Kurs wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej
Cel kursu
Celem kursu jest umożliwienie nauczycielom podniesienia umiejętności i nabycia kompetencji w zakresie realizacji procesu wychowania fizycznego w I etapie edukacji (klasy I-III szkoły podstawowej) i w oddziałach przedszkolnych.
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia dla kursu doskonalącego
„Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej"
Wydział prowadzący kierunek studiów | Wydział wychowania fizycznego |
Kierunek studiów | ------------------ |
Poziom kształcenia | Kurs doskonalący |
Profil kształcenia | Praktyczny |
Umiejscowienie kierunku w obszarach kształcenia (uzasadnienie) | Obszar kształcenia w zakresie nauk medycznych, o zdrowiu i kulturze fizycznej. Kurs mają charakter doskonalący i praktyczny. Jego celem jest przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do bardziej świadomego prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego. Słuchacze kursu nabywają umiejętności z zakresu metodyki wychowania fizycznego oraz gier i zabaw ruchowych. Po ukończeniu kursu absolwent będzie posiadał umiejętności do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego na pierwszym etapie edukacyjnym |
symbol | Efekty kształcenia |
WIEDZA | |
K_W01 | Rozumie znaczenie etapów rozwoju motorycznego w ontogenezie w procesie nauczania i uczenia się czynności ruchowych. Zna podstawowe metody pomiarowe do oceny rozwoju fizycznego, aktywności i sprawności fizycznej. |
K_W02 | Zna podstawowe metody oceny postawy ciała oraz zasady korekcji najczęściej występujących wad postawy ciała. Rozumie znaczenia działań profilaktycznych y w kształtowaniu prawidłowej postawy ciała. |
K_W03 | Zna podstawowe zasady projektowania procesu kształcenia w wychowania fizycznego. Rozumie znaczenie doboru strategii, form, środków i metod kształcenia oraz warunków w realizacji zadań i celów wychowania fizycznego. Zna zasady sporządzania i prowadzenia dokumentacji edukacyjnej. |
K_W04 | Zna podstawowe wiadomości z zakresu muzyki i ćwiczeń rytmicznych oraz metodyki nauczania wybranych tańców. Rozumie znaczenie muzyki, rytmu i tempa w edukacji człowieka. Zna teorie zabaw i gier ruchowych oraz metodykę ich nauczania. |
K_W05 | Zna technikę wykonania, asekuracji i metodykę nauczania w zakresie wybranych ćwiczeń gimnastycznych i gier i zabaw oraz zasady bezpieczeństwa w trakcie zajęć ruchowych. |
UMIEJĘTNOŚCI | |
K_U01 | Potrafi wykorzystać podstawowe metody i techniki pomiarowe do oceny budowy i postawy ciała oraz rozwoju fizycznego. Potrafi zastosować ćwiczenia o charakterze kompensacyjnym i korekcyjnych w zajęciach ruchowych z dziećmi |
K_U02 | Potrafi prawidłowo dobrać strategię, formy, środki i metody kształcenia oraz wykorzystać warunki i środki do realizacji zadań i celów wychowania fizycznego. Potrafi opracować niezbędną dokumentację nauczyciela wf. Potrafi obserwować, analizować i prowadzić lekcje wychowania fizycznego. |
K_U03 | Potrafi prawidłowo stosować metodykę nauczania zabaw i gier ruchowych oraz odpowiednio dobrać zabawy i gry ruchowe w zależności od celu, wieku i możliwości dziecka. |
K_U04 | Umie pokazać i nauczyć podstawowe elementy techniki wykonania i asekuracji w ćwiczeniach gimnastycznych i rytmiczno-tanecznych. Umie zastosować zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć ruchowych. |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |
K_S01 | Potrafi zorganizować swoje stanowisko pracy i samodzielnie wykonywać obowiązki zgodnie z tokiem zajęć, zachowując zasady bezpieczeństwa. |
K_S02 | Stale uzupełnia swoją wiedzę i dba o optymalny poziom sprawności fizycznej oraz prawidłową sylwetkę ciała. Będąc świadomym ograniczeń we własnych kompetencjach, wie kiedy zwrócić się o pomoc do eksperta |
K_S03 | Wykazuje inicjatywę w samodzielnym podejmowaniu zadań w zakresie profilaktyki wad postawy ciała, wynikających ze zmieniających się warunków życia. |
K_S04 | Posiada zdolność do pracy w zespole - aktywnie uczestniczy w pracy grup (zespołów) i organizacji realizujących zadania w zakresie działalności sportowej. |