Kurs Trenera Koszykówki

Kurs Trenera Koszykówki ma charakter praktyczny, przygotowuje do podjęcia pracy jako animator koszykówki (licencja D) lub trener koszykówki (licencja C i B). Zakładane efekty uczenia się mieszczą się w obszarze nauk medycznych, o zdrowiu i kulturze fizycznej.
Program organizacji kursu zatwierdzony jest przez Polski Związek Koszykówki. Absolwenci otrzymują certyfikat ukończenia kursu na podstawie którego otrzymają licencję PZKosz.
LICENCJA D |
|---|
Efekty uczenia się
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Karta modułu
KARTA MODUŁU – trener koszykówki licencja D
| Jednostka organizacyjna | Centrum Kształcenia Podyplomowego |
| Poziom kursu | kwalifikacyjny |
| Język wykładowy | polski |
| Liczba punktów ECTS | - |
| Sposób realizacji zajęć | stacjonarne |
| Forma (-y) realizacji | wykłady, ćwiczenia |
| Typ przedmiotu | obligatoryjny |
| Liczba godzin | 23 |
| Wymagania wstępne | brak |
CELE ZAJĘĆ
| C1 | Zapoznanie z metodyką nauczania elementów technicznych i taktycznych w koszykówce |
| C2 | Zapoznanie z podstawowymi metodami, formami i środkami treningowymi |
EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA PRZEDMIOTU
| Symbol | Odniesienie do charakterystyk uniwersalnych | Efekty uczenia się |
|---|---|---|
| WIEDZA | ||
| W01 | P3U_W | Zna podstawy metodyki nauczania elementów technicznych w koszykówce |
| W02 | P3U_W | Zna podstawowe założenia taktyczne i strategie gry w koszykówce |
| W03 | P3U_W | Zna podstawowe zasady prowadzenia treningów w koszykówce |
| UMIEJĘTNOŚCI | ||
| U01 | P3U_U | Potrafi wykorzystać różne metody, formy i środki treningowe stosowane w koszykówce w zależności od możliwości grupy z którą pracuję |
| U02 | P3U_U | Potrafi metodycznie prowadzić naukę elementów technicznych w koszykówce |
| U03 | P3U_U | Potrafi zastosować różne rozwiązania taktyczne w ataku i obronie |
| U04 | P3U_U | Potrafi zaplanować zajęcia z koszykówki w zależności od umiejętności uczestników zajęć |
| U05 | P3U_U | Potrafi samodzielnie prowadzić fragmenty treningowe o zadanym akcencie i celach |
| KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
| K01 | P3U_K | Motywuje uczestników zajęć do podejmowania aktywności fizycznej |
| K02 | P3U_K | Nawiązuje odpowiednie kontakty trener-zawodnik w celu prowadzenia zajęć rekreacyjnych |
| K03 | P3U_K | Stosuje normy i zasady etyczne obowiązujące w życiu społecznym ze szczególnym uwzględnieniem obszaru sportu. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczestnikom działań sportowo-rekreacyjnych |
| K04 | P3U_K | Jest zdolny do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności |
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI
| Treści programowe | Liczba godzin | Efekty uczenia się |
|---|---|---|
| Struktura treningu, metody, formy, środki treningowe i przygotowanie motoryczne w koszykówce | 3 | W03, U01, K04 |
| Technika i metodyka nauczania i doskonalenia chwytów i podań w miejscu oraz w biegu, kozłowania i rzutu | 4 | W01, U01, U02, K04 |
| Technika i metodyka nauczania indywidualnego poruszania się bez piłki w ataku i w obronie. Obrona zawodnika bez piłki | 4 | W01, U01, U02, K04 |
| Technika i metodyka nauczania ataku 1x1. Szybki atak - organizacja ataku szybkiego w 5-ach. Podstawowe formy współdziałania w ataku. Małe gry 2x2, 3x3, 4x4 w doskonaleniu współpracy w ataku i obronie. Organizacja ataku pozycyjnego 5:0 | 6 | W01, U01, U02, K04 |
| Zasady oraz nauczanie zespołowej obrony każdy swego na różnych wysokościach boiska. Podstawowe formy współdziałania w obronie | 2 | W02, U03, U04, K04 |
| Podstawy psychologii sportu: Motywacja, komunikacja trener-zawodnik. Znaczenie i zakres współpracy trenera z rodzicami | 2 | K01, K02, K03, K04 |
| Samodzielne prowadzenie fragmentów treningowych o zadanym akcencie i celach | 2 | W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04, U05 |
WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach
- sprawdzian praktyczny i teoretyczny
PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE
- przygotowanie fragmentu treningu
- sprawdzian praktyczny z elementów technicznych w koszykówce
LITERATURA:
1. Aktualne przepisy gry w koszykówkę. PZKosz.
2. Arlet T. (2001) Koszykówka. Podstawy techniki i taktyki. Extrema, Kraków.
3. Huciński T, Wilejto – Lekner I. (2001) Koszykówka. Podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. BK Wrocław.
4. Huciński T. (1996) Vademecum koszykówki. Biblioteka Trenera RCMSzKFiS Warszawa.
5. Huciński T., Kisiel E. (2008) Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. COS Biblioteka Trenera, Warszawa
6. Huciński T., Wilejto – Lekner I., Czerlonko M., Tymański R. (2006) Gra w koszykówkę. AWFiS Gdańsk
7. Koszykówka dla młodych zawodników. Wskazówki dla trenerów. (2002). PZKosz Warszawa.
8. Maciejewski D, Kopaczewski J. (2012). Pierwsze kroki w nauczaniu koszykówki. Sonar Literacki Gorzów Wielkopolski.
9. Mikołajec K, Niedbalski T, Banyś D. (2018). Decyzyjność 101 ćwiczeń. PZKosz Warszawa.
10. Oszast H., Kasperzec M. (1981) Koszykówka – taktyka, technika, metodyka nauczania. AWF Kraków.
11. Pasieczny J, Zieliński G. (2012) Gry i zabawy w minikoszykówkę: program upowszechniania koszykówki dla dzieci klas I-III na objektach Orlik. Fundacja Koszykówka Polska; Orlik 2012.
12. Piwowar W. I inni (1985) Koszykówka zasób ćwiczeń i wskazania organizacyjno – metodyczne. AWF Warszawa.
13. Świątek J, Poznański R. (2010) Obrona w koszykówce. Terminologia, systemy i zalecenia praktyczne. Wrocław.
14. Trzaskoma Z, Borońska J, Czyszpak R, Dobrowolski K. (2016) PowerBasketball : system kompleksowego zwiększania siły mięśniowej i mocy 16 - 18-letnich koszykarek. Polski Związek Koszykówki.
15. Zając A, Chmura J (red.) (2016). Współczesny system szkolenia w zespołowych grach sportowych. AWF w Katowicach.
16. Eaves J. (2010) Basketball Shuffle Offense. CreateSpace Publishing.
17. Paye B, Paye P. (2012) Youth Basketball Drills. Human Kinetics Publishers.
18. Krause J, Meyer D, Meyer J (2018) Basketball Skills & Drills. Human Kinetics Publishers.
19. Cole B. (2015) Basketball Anatomy. Human Kinetics Publishers.
Program kształcenia na kursie trenerskim PZKosz – LICENCJA D
| Wydział | Wychowanie Fizyczne |
| Jednostka prowadząca szkolenie | Centrum Kształcenia Podyplomowego |
| Nazwa kursu | Trener koszykówki- LICENCJA D (animator koszykówki) |
| Typ kursu | kwalifikacyjny |
| Poziom kwalifikacji wg PRK | 3 |
| Opłata za kurs (całość) | Zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami Rektora |
| Określenie dziedziny/ dyscypliny naukowej, do którego przyporządkowane są studia podyplomowe | Dziedzina- nauki medyczne i nauki o zdrowiu Dyscyplina- nauki o kulturze fizycznej |
| Ogólne cele kształcenia | Celem kształcenia jest przygotowanie specjalistów do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych z koszykówki z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Uprawnienia: I trener lub trener asystent w rozgrywkach minikoszykówki poniżej kategorii U13 |
| Związek efektów uczenia się z misją i strategią uczelni | Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego kształci specjalistów z zakresu kultury fizycznej i prowadzi badania naukowe dla stałego rozwoju sportu wyczynowego i sportu dla wszystkich. W związku z powyższym kształcenie trenerów koszykówki wpisuje się w cel strategiczny nr 1 – Nowoczesna Uczelnia o uznanej marce kształcąca wysoko kwalifikowanych pracowników na potrzeby oświaty, sportu, turystyki i rekreacji oraz ochrony zdrowia Celem operacyjnym nr 1 w strategii Uczelni jest dostosowanie programów kształcenia do różnorodnych zadań zawodowych absolwentów zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji. W ten cel wpisuje się działanie nr 2 „Dostosowanie oferty studiów podyplomowych i kursów doszkalających do zapotrzebowania rynku”. |
| Wymagania wstępne | - wykształcenie co najmniej średnie (świadectwo maturalne) - zaświadczenie o niekaralności - dobry stan zdrowia pozwalający na podjęcie aktywności fizycznej |
| Zasady rekrutacji | - analiza dokumentów - kolejność zgłoszeń |
| Limit przyjęć (od...do) | 16-20 |
| Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji | - |
| Opis zakładanych efektów uczenia się dla kursu | zakładka "Efekty uczenia się" |
| Karty modułów kształcenia składające się na program kursu uwzględniające metody weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez słuchaczy | zakładka " Karta modułu" |
| Wymogi związane z ukończeniem kursu (praca końcowa/ egzamin końcowy/ inne) | Zdanie egzaminu teoretycznego ze zdobytej wiedzy oraz egzaminu praktycznego z uzyskanych umiejętności |
| Opis wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia | System zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Wychowania Fizycznego - Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia |
| Lp. | Moduł kształcenia | Zajęcia | Liczba godzin | Charakter zajęć | Zakładane efekty uczenia się | Sposoby weryfikacji efektów uczenia się |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Struktura treningu i przygotowanie motoryczne | 3 | wykłady | W03, U01, K04 | ||
| Moduł Nauki o sporcie | Technika i metodyka nauczania koszykówki | 10 | ćwiczenia | W01, U01, U02, U04, U05, K03, K04 | Sprawdzian teoretyczny z realizowanych treści i praktyczny z umiejętności | |
| Taktyka i prowadzenie gry w koszykówce | 8 | ćwiczenia | W02, U02, U03, U04, U05, K03, K04 | |||
| Podstawy psychologii sportu | 2 | wykłady | U04, U05, K01, K02, K03 |
LICENCJA C |
|---|
Efekty uczenia się
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Karta modułu I
Nazwa modułu: Podstawy nauk biomedycznych |
|---|
| Jednostka organizacyjna | Centrum Kształcenia Podyplomowego |
| Poziom kursu | kwalifikacyjny |
| Język wykładowy | polski |
| Liczba punktów ECTS | - |
| Sposób realizacji zajęć | stacjonarne |
| Forma (-y) realizacji | wykłady, ćwiczenia |
| Typ przedmiotu | obligatoryjny |
| Liczba godzin | 14 |
| Wymagania wstępne | brak |
CELE ZAJĘĆ
| C1 | Zapoznanie z budową i funkcjonowaniem organizmu w kontekście treningu sportowego |
| C2 | Poznanie podstawowych zasad prawidłowego żywienia osób aktywnych fizycznie |
EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA MODUŁU
| Symbol | Odniesienie do charakterystyk uniwersalnych | Efekty uczenia się dla MODUŁU |
|---|---|---|
| WIEDZA | ||
| W01 | P4U_W | M_W01 Zna podstawy budowy i funkcjonowania człowieka w zakresie niezbędnym do prowadzenia szkolenia w koszykówce. Rozumie procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, także te związane z żywieniem sportowców |
| UMIEJĘTNOŚCI | ||
| U01 | P4U_U | M_U01 Potrafi przeprowadzić i przeanalizować podstawowe pomiary fizyczne i wysiłkowe |
| U01 | P4U_U | M_U02 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu budowy u funkcjonowania organizmu ze szczególnym uwzględnieniem mechaniki aparatu ruchu przy prowadzeniu zajęć treningowych koszykówce |
| KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
| K04 | P4U_K | M_K01 Jest gotowy do podejmowania działań w zakresie zdobywania wiedzy w zakresie funkcjonowania osób trenujących opartej na badaniach naukowych |
| K01 | P4U_K | M_K02 Posiada zdolność do pracy w zespole, a także dba o właściwe relacje interpersonalne |
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI
| Treści programowe | Liczba godzin | Efekty uczenia się dla Modułu | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|
| Budowa i funkcje aparatu ruchu. Sterowanie ruchem | 3 | M_W01, M_U02, M_K01, M_K02 | W01, U01, K01, K04 |
| Wydolność tlenowa i beztlenowa. Kontrola organizmu w czasie wysiłku fizycznego | 4 | M_W01, M_U01, M_K01, M_K02 | W01, U01, K01, K04 |
| Biomechaniczna analiza ruchu – jej komponenty i składowe | 4 | M_W01, M_U02, M_K01, M_K02 | W01, U01, K01, K04 |
| Zasady żywienia osób aktywnych fizycznie | 3 | M_W01, M_U02, M_K01, M_K02 | W01, U01, K01, K04 |
WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach
- dyskusja
PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE
- charakterystyka tlenowych i beztlenowych źródeł energetycznych
- metody oceny wydolności tlenowej i beztlenowej
- budowa aparatu ruchu
LITERATURA:
1. Wiszomirska I., 2013, Anatomia układu ruchu człowieka. Wyd. Frel
2. Jaskólski A, Jaskólska A. Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka. Wrocław 2005.
3. 2. Czarkowska – Pączek B. Przybylski J. Zarys fizjologii wysiłku fizycznego. Urban & Partner. Wrocław 2005.
4. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. (red.): Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Instytut Żywności i Żywienia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2017.
5. Bean A. Żywienie w sporcie. Zysk i S-ka Poznań 2014
6. Bompa T., Zając A., Waśkiewicz Z., Chmura J., 2013, Przygotowanie sprawnościowe w zespołowych grach sportowych. AWF Kraków
Karta modułu II
Nazwa modułu: Nauki o sporcie |
|---|
| Jednostka organizacyjna | Centrum Kształcenia Podyplomowego |
| Poziom kursu | kwalifikacyjny |
| Język wykładowy | polski |
| Liczba punktów ECTS | - |
| Sposób realizacji zajęć | stacjonarne |
| Forma (-y) realizacji | wykłady, ćwiczenia |
| Typ przedmiotu | obligatoryjny |
| Liczba godzin | 44 |
| Wymagania wstępne | brak |
CELE ZAJĘĆ
| C1 | Zapoznanie z metodyką doskonalenia elementów technicznych w koszykówce i różnymi formami gry w ataku i obronie |
| C2 | Zapoznanie z zasadami planowania treningu w kontekście poziomu umiejętności sportowych grupy |
EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA MODUŁU
| Symbol | Odniesienie do charakterystyk uniwersalnych | Efekty uczenia się dla MODUŁU |
|---|---|---|
| WIEDZA | ||
| W02, W04 | P4U_W | M_W01 Zna metodykę doskonalenia różnych form gry w ataku i w obronie w zależności od etapu szkolenia |
| W03 | P4U_W | M_W02 Posiada wiedzę z zakresu psychospołecznych aspektów pracy z zespołem |
| W04 | P4U_W | M_W03 Zna zasady planowania pracy zespołu |
| UMIEJĘTNOŚCI | ||
| U02 | P4U_U | M_U01 Potrafi wykorzystać różne formy, metody i środki dydaktyczne stosowane w treningu na różnych etapach szkolenia |
| U03, U05 | P4U_U | M_U02 Potrafi stosować różne systemy gry w ataku i w obronie w zależności od etapów szkolenia |
| U06 | P4U_U | M_U03 Potrafi zaplanować jednostki treningowe, mikrocykle i mezocykle z uwzględnieniem etapów szkolenia |
| U04 | P4U_U | M_U04 Potrafi przygotować, pod względem mentalnym, zespół do gry (liga, turniej, mecz towarzyski) |
| KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
| K04 | P4U_K | M_K01 Jest gotowy do poszerzania swojej wiedzy w zakresie planowania treningu koszykarskiego |
| K01 | P4U_K | M_K02 Posiada zdolność do pracy w zespole, a także dba o właściwe relacje interpersonalne |
| K02 | P4U_K | M_K03 Posiada zdolności do nawiązywania relacji interpersonalnych z zawodnikami i innymi osobami pracującymi z zespołem |
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI
| Treści programowe | Liczba godzin | Efekty uczenia się dla Modułu | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|
| Technika i metodyka doskonalenia krycia zawodnika bez piłki, zastawiania zawodnika rzucającego, walka na tablicy. Doskonalenie krycia zawodnika bez piłki zgodnie z zasadami | 4 | M_W01, M_U01, M_K01 | W02, W04, U02, K04 |
| Technika i metodyka doskonalenia gry w ataku i obronie zawodnika środkowego oraz obwodowego. Indywidualizacja szkolenia w zakresie techniki ataku i obrony | 4 | M_W01, M_U01, M_K01 | W02, W04, U02, K04 |
| Doskonalenie podstawowych form współdziałania w obronie. Zasady oraz nauczanie i doskonalenie zespołowej obrony każdy swego na różnych wysokościach boiska | 4 | M_W01, M_U01, M_U02 | W02, U02 U03, U05 |
| Doskonalenie podstawowych form współdziałania w ataku Organizacja ataku pozycyjnego. Zasób ćwiczeń do nauki atakowania pozycyjnego w oparciu o grę według zasad. Technika i metodyka doskonalenia poruszania się bez piłki w ataku | 5 | M_W01, M_U01, M_U02, M_K01, M_K03 | W02, U02 U03, U05, K04, K02 |
| Zasób ćwiczeń do kształtowania wytrzymałości, siły, gibkości i zdolności szybkościowo-zwinnościowych. Ćwiczenia profilaktyczne, mobilizacyjne i regeneracyjne w treningu. Zasób ćwiczeń do przeprowadzenia części wstępnej (rozgrzewka) | 4 | M_W01, M_U01, M_K01 | W02, W04, U02, K04 |
| Psychospołeczne aspekty pracy z zespołem: Kształtowanie pewności siebie. Trening koncentracji. Budowanie spójności grupy. Przygotowanie do meczu. Zasady postępowania i zachowania trenera w trakcie zawodów sportowych | 5 | M_W02, M_U04, M_K01, M_K02, M_K03 | W03, U04, K01, K02, K04 |
| Zasady i zasób ćwiczeń do nauczania techniki i metodyka doskonalenia gry 1x1 z piłką | 3 | M_W01, M_U01, M_U02, M_K01, M_K03 | W02, W04 U02, K02, K04 |
| Doskonalenie techniki chwytów i podań, skuteczności rzutów. Zasób ćwiczeń | 4 | M_W01, M_U01, M_K01 | W02, W04 U02, K04 |
| Planowanie szkolenia dla grup młodzieżowych w cyklu rocznym i wieloletnim. Mezocykl, mikrocykl i jednostka treningowa | 4 | M_W03, M_U03, M_K01, M_K02, M_K03 | W04, U06, K01, K02, K04 |
| Kształtowanie decyzyjności z wykorzystaniem ćwiczeń technicznych | 3 | M_W01, M_U01, M_U03, M_K01 | W02, W04 U02, U06, K04 |
| Zasłony – rodzaje, technika, kryteria skuteczności, kryteria stosowania na różnych poziomach szkolenia Zasób ćwiczeń do nauczania i doskonalenia zasłon w ataku i w obronie | 4 | M_W01, M_U01, M_K01 | W02, W04 U02, K04 |
WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach
- sprawdzian teoretyczny i praktyczny
PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE
1. Omów metodykę nauczania i technikę rzutu po kozłowaniu w koszykówce.
2. Omów metodykę nauczania i technikę rzutu z wyskoku.
3. Omów metodykę nauczania postępowania w sytuacji 1x1 z piłką w atakowaniu.
4. Omów zagadnienia związane z procesem naboru i selekcji w koszykówce.
LITERATURA:
1. Aktualne przepisy gry w koszykówkę. PZKosz.
2. Arlet T. (2001) Koszykówka. Podstawy techniki i taktyki. Extrema, Kraków.
3. Huciński T, Wilejto – Lekner I. (2001) Koszykówka. Podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. BK Wrocław.
4. Huciński T. (1996) Vademecum koszykówki. Biblioteka Trenera RCMSzKFiS Warszawa.
5. Huciński T., Kisiel E. (2008) Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. COS Biblioteka Trenera, Warszawa
6. Huciński T., Wilejto – Lekner I., Czerlonko M., Tymański R. (2006) Gra w koszykówkę. AWFiS Gdańsk
7. Koszykówka dla młodych zawodników. Wskazówki dla trenerów. (2002). PZKosz Warszawa.
8. Maciejewski D, Kopaczewski J. (2012). Pierwsze kroki w nauczaniu koszykówki. Sonar Literacki Gorzów Wielkopolski.
9. Mikołajec K, Niedbalski T, Banyś D. (2018). Decyzyjność 101 ćwiczeń. PZKosz Warszawa.
10. Oszast H., Kasperzec M. (1981) Koszykówka – taktyka, technika, metodyka nauczania. AWF Kraków.
11. Pasieczny J, Zieliński G. (2012) Gry i zabawy w minikoszykówkę: program upowszechniania koszykówki dla dzieci klas I-III na objektach Orlik. Fundacja Koszykówka Polska; Orlik 2012.
12. Piwowar W. I inni (1985) Koszykówka zasób ćwiczeń i wskazania organizacyjno – metodyczne. AWF Warszawa.
13. Świątek J, Poznański R. (2010) Obrona w koszykówce. Terminologia, systemy i zalecenia praktyczne. Wrocław.
14. Trzaskoma Z, Borońska J, Czyszpak R, Dobrowolski K. (2016) PowerBasketball : system kompleksowego zwiększania siły mięśniowej i mocy 16 - 18-letnich koszykarek. Polski Związek Koszykówki.
15. Zając A, Chmura J (red.) (2016). Współczesny system szkolenia w zespołowych grach sportowych. AWF w Katowicach.
16. Eaves J. (2010) Basketball Shuffle Offense. CreateSpace Publishing.
17. Paye B, Paye P. (2012) Youth Basketball Drills. Human Kinetics Publishers.
18. Krause J, Meyer D, Meyer J (2018) Basketball Skills & Drills. Human Kinetics Publishers.
19. Cole B. (2015) Basketball Anatomy. Human Kinetics Publishers.
Karta modułu III
Nazwa modułu: Praktyki zawodowe |
|---|
| Jednostka organizacyjna | Centrum Kształcenia Podyplomowego |
| Poziom kursu | kwalifikacyjny |
| Język wykładowy | polski |
| Liczba punktów ECTS | - |
| Sposób realizacji zajęć | stacjonarne |
| Forma (-y) realizacji | praktyka |
| Typ przedmiotu | obligatoryjny |
| Liczba godzin | 30 |
| Wymagania wstępne | brak |
CELE ZAJĘĆ
| C1 | Umiejętność prowadzenia treningów z koszykówki na różnych poziomach umiejętności zawodników |
EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA MODUŁU
| Symbol | Odniesienie do charakterystyk uniwersalnych | Efekty uczenia się dla MODUŁU |
|---|---|---|
| WIEDZA | ||
| W02, W03 | P4U_W | M3_W01 Zna zasady planowania i prowadzenia treningów w koszykówce z wykorzystaniem różnych metod i form |
| UMIEJĘTNOŚCI | ||
| U01, U02, U03, U04, U05 U06 | P4U_U | M3_U01 Potrafi wykorzystać różne formy, metody i środki dydaktyczne stosowane w treningu na różnych etapach szkolenia |
| U01, U02, U03, U04, U05 U06 | P4U_U | M3_U02 Potrafi prowadzić treningi koszykówki na różnych poziomach szkolenia |
| U01, U02, U03, U04, U05 U06 | P4U_U | M3_U03 Potrafi analizować statystyki gry uzyskane w czasie treningów i meczów w kontekście planowania szkolenia |
| KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
| K04 | P4U_K | M3_K01 Jest gotowy do poszerzania swojej wiedzy w zakresie prowadzenia treningów w koszykówce |
| K01 | P4U_K | M3_K02 Posiada zdolność do pracy w zespole, a także dba o właściwe relacje interpersonalne |
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI
| Treści programowe | Liczba godzin | Efekty uczenia się dla Modułu | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|
| Hospitacja zajęć treningowych | 10 | M3_W01, M3_U01, M3_U02, M3_U03, M3_K01, M3_K02 | W02, W03, U01, U02, U03, U04, U05 U06 |
| Samodzielne prowadzenie fragmentów zajęć treningowych | 15 | M3_W01, M3_U01, M3_U02, M3_U03, M3_K01, M3_K02 | W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04, U05 U06 K04 |
| Samodzielne prowadzenie jednostki treningowej | 5 | M3_W01, M3_U01, M3_U02, M3_U03, M3_K01, M3_K02 | W01, W02, W03, U01, U02, U02, U04, U05 U06 K04 |
WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:
- realizacja zajęć w klubie
- uzupełnienie dziennika praktyk
PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE
1. Hospitacja treningów
2. Samodzielne prowadzenie treningów
LITERATURA:
1. Aktualne przepisy gry w koszykówkę. PZKosz.
2. Arlet T. (2001) Koszykówka. Podstawy techniki i taktyki. Extrema, Kraków.
3. Huciński T, Wilejto – Lekner I. (2001) Koszykówka. Podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. BK Wrocław.
4. Huciński T. (1996) Vademecum koszykówki. Biblioteka Trenera RCMSzKFiS Warszawa.
5. Huciński T., Kisiel E. (2008) Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. COS Biblioteka Trenera, Warszawa
6. Huciński T., Wilejto – Lekner I., Czerlonko M., Tymański R. (2006) Gra w koszykówkę. AWFiS Gdańsk
7. Koszykówka dla młodych zawodników. Wskazówki dla trenerów. (2002). PZKosz Warszawa.
8. Maciejewski D, Kopaczewski J. (2012). Pierwsze kroki w nauczaniu koszykówki. Sonar Literacki Gorzów Wielkopolski.
9. Mikołajec K, Niedbalski T, Banyś D. (2018). Decyzyjność 101 ćwiczeń. PZKosz Warszawa.
10. Oszast H., Kasperzec M. (1981) Koszykówka – taktyka, technika, metodyka nauczania. AWF Kraków.
11. Pasieczny J, Zieliński G. (2012) Gry i zabawy w minikoszykówkę: program upowszechniania koszykówki dla dzieci klas I-III na objektach Orlik. Fundacja Koszykówka Polska; Orlik 2012.
12. Piwowar W. I inni (1985) Koszykówka zasób ćwiczeń i wskazania organizacyjno – metodyczne. AWF Warszawa.
13. Świątek J, Poznański R. (2010) Obrona w koszykówce. Terminologia, systemy i zalecenia praktyczne. Wrocław.
14. Trzaskoma Z, Borońska J, Czyszpak R, Dobrowolski K. (2016) PowerBasketball : system kompleksowego zwiększania siły mięśniowej i mocy 16 - 18-letnich koszykarek. Polski Związek Koszykówki.
15. Zając A, Chmura J (red.) (2016). Współczesny system szkolenia w zespołowych grach sportowych. AWF w Katowicach.
16. Eaves J. (2010) Basketball Shuffle Offense. CreateSpace Publishing.
17. Paye B, Paye P. (2012) Youth Basketball Drills. Human Kinetics Publishers.
18. Krause J, Meyer D, Meyer J (2018) Basketball Skills & Drills. Human Kinetics Publishers.
19. Cole B. (2015) Basketball Anatomy. Human Kinetics Publishers.
Program kształcenia na kursie trenerskim PZKosz – LICENCJA C
| Wydział | Wychowanie Fizyczne |
| Jednostka prowadząca szkolenie | Centrum Kształcenia Podyplomowego |
| Nazwa kursu | Trener koszykówki PZKosz- LICENCJA C |
| Typ kursu | kwalifikacyjny |
| Poziom kwalifikacji wg PRK | 4 |
| Opłata za kurs (całość) | Zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami Rektora/ z wytycznymi PZKosz |
| Określenie dziedziny/ dyscypliny naukowej, do którego przyporządkowane są studia podyplomowe | Dziedzina- nauki medyczne i nauki o zdrowiu Dyscyplina- nauki o kulturze fizycznej |
| Ogólne cele kształcenia | Celem kształcenia jest przygotowanie wysokiej klasy specjalistów – trenerów koszykówki, którzy będą przygotowani do prowadzenia zespołów uczestniczących w rozgrywkach młodzieżowych, a także drużyn na poziomie 2 i 3 ligi. Uprawnienia: - I trener lub trener asystent w rozgrywkach młodzieżowych - I trener lub trener asystent w rozgrywkach seniorów poniżej 2 Ligi Mężczyzn i 1 Ligi Kobiet - trener asystent w Kadrze Narodowej U16 – U19 |
| Związek efektów uczenia się z misją i strategią uczelni | Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego kształci specjalistów z zakresu kultury fizycznej i prowadzi badania naukowe dla stałego rozwoju sportu wyczynowego i sportu dla wszystkich. W związku z powyższym kształcenie trenerów koszykówki wpisuje się w cel strategiczny nr 1 – Nowoczesna Uczelnia o uznanej marce kształcąca wysoko kwalifikowanych pracowników na potrzeby oświaty, sportu, turystyki i rekreacji oraz ochrony zdrowia. Celem operacyjnym nr 1 w strategii Uczelni jest dostosowanie programów kształcenia do różnorodnych zadań zawodowych absolwentów zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji. W ten cel wpisuje się działanie nr 2 „Dostosowanie oferty studiów podyplomowych i kursów doszkalających do zapotrzebowania rynku”. |
| Wymagania wstępne | - wykształcenie co najmniej średnie (świadectwo maturalne) i ukończone 18 lat - zaświadczenie o niekaralności - dobry stan zdrowia pozwalający na podjęcie aktywności fizycznej |
| Zasady rekrutacji | - analiza dokumentów - kolejność zgłoszeń |
| Limit przyjęć (od...do) | 16-20 |
| Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji | - |
| Opis zakładanych efektów uczenia się dla kursu | zakładka "Efekty uczenia się" |
| Karty poszczególnych modułów kształcenia składające się na program kursu, uwzględniające metody weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez słuchaczy | zakładka " Karta modułu I i II" |
| Wymogi związane z ukończeniem kursu (praca końcowa/ egzamin końcowy/ inne) | Zdanie egzaminu teoretycznego ze zdobytej wiedzy oraz egzaminu praktycznego z uzyskanych umiejętności |
| Opis wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia | System zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Wychowania Fizycznego - Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia |
| Lp. | Moduł kształcenia | Zajęcia | Liczba godzin | Charakter zajęć | Zakładane efekty uczenia się | Sposoby weryfikacji efektów uczenia się |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Anatomia i biomechanika ruchu | 7 | wykłady | W01, U01, K04 | ||
| Moduł I Podstawy nauk biomedycznych | Fizjologia wysiłku fizycznego | 3 | ćwiczenia | W01, U01, K04 | Sprawdzian pisemny z realizowanych treści | |
| Żywienie i suplementacja w sporcie | 4 | wykłady | W01, U01, K04 | |||
| 2. | Struktura treningu i przygotowanie motoryczne | 6 | wykłady | W03, U02, K_K04 | ||
| Technika i metodyka nauczania koszykówki | 34 | ćwiczenia | W01, U02, U03, K03, K04 | |||
| Moduł II Nauki o sporcie | Taktyka i prowadzenie gry w koszykówce | 18 | ćwiczenia | U05, K01, K03 | Sprawdzian teoretyczny z realizowanych treści i praktyczny z umiejętności | |
| Psychospołeczne aspekty pracy z zespołem | 7 | wykłady | W03, U04, K02, K03 | |||
| Planowanie procesu treningowego | 2 | wykłady | W03, U06, K01 | |||
| Praktyki* | 30 | praktyka | U01, U02, U03, U04, U05, U06 | |||
| Egzamin | Łącznie 81 godzin (oprócz praktyk) |
*praktyki realizowane w klubach lub sekcjach sportowych, w których prowadzone są zajęcia z koszykówki. Uczestnik praktyki realizuje w miejscu wybranym przez siebie. Wydanie licencji przez PZKosz nastąpi po dostarczeniu do AWF Warszawa potwierdzenia realizacji praktyk
LICENCJA B |
|---|
Efekty uczenia się
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Karta modułu I
Nazwa modułu: Nauki o sporcie |
|---|
| Jednostka organizacyjna | Centrum Kształcenia Podyplomowego |
| Poziom kursu | kwalifikacyjny |
| Język wykładowy | polski |
| Liczba punktów ECTS | - |
| Sposób realizacji zajęć | stacjonarne |
| Forma (-y) realizacji | wykłady, ćwiczenia |
| Typ przedmiotu | obligatoryjny |
| Liczba godzin | 35 |
| Wymagania wstępne | brak |
CELE ZAJĘĆ
| C1 | Zapoznanie z metodyką doskonalenia elementów technicznych w koszykówce i różnymi formami gry w ataku i obronie |
| C2 | Zapoznanie z zasadami planowania treningu w kontekście poziomu umiejętności sportowych grupy |
EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA MODUŁU
| Symbol | Odniesienie do charakterystyk uniwersalnych | Efekty uczenia się dla MODUŁU |
|---|---|---|
| WIEDZA | ||
| W01 | P5U_W | Zna w stopniu zaawansowanym metodykę nauczania elementów technicznych w koszykówce |
| W02 | P5U_W | Zna założenia systemów taktyki ataku i obrony w koszykówce |
| W03 | P5U_W | Zna zasady kontroli obciążeń i metody analizy informacji dotyczącej gry |
| UMIEJĘTNOŚCI | ||
| U01 | P5U_U | Potrafi wykorzystać założenia metodyki nauczania złożonych elementów technicznych gry w prowadzeniu zespołów na różnych poziomach szkolenia |
| U02 | P5U_U | Potrafi zastosować złożone systemy gry w ataku na różnych poziomach szkolenia |
| U03 | P5U_U | Potrafi zastosować złożone systemy gry w obronie na różnych poziomach szkolenia |
| U04 | P5U_U | Potrafi prowadzić i wykorzystać rejestr obciążeń treningowych na różnych poziomach szkolenia |
| U05 | P5U_U | Potrafi gromadzić, przetwarzać i analizować informacje dotyczące gry na różnych poziomach szkolenia |
| KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
| K01 | P5U_K | Jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z osobami zaangażowanymi w proces treningowy |
| K02 | P5U_K | Jest zdolny do nawiązywania kontaktów interpersonalnych trener-zawodnik w celu osiągnięcia zamierzonych celów sportowych |
| K03 | P5U_K | Jest świadomy konieczności stosowania norm i zasad etycznych w życiu społecznym, a także w rywalizacji sportowej. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczestnikom działań sportowo-rekreacyjnych |
| K04 | P5U_K | Jest zdolny do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności |
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI
| Treści programowe | Liczba godzin | Efekty uczenia się dla Modułu |
|---|---|---|
| Zasłony – rodzaje, technika, kryteria skuteczności, kryteria stosowania na różnych poziomach szkolenia. Zasób ćwiczeń do nauczania i doskonalenia zasłon w ataku i w obronie. Sposoby przeciwdziałania zasłonom. Zespołowa obrona zasłon | 8 | W01, U01, U03, K02, K03, K04 |
| Zasób ćwiczeń do doskonalenia techniki i skuteczności rzutów, nauczania i doskonalenia gry 1x1 z piłką, nauczania i doskonalenia rzutów sytuacyjnych | 5 | W01, U01, U02, K01 |
| Definicje i systematyka taktyki obrony, kryteria i wymagania stosowania poszczególnych systemów bronienia. Zasady oraz nauczanie zespołowej obrony każdy swego. Obrona strefowa – ustawienia, zasady, kryteria stosowania. Zasób ćwiczeń do doskonalenia współpracy w obronie | 5 | W02, U01, U03, K02, K03, K04 |
| Gra według zasad – zalety i wady, podstawowe zasady dla zawodników obwodowych i środkowych, zasady współpracy. Doskonalenie krycia zawodnika bez piłki zgodnie z zasadami Zasób ćwiczeń do nauki atakowania pozycyjnego w oparciu o grę według zasad. Kształtowanie decyzyjności | 5 | W01, W02, U01, K01 |
| Budowanie ataku pozycyjnego opartego na różnych formach współpracy. Sytuacje specjalne | 3 | W02, U02, K02, K03, K04 |
| Rejestracja i kontrola obciążeń treningowych. Kontrola przygotowania techniczno-taktycznego | 2 | W03, U04 |
| Rejestracja i analiza walki sportowej – zapis video, arkusze obserwacyjne, wskaźniki statystyczne. Metody gromadzenia informacji dotyczących przeciwnika. Analiza gry przeciwnika (indywidualna, zespołowa). Tworzenie i realizacja planu gry i przygotowania do meczu. | 3 | W03, U05, K02, K03, K04 |
| Zona Press – ustawienia, wymagania, zadania dla poszczególnych graczy, nauczanie i doskonalenie. Indywidualizacja szkolenia w zakresie techniki ataku i obrony | 4 | W02, U01, U02, U03, K01 |
WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach
- sprawdzian praktyczny
PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE
1. Przepisy gry w koszykówkę (FIBA).
2. Poruszanie się zawodnika w ataku bez piłki.
3. Ćwiczenia oswajające z piłką. Kozłowanie.
4. Zmiany kierunków z piłką. Obroty z piłką.
5. Zasłony w koszykówce.
6. Atakowanie szybkie.
7. Nauczanie atakowania w koszykówce opartego na współpracy graczy w ataku (zasadach – od układów 2:0 do 5x5)
LITERATURA:
1. Aktualne przepisy gry w koszykówkę. PZKosz.
2. Arlet T. (2001) Koszykówka. Podstawy techniki i taktyki. Extrema, Kraków.
3. Huciński T, Wilejto – Lekner I. (2001) Koszykówka. Podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. BK Wrocław.
4. Huciński T. (1996) Vademecum koszykówki. Biblioteka Trenera RCMSzKFiS Warszawa.
5. Huciński T., Kisiel E. (2008) Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. COS Biblioteka Trenera, Warszawa
6. Huciński T., Wilejto – Lekner I., Czerlonko M., Tymański R. (2006) Gra w koszykówkę. AWFiS Gdańsk
7. Koszykówka dla młodych zawodników. Wskazówki dla trenerów. (2002). PZKosz Warszawa.
8. Maciejewski D, Kopaczewski J. (2012). Pierwsze kroki w nauczaniu koszykówki. Sonar Literacki Gorzów Wielkopolski.
9. Mikołajec K, Niedbalski T, Banyś D. (2018). Decyzyjność 101 ćwiczeń. PZKosz Warszawa.
10. Oszast H., Kasperzec M. (1981) Koszykówka – taktyka, technika, metodyka nauczania. AWF Kraków.
11. Pasieczny J, Zieliński G. (2012) Gry i zabawy w minikoszykówkę: program upowszechniania koszykówki dla dzieci klas I-III na objektach Orlik. Fundacja Koszykówka Polska; Orlik 2012.
12. Piwowar W. I inni (1985) Koszykówka zasób ćwiczeń i wskazania organizacyjno – metodyczne. AWF Warszawa.
13. Świątek J, Poznański R. (2010) Obrona w koszykówce. Terminologia, systemy i zalecenia praktyczne. Wrocław.
14. Trzaskoma Z, Borońska J, Czyszpak R, Dobrowolski K. (2016) PowerBasketball : system kompleksowego zwiększania siły mięśniowej i mocy 16 - 18-letnich koszykarek. Polski Związek Koszykówki.
15. Zając A, Chmura J (red.) (2016). Współczesny system szkolenia w zespołowych grach sportowych. AWF w Katowicach.
16. Eaves J. (2010) Basketball Shuffle Offense. CreateSpace Publishing.
17. Paye B, Paye P. (2012) Youth Basketball Drills. Human Kinetics Publishers.
18. Krause J, Meyer D, Meyer J (2018) Basketball Skills & Drills. Human Kinetics Publishers.
19. Cole B. (2015) Basketball Anatomy. Human Kinetics Publishers.
Karta modułu II
Nazwa modułu: Praktyki zawodowe |
|---|
| Jednostka organizacyjna | Centrum Kształcenia Podyplomowego |
| Poziom kursu | kwalifikacyjny |
| Język wykładowy | polski |
| Liczba punktów ECTS | - |
| Sposób realizacji zajęć | stacjonarne |
| Forma (-y) realizacji | praktyka |
| Typ przedmiotu | obligatoryjny |
| Liczba godzin | 30 |
| Wymagania wstępne | brak |
CELE ZAJĘĆ
| C1 | Umiejętność prowadzenia treningów z koszykówki oraz ich obserwacji i analizy na różnych poziomach umiejętności zawodników |
EFEKTY UCZENIA SIĘ W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH DLA MODUŁU
| Symbol | Odniesienie do charakterystyk uniwersalnych | Efekty uczenia się dla MODUŁU |
|---|---|---|
| WIEDZA | ||
| W02, W03 | P4U_W | M2_W01 Zna zasady planowania i prowadzenia treningów w koszykówce z wykorzystaniem różnych metod i for |
| UMIEJĘTNOŚCI | ||
| U01,U02, U03, U04, U05 U06 | P5U_U | M2_U01 Potrafi wykorzystać różne formy, metody i środki dydaktyczne stosowane w treningu na różnych etapach szkolenia |
| U01, U02, U02, U04, U05, U06 | P5U_U | M2_U02 Potrafi prowadzić treningi koszykówki na różnych poziomach szkolenia |
| U01, U02, U02, U04, U05, U06 | P5U_U | M2_U03 Potrafi analizować statystyki gry uzyskane w czasie treningów i meczów w kontekście planowania szkolenia |
| KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||
| K04 | P4U_K | M2_K01 Jest gotowy do poszerzania swojej wiedzy w zakresie prowadzenia treningów w koszykówce |
| K01 | P4U_K | M2_K02 Posiada zdolność do pracy w zespole, a także dba o właściwe relacje interpersonalne |
TREŚCI PROGRAMOWE PRZEDMIOTU Z PODZIAŁEM NA FORMY REALIZACJI
| Treści programowe | Liczba godzin | Efekty uczenia się dla Modułu | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|
| Hospitacja zajęć treningowych | 10 | M2_W01, M2_U01, M2_U02, M2_U03, M2_K01, M2_K02 | W02, W03, U01, U02, U03, U04, U05, U06 |
| Samodzielne prowadzenie fragmentów zajęć treningowych | 10 | M2_W01, M2_U01, M2_U02, M2_U03, M2_K01, M2_K02 | W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04, U05, U06, K04 |
| Samodzielne prowadzenie jednostki treningowej | 10 | M2_W01, M2_U01, M2_U02, M2_U03, M2_K01, M2_K02 | W01, W02, W03, U01, U02, U02, U04, U05, U06, K04 |
WARUNKI ZALICZENIA MODUŁU:
- realizacja zajęć w klubie
- uzupełnienie dziennika praktyk
PRZYKŁADOWE ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE
1. Hospitalizacja treningów
2. Prowadzenie samodzielnie treningów
LITERATURA:
1. Aktualne przepisy gry w koszykówkę. PZKosz.
2. Arlet T. (2001) Koszykówka. Podstawy techniki i taktyki. Extrema, Kraków.
3. Huciński T, Wilejto – Lekner I. (2001) Koszykówka. Podręcznik dla trenerów, nauczycieli i studentów. BK Wrocław.
4. Huciński T. (1996) Vademecum koszykówki. Biblioteka Trenera RCMSzKFiS Warszawa.
5. Huciński T., Kisiel E. (2008) Szkolenie dzieci i młodzieży w koszykówce. COS Biblioteka Trenera, Warszawa
6. Huciński T., Wilejto – Lekner I., Czerlonko M., Tymański R. (2006) Gra w koszykówkę. AWFiS Gdańsk
7. Koszykówka dla młodych zawodników. Wskazówki dla trenerów. (2002). PZKosz Warszawa.
8. Maciejewski D, Kopaczewski J. (2012). Pierwsze kroki w nauczaniu koszykówki. Sonar Literacki Gorzów Wielkopolski.
9. Mikołajec K, Niedbalski T, Banyś D. (2018). Decyzyjność 101 ćwiczeń. PZKosz Warszawa.
10. Oszast H., Kasperzec M. (1981) Koszykówka – taktyka, technika, metodyka nauczania. AWF Kraków.
11. Pasieczny J, Zieliński G. (2012) Gry i zabawy w minikoszykówkę: program upowszechniania koszykówki dla dzieci klas I-III na objektach Orlik. Fundacja Koszykówka Polska; Orlik 2012.
12. Piwowar W. I inni (1985) Koszykówka zasób ćwiczeń i wskazania organizacyjno – metodyczne. AWF Warszawa.
13. Świątek J, Poznański R. (2010) Obrona w koszykówce. Terminologia, systemy i zalecenia praktyczne. Wrocław.
14. Trzaskoma Z, Borońska J, Czyszpak R, Dobrowolski K. (2016) PowerBasketball : system kompleksowego zwiększania siły mięśniowej i mocy 16 - 18-letnich koszykarek. Polski Związek Koszykówki.
15. Zając A, Chmura J (red.) (2016). Współczesny system szkolenia w zespołowych grach sportowych. AWF w Katowicach.
16. Eaves J. (2010) Basketball Shuffle Offense. CreateSpace Publishing.
17. Paye B, Paye P. (2012) Youth Basketball Drills. Human Kinetics Publishers.
18. Krause J, Meyer D, Meyer J (2018) Basketball Skills & Drills. Human Kinetics Publishers.
19. Cole B. (2015) Basketball Anatomy. Human Kinetics Publishers.
Program kształcenia na kursie trenerskim PZKosz – LICENCJA B
| Wydział | Wychowanie Fizyczne |
| Jednostka prowadząca szkolenie | Centrum Kształcenia Podyplomowego |
| Nazwa kursu | Trener koszykówki PZKosz- LICENCJA B |
| Typ kursu | kwalifikacyjny |
| Poziom kwalifikacji wg PRK | 5 |
| Opłata za kurs (całość) | Zgodnie z obowiązującymi zarządzeniami Rektora |
| Określenie dziedziny/ dyscypliny naukowej, do którego przyporządkowane są studia podyplomowe | Dziedzina- nauki medyczne i nauki o zdrowiu Dyscyplina- nauki o kulturze fizycznej |
| Ogólne cele kształcenia | Celem kształcenia jest przygotowanie wysokiej klasy specjalistów – trenerów koszykówki (licencja B), którzy będą posiadali uprawnienia jako: · I trener lub trener asystent w rozgrywkach 1 Ligi Kobiet · I trener lub trener asystent w rozgrywkach 2 Ligi Mężczyzn · I trener lub trener asystent w rozgrywkach 1 Ligi Mężczyzn · I trener lub trener asystent w rozgrywkach Ekstraklasy Mężczyzn i Kobiet (jeśli w klubie jest już co najmniej jeden trener z Licencją A) · I trener w kadrze narodowej U16 – U19 · trener asystent w kadrze narodowej U20 – U23 · trener asystent w seniorskiej kadrze narodowej |
| Związek efektów uczenia się z misją i strategią uczelni | Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego kształci specjalistów z zakresu kultury fizycznej i prowadzi badania naukowe dla stałego rozwoju sportu wyczynowego i sportu dla wszystkich. W związku z powyższym kształcenie trenerów koszykówki wpisuje się w cel strategiczny nr 1 – Nowoczesna Uczelnia o uznanej marce kształcąca wysoko kwalifikowanych pracowników na potrzeby oświaty, sportu, turystyki i rekreacji oraz ochrony zdrowia. Celem operacyjnym nr 1 w strategii Uczelni jest dostosowanie programów kształcenia do różnorodnych zadań zawodowych absolwentów zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji. W ten cel wpisuje się działanie nr 2 „Dostosowanie oferty studiów podyplomowych i kursów doszkalających do zapotrzebowania rynku”. |
| Wymagania wstępne | - wykształcenie co najmniej średnie (świadectwo maturalne) - zaświadczenie o niekaralności - dobry stan zdrowia pozwalający na podjęcie aktywności fizycznej - licencja stała kategorii C PZKosz, lub dyplom instruktora sportu w koszykówce wydany przed wejściem w życie Ustawy z dnia 13.06.2013 roku o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (tzw. „Ustawa deregulacyjna) |
| Zasady rekrutacji | - analiza dokumentów - kolejność zgłoszeń |
| Limit przyjęć (od...do) | 16-20 |
| Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji | - |
| Opis zakładanych efektów uczenia się dla kursu | zakładka "Efekty uczenia się" |
| Karty poszczególnych modułów kształcenia składające się na program kursu, uwzględniające metody weryfikacji efektów uczenia się osiąganych przez słuchaczy | zakładka " Karta modułu II" |
| Wymogi związane z ukończeniem kursu (praca końcowa/ egzamin końcowy/ inne) | Zdanie egzaminu teoretycznego ze zdobytej wiedzy oraz egzaminu praktycznego z uzyskanych umiejętności |
| Opis wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia | System zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Wychowania Fizycznego - Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia |
| Lp. | Moduł kształcenia | Zajęcia | Liczba godzin | Charakter zajęć | Zakładane efekty uczenia się | Sposoby weryfikacji efektów uczenia się |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Założenia teorii treningu w koszykówce | 5 | wykłady | W01, U01, K02, K04 | ||
| Moduł Nauki o sporcie | Technika i metodyka nauczania koszykówki | 8 | ćwiczenia | W02, U02, U03, K01, K02, K_K03, K_K04 | Egzamin teoretyczny z realizowanych treści i praktyczny z umiejętności | |
| Taktyka i prowadzenie gry w koszykówce | 22 | ćwiczenia | W03, U03, U04, K04 | |||
| Praktyki* | 30 | praktyka | U01, U02, U03, U04, U05, U06 | |||
| Egzamin praktyczny | Łącznie 35 godzin (oprócz praktyk) |
*praktyki realizowane w klubach lub sekcjach sportowych, w których prowadzone są zajęcia z koszykówki. Uczestnik praktyki realizuje w miejscu wybranym przez siebie. Wydanie licencji przez PZKosz nastąpi po dostarczeniu do AWF Warszawa potwierdzenia realizacji praktyk
Zapraszamy do aplikowania ↓ |
|---|
Cele i zadania kursu:
Ukończenie kursów kwalifikacyjnych uprawnia do zajmowania stanowiska jako:
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach minikoszykówki poniżej kategorii U13 (licencja D)
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach młodzieżowych (licencja C)
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach seniorów poniżej 2 Ligi Mężczyzn i 1 Ligi Kobiet (licencja C)
· trener asystent w Kadrze Narodowej U16 – U19 (licencja C)
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach 1 Ligi Kobiet (licencja B)
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach 2 Ligi Mężczyzn (licencja B)
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach 1 Ligi Mężczyzn (licencja B)
· I trener lub trener asystent w rozgrywkach Ekstraklasy Mężczyzn i Kobiet (jeśli w klubie jest już co najmniej jeden trener z Licencją A) (licencja B)
· I trener w kadrze narodowej U16 – U19 (licencja B
· trener asystent w kadrze narodowej U20 – U23 (licencja B)
· trener asystent w seniorskiej kadrze narodowej (licencja B)
Wymagania i zasady rekrutacyjne
· wniosek o przyjęcie na kurs - https://rekrutacja.awf.edu.pl/default.aspx
· ukończone 18 lat
· kserokopia świadectwa ukończenia szkoły średniej lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej (oryginał do wglądu)
· 1 zdjęcie (3,5 cm x 4,5 cm ) przesłane w wersji elektronicznej
· zaświadczenie lekarskie wystawione wyłącznie przez lekarza posiadającego uprawnienia do przeprowadzania badań profilaktycznych lub lekarza medycyny pracy
· brak karalności za przestępstwa określone w art. 41 ust. 3 pkt 4 ustawy o sporcie lub inne popełnione w związku ze współzawodnictwem sportowym
· dobra ogólna sprawność fizyczna i posiadanie podstawowych umiejętności z zakresu techniki koszykówki
Limit przyjęć i koszty
Całkowita opłata za kurs:
Licencja D – 600,00 zł
Licencja C – 3000,00 zł
Licencja B – 4000,00 zł
Warunki uzyskania uprawnień
· Obecność i aktywne uczestnictwo podczas wykładów i zajęć praktycznych
· pozytywna ocena z prowadzenia zajęć praktycznych
· pozytywna ocena z egzaminu końcowego (część teoretyczna i praktyczna)
Zeszyt praktyk (30 godzin)
Oznacza to, że można przystąpić do egzaminu, ale uprawnienia otrzymać dopiero po zaliczeniu praktyk trenerskich.
Plan zajęć
Zjazdy będą odbywały się w systemie piątek, sobota, niedziela
14-16.11.2025
21-23.11.2025
28-30.11.2025
05-07.12.2025
12-14.12.2025
Czas trwania szkolenia
- licencja D (1 zjazd), piątek (zajęcia od godz. 17.00), sobota (zajęcia od godz. 9.00) niedziela (zajęcia od godz. 9.00)
- licencja C – 4 zjazdy
- licencja B – 5 zjazdów.
Dokumenty można składać drogą elektroniczną – Rekrutacja elektroniczna - https://www.awf.edu.pl/kandydat/elektroniczna-rekrutacja do 10.11.2025 r.
Kontakt
Centrum Kształcenia Podyplomowego AWF Warszawa
00-968 Warszawa, ul. Marymoncka 34
Gmach Główny, pok. 63 - miejsce składania dokumentów (poz. nr 1A na planie Uczelni)
tel: 22 834 56 16 lub 22 834 04 31 wew. 436, lub kom. 795 131 359
e-mail: studiapodyplom@awf.edu.pl
Arkadiusz Korek PZKosz- 505 119 679
