Dzieci
Rozwój fizyczny i motoryczny
Badanie | Aparatura/test | Osoby badane | Opis | Zastosowanie | Koordynator | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Diagnostyka rozwoju fizycznego – ocena budowy ciała | Pomiary antropometryczne; wskaźniki antropologiczne; siatki centylowe; międzynarodowe punkty odcięcia Cole'a; wywiad. | Dzieci od 6. roku życia i młodzież. | Pomiary ciała przy użyciu instrumentów do antropometrii; wskaźniki oceniające parametry wzrostowo wagowe, proporcji ciała i dymorfizmu płciowego. | Badania przesiewowe: cena typu budowy ciała, wybranych cech somatycznych, zaburzeń w rozwoju fizycznym dzieci. | Konieczna zgoda rodziców/opiekunów; badanie indywidualne, czas badania: 30 - 60 minut. | |
Ocena wieku biologicznego | Skale i kwestionariusze;.5- stopniowa skala Tannera; metoda wieku zębowego i morfologicznego. | Dzieci od 10. roku życia i młodzież. | Ocena na podstawie pomiarów masy i wysokości ciała przy użyciu tablic i siatek centylowych. | Metoda służy do oceny wieku biologicznego w aspekcie wieku kalendarzowego. Diagnostyka tempa dojrzewania. | Konieczna zgoda rodziców/opiekunów; badanie indywidualne, | |
Prognozowanie dorosłej wysokości ciała | Metoda Żarowa, równania i tabele. | Dzieci od 6. roku życia i młodzież. | Wyliczenie prognozowanej dorosłej wysokości ciała dziecka. | Może służyć do oceny optymalnej dorosłej wysokości ciała. | Konieczna zgoda rodziców/opiekunów; badanie indywidualne, czas badania: | |
Ocena postawy ciała | Testy funkcjonalne oceny postawy ciała, metoda punktowania, | Dzieci i młodzież 3-18 lat | Badanie przykurczów wybranych grup mięśni | Wczesne wykrywanie wad postawy ciała u dzieci i młodzieży | Badania grupowe w przedszkolach i szkołach, konieczna zgoda rodziców /opiekunów | |
Pomiary zakresów ruchu w wybranych stawach oraz pomiar wielkości krzywizn fizjologicznych kręgosłupa jako konsekwencja występowania zaburzeń rozwojowych | Inklinometr, goniometr, | Dzieci i młodzież 6-18 lat | Badania dotyczą parametrów postawy ciała oraz zakresów ruchomości w wybranych stawach kończyn dolnych i górnych | Wczesne wykrywanie zaburzeń rozwojowych związanych z powstawaniem wad postawy ciała u dzieci i młodzieży | Badania grupowe w przedszkolach i szkołach, konieczna zgoda rodziców /opiekunów |
Sprawność fizyczna
Badanie | Aparatura/test | Osoby badane | Opis | Zastosowanie | Koordynator | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Ocena sprawności fizycznej | Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej | Dzieci i młodzież szkolna w wieku 7-19 lat | Bateria testów składa się z 8 prób: szybkość biegowa, wytrzymałość, siła nóg, siła dłoni, siła rąk i barków, siłą mięśni brzucha, zwinność, gibkość | Diagnoza stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce, zbudowanie systemu monitoringu sprawności fizycznej | ||
Eurofit | Bateria testów umożliwia badanie: równowagi ogólnej, szybkości ruchów ręki, gibkości, siły eksplozywnej, siły statycznej ręki, siły tułowia, siły funkcjonalnej, szybkości biegowej i zwinności, wytrzymałości | |||||
Ocena poziomu sprawności motorycznej | Test sprawności motorycznej (R. Telama, | Dzieci i młodzież | Test składa się z 5 prób: 1.20 m-shuttle run (Leger-Test) 2. curl ups 3. standing broad jump 4. sit-and-reach 5. standing 5-jump | Ocena poziomu sprawności motorycznej na tle badań populacji | Badania grupowe lub indywidualne | |
Ocena sprawności fizycznej zawodników różnych dyscyplin | Wybrane (ze względu na dyscyplinę sportu) próby sprawności fizycznej | Zawodnicy szkółek, sekcji i klubów sportowych w wieku szkolnym | Diagnoza stanu wybranych przejawów sprawności fizycznej | Wyznaczenie kryteriów oceny wybranych przejawów sprawności fizycznej młodych zawodników do naboru i selekcji |
Właściwości psychiczne (testy papierowe)
OBSZAR | Badanie | Aparatura/test | Osoby badane | Opis | Zastosowanie | Koordynator | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Temperament | Struktura temperamentu rozumianego jako zespół dziedziczonych cech osobowości. | Kwestionariusz Temperamentu EAS Bu | Dzieci (3-10 lat) | 20 pozycji, informacji o badanym udziela rodzic lub nauczyciel; 4 skale: aktywność, towarzyskość, nieśmiałość, emocjonalność | W badaniach eksperymentalnych, w poradnictwie. | Wersja dla rodziców i nauczycieli | |
Stres | Stres i radzenie sobie | Jak Sobie Radzisz | Dzieci i młodzież (11 - 17 lat) | 28 pytań, 3 strategie radzenia sobie | Do celów badawczych, przesiewowych, profilaktycznych | Czas badania około 10 minut | |
Inteligencja | Potencjał intelektualny | WAIS-R (PL) Skala Inteligencji D.Wechslera dla dzieci | Dzieci w wieku szkolnym (6 - 16 lat) | 6 testów słownych (Wiadomości, Powtarzanie Cyfr, Słownik, Arytmetyka, Rozumienie, Podobieństwa); 5 testów bezsłownych (Braki w Obrazkach, Porządkowanie Obrazków, Klocki, Układanki, Symbole Cyfr). | Do pomiaru poziomu inteligencji ogólnej | Badanie indywidualne | |
Inteligencja ogólna rozumiana jako inteligencja płynna | Test Matryc Ravena w wersji Standard | Dzieci i młodzież (6-16 lat) | 60 zadań ułożonych w 5 serii, po 12 zadań każda. Osoba badana ma dobrać brakujący fragment spośród podanych. | Do celów selekcyjnych w populacji dzieci i młodzieży | Badanie grupowe lub indywidualne; bez ograniczenia czasu; | ||
Test Matryc Ravena w wersji Kolorowej | Dzieci (4-10 lat) | 36 zadań ułożonych w 3 serie, po 12 zadań każda. Osoba badana ma dobrać brakujący fragment spośród podanych. | |||||
Sfera emocjonalna | Stan i cecha lęku | Inwentarz Stanu i Cechy Leku dla Dzieci STAIC | Dzieci (10-14 lat) | 2 skale po 20 pozycji dotyczących aktualnego stanu i ogólnego samopoczucia. | W badaniach przesiewowych, do monitorowania zmian stanu lęku | Badanie grupowe, czas badania około 15 minut; badanie stanu może być powtarzane | |
Projekcyjna metoda badania afektywnej struktury osobowości człowieka. | Test Piramid Barwnych | Młodzież (od 16 r.ź.), dorośli | Zadaniem badanego jest ułożenie trzech "ładnych" i trzech "brzydkich" piramid z kolorowych kwadracików. | W praktyce psychologicznej, do diagnozy afektywności | Badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu. | ||
Sfera poznawcza | Myślenie twórcze | Rysunkowy Test Twórczego Myślenia TCT-DP | Dzieci (od 5. roku życia), młodzież, | Zadaniem osoby badanej jest uzupełnienie w dowolny sposób niekompletnych rysunków; posiada dwie wersje. | W celach przesiewowych; jako narzędzie selekcyjne przy naborze kandydatów do szkół czy zawodów, w diagnozie indywidualnej oraz do celów naukowych. | Badanie grupowe lub indywidualne; czas badania jedną wersją 15 minut |
Właściwości psychiczne (testy aparaturowe)
Badanie | Aparatura/test | Osoby badane | Opis | Zastosowanie | Koordynator | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
EEG | Elekroencefalograf | Młodzież, dorośli | Rejestracja i analiza EEG | Ocena poziomu aktywności bioelektrycznej mózgu | Badania indywidualne | |
Badania uwagi | Wiedeński System Testów (WST) Wykonywanie i analiza testów: COG* (uwaga ogólna), LVT** (koncentracja uwagi), DAUF*** (ciągłość uwagi) | Młodzież, dorośli | Test COG bada uwagę oraz mierzy ogólną zdolność do "bycia uważnym", Test LVT bada ukierunkowanej percepcji wzrokowej. DAUF - Bada zdolności do "długotrwałego skupienia uwagi i koncentracji na wykonywanym zadaniu". | Wykonywanie zadań angażujących funkcje poznawcze, testy używane są w psychologii klinicznej i stosowanej, testy śledzenia liniowego są stosowane głównie w psychologii ruchu drogowego i komunikacji, testy te mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagana jest od człowieka uwaga i gdzie wiele zależy od percepcji wzrokowej. | Badania indywidualne | |
Badanie aktywacji (pobudzenia) | Wiedeński System Testów (WST) Wykonywanie i analiza testu: FLIM **** | Dzieci, młodzież, dorośli | Procedura pomiarowa umożliwiająca określenie gotowości funkcjonalnej centralnego układu nerwowego w sensie pobudzenia. | Wykonywanie zadań angażujących funkcje emocjonalne, testznajduje zastosowanie w psychologii klinicznej, neuropsychologii, psychologii sportu i pracy, również w rehabilitacji. | Badania indywidualne | |
Badanie wydajności pracy umysłowej | Wiedeński System Testów (WST) Wykonywanie i analiza testu: ALS***** | Dzieci, młodzież, dorośli | Test do pomiaru koncentracji, nasycenia i zmęczenia psychicznego | Wykonywanie zadań angażujących funkcje behawioralne, test stosowanyw psychologii klinicznej i stosowanej, zwłaszcza w badaniu uzdolnień. | Badania indywidualne |
Zachowania zdrowotne
Badanie | Aparatura/test | Opis | Zastosowanie | Wykonawca | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Ocena sposobu żywienia metodami prospektywnymi i retrospektywnymi Analiza ilościowa i jakościowa diet. | Wywiad żywieniowy z atlasem, Program komputerowy 5.0 w wersji rozszerzonej. | Wywiad bezpośredni wybraną metodą przy użyciu atlasu potrwa i produktów z dokładną analizą spożycia składników pokarmowych. | Ocena ilościowa i jakościowa diet Profilaktyka wad żywieniowo- zależnych Edukacja żywieniowa Korekta jadłospisów nieprawidłowych. | Badanie indywidualne, czas badania: 45 - 60 minut. | |
Ocena postawy wobec zdrowia | Skala do badania postawy wobec zdrowia | Skala bada wskaźnik ogólny i poszczególne komponenty postawy: poznawczy, emocjonalny, behawioralny | Diagnoza i charakteryzowanie postawy wobec zdrowia | ||
Zachowania zdrowotne | Inwentarz Zachowań Zdrowotnych IZZ | Wskaźnik ogólny i składowe: nawyki żywieniowe, zachowania profilaktyczne, pozytywne nastawienia psychiczne, praktyki zdrowotne | Ustalenie nasilenia zachowań zdrowotnych | Badanie grupowe lub indywidualne |