Kurs Edukacja Zdrowotna

Edukacja zdrowotna stanowi kluczowy element kształcenia ogólnego. Kurs dokształcający dla nauczycieli wychowania fizycznego, biologii, wychowania do życia w rodzinie, psychologów w zakresie edukacji zdrowotnej ma na celu rozwój kompetencji dydaktycznych, metodycznych i społecznych niezbędnych do skutecznego prowadzenia zajęć oraz inspirowania uczniów do podejmowania prozdrowotnych wyborów.

Dla kogo:

- nauczycieli wychowania fizycznego

- nauczycieli wychowania do życia w rodzinie

-nauczycieli biologii

-psychologów

Założenia kursu Edukacja Zdrowotna:

-Wyjaśnia kluczowe założenia edukacji zdrowotnej, jej interdyscyplinarny charakter oraz powiązania z całożyciową troską o zdrowie

-Opisuje wpływ czynników biologicznych, psychologicznych, społecznych i środowiskowych na zdrowie człowieka oraz identyfikuje zależności między nimi

-Charakteryzuje aktualne wyzwania zdrowotne w kontekście epidemiologicznym i społecznym, w tym problematykę chorób cywilizacyjnych, zdrowia psychicznego, aktywności fizycznej i odżywiania

-Opisuje znaczenie zdrowia seksualnego w kontekście całożyciowej troski o zdrowie oraz jego wpływ na dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny

-Omawia nowoczesne metody i techniki nauczania edukacji zdrowotnej, w tym metody aktywizujące, projektowe oraz sposoby integrowania treści edukacyjnych z wychowaniem fizycznym

-Wymienia podstawowe zasady funkcjonowania systemu ochrony zdrowia oraz potrafi wyjaśnić, jak świadomie korzystać z dostępnych usług medycznych

Korzyści dla kursanta w zakresie umiejętności:

-stworzysz i zrealizujesz programy edukacji zdrowotnej dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości uczniów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych

-zorganizujesz proces uczenia się w sposób aktywizujący, uwzględniający potrzeby uczniów oraz dynamiczny charakter treści z edukacji zdrowotnej

-postawisz uczniom zadania i pytania pobudzające refleksję, samodzielność oraz rozwijające kompetencje związane z podejmowaniem decyzji zdrowotnych

-udoskonalisz własne umiejętności komunikacyjne, budować atmosferę zaufania, wspierać uczniów w rozwoju ich kompetencji społecznych i zdrowotnych

-zmotywujesz i wesprzesz uczniów w budowaniu nawyków prozdrowotnych, w tym regularnej aktywności fizycznej, aktywnego transportu, zdrowego odżywiania, dbania o higienę cyfrową i osobistą oraz świadomego planowania odpoczynku i regeneracji

-posługujesz się różnorodnymi metodami oceny efektów uczenia się w edukacji zdrowotnej, w tym wykorzystując narzędzia cyfrowe do monitorowania postępów uczniów

-identyfikujesz potrzeby uczniów w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz dostosowywać treści zajęć do ich sytuacji życiowej

-modelujesz pożądane postawy zdrowotne oraz wspierać uczniów w budowaniu pozytywnego wizerunku siebie i własnego zdrowia

-promujesz i wdrażasz działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego w kontekście zdrowia, w tym świadomego korzystania z zasobów naturalnych oraz redukcji odpadów i zanieczyszczeń

-współpracujesz z innymi specjalistami w zakresie zdrowia (psychologami, dietetykami, lekarzami, terapeutami) w celu uzupełniania treści edukacyjnych o aktualne dane i rozwiązania praktyczne

Korzyści dla kursanta w zakresie kompetencji społecznych:

-otwartości i gotowości do dialogu z uczniami, uwzględniając ich różnorodne doświadczenia i potrzeby edukacyjne

-odpowiedzialność za proces kształcenia i dostosowuje go do zmieniających się warunków społecznych i zdrowotnych

-gotowość do samorozwoju i refleksji nad własnym warsztatem dydaktycznym, poszukując najlepszych praktyk w nauczaniu edukacji zdrowotnej

-współpraca w zespołach interdyscyplinarnych i angażowanie społeczności szkolnej oraz lokalnej w działania na rzecz zdrowia

-budowanie w uczniach poczucie odpowiedzialności za własne zdrowie i zdrowie innych osób oraz promuje postawy prospołeczne, w tym wolontariat i solidarność międzypokoleniową

-równowaga między realizacją programu a indywidualnymi potrzebami uczniów, kierując się zasadą edukacji dostosowanej do realnych wyzwań zdrowotnych i społecznych

-działanie na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska edukacyjnego, sprzyjającego budowaniu pozytywnych relacji międzyludzkich i przeciwdziałaniu dyskryminacji oraz wykluczeniu zdrowotnemu

Informacje szczegółowe

Harmonogram

26-27.04.2025

10-11.05.2025

17-18.05.2025

24-25.05.2025

07-08.06.2025

Koszt

2000 zł.- 80 godzin dydaktycznych

Wymagania i zasady rekrutacyjne

-wniosek o przyjęcie na kurs - https://rekrutacja.awf.edu.pl/default.aspx

-zaświadczenie o zatrudnieniu w placówce oświatowej i prowadzeniu zajęć określonych w  warunkach rekrutacji (wychowanie fizyczne, przygotowanie do życia w rodzinie, biologia, psycholog szkolny)

O przyjęciu na kurs decyduje kolejność zgłoszeń

Kontakt

Centrum Kształcenia Podyplomowego AWF Warszawa
00-968 Warszawa, ul. Marymoncka 34
Gmach Główny, pok. 63 - miejsce składania dokumentów (poz. nr 1A na planie Uczelni)
tel: 22 834 56 16 lub 22 834 04 31 wew. 436, lub kom. 795 131 359
e-mail: studiapodyplom@awf.edu.pl