Forum Rektora
-
2025-03-22Gość pisze: Jego Magnificencjo, czy byłaby możliwość wprowadzenia wśród kadry uczelni obowiązkowych szkoleń z komunikacji interpersonalnej opartej na empatii i/lub wypalenia zawodowego? W niektórych działach ciężko otrzymać jakąkolwiek pomoc/informację. Problem ten zaobserwowałam zwłaszcza w działach administracji (np. kadr, zamówień publicznych czy spraw mieszkaniowych) gdzie panuje ogólna spychologia i podchodzenie do sytuacji, że wszystko będzie problematyczne, bez realnego podejścia z chęcią udzielenia pomocy. Myślę, że cykliczne takie szkolenie mogłoby wesprzeć sprawną komunikację na całej uczelni i poprawić wizerunek uczelni wśród młodego pokolenia.Szanowna Pani / Szanowny Panie, Bardzo dziękuję za opinię. Podobnie jak dla nauczycieli akademickich, tak również dla kadry akademickiej planujemy organizowanie różnych szkoleń. Zapewne skupimy się również na komunikacji. Pozdrawiam Bartosz Molik
-
2025-03-21Gość pisze: Szanowny Panie Rektorze, Czy byłaby możliwość wprowadzenia konsultacji pracowniczych (społecznych)w sprawie zmian w regulaminie pracy czy innych kwestii konsultowanych do tej pory jedynie ze związkami? Obecnie zmiany takie konsultowane są jedynie ze związkami zawodowymi, które wydaje mi się (wnioskuję z rozmów z innymi pracownikami) nie reprezentują opinii wszystkich pracowników. Jest bardzo dużo pracowników którzy do nich nie należą i wynika to często z braku zaufania do powyższych podmiotów. Wprowadzenie takich konsultacji, nawet w formie onlinowej byłoby miłym gestem co do budowania zaufania pomiędzy władzami a zwykłym pracownikiem. Z wyrazami najszerszego szacunku i z nadzieją na pozytywne rozpatrzenie prośby.Szanowna Pani / Szanowny Panie, Nie odnoszę się do opinii na temat Związków Zawodowych - każdy może mieć swoje zdanie. Szanuję działania związków, ale regularnie apeluję też o własną aktywność i inicjatywę. Co tydzień, przez kilkadziesiąt kolejnych piątkowych mailingów rektora wprowadzamy regularnie jedno zdanie: "Gorąco zapraszam do bezpośredniego kontaktu ze mną osoby chętne do podejmowania kolejnych działań i inicjatyw na rzecz Uczelni, wdrażania nowych inicjatyw i pomysłów, chętnych do współpracy w różnych projektach i zespołach.". Zatem zachęcam do przesyłania propozycji, przykładów dobrych praktyk, nie tylko dotyczących regulaminu pracy. Zachęcam do kontaktu mailowego i osobistego. Jeszcze żaden pracownik, który chciał się ze mną spotkać nie został odesłany. Co więcej mamy regularne comiesięczne spotkania, podczas których zachęcam do inicjatyw. Zatem proszę wybaczyć, ale oddzielnych konsultacji nie planuję organizować, będąc w stałej dyspozycyjności. Czekam na propozycje. Pozdrawiam serdecznie Bartosz Molik
-
2025-03-21Gość pisze: Szanowny JM Rektorze czy byłaby możliwość Panskiej interwencji w Dziale Zamówień Publicznych, który ewidentnie ma za małe zasoby kadrowe i już od jakiegoś czasu na wszelkie działania czy realizacje wniosków czesto trzeba długo oczekiwać. Ponadto co roku wprowadzane są zmiany w przygotowywaniu wniosków czy budzetow o czym nikt za wczasu nie jest informowany, badz informacje są nie pelne. Będę wielce wdzięczny jeśli mógłby JM Rektor wesprzeć działania tego kluczowego działu w pracy naszej Alma Mater.Szanowny Panie / Szanowna Pani, W Dziale Zamówień Publicznych mamy już zatrudnionych pięć osób. DZP został wsparty przeze mnie dość wyraźnie. Zwiększenie zatrudnienia z dwóch osób zatrudnionych w 2020 do pięciu w 2025 uważam za istotne wzmocnienie. Być może należy zmienić system pracy lub współpracę z innymi jednostkami dla optymalizacji i zwiększenia efektywności działań. Postaram się przedyskutować temat z Panem Kanclerzem. Pozdrawiam Bartosz Molik
-
2025-03-15Gość pisze: Szanowny Panie Rektorze, Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie kryteriów, którymi kieruje się Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych podczas przyznawania „gwiazdki” dzieciom do ukończenia 14. roku życia. Zależy mi na zrozumieniu zasadności tego wieku granicznego. Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dziecko w rozumieniu przepisów to osoba, która nie ukończyła 18. roku życia. W związku z tym mam również pytanie dotyczące wykluczenia dzieci starszych z tego uprawnienia. Będę wdzięczny za wyjaśnienie powodów takiej decyzji.Szanowna Pani/ Szanowny Panie, Skonsultowałem się z zespołem odpowiadającym za ZFŚS. Tzw. "gwiazdka" jest przyznawana nie na dziecko, a dla pracownika, emeryta/rencisty, osoby pobierającej świadczenie przedemerytalne oraz innej osoby uprawnionej po zmarłym pracowniku lub emerycie/renciście AWF. Być może osoba pomyliła Pani/Pan to świadczenia z paczką świąteczną dla dziecka do lat 14 (pierwsze zdanie). Co do kryterium wieku, każdy zakład pracy, w którym działa ZFŚS opracowuje Regulamin, który jest zgodny z przepisami nadrzędnymi, jednak dostosowuje zakres wieku, kwot itp. do możliwości i wydolności funduszu socjalnego. W naszej Uczelni uzgodniono pomiędzy Pracodawcą a związkami zawodowymi, że będzie to obecnie 14 lat (chodzi o rok kalendarzowy, czyli tym świadczeniem obejmuje wszystkie dzieci kończące 14 lat w danym roku kalendarzowym, niezależnie w którym miesiącu dziecko kończy 14 lat). Dodam, że nie ma w przepisach takiej regulacji która by ustalała pułap wiekowy dla paczek świątecznych dla dzieci finansowanych z ZFŚŚ. W regulaminie obowiązującym u danego pracodawcy można ograniczyć prawo do paczek w regulaminie tak, że przyznaje się je dopiero od wieku 1, 2 lub 3 lata a górną granicą jest pełnoletniość - tj. 18 lat. Oczywistym jest, że im więcej niepełnoletnich jest uprawnionych, tym mniejszą wartość ma pojedyncza paczka. W praktyce najczęściej stosuje się granicę wielu lat 14-tu, bo to odpowiada wiekowi, w którym dzieci kończą 8 letnią szkołę podstawową - taka jest zapewne intencja ograniczenia wiekowego przy wręczaniu paczek świątecznych na AWF i granica ta jest tak ustalona "od zawsze". Pozdrawiam Bartosz Molik
-
2025-03-02Gość pisze: Szanowny Panie Rektorze, Kiedy będą podwyżki dla pracowników dydaktycznych ( tzw. inflacyjne 5%)? Pensje na uczelni są krycznie niskie. Dość powiedzieć, że za kilka lat z pewnością nie będzie komu uczyć. Młodzi ludzie nie będą pracować za takie pieniądze. Sam prestiż uczelni również spada ze względu na obniżanie wymagań. Studenci nie mają czasu studiować, wychodzą z zajęć pod pretekstem pracy zarobkowej. Praca własna-samokształcenie- jest dla nich pojęciem obcym. Prowadzącym nie pozostaje nic innego jak ciągle obniżać poziom...ze względu na naciski "z góry", aby zachować pierwotną liczbę studentów. Czy tak to powinno wyglądać? Piszę jako doświadczony dydaktyk (ponad 20 lat pracy).Szanowny Panie/Pani, Podwyżki dla pracowników jak również okresowy wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli zostaną wypłacone z wyrównaniem możliwie jak najszybciej. Decyzja o przyznaniu subwencji została podjęta w minionym tygodniu. Przypomnę, że podwyżki muszą być konsultowane ze związkami zawodowymi. Zgodzę się, że pensje w szkolnictwie wyższym są bardzo niskie, dlatego też apelujemy do MNiSW o wyższe nakłady na uczelnie. W naszej Uczelni staramy się tak regulować pensje pracowników aby były one możliwie wysokie, w związku z tym wynagrodzenia asystentów, adiunktów i profesorów są wyższe niż minimalne pensje ustalone przez MNiSW. Nie mogę zgodzić się jako dydaktyk, iż prestiż uczelni spada ze względu na obniżenie wymagań. Proszę o informacje od kogo otrzymuje Pani naciski "z góry", aby obniżać poziom kształcenia? Absolutnie nie popieram obniżenia poziomu kształcenia. Co więcej, oczekuję utrzymania wysokiego poziomu kształcenia poprzez wprowadzanie nowych, aktualnych treści oraz wdrażania najnowszych metod kształcenia. Pozdrawiam. Bartosz Molik