry
  UMIEJĘTNOŚCI
U01P5U_UPotrafi wykorzystać założenia metodyki nauczania złożonych elementów technicznych gry w prowadzeniu zespołów na różnych poziomach szkolenia
U02P5U_UPotrafi zastosować złożone systemy gry w ataku na różnych poziomach szkolenia
U03P5U_UPotrafi zastosować złożone systemy gry w obronie na różnych poziomach szkolenia
U04P5U_UPotrafi prowadzić i wykorzystać rejestr obciążeń treningowych na różnych poziomach szkolenia
U05P5U_UPotrafi gromadzić, przetwarzać i analizować informacje dotyczące gry na różnych poziomach szkolenia
  KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K01P5U_KJest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z osobami zaangażowanymi w proces treningowy
K02P5U_KJest zdolny do nawiązywania kontaktów interpersonalnych trener-zawodnik w celu osiągnięcia zamierzonych celów sportowych
K03P5U_KJest świadomy konieczności stosowania norm i zasad etycznych w życiu społecznym, a także w rywalizacji sportowej. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczestnikom działań sportowo-rekreacyjnych
K04P5U_KJest zdolny do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI

Treści programoweLiczba godzinEfekty uczenia się dla Modułu
Zasłony – rodzaje, technika, kryteria skuteczności, kryteria stosowania na różnych poziomach szkolenia. Zasób ćwiczeń do nauczania i doskonalenia zasłon w ataku i w obronie. Sposoby przeciwdziałania zasłonom. Zespołowa obrona zasłon8W01, U01, U03, K02, K03, K04
Zasób ćwiczeń do doskonalenia techniki i skuteczności rzutów, nauczania i doskonalenia gry 1x1 z piłką, nauczania i doskonalenia rzutów sytuacyjnych5W01, U01, U02, K01
Definicje i systematyka taktyki obrony, kryteria i wymagania stosowania poszczególnych systemów bronienia. Zasady oraz nauczanie zespołowej obrony każdy swego. Obrona strefowa – ustawienia, zasady, kryteria stosowania. Zasób ćwiczeń do doskonalenia współpracy w obronie5W02, U01, U03, K02, K03, K04
Gra według zasad – zalety i wady, podstawowe zasady dla zawodników obwodowych i środkowych, zasady współpracy. Doskonalenie krycia zawodnika bez piłki zgodnie z zasadami Zasób ćwiczeń do nauki atakowania pozycyjnego w oparciu o grę według zasad. Kształtowanie decyzyjności5W01, W02, U01, K01
Budowanie ataku pozycyjnego opartego na różnych formach współpracy. Sytuacje specjalne3W02, U02, K02, K03, K04
Rejestracja i kontrola obciążeń treningowych. Kontrola przygotowania techniczno-taktycznego2W03, U04
Rejestracja i analiza walki sportowej – zapis video, arkusze obserwacyjne, wskaźniki statystyczne. Metody gromadzenia informacji dotyczących przeciwnika. Analiza gry przeciwnika (indywidualna, zespołowa). Tworzenie i realizacja planu gry i przygotowania do meczu.3W03, U05, K02, K03, K04
Zona Press – ustawienia, wymagania, zadania dla poszczególnych graczy, nauczanie i doskonalenie. Indywidualizacja szkolenia w zakresie techniki ataku i obrony4W02, U01, U02, U03, K01

WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:

- obecność na zajęciach

- aktywny udział w zajęciach

- sprawdzian praktyczny

PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE

1. Przepisy gry w koszykówkę (FIBA).

2. Poruszanie się zawodnika w ataku bez piłki.

3. Ćwiczenia oswajające z piłką. Kozłowanie.

4. Zmiany kierunków z piłką. Obroty z piłką.

5. Zasłony w koszykówce.

6. Atakowanie szybkie.

7. Nauczanie atakowania w koszykówce opartego na współpracy graczy w ataku (zasadach – od układów 2:0 do 5x5)

LITERATURA:

1. Aktualne przepisy gry w koszykówkę. PZKosz.

2. Arlet T. (2001) Koszykówka. Podstawy techniki i taktyki. Extrema, Kraków.

3. Huciński T, Wilejto – Lekner I. (2001) Koszykówka. Podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. BK Wrocław.

4. Huciński T. (1996) Vademecum koszykówki. Biblioteka Trenera RCMSzKFiS Warszawa.

5. Huciński T., Kisiel E. (2008) Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. COS Biblioteka Trenera, Warszawa

6. Huciński T., Wilejto – Lekner I., Czerlonko M., Tymański R. (2006) Gra w koszykówkę. AWFiS Gdańsk

7. Koszykówka dla młodych zawodników. Wskazówki dla trenerów. (2002). PZKosz Warszawa.

8. Maciejewski D, Kopaczewski J. (2012). Pierwsze kroki w nauczaniu koszykówki. Sonar Literacki Gorzów Wielkopolski.

9. Mikołajec K, Niedbalski T, Banyś D. (2018). Decyzyjność 101 ćwiczeń. PZKosz Warszawa.

10. Oszast H., Kasperzec M. (1981) Koszykówka – taktyka, technika, metodyka nauczania. AWF Kraków.

11. Pasieczny J, Zieliński G. (2012) Gry i zabawy w minikoszykówkę: program upowszechniania koszykówki dla dzieci klas I-III na objektach Orlik. Fundacja Koszykówka Polska; Orlik 2012.

12. Piwowar W. I inni (1985) Koszykówka zasób ćwiczeń i wskazania organizacyjno – metodyczne. AWF Warszawa.

13. Świątek J, Poznański R. (2010) Obrona w koszykówce. Terminologia, systemy i zalecenia praktyczne. Wrocław.

14. Trzaskoma Z, Borońska J, Czyszpak R, Dobrowolski K. (2016) PowerBasketball : system kompleksowego zwiększania siły mięśniowej i mocy 16 - 18-letnich koszykarek. Polski Związek Koszykówki.

15. Zając A, Chmura J (red.) (2016). Współczesny system szkolenia w zespołowych grach sportowych. AWF w Katowicach.

16. Eaves J. (2010) Basketball Shuffle Offense. CreateSpace Publishing.

17. Paye B, Paye P. (2012) Youth Basketball Drills. Human Kinetics Publishers.

18. Krause J, Meyer D, Meyer J (2018) Basketball Skills & Drills. Human Kinetics Publishers.

19. Cole B. (2015) Basketball Anatomy. Human Kinetics Publishers.

Karta modułu II

Nazwa modułu: Praktyki zawodowe

Jednostka organizacyjnaCentrum Kształcenia Podyplomowego
Poziom kursukwalifikacyjny
Język wykładowypolski
Liczba punktów ECTS-
Sposób realizacji zajęćstacjonarne
Forma (-y) realizacjipraktyka
Typ przedmiotuobligatoryjny
Liczba godzin30
Wymagania wstępnebrak

CELE ZAJĘĆ

C1Umiejętność prowadzenia treningów z koszykówki oraz ich obserwacji i analizy na różnych poziomach umiejętności zawodników

EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA MODUŁU

SymbolOdniesienie do charakterystyk uniwersalnychEfekty uczenia się dla MODUŁU
  WIEDZA
W02, W03P4U_WM2_W01 Zna zasady planowania i prowadzenia treningów w koszykówce z wykorzystaniem różnych metod i for
  UMIEJĘTNOŚCI
U01,U02, U03, U04, U05 U06P5U_UM2_U01 Potrafi wykorzystać różne formy, metody i środki dydaktyczne stosowane w treningu na różnych etapach szkolenia
U01, U02, U02, U04, U05, U06P5U_UM2_U02 Potrafi prowadzić treningi koszykówki na różnych poziomach szkolenia
U01, U02, U02, U04, U05, U06P5U_UM2_U03 Potrafi analizować statystyki gry uzyskane w czasie treningów i meczów w kontekście planowania szkolenia
  KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K04P4U_KM2_K01 Jest gotowy do poszerzania swojej wiedzy w zakresie prowadzenia treningów w koszykówce
K01P4U_KM2_K02 Posiada zdolność do pracy w zespole, a także dba o właściwe relacje interpersonalne

TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI

Treści programoweLiczba godzinEfekty uczenia się dla ModułuEfekty uczenia się
Hospitacja zajęć treningowych10M2_W01, M2_U01, M2_U02, M2_U03, M2_K01, M2_K02W02, W03, U01, U02, U03, U04, U05, U06
Samodzielne prowadzenie fragmentów zajęć treningowych10M2_W01, M2_U01, M2_U02, M2_U03, M2_K01, M2_K02W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04, U05, U06, K04
Samodzielne prowadzenie jednostki treningowej10M2_W01, M2_U01, M2_U02, M2_U03, M2_K01, M2_K02W01, W02, W03, U01, U02, U02, U04, U05, U06, K04

WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:

- realizacja zajęć w klubie

- uzupełnienie dziennika praktyk

PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE

1. Hospitalizacja treningów

2. Prowadzenie samodzielnie treningów

LITERATURA:

1. Aktualne przepisy gry w koszykówkę. PZKosz.

2. Arlet T. (2001) Koszykówka. Podstawy techniki i taktyki. Extrema, Kraków.

3. Huciński T, Wilejto – Lekner I. (2001) Koszykówka. Podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. BK Wrocław.

4. Huciński T. (1996) Vademecum koszykówki. Biblioteka Trenera RCMSzKFiS Warszawa.

5. Huciński T., Kisiel E. (2008) Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. COS Biblioteka Trenera, Warszawa

6. Huciński T., Wilejto – Lekner I., Czerlonko M., Tymański R. (2006) Gra w koszykówkę. AWFiS Gdańsk

7. Koszykówka dla młodych zawodników. Wskazówki dla trenerów. (2002). PZKosz Warszawa.

8. Maciejewski D, Kopaczewski J. (2012). Pierwsze kroki w nauczaniu koszykówki. Sonar Literacki Gorzów Wielkopolski.

9. Mikołajec K, Niedbalski T, Banyś D. (2018). Decyzyjność 101 ćwiczeń. PZKosz Warszawa.

10. Oszast H., Kasperzec M. (1981) Koszykówka – taktyka, technika, metodyka nauczania. AWF Kraków.

11. Pasieczny J, Zieliński G. (2012) Gry i zabawy w minikoszykówkę: program upowszechniania koszykówki dla dzieci klas I-III na objektach Orlik. Fundacja Koszykówka Polska; Orlik 2012.

12. Piwowar W. I inni (1985) Koszykówka zasób ćwiczeń i wskazania organizacyjno – metodyczne. AWF Warszawa.

13. Świątek J, Poznański R. (2010) Obrona w koszykówce. Terminologia, systemy i zalecenia praktyczne. Wrocław.

14. Trzaskoma Z, Borońska J, Czyszpak R, Dobrowolski K. (2016) PowerBasketball : system kompleksowego zwiększania siły mięśniowej i mocy 16 - 18-letnich koszykarek. Polski Związek Koszykówki.

15. Zając A, Chmura J (red.) (2016). Współczesny system szkolenia w zespołowych grach sportowych. AWF w Katowicach.

16. Eaves J. (2010) Basketball Shuffle Offense. CreateSpace Publishing.

17. Paye B, Paye P. (2012) Youth Basketball Drills. Human Kinetics Publishers.

18. Krause J, Meyer D, Meyer J (2018) Basketball Skills & Drills. Human Kinetics Publishers.

19. Cole B. (2015) Basketball Anatomy. Human Kinetics Publishers.

Program kształcenia na kursie trenerskim PZKosz – LICENCJA B

WydziałWychowanie Fizyczne
Jednostka prowadząca szkolenieCentrum Kształcenia Podyplomowego
Nazwa kursuTrener koszykówki PZKosz- LICENCJA B 
Typ kursukwalifikacyjny
Poziom kwalifikacji wg PRK5
Opłata za kurs (całość)Zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami Rektora
Określenie dziedziny/ dyscypliny naukowej, do którego przyporządkowane są studia podyplomoweDziedzina- nauki medyczne i nauki o zdrowiu
Dyscyplina- nauki o kulturze fizycznej
Ogólne cele kształceniaCelem kształcenia jest przygotowanie wysokiej klasy specjalistów – trenerów koszykówki (licencja B), którzy będą posiadali uprawnienia jako:
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach 1 Ligi Kobiet
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach 2 Ligi Mężczyzn
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach 1 Ligi Mężczyzn
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach Ekstraklasy Mężczyzn i Kobiet (jeśli w klubie jest już co najmniej jeden trener z Licencją A)
· I trener w kadrze narodowej U16 – U19
· trener asystent w kadrze narodowej U20 – U23
· trener asystent w seniorskiej kadrze narodowej
Związek efektów uczenia się z misją i strategią uczelniAkademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego kształci specjalistów z zakresu kultury fizycznej i prowadzi badania naukowe dla stałego rozwoju sportu wyczynowego i sportu dla wszystkich. W związku z powyższym kształcenie trenerów koszykówki wpisuje się w cel strategiczny nr 1 – Nowoczesna Uczelnia o uznanej marce kształcąca wysoko kwalifikowanych pracowników na potrzeby oświaty, sportu, turystyki i rekreacji oraz ochrony zdrowia.
Celem operacyjnym nr 1 w strategii Uczelni jest dostosowanie programów kształcenia do różnorodnych zadań zawodowych absolwentów zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji. W ten cel wpisuje się działanie nr 2 „Dostosowanie oferty studiów podyplomowych i kursów doszkalających do zapotrzebowania rynku”.
Wymagania wstępne- wykształcenie co najmniej średnie (świadectwo maturalne)
- zaświadczenie o niekaralności
- dobry stan zdrowia pozwalający na podjęcie aktywności fizycznej
- licencja stała kategorii C PZKosz, lub dyplom instruktora sportu w koszykówce wydany przed wejściem w życie Ustawy z dnia 13.06.2013 roku o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (tzw. „Ustawa deregulacyjna)
Zasady rekrutacji- analiza dokumentów
- kolejność zgłoszeń
Limit przyjęć (od...do)16-20
Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji-
Opis zakładanych efektów uczenia się dla kursuzakładka "Efekty uczenia się"
Karty poszczególnych modułów kształcenia składające się na program kursu, uwzględniające metody weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez słuchaczyzakładka " Karta modułu II"
Wymogi związane z ukończeniem kursu (praca końcowa/ egzamin końcowy/ inne)Zdanie egzaminu teoretycznego ze zdobytej wiedzy oraz egzaminu praktycznego z uzyskanych umiejętności
Opis wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształceniaSystem zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Wychowania Fizycznego - Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia
Lp.Moduł kształceniaZajęciaLiczba godzinCharakter zajęćZakładane efekty uczenia sięSposoby weryfikacji efektów uczenia się
1. Założenia teorii treningu w koszykówce5wykładyW01, U01, K02, K04 
 Moduł
Nauki o sporcie
Technika i metodyka nauczania koszykówki8ćwiczeniaW02, U02, U03, K01, K02, K_K03, K_K04Egzamin teoretyczny z realizowanych treści i praktyczny z umiejętności
  Taktyka i prowadzenie gry w koszykówce22ćwiczeniaW03, U03, U04, K04 
  Praktyki*30praktykaU01, U02, U03, U04, U05, U06 
  Egzamin praktyczny   Łącznie 35 godzin (oprócz praktyk)

*praktyki realizowane w klubach lub sekcjach sportowych, w których prowadzone są zajęcia z koszykówki. Uczestnik praktyki realizuje w miejscu wybranym przez siebie. Wydanie licencji przez PZKosz nastąpi po dostarczeniu do AWF Warszawa potwierdzenia realizacji praktyk

Zapraszamy do aplikowania ↓

Cele i zadania kursu:

Ukończenie kursów kwalifikacyjnych uprawnia do zajmowania stanowiska jako:

· I trener lub trener asystent w rozgrywkach minikoszykówki poniżej kategorii U13 (licencja D)

· I trener lub trener asystent w rozgrywkach młodzieżowych (licencja C)

· I trener lub trener asystent w rozgrywkach seniorów poniżej 2 Ligi Mężczyzn i 1 Ligi Kobiet (licencja C)

· trener asystent w Kadrze Narodowej U16 – U19 (licencja C)

· I trener lub trener asystent w rozgrywkach 1 Ligi Kobiet (licencja B)

· I trener lub trener asystent w rozgrywkach 2 Ligi Mężczyzn (licencja B)

· I trener lub trener asystent w rozgrywkach 1 Ligi Mężczyzn (licencja B)

· I trener lub trener asystent w rozgrywkach Ekstraklasy Mężczyzn i Kobiet (jeśli w klubie jest już co najmniej jeden trener z Licencją A) (licencja B)

· I trener w kadrze narodowej U16 – U19 (licencja B

· trener asystent w kadrze narodowej U20 – U23 (licencja B)

· trener asystent w seniorskiej kadrze narodowej (licencja B)

Wymagania i zasady rekrutacyjne

· wniosek o przyjęcie na kurs -  wniosek

· ukończone 18 lat · podanie o przyjęcie na kurs

· kserokopia świadectwa ukończenia szkoły średniej lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej (oryginał do wglądu)

· 1 zdjęcie (3,5 cm x 4,5 cm ) przesłane w wersji elektronicznej

· zaświadczenie lekarskie wystawione wyłącznie przez lekarza posiadającego uprawnienia do przeprowadzania badań profilaktycznych lub lekarza medycyny pracy

· brak karalności za przestępstwa określone w art. 41 ust. 3 pkt 4 ustawy o sporcie lub inne popełnione w związku ze współzawodnictwem sportowym

· dobra ogólna sprawność fizyczna i posiadanie podstawowych umiejętności z zakresu techniki koszykówki

Limit przyjęć i koszty

Limit przyjęć: 20-25 osób

Całkowita opłata za kurs:

Licencja D – 600,00 zł

Licencja C – 3000,00 zł

Licencja B – 4000,00 zł

Warunki uzyskania uprawnień

· Obecność i aktywne uczestnictwo podczas wykładów i zajęć praktycznych

· pozytywna ocena z prowadzenia zajęć praktycznych

· pozytywna ocena z egzaminu końcowego (część teoretyczna i praktyczna)

Zeszyt praktyk (30 godzin)

Oznacza to, że można przystąpić do egzaminu, ale uprawnienia otrzymać dopiero po zaliczeniu praktyk trenerskich.

Czas trwania szkolenia

Licencja D – 1 zjazd (10-12.05.2024)

Licencja C – 4 zjazdy

Licencja B – 5 zjazdów

Zjazdy będą odbywały się w systemie piątek, sobota, niedziela

Planowane terminy zjazdów

1 zjazd – 10-12.05.2024

2 zjazd – 17-19.05.2024

3 zjazd – 24-26.05.2024

4 zjazd – 08-09.06.2024

5 zjazd – 15-16.06.2024

Pierwsze zajęcia planowane w dniu 10.05.2024. piątek od godz. 17.00.

Kontakt

Centrum Kształcenia Podyplomowego AWF Warszawa
00-968 Warszawa, ul. Marymoncka 34
Gmach Główny, pok. 63 - miejsce składania dokumentów (poz. nr 1A na planie Uczelni)
tel: 22 834 56 16 lub 22 834 04 31 wew. 436, lub kom. 795 131 359
e-mail: studiapodyplom@awf.edu.pl

Arkadiusz Korek PZKosz- 505 119 679