13 14 15
  • 2024-06-19
    Gość pisze: Chciałbym zwrócić uwagę na sposób komunikacji studentów z wykładowcami i narastającą frustrację nauczycieli. Mamy wśród studentów plagę "kultury pretensji" i roszczeniowości. Przykłady: a dlaczego mam być na wszystkich zajęciach, skoro rektor na forum pisał, że to prowadzący decyduje na ilu mam być zajęciach? Terminy pana/pani dyżurów mi nie pasują i chcę zaliczać innego dnia i o innej godzinie. Nie jest to możliwe? Jest pan nieżyczliwy wobec studentów! To tylko łagodne przykłady problemu. Po co o tym piszę? Po to aby władze uczelni wspierały nauczycieli w utrzymaniu jakości kształcenia, dyscypliny organizacji zajęć, pracy wychowawczej wobec studentów, którzy czasem dopiero na uczelni dowiadują się co to znaczy punktualność, formalna komunikacja, etyka, szacunek do nauczyciela. Władze uczelni mają niemal zerowe zaufanie do nauczycieli i przyjmują automatycznie punkt widzenia studentów. To jednak coraz częściej jest problem braku elementarnej kultury ze strony studentów i przyjmowania przez uczelnię na niektóre kierunki najgorszych absolwentów szkół średnich w Polsce. Problem leży coraz częściej po stronie egocentrycznych i roszczeniowych studentów, a nie po stronie nauczycieli. Ta sprawa z roku na rok eskaluje. Zadanie nauczycieli na wyższej uczelni nie polega na służalczej i lizusowskiej postawie wobec studentów, tak aby ogólnie "było miło". Zadaniem nauczycieli jest wykształcenie i wychowanie studentów zgodnie z przyjętym w ramach kształcenia wytycznymi i wykluczanie osób, które tego standardu wymaganego do pracy z dziećmi, dorosłymi, pacjentami nie spełniają. Proszę o wsparcie dla nauczycieli w realizacji kształcenia i wychowania, zaufanie do ich działań i szacunek do ich pracy, a nie pochopne oceny i przyjmowanie zasady, że "student ma zawsze rację". Student to jednak nie klient i te handlowe metafory na niewiele się tu przydają.
    Szanowna Pani/ Szanowny Panie, Na początku napiszę z czym się z Pani/Pana opinią nie do końca zgadzam. Nie zgodzę się z opinią, że "Władze uczelni mają niemal zerowe zaufanie do nauczycieli i przyjmują automatycznie punkt widzenia studentów". Poprosiłbym o przykład takiej sytuacji. Nie zgadzam się również z opinią, że student podobnie jak nauczyciel ma zawsze rację. Zarówno student, jak również nauczyciel może nie mieć racji, może się mylić. Nikt z nas nie jest perfekcyjny. Jak już wspomniałem, nie akceptuję słów "zawsze", "wszyscy", "nikt" itp. Co mam rozumieć przez stwierdzenie "władze uczelni wspierały nauczycieli w utrzymaniu jakości kształcenia, dyscypliny organizacji zajęć, pracy wychowawczej wobec studentów". O jakim wspieraniu Pan/Pani pisze? Jak Władze miałyby wesprzeć nauczycieli? Dyskutujemy na temat zachowania studentów na "cyklówkach" katedralnych i kolegiach rektorskich. Wiemy, że mamy innych studentów niż przed laty, mamy też dynamicznie zmieniające się pokolenia. Rok temu poleciłem podczas dnia adaptacyjnego wprowadzenie godziny tzw. akademickiego savoir vivre. Na pewno w tym roku wzmocnię to zadanie. Natomiast nie wyobrażam sobie jak władze miałyby bezpośrednio wpływać na zachowania studentów podczas zajęć i relacje z nauczycielami. To my nauczyciele jesteśmy wychowawcami, to my kształcimy, nauczamy, edukujemy studentów. Pokazujemy Im właściwe postawy i wymagajmy.. Osobiście wychodzę jednocześnie z założenia, że nie zawsze nauczyciel ma rację. W swojej pracy zdarzyło mi się, że student miał swoje rację i potrafiłem to ja się pomylić. Co więcej przeprosić, co nie każdy z nas potrafi. Traktuję studentów na zajęciach po partnersku i trzymam się swoich zasad (np. brak możliwości dotknięcia telefonu komórkowego, nieakceptowanie nadmiernych spóźnień, podsypianie czy rozmowa na zajęciach, zajęcia obowiązkowe). Moi studenci znają moje zasady, gdyż omawiam je na pierwszych zajęciach, pokazuję na slajdach a następnie egzekwuję. Studenci mogą na pierwszych zajęciach przedyskutować ze mną pewne wątpliwości. Nie mam problemów ze studentami. Staram się zdecydowanie reagować, ale jednocześnie zachęcić studentów do swoich zajęć. Potrafię wyprosić studenta z zajęć. PODSUMOWUJĄC: to my nauczyciele wychowujemy naszych studentów i mamy być dla nich :mistrzami". Wymagajmy od Nich dużo, ale równocześnie konsekwentnie ustalajmy zasady na zajęciach. Traktujmy Studentów po partnersku. Jeżeli ma Pani/Pan propozycję lub uwagę jak Władze Uczelni miałyby pomóc Nauczycielom w procesie wychowania prosiłbym o sugestie. Pozdrawiam Bartosz Molik
  • 2024-06-16
    Gość pisze: Szanowny Panie Rektorze, wiem, że temat pakietów medycznych był już na forum poruszany, jednakże mija kolejny miesiąc od odpowiedzi i nadal brak jakiejkolwiek informacji z Pionu Kanclerza Pozdrawiam i dziękuję z góry za odpowiedź
    Dzień dobry, Temat był poruszany w minionym tygodniu na spotkaniach z poszczególnymi grupami pracowników (tzw. "cyklówkach"). Jak wspomnieliśmy, nie możemy wprowadzić pakietów medycznych z tzw. funduszy socjalnych pracowników. Mimo to, staramy się przygotować dobrą ofertę dla pracowników dzięki współpracy z partnerami. Pozdrawiam. Bartosz Molik
  • 2024-06-13
    Gość pisze: Szanowny Panie Rektorze, jak powinien zachować się prowadzący zajęcia w przypadku przesyłania przez studentów prac zaliczeniowych wygenerowanych przez GPT? Czy mamy bezpośrednio stosować zapisy Regulaminu studiów i każdorazowo zgłaszać "do dziekana czyn uchybiający godności studenta i nieetyczne postępowanie"? Studenci masowo oszukują, a wszyscy udają, że nie ma problemu. Jaka jest polityka Uczelni w tej kwestii? A może nie ma u nas problemu i mój przypadek jest pierwszy? Jeszcze nikt nie słyszał o ukaraniu studenta za takie praktyki. Ile wniosków do tej pory złożono do Dziekanów i tej sprawie i jakie wyciągnięto konsekwencje w stosunku do studentów?
    Dzień dobry, Po pierwsze sugeruję unikania słowa "wszyscy", "nikt", "zawsze". Proszę zrozumieć, że nie wszyscy udają. Dodam na wstępie, że o zagrożeniach i możliwościach ChatGPT i innych systemów rozmawiam ze studentami drugi rok. Jako kolegium rektorskie i kolegia dziekańskie zdajemy sobie sprawę z możliwości coraz częstszego wykorzystywania w sposób nieuprawniony z ChatGPT. Dlatego też korzystając, między innymi, z innych rozwiązań pracujemy nad tym wyzwaniem. Właśnie przygotowane zostało zarządzenie rektora, które obowiązywać będzie od roku akademickiego 24/25. W najbliższym czasie dodatkowo zostanie opublikowany komunikat w tej sprawie, zabraniający wykorzystywania tekstów "przyklejanych" z ChatGPT. Zdajemy sobie sprawę z trudności sprawy i z dynamicznego postępu technologii, próbując ja gonić co jak wiemy jest trudne. Dlatego też bierzemy pod uwagę inne rozwiązania odnośnie zaliczeń, obron prac dyplomowych itp. Być może uda nam się również dokonać podobnych rozwiązań, jak w przypadku działań antyplagiatowych realizowanych w systemie JSA. Proszę uwierzyć, że tematem zajmowaliśmy się podczas ostatnich kilku kolegiów rektorskich. Przechodząc do Pana/Pani przypadku - jeżeli jest Pan/Pani przekonana, iż student wykorzystał ChatGPT i praca nie jest samodzielna, proszę o zgłoszenie sprawy do Dziekanów lub Dziekanki. Z pewnością sprawa będzie procedowana. Pozdrawiam Bartosz Molik
  • 2024-06-13
    Gość pisze: Szanowny Panie Rektorze, jaki sposób można otrzymać finansowanie Uczelni na wyjazd na konferencję zagraniczną odbywającą się w Stanach Zjednoczonych? Aktualnie na wyjeździe takim jest trzech pracowników Filii AWF w tym Prorektor i Dziekan oraz Profesor Uczelni, który w nie tak odległym czasie otrzymał także możliwość i finansowanie rocznego stażu naukowego w tymże kraju. Z takiej możliwości i wsparcia finansowego chcieliby skorzystać również inni pracownicy AWF. Proszę o odpowiedź i pozdrawiam
    Szanona Pani - Szanowny Panie, Mam wrażenie, że nie zna Pani/Pan wszelkich możliwości wyjazdu pracowników Uczelni, więc wyjaśnię dość dokładnie. Zacznę jednak nieco inaczej. Osoby pełniące różne funkcje w Uczelni, również mają prawo korzystać z tych samych "przywilejów" związanych z wyjazdami zagranicznymi, jak inni pracownicy. Od wielu lat prowadzimy program Erasmus, z którego na wyjazdy po Europie, a od kilku lat również poza Stary Kontynent wyjeżdżają pracownicy od stopnia magistra po profesora. Co więcej, w ostatnich latach daliśmy możliwość wyjazdów w ramach programu Erasmus również pracownikom administracji. Uważam to za cenne rozwiązanie. Zależy nam też, aby jak najczęściej wyjazdy łączyć nie tylko z realizacją zajęć dydaktycznych, ale również uczestnictwem w badaniach naukowych i konferencjach, podjęciem konkretnej realnej współpracy z jednostką partnerską. Wspomniane osoby otrzymały zaproszenie na konferencję do aktywnego uczestnictwa (nie poster a wystąpienie), należą do grupy najaktywniejszych naukowo pracowników Filii AWF, a jednocześnie reprezentują Wydział co daje możliwość podjęcia konkretnej i realnej współpracy. Podkreślę, że dość często osoby funkcyjne w wielu uczelniach wyjeżdżają na wizyty w celu zainicjowania współpracy w różnych ośrodkach. To powszechna i najskuteczniejsza praktyka. Przyznam się osobiście, że z racji licznych obowiązków nie udało mi się skorzystać z takich zaproszeń, ale np. w 2021 i 2022 uczestniczyłem w wyjazdach w programie Erasmus na terenie Europy, które były powiązane z Europejską Konferencją Adaptowanej Aktywności Fizycznej (byłem zaproszony i nie płaciłem opłaty konferencyjnej) oraz spotkaniem z rektorami innych Uniwersytetów. Podkreślę, iż w najbliższej przyszłości wybieram się z zespołem prorektorskim na wizytę w ramach programu Erasmus poza Europę, nawiązać nowe kontakty, z których chciałbym się wykazać. Co więcej, na wydziałach dodatkowo jest pula pieniędzy przeznaczona na wyjazdy konferencyjne i szkolenia, która jest do dyspozycji dziekanów. Dodatkowo pracownicy mogą korzystać z innych środków projektowych (projekty zewnętrzne i uczelniane tzw. UPB) w celu wyjazdu na konferencję. Z kolei odnośnie staży zagranicznych, to z przykrością podkreślę, iż wspomniany Profesor Uczelni był jedyną osobą w Uczelni, która w okresie ostatnich lat "znalazła" ośrodek zagraniczny i wystąpiła o wyjazd zagraniczny. Sugeruję złożyć do mnie dokumentację i chętnie wyślę Pana/Panią na staż, który mam nadzieję okaże się bardzo korzystny dla Pana/Pani i Uczelni. Opcji jest bardzo dużo, więc zachęcam do aktywności. Jednocześnie proszę zrozumieć, że w zakresie obowiązków osób pełniących funkcje w Uczelni jest dużo działań, w tym reprezentowanie Uczelni. Wyjazd trzech niezwykle aktywnych naukowo i organizacyjnie osób uważam za jak najbardziej celowy. Zatem proszę o wykazanie się aktywnością wobec tak wielu możliwości, którą Pani/Panu wskazałem. Pozdrawiam Bartosz Molik
  • 2024-05-22
    Gość pisze: Szanowny Panie Rektorze, czy firma sprzątająca zaczeka świadczyć usługi? Od zeszłego tygodnia nikogo nie było w pokojach mamy pełne kosze , dawno nie było odkurzane. Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Szanowna Pani / Szanowny Panie, Nowa firma sprzątająca rozpoczęła już świadczenie usług, dlatego prosimy zgłaszać wszystkie uwagi przez system QR Maint. Każda sytuacja nienależytego realizowania usługi sprzątania przez firmę będzie weryfikowana. Mamy w tym zakresie przewidziane kary umowne i czas na reakcję firmy wynoszący 30 minut, dlatego tak ważne jest bieżące zgłaszanie problemów do Działu Administrowania Nieruchomościami. Pozdrawiam Bartosz Molik
13 14 15