Sprawy obronne

Pełnomocnik Rektora ds. Ochrony Informacji Niejawnych – specjalista ds. obronnych – koordynator programu ,,Legia Akademicka” - inż. Józef Czyżowski; jozef.czyzowski@awf.edu.pl; tel.: 725 880 292

Obronność Państwa

Aktualności

ZAŁOŻENIA USTAWY O OBRONIE OJCZYZNY

Do kluczowych założeń Ustawy o Obronie Ojczyzny (UoO) w obecnej formie należy:

1. wzrost wydatków na obronność do poziomu 3% PKB;

2. zwiększenie liczebności armii oraz

3. rozszerzenie modelu finansowania SZ RP o fundusze pochodzące spoza dedykowanego budżetu MON.

Ustawa o Obronie Ojczyzny jest dokumentem mającym ponad 450 stron, który zastępuje 14 ustaw1 regulujących kwestie liczebności armii, jej finansowania oraz funkcjonowania systemu rezerwistów.

Do najważniejszych założeń najnowszej wersji UoO należą:

1. Zwiększenie wydatków na obronność do 3% PKB ( pierwotnie poziom 2.5% PKB przeznaczanego na obronność miał zostać osiągnięty dopiero w 2026 roku;

2. Zwiększenie liczebności polskiej armii. Choć sama UoO nie określa dokładnej liczby żołnierzy po zmianach, (chodzi o osiągnięcie poziomu 300 tys. żołnierzy (obecnie jest ich ok. 150 tys.), z czego 250 tys. mają stanowić żołnierze zawodowi a 50 tys. to żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej;

3. Ustawa wprowadza reorganizację systemu rezerwistów, w tym wprowadzenia podział na rezerwy pasywne i aktywne. Aktywna rezerwa oznacza, że żołnierze pozostają w wyższej gotowości bojowej niż ich koledzy z rezerwy pasywnej. Rezerwa aktywna zakłada służbę raz na kwartał, przez co najmniej dwa dni w czasie wolnym od pracy oraz co najmniej raz na 3 lata jednorazowo przez 14 dni;

4. Uproszczenie procesu rekrutacji nowych żołnierzy oraz rozbudowa systemu zachęcania żołnierzy służby czynnej do pozostania w wojsku. Wśród szeregu propozycji znalazły się dodatki finansowe za długoletnią służbę (dodatkowe 1,5 tys. zł brutto miesięcznie dla żołnierzy z 25-letnią wysługą – ok. 6 tys. osób – oraz 2,5 tys. zł brutto za ponad 28,5 lata służby – ok. 7 tys. wojskowych) oraz uproszczenie awansów zarówno dla szeregowych jak i podoficerów.

5. Wprowadzenie ochotniczej zasadniczej służby wojskowej. Ochotnik przystępujący do takiej służby będzie w wojsku przez rok. W tym czasie przeszedłby miesięczny kurs podstawowy oraz 11 miesięczny kurs specjalistyczny. Po jej ukończeniu będzie mógł wrócić do cywila lub dołączyć do wojska zawodowego nową, ułatwioną ścieżką.

6. Finansowanie SZ RP pieniędzmi spoza budżetu MON. W tym celu ma zostać utworzony Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych w Banku Gospodarstwa Krajowego. Wpływy do Funduszu pochodzić mają od państwowych firm zbrojeniowych, z emitowanych przez BGK obligacji, z zysków ze sprzedaży sprzętu wojskowego przez AMW, z zysków za wynajem poligonów i innej infrastruktury wojskowej sojuszniczym siłom zbrojnym, zysków uzyskiwanych przez NBP oraz bezpośrednich wpłat od rządu.

7. Udział wydatków majątkowych w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej (na wydatki takie jak broń, wyposażenie osobiste, infrastrukturę wojskową i sprzęt) ma wynosić co najmniej 20 proc.

8. Wojsko uzyska możliwość nabywania sprzętu wojskowego w drodze leasingu. Leasingodawcami takiego sprzętu będą przede wszystkim spółki przemysłu zbrojeniowego, Agencja Rozwoju Przemysłu oraz Polski Fundusz Rozwoju.

9. Głęboka reforma sytemu rekrutacji kandydatów i utrzymywania gotowości poprzez likwidację Wojewódzkich Sztabów Wojskowych oraz Wojskowych Komendy Uzupełnień. Zastąpiły 16 wojewódzkimi Wojskowymi Centrami Rekrutacji oraz jednym Centralnym Wojskowym Centrum Rekrutacji.

10. Objęcie Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych kontrolą parlamentarną, jak również gwarancje zatrudnienia dla wszystkich (tj. 3 tys.) pracowników mających zostać rozformowanymi Wojewódzkich Komend Uzupełnień oraz Wojewódzkich Sztabów Wojskowych, a w których miejsce zostaną utworzone Wojskowe Centra Rekrutacji. Sejm zgodził się również na przyjęcie Pakietu Wzmocnienia Sił Zbrojnych RP na lata 2023-2025, który zostać ma opracowany przez Radę Ministrów i obejmować ma najważniejsze zadania w zakresie uzbrojenia i wyposażenia wojska w nowoczesny sprzęt oraz zamierzenia dotyczące zwiększenia liczebności sił zbrojnych. Wśród 39 odrzuconych poprawek znalazły się te nakazujące wydatkowania 50 proc. Budżetu MON u polskich producentów oraz ta nadająca każdemu dorosłemu, niekaranemu Polakowi dostęp do broni palnej.

11. Dalsza rozbudowa budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej o Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych pozwoli na jeszcze szybszą i bardziej kompleksową wymianę sprzętu oraz nabywanie nowych zdolności bojowych.

1 M.in. ustawa o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej z 1967 r.

Podstawy prawne działalności Uczelni w zakresie spraw obronnych

Zarządzenia Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego

1. Zarządzenie nr 9/2021/2022 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie z dnia 2 listopada 2021 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania Stałego Dyżuru w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

2. Plan Operacyjny Funkcjonowania Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (POF).

3. Karta Realizacji Zadania Operacyjnego (KRZO).

4. Zarządzenie Nr 11/2021/2022 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie z dnia 2 listopada 2021 r. w sprawie: zmian w zarządzeniu Rektora AWF Warszawa Nr 25/2019/2020 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie z dnia 2 marca 2020 r. dotyczącym zasad planowania, organizacji i wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

5. Dokumentacja Stałego Dyżuru Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, miejsce przechowywania - pomieszczenie Pełnomocnika ds. Ochrony informacji Niejawnych.

6. Zarządzenie Nr 10/2021/2022 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie z dnia 2 listopada 2021 r. w sprawie: organizacji systemu teleinformatycznego do przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli ,,zastrzeżone” w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie

7. Zarządzenie Nr 9/2021/2022 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie z dnia 2 listopada 2021 r. w sprawie: zmian w zarządzeniu Rektora AWF Warszawa Nr 48/2019/2020 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie z dnia 25 maja 2020 r. dotyczącym organizacji i funkcjonowaniu Stałego Dyżuru w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny

8. Zarządzenie Nr 27/2019/2020 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie z dnia 5 marca 2020 r. w sprawie: organizacji systemu teleinformatycznego do przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli ,,zastrzeżone” w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, w tym w jej Filii w Białej Podlaskiej.

9. Zarządzenie Nr 49/2019/2020 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie z dnia 25 maja 2020 r. w sprawie: wykazu stanowisk związanych z dostępem do informacji niejawnych.

10. Zarządzenie Nr 56/2019/2020 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie z dnia 16 czerwca 2020 r. w sprawie: wprowadzenia procedury postępowania pracowników Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie w sytuacji zagrożenia wynikającego z podejrzenia podłożenia lub podłożenia urządzenia wybuchowego.

11. Zarządzenie Nr 58/2019/2020 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie z dnia 26 czerwca 2020 r. w sprawie: wprowadzenia instrukcji określającej sposób i tryb przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli ,,zastrzeżone” oraz zakresu i warunków stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony w Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

12. Regulamin organizacyjny AWF

Akty prawne wykonawcze - obronność

Ustawy

1. Ustawa z dnia 11 marca 2022r. o Obronie Ojczyzny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 248).

2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2091).

3. Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1928).

4. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 122).

5. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 742).

6. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 756) .

7. Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP podpisana przez Prezydenta RP w dniu 5 listopada 2020.

8. Postanowienie Prezydenta RP z dnia 29 grudnia 2018 r. o wydaniu Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej.

Rozporządzenie Rady Ministrów

1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2022r. w sprawie wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz.U z 2022r. poz. 2559).

2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (Dz.U. z 2022 r. poz. 875).

3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (Dz.U. z 2004r. nr 98 poz. 978).

4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 2016r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa (Dz.U z 2016r. poz. 964).

5. Rozporządzenie RM z dnia 19 stycznia 2023 w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 253).

6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz.U. 2004 nr 219 poz. 2218).

7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony.(Dz.U. z 2022 r. poz. 880).

8. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa rzez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz.U. 2023 poz. 1569)

9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 października 2022 r w sprawie szkolenia obronnego. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2348).

10. Zarządzenie nr 5 z dnia 11 lutego 2019 r. Prezesa Rady Ministrów w sprawie Wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego.

Zarządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

1. Zarządzenie (poz. Nr 44) Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie organizacji wykonywania zadań obronnych w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zarządzenie Nr 52 Ministra Edukacji i Nauki z dnia 15 kwietnia 2021 r. w sprawie organizacji Systemu Stałych Dyżurów.

3. Zarządzenie Ministra Nauki z dnia 22 lutego 2024 r. w sprawie utworzenia zespołu zarządzania kryzysowego

4. Zarządzenie Ministra Nauki z dnia 22 lutego 2024 r. w sprawie organizacji systemu stałych dyżurów

5. Zarządzenie Ministra Nauki z dnia 28 marca 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji systemu stałych dyżurów

6. Zarządzenie Ministra Nauki z dnia 22 lutego 2024 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej – szkolnictwo wyższe i nauka

7. Plan Operacyjny Funkcjonowania Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, miejsce przechowywania – pomieszczenie Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych.

8. Wypis z Planu Operacyjnego Funkcjonowanie Działu Administracji Rządowej Szkolnictwo Wyższe

w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny , MNiSW.

9. Wypis, Tabela realizacji zadań operacyjnych - Plan Operacyjny Funkcjonowanie Działu Administracji Rządowej Szkolnictwo Wyższe w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie pokoju, MNiSW.

Szkolenie obronne

Wyłączenia

ZASADY WYŁĄCZANIA OD OBOWIAZKU PEŁNIENIA CZYNNEJ SŁUŻBY WOJSKOWEJ

W RAZIE OGŁOSZENIA MOBILIZACJI I W CZASIE WOJNY

Wyłączenia z urzędu od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2022 r. w sprawie wyłączania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz. U. poz. 2559), które weszło w życie z dniem 24 grudnia 2022 r. pt. „Szczegółowy wykaz kwalifikacji lub stanowisk, których zajmowanie powoduje wyłączenie z urzędu od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny”.

Zmiany w nim zawarte, w stosunku do obowiązującego wcześniej rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz. U. poz. 2136, z 2008 r. poz. 60, z 2009 r. poz. 883, z 2014 r. poz. 1703 oraz z 2020 r. poz. 1039), dotyczące uczelni (pkt 18 załącznika nr 1) miały jedynie charakter dostosowawczy do terminologii wynikającej z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, ze zm.).

Wobec powyższego uprawnionym jest stwierdzenie, że zasady wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej z urzędu, pomimo wejścia w życie nowego stanu prawnego, pozostają niezmienne (tożsame).

Ponadto, zgodnie z art. 541 ust. 5 pkt 2 ustawy o Obronie Ojczyzny (UoO) procedura wyłączenia od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny może być realizowana na wniosek.

Podkreślić należy, iż dotyczy ona wyłącznie osób, których powołanie do służby wojskowej, groziłoby zaprzestaniem lub poważnym zakłóceniem pracy urzędu państwowego lub samorządowego albo działalności gospodarczej przedsiębiorcy niezbędnej dla zapewnienia obrony lub bezpieczeństwa państwa. W ramach uszczegółowienia tego przepisu, katalog osób, których wyłączenie to dotyczy został określony w §6 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia. Przepis ten określa instytucje, jednostki organizacyjne, podmioty i inne, których pracownicy mogą być wyłączani od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny na wniosek.

W świetle powyższych przepisów, Akademia Wychowania Fizycznego nie jest:

1. urzędem państwowym, samorządowym, centralnym, wojewódzkim lub urzędem jednostek samorządu terytorialnego, które określone zostały w § 6 ust.1 pkt 1 i 9,

2. jednostką organizacyjną podległą Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowaną,

3. jednostką organizacyjną podległą jednemu z ministrów wymienionych w ramach §6 ust.1 pkt 3 i 6, lub przez niego nadzorowaną,

4. przedsiębiorstwem należącym do przedsiębiorcy, na którego nałożono zadania na rzecz Sił Zbrojnych w tym wynikające z Planu zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych,

5. przedsiębiorstwem świadczącym usługi związane z utrzymaniem i obsługą systemów łączności na potrzeby kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną narodową,

6. podmiotem wykonującym działalność leczniczą, o którym mowa w §6 ust.1 pkt 7,

7. przedsiębiorstwem świadczącym usługi związane z realizacją zadań na rzecz Sił Zbrojnych, wymienionym w §6 ust.2 pkt 2.

Akademia Wychowania Fizycznego nie jest instytucją spełniająca warunki uprawniające do wnioskowania o wyłączanie od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny na wniosek - pracowników w niej zatrudnionych.

NIEZALEŻNIE OD POWYŻSZEGO, ZGODNIE Z ART. 34 UOO, KOMÓRKĄ WŁAŚCIWĄ MERYTORYCZNIE W PRZEDMIOTOWYCH SPRAWACH JEST WOJSKOWE CENTRUM REKRUTACJI.

Szkoła Legii Akademickiej

Więcej szczegółów

Ochrona Informacji Niejawnych

Aktualności

ZAKRES PRZEDMIOTOWY I PODMIOTOWY USTAWY ZAKRES PRZEDMIOTOWY

Ustawa określa zasady ochrony informacji, których nieuprawnione ujawnienie spowodowałoby lub mogłoby spowodować szkody dla Rzeczypospolitej Polskiej albo byłoby z punktu widzenia jej interesów niekorzystne, także w trakcie ich opracowywania oraz niezależnie od formy i sposobu ich wyrażania, zwanych dalej „informacjami niejawnymi”, to jest zasady:

1. klasyfikowania informacji niejawnych;

2. organizowania ochrony informacji niejawnych;

3. przetwarzania informacji niejawnych;

4. postępowania sprawdzającego prowadzonego w celu ustalenia, czy osoba nim objęta daje rękojmię zachowania tajemnicy, zwanego dalej odpowiednio „postępowaniem sprawdzającym” lub „kontrolnym postępowaniem sprawdzającym”;

5. postępowania prowadzonego w celu ustalenia, czy przedsiębiorca nim objęty zapewnia warunki do ochrony informacji niejawnych, zwanego dalej „postępowaniem bezpieczeństwa przemysłowego”;

6. organizacji kontroli stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;

7. ochrony informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych;

8. stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w odniesieniu do informacji niejawnych.

ZAKRES PODMIOTOWY

Przepisy ustawy mają zastosowanie do:

1) organów władzy publicznej, w szczególności:

a) Sejmu i Senatu,

b) Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

c) organów administracji rządowej,

d) organów jednostek samorządu terytorialnego, a także innych podległych im jednostek organizacyjnych lub przez nie nadzorowanych,

e) sądów i trybunałów,

f) organów kontroli państwowej i ochrony prawa;

2) jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych;
3) Narodowego Banku Polskiego;

4) państwowych osób prawnych i innych niż wymienione w pkt 1–3 państwowych jednostek organizacyjnych;

5) jednostek organizacyjnych podległych organom władzy publicznej lub nadzorowanych przez te organy;

6) przedsiębiorców zamierzających ubiegać się albo ubiegających się o zawarcie umów związanych z dostępem do informacji niejawnych lub wykonujących takie umowy albo wykonujących na podstawie przepisów prawa zadania związane
z dostępem do informacji niejawnych.

Przepisy ustawy o ochronie informacji niejawnych nie naruszają przepisów innych ustaw o ochronie tajemnicy zawodowej lub innych tajemnic prawnie chronionych, z zastrzeżeniem

Podstawy prawne działalności Uczelni w zakresie informacji niejawnych

Akty prawne wykonawcze - ochrona informacji niejawnych

Szkolenie w zakresie ochrony informacji niejawnych

SZKOLENIE W ZAKRESIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH

Szkolenie w zakresie ochrony informacji niejawnych przeprowadza się w celu zapoznania z:

· przepisami dotyczącymi ochrony informacji niejawnych oraz odpowiedzialności karnej, dyscyplinarnej i służbowej za ich naruszenie, w szczególności za nieuprawnione ujawnienie informacji niejawnych;

· zasadami ochrony informacji niejawnych w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy lub pełnienia służby, z uwzględnieniem zasad zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowania ryzyka;

· sposobami ochrony informacji niejawnych oraz postępowania w sytuacjach zagrożenia dla takich informacji lub w przypadku ich ujawnienia.

Szkolenie przeprowadzają:

· ABW lub SKW – dla pełnomocników ochrony i ich zastępców oraz osób przewidzianych na te stanowiska, przedsiębiorców wykonujących działalność jednoosobowo, a także dla kierowników przedsiębiorców, u których nie zatrudniono pełnomocników ochrony;

· ABW lub SKW, wspólnie z pełnomocnikiem ochrony – dla kierownika jednostki organizacyjnej, w której są przetwarzane informacje niejawne o klauzuli „ściśle tajne” lub „tajne”;

· organizuje pełnomocnik ochrony – dla pozostałych osób zatrudnionych, pełniących służbę lub wykonujących czynności zlecone w jednostce organizacyjnej;

· przeprowadza ABW – dla posłów i senatorów.

Szkolenie przeprowadza się nie rzadziej niż raz na 5 lat. Można odstąpić od przeprowadzenia szkolenia, jeżeli osoba podejmująca pracę lub rozpoczynająca pełnienie służby albo wykonywanie czynności zleconych przedstawi pełnomocnikowi ochrony aktualne zaświadczenie o odbyciu szkolenia.

Szkolenie, kończy się wydaniem zaświadczenia. Odbierając zaświadczenie, osoba przeszkolona składa pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z przepisami o ochronie informacji niejawnych.

Obrona Cywilna

Aktualności

Plecak ewakuacyjny

Zaleca się przygotowanie plecaka ewakuacyjnego1. Co mamy spakować do tego plecaka?

Proponuje się, żeby były to: radio na baterie plus baterie, latarka plus baterie, najpotrzebniejsze dokumenty, zapalniczka/zapałki, maski oddechowe/ochronne, mapa z lokalnymi drogami, kompas, busola, GPS, otwieracz do puszek, posiłki na dwa dni, nóż, ołówek i notes, komplet sztućców, kurtka przeciwdeszczowa, apteczka, śpiwór, worki na śmieci, ubranie na zmianę, mydło, żel do dezynfekcji, kombinerki, łom, narzędzie wielofunkcyjne, gotówkę w niewielkich nominałach, butelkę filtrującą z nowym filtrem, gumy, sznurki, opaska zaciskowa.

Taki zestaw dobrze przygotować dla każdego z domowników. Z racji tego, że nie wiadomo, kiedy i gdzie zastanie nas atak, na stronie proponuje się przygotowanie takiego plecaka nie tylko do domu, ale i do pracy oraz samochodu. W większych rodzinach to byłoby sporo takich plecaków.

Bezpieczne miejsce

Kolejną sprawą, na którą zwraca się uwagę jest wybór miejsca ukrycia, czyli zastanowienie się nad listą budynków (praca, szkoła, dom), do których możemy w najbliższej okolicy uciec, na wypadek ataku. "Idealne miejsce na ukrycie się przed negatywnymi skutkami promieniowania to z grubymi ścianami i bez okien" — wskazano.

"Jeśli zostaniesz ostrzeżony o nadchodzącym zdarzeniu (np. komunikat służb, ALERT RCB), natychmiast wejdź do najbliższego budynku i oddal się od okien. Staraj się przebywać w środku pomieszczenia – promieniowanie słabnie wraz z rosnącą odległością od jego źródła" — czytamy.

Zasugerowano położenie się twarzą w dół, aby ochronić się przed gorącem i latającymi odłamkami i unikanie chmur kurzu

Opracowano na podstawie materiałów Rządowego Centrum Bezpieczeństwa

Poradnik "Bądź gotowy"


Informacja nt. założeń do Ustawy o ochronie ludności

Trwają prace nad Ustawą o ochronie ludności1

Nowe założenia do ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej usuwają lukę prawną w zakresie funkcjonowania obrony cywilnej, którą spowodowało wejście w życie ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.

Państwo ma obowiązek bronić swoich mieszkańców. Ma otaczać ludność cywilną ochroną, tworzyć procedury i rozwiązania, które w sytuacjach zagrożenia zadziałają tak, aby każdy Polak mógł czuć się bezpiecznie.

Nowa ustawa ma w sposób kompleksowy regulować kwestie związane z ochroną ludności i obroną cywilną.

Minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński podczas konferencji w dniu 22 marca 2024 r. przedstawił główne filary tworzące założenia do ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Główne filary założeń ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej:

· System ostrzegania i alarmowania

Bardzo ważnym elementem nowych przepisów będzie system ostrzegania i alarmowania ludności w przypadku zagrożenia. Za utrzymanie systemu będą odpowiedzialne poszczególne szczeble administracji.

· Ewakuacja i przyjęcie ludności

Przygotowane przepisy unormują również kwestie, które dotyczą planów ewakuacji ludności na wypadek zagrożenia dla gmin, powiatów, województw i całego kraju. Będą one uzgadniane m.in. z właściwymi organami wojskowymi.

· Schrony i ukrycia dla ludności

Przygotowywane rozwiązania uregulują także kwestię schronów i ukryć doraźnych na potrzeby ludności. Powstanie system ich ewidencji, utrzymywania i budowania. Zapewnione zostanie też wsparcie finansowe realizacji tych przedsięwzięć. Projekt ustawy określi także odpowiedzialność za utrzymanie systemu na poszczególnych szczeblach administracji.

· Wzmacnianie społecznej odporności

Istotnym elementem regulacji jest przygotowanie społeczeństwa do właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia. Wiązać się to będzie m.in. z organizowaniem szkoleń i ćwiczeń. W działaniach tych zostanie uwzględniona rola obywateli, organizacji pozarządowych oraz zawodowych służb ratowniczych.

· Budowanie zasobów i struktur ochrony ludności i obrony cywilnej

Zdefiniowana zostanie struktura i rola organów ochrony ludności na różnych szczeblach administracyjnych, takich jak gmina, powiat, województwo i kraj. Określone zostaną ich zadania, kompetencje oraz zasady współpracy. Rozwiązania będą zawierać również regulacje dotyczące tworzenia i utrzymywania zasobów ochrony ludności.

· Funkcjonowanie ochrony ludności w czasie wojny

Nowe przepisy zaproponują także sposób funkcjonowania systemu ochrony ludności w czasie pokoju, w stanie wojennym oraz w czasie wojny. Podmioty ochrony ludności, które realizują zadania ratownicze i ochronne w czasie pokoju zostaną, w czasie wojny, przekształcone w struktury obrony cywilnej.

· Finansowanie

Wśród kluczowych elementów nowych rozwiązań znalazło się także finansowanie zadań ochrony ludności. Utworzony zostanie Państwowy Fundusz Ochrony Ludności przeznaczony na finansowanie zadań ochrony ludności. Fundusz będzie składał się z funduszu centralnego (jego dysponentem będzie minister właściwy do spraw wewnętrznych) i funduszy wojewódzkich (jego dysponentami będą wojewodowie).

Opracowane na podstawie materiałów medialnych


OBOWIAZUJACE STOPNIE ALARMOWE

Prezes Rady Ministrów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 roku o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92) podpisał Zarządzenia:

· nr 16 z dnia 29 lutego 2024 roku w sprawie wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego (2. stopień BRAVO) na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

· nr 17 z dnia 29 lutego 2024 roku w sprawie wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego CRP (3. stopień BRAVO-CRP) na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

Zarządzenia obowiązują od dnia 1 marca 2024 roku, od godz. 00:00, do dnia 31 maja 2024 roku do godz. 23:59.

Podstawy prawne działalności Uczelni w zakresie zarządzania kryzysowego

Akty prawne wykonawcze - zarządzanie kryzysowe

Stopnie alarmowe

Zgodnie z ustawą o działaniach antyterrorystycznych1, w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub zagrożenia takim zdarzeniem, można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych2:

· ALFA,

· BRAVO,

· CHARLIE,

· DELTA,

a w przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, które dotyczy systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia – można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych CRP (ALFA CRP, BRAWO CRP, CHARLIE CRP, DELTA CRP).

Stopnie alarmowe wprowadza, zmienia i odwołuje, w drodze zarządzenia, Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych i szefa ABW, a w przypadkach niecierpiących zwłoki – minister właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii szefa ABW, informując o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów.

Zadania organów państwa związane z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP zostały określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP.

Stopnie alarmowe są przede wszystkim sygnałem dla służb i administracji publicznej do zachowania szczególnej czujności.

ALFA oznacza, że administracja publiczna jest zobowiązana m.in. do prowadzenia wzmożonej kontroli miejsc użyteczności publicznej i dużych skupisk ludzi. Wprowadzenie stopnia ALFA ma charakter ogólnego ostrzeżenia. W przypadku jego wprowadzania organy administracji publicznej oraz kierownicy służb i instytucji właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego:

· prowadzą, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, wzmożoną kontrolę obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym;

· zalecają podległemu personelowi informowanie odpowiednich służb w przypadku zauważenia: nieznanych pojazdów na terenie instytucji publicznych lub innych ważnych obiektów, porzuconych paczek i bagaży lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności;

· informują podległy personel o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia;

· zapewniają dostępność w trybie alarmowym członków personelu niezbędnych do wzmocnienia ochrony obiektów;

· prowadzą kontrolę pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren obiektów;

· sprawdzają, w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów, budynki będące w stałym użyciu;

· sprawdzają działanie środków łączności wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa;

· dokonują, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, sprawdzenia działania instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu;

· dokonują przeglądu wszystkich procedur, rozkazów oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych.

BRAVO oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej nie został wprowadzony stopień ALFA. Ponadto:

· komendant główny Policji, komendant główny Straży Granicznej lub komendant główny Żandarmerii Wojskowej wprowadzają obowiązek noszenia broni długiej oraz kamizelek kuloodpornych przez umundurowanych funkcjonariuszy lub żołnierzy, którzy bezpośrednio realizują zadania związane z zabezpieczeniem miejsc i obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym;

· wprowadzane są dodatkowe kontrole pojazdów, osób oraz budynków publicznych w rejonach zagrożonych;

· wzmacniana jest ochrona środków komunikacji publicznej;

· sprawdzane jest funkcjonowanie zasilania awaryjnego;

· personel jest ostrzegany o możliwych formach zdarzenia o charakterze terrorystycznym;

· należy zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu wyznaczonego do wdrażania procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;

· sprawdzana i wzmacniana jest ochrona ważnych obiektów publicznych;

· wprowadzany jest zakaz wstępu do przedszkoli, szkół i uczelni osobom postronnym;

· sprawdzane są systemy ochrony obiektów ochranianych przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne;

· wprowadzana jest kontrola wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do urzędu lub instytucji;

· zamykane i zabezpieczane są nieużywane regularnie budynki i pomieszczenia;

· dokonuje się przeglądu zapasów materiałowych i sprzętu, w tym dostępności środków i materiałów medycznych, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

CHARLIE oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej nie został wprowadzony stopień ALFA lub BRAVO. Ponadto należy:

· wprowadzić, na polecenie ministra właściwego do spraw wewnętrznych, całodobowe dyżury we wskazanych urzędach lub jednostkach organizacyjnych organów administracji publicznej;

· wprowadzić dyżury dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;

· sprawdzić dostępność obiektów wyznaczonych na zastępcze miejsca czasowego pobytu na wypadek ewakuacji ludności;

· ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w obiekcie i rejonie obiektu;

· wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren obiektów;

· ograniczyć możliwość parkowania pojazdów przy obiektach chronionych;

· wydać broń i amunicję oraz środki ochrony osobistej uprawnionym osobom wyznaczonym do wykonywania zadań ochronnych;

· wprowadzić dodatkowy całodobowy nadzór nad miejscami, które tego wymagają, do tej pory nieobjętych nadzorem;

· zapewnić ochronę środków transportu służbowego poza terenem obiektu, wprowadzić kontrole pojazdu przed wejściem do niego i jego uruchomieniem.

DELTA oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej nie został wprowadzony stopień ALFA, BRAVO lub CHARLIE. Ponadto należy:

· wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ograniczenia komunikacyjne w rejonach zagrożonych;

· przeprowadzić identyfikację wszystkich pojazdów znajdujących się już w rejonie obiektu oraz, w uzasadnionych przypadkach, ich relokację poza obszar obiektu;

· kontrolować wszystkie pojazdy wjeżdżające na teren obiektu i ich ładunek;

· kontrolować wszystkie wnoszone na teren obiektu przedmioty, w tym walizki, torebki, paczki;

· przeprowadzać częste kontrole na zewnątrz budynku i na parkingach;

· ograniczyć liczbę podroży służbowych osób zatrudnionych w obiekcie i wizyt osób niezatrudnionych w instytucji;

· przygotować się do zapewnienia ciągłości funkcjonowania organu w przypadku braku możliwości realizacji zadań w dotychczasowym miejscu pracy.

ALFA-CRP oznacza, że należy wykonać następujące zadania:

· wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej w szczególności wykorzystując zalecenia szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością oraz:

· monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,

· sprawdzać dostępność usług elektronicznych,

· dokonywać, w razie potrzeby, zmian w dostępie do systemów;

· poinformować personel instytucji o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do stanów odbiegających od normy, w szczególności personel odpowiedzialny za bezpieczeństwo systemów;

· sprawdzić kanały łączności z innymi, właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym, dokonać weryfikacji ustanowionych punktów kontaktowych z zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwymi dla rodzaju działania organizacji oraz ministrem właściwym do spraw informatyzacji;

· dokonać przeglądu stosownych procedur oraz zadań związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP, w szczególności dokonać weryfikacji posiadanej kopii zapasowej systemów w stosunku do systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej oraz systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz weryfikacji czasu wymaganego na przywrócenie poprawności funkcjonowania systemu;

· sprawdzić aktualny stan bezpieczeństwa systemów i ocenić wpływ zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne na podstawie bieżących informacji i prognoz wydarzeń;

· informować na bieżąco o efektach przeprowadzanych działań zespoły reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwe dla rodzaju działania organizacji oraz współdziałające centra zarządzania kryzysowego, a także ministra właściwego do spraw informatyzacji.

BRAVO-CRP oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP. Ponadto należy:

· zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów;

· wprowadzić całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.

CHARLIE-CRP oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP lub BRAVO-CRP. Ponadto należy:

· wprowadzić całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów;

· dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku;

· przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku, w tym:

· dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz systemów,

· przygotować się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjne go zamknięcia.

DELTA-CRP oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP, BRAVO-CRP lub CHARLIE-CRP. Ponadto należy:

· uruchomić plany awaryjne lub plany ciągłości działania organizacji w sytuacjach awarii lub utraty ciągłości działania;

· stosownie do sytuacji przystąpić do realizacji procedur przywracania ciągłości działania.

Sygnały alarmowe

Sygnały alarmowe

Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze

Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze, które obowiązują na terenie kraju, są określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów
w tych sprawach.

Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze stosuje się w sytuacji rzeczywistego zagrożenia lub w celu przeprowadzenia treningu i ćwiczeń.

W przypadku gdy sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze są wykorzystywane
w ramach ćwiczeń, z dwudziestoczterogodzinnym wyprzedzeniem trzeba poinformować społeczeństwo o tym fakcie. Informacja powinna być upowszechniona w środkach masowego przekazu oraz w sposób zwyczajowy przyjęty na danym terenie i zawierać dane o ćwiczeniu (zakres i zasięg terytorialny).

Sygnały alarmowe

Sposób ogłoszenia alarmu

Działanie

Akustyczny system alarmowy

Środku masowego przekazy

Wizualny system alarmowy

Ogłoszenie alarmu

Sygnał akustyczny – modulowany dźwięk syreny przez 3 minuty

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:

Uwaga! Uwaga! Uwaga!

Ogłaszam alarm… dla …

(podaje się przyczynę, rodzaj, obszar itp.)

Trójkątny, żółty znak W uzasadnionym przypadku inna figura.

Odwołanie alarmu

Sygnał akustyczny –

ciągły dźwięk syreny przez 3 minuty

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:

Uwaga! Uwaga! Uwaga!

Odwołuję alarm… dla …

(podaje się przyczynę, rodzaj, obszar itp.)


 

Komunikaty ostrzegawcze

Komunikaty ostrzegawcze

Rodzaj komunikatu

Sposób ogłoszenia komunikatu

Sposób odwołania komunikatu

Środki masowego przekazu

Środki masowego przekazu

Uprzedzenie o zagrożeniu skażeniami

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:

Uwaga! Uwaga! Uwaga! Osoby znajdujące się na terenie…około godz. … min. … może nastąpić skażenie… w kierunku …

(podaje się rodzaj skażenia oraz kierunek jego rozprzestrzeniania się).

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:

Uwaga! Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu … dla…

(podaje się rodzaj skażenia oraz obszar).

Uprzedzenie o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:

Informacja o zagrożeniu i sposobie, w jaki powinni postępować mieszkańcy na zagrożonym terenie.

(podaje się rodzaj zagrożenie, spodziewany czas jego wystąpienia oraz wytyczne dla mieszkańców).

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:

Uwaga! Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu … dla…

(podaje się rodzaj klęski)

Instrukcje, procedury i zasady postępowania

1. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń powiadomić osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo w uczelni:

* telefonicznie na numer alarmowy - wew. 666

* alarmową pocztą elektroniczną - 112@awf.edu.pl

oraz:

* nie rozpowszechniać informacji o podejrzeniu, aby nie spowodować paniki,

* nie próbować obezwładniać podejrzanych osób (należy je dyskretnie obserwować i starać  się zapamiętać jak najwięcej szczegółów dotyczących ich wyglądu i zachowania).

.

2. W przypadku uzyskania informacji o zagrożeniu incydentem bombowym:

1) poinformować osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo w uczelni:

* telefonicznie na numer alarmowy - wew. 666

* alarmową pocztą elektroniczną - 112@awf.edu.pl

2) zachować spokój,

3) jak najszybciej oddalić się z miejsca zagrożonego wybuchem, informując o zagrożeniu jak największe grono osób, będących w strefie zagrożonej,

4) do czasu przybycia policji należy w miarę istniejących możliwości zabezpieczyć zagrożone miejsce, zachowując elementarne środki bezpieczeństwa,

5) po ogłoszeniu alarmu i zarządzeniu ewakuacji, niezwłocznie udać się o wyjścia, zgodnie ze wskazówkami administratora budynku lub służb ratowniczych.

Czynności po wybuchu bomby:

1) pamiętać o bezpieczeństwie własnym i swoich współpracowników,

2) rozpocząć akcję polegającą na ewakuacji i udzielaniu pomocy osobom rannym i będącym w szoku,

3) nie dotykać i nie przemieszczać przedmiotów, które wzbudziły twój niepokój,

4) po przybyciu służb ratowniczych stosować się do ich zaleceń.

3. W przypadku otrzymania podejrzanej przesyłki należy zwrócić uwagę na:

1) zbyt duży ciężar jak na swój rozmiar,

2) fakt skierowania przesyłki bezpośrednio do adresata, np. z dopiskiem „do rąk własnych”,

3) nieznanego nadawcę,

4) mocne opakowanie,

5) słyszalny metaliczny dźwięk podczas poruszania przesyłką,

6) zapach migdałów, marcepana, chemikaliów,

7) małe otwory (nakłucia) w kopercie lub opakowaniu,

8) wystające odcinki drutów lub klamerek.

9) Powiadom o fakcie otrzymania podejrzanej przesyłki osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo w uczelni:

* telefonicznie na numer alarmowy - wew. 666

* alarmową pocztą elektroniczną - 112@awf.edu.pl

Podejrzaną przesyłkę należy położyć na gładkiej powierzchni i oddalić się na odległość minimum 10 metrów, a w przypadku pomieszczenia po prostu je opuścić. Przesyłki nie wolno otwierać, ściskać ani deformować.

4. W przypadku stania się zakładnikiem terrorystów:

1) jeżeli usłyszałeś strzały w miejscu gdzie się znajdujesz, nie uciekaj, przyjmuj, jeżeli to możliwe pozycję leżącą za najbliższą osłoną,

2) staraj się unikać dłuższego kontaktu wzrokowego z terrorystą, to wzbudza agresję,

3) nie odwracaj się tyłem do terrorysty,

4) wykonuj polecenia terrorystów, nie dyskutuj z nimi, odpowiadaj po dłuższym namyśle,

5) nie stawiaj oporu,

6) pytaj zawsze o pozwolenie np. pójścia do toalety, wstania,

7) na żądanie terrorystów oddaj im przedmioty osobiste,

8) staraj się zapamiętać jak najwięcej szczegółów dotyczących porywaczy i otoczenia,

9) słuchaj poleceń i instrukcji grupy antyterrorystycznej, poddaj się jej działaniom, nawet, jeżeli będą gwałtowne.

5. W przypadku zagrożenia biologicznego, chemicznego i radiologicznego:

1) jeżeli jesteś w budynku, a zagrożenie jest na zewnątrz:

- powiadom o fakcie zagrożenia osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo w uczelni:

* telefonicznie na numer alarmowy - wew. 666

* alarmową pocztą elektroniczną - 112@awf.edu.pl

- pozostań w nim,

- wpuść do niego zagrożonych przechodniów,

- zamknij i uszczelnij drzwi i okna np. mokrymi tkaninami,

- wyłącz klimatyzację, wentylatory, nawiewy,

- włącz radio lub telewizor (najlepiej stację lokalną).

2) jeżeli otrzymałeś podejrzaną przesyłkę:

- powiadom o fakcie otrzymania podejrzanej przesyłki osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo w uczelni:

* telefonicznie na numer alarmowy - wew. 666

* alarmową pocztą elektroniczną - 112@awf.edu.pl

- jeżeli przesyłka wydaje Ci się podejrzana - nie otwieraj jej,

- umieść ją w grubym plastikowym worku i szczelnie ją zamknij - zaklej taśmą, zawiąż,

- worek ten umieść w drugim grubym worku, ten również szczelnie zamknij,

- pakunku nie przenoś, pozostaw na miejscu,

- dokładnie umyj ręce,

Jeżeli otworzyłeś paczkę, a jej zawartość jest podejrzana, np. zawiera proszek:

- nie naruszaj jej zawartości: nie rozsypuj, nie dotykaj, nie wąchaj, staraj się nie powodować wzmożonego ruchu powietrza w pomieszczeniu,

- postępuj jak powyżej.

3) jeżeli doszło do skażenia pomieszczenia np. aerozolami:

- powiadom o fakcie zagrożenia osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo w uczelni:

* telefonicznie na numer alarmowy - wew. 666

* alarmową pocztą elektroniczną - 112@awf.edu.pl

- wyłącz klimatyzację i wentylatory, nawiewy w pomieszczeniach,

- opuść pomieszczenie zamykając je,

- nie jedz, nie pij, nie pal papierosów.

4) jeśli jesteś poza budynkiem:

- chroń drogi oddechowe (zasłoń usta i nos chusteczką),

- w przypadku kontaktu z niebezpiecznymi substancjami, zostaw odzież wierzchnią i obuwie przed budynkiem,

- będąc w budynku umyj twarz, włosy i ręce, a najlepiej bardzo dokładnie umyj się pod prysznicem.