Podstawy prawne USZJK w AWF

Podstawy prawne

Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia został wdrożony w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie Zarządzeniem Rektora nr 50/2006/2007. W 2013 roku Senat Akademii Wychowania Fizycznego podjął uchwałę  nr 71/2012/2013 doskonalącą uczelniany system zapewnienia jakości kształcenia, określająca Politykę Jakości oraz cele, a także opisującą organizację systemu, mechanizmy i narzędzia.

W ramach doskonalenia systemu jakości nastąpiła aktualizacja USZJK, wdrożona Zarządzeniem Rektora nr 45/2020/2021, dokonano przeglądu Polityki Jakości oraz Celów Systemu dostosowując je do  nowej strategii rozwoju AWF na lata 2020-2030 , a także jej misji i wizji Akademii.

W roku akademickim 2022/2023 rozbudowano USZJK na poziomie centralnym o Uczelnianą Komisję ds. Innowacji Dydaktycznych, której jednym z zadań jest wspieranie  inicjatyw doskonalących dydaktykę akademicką – Zarządzenie Rektora  nr 1/2022/2023.

Polityka Jakości

1. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie pełni misję odkrywania prawdy i przekazywania wiedzy przez prowadzenie badań naukowych i kształcenie studentów oraz doktorantów. Uczelnia stanowi integralną część narodowego i europejskiego systemu edukacji i nauki oraz przygotowuje swoich absolwentów do współtworzenia gospodarki opartej na wiedzy.

2. Akademia realizuje swoje cele z udziałem całej wspólnoty akademickiej. W swych działaniach kieruje się zasadami wolności nauczania, wolności badań naukowych oraz autonomiczności we wszystkich obszarach, na zasadach określonych prawem.

3. Rozwój Akademii cechuje jakość w kształceniu wzbogaconego o wartości i utylitarne treści, badaniach naukowych realizowanych zaawansowanymi metodami i odpowiadającymi tematycznie współczesnym potrzebom rozwoju nauk, w szczególności nauk o kulturze fizycznej, nauk o zdrowiu, nauk medycznych, a także wyzwaniom społecznym oraz współpracy międzynarodowej i kooperacji z pracodawcami.

4. Wzmacnianie potencjału rzeczowego i kapitału intelektualnego Akademii odbywa się w ramach wzmocnienia powiązań z partnerami krajowymi i zagranicznymi. Internacjonalizacja Akademii umożliwi studentom i doktorantom, a także pracownikom, korzystanie z oferty Europejskiego Obszaru Edukacji.

5. Kształcąc oraz prowadząc badania naukowe Akademia porusza się w dyscyplinach nauk o kulturze fizycznej, nauk o zdrowiu, nauk medycznych, nauk społecznych oraz zarządzania tymi dyscyplinami, a także dba o swoją markę i jej identyfikowalność na polskim i zagranicznym rynku edukacyjnym.

6. Akademia przygotowuje studentów do roli świadomego obywatela, szanującego godność i prawa człowieka, ceniącego tolerancję i niezależność poglądów, zawsze pragnącego wolności.

7. Akademia poprzez doskonalenie jakości kształcenia pragnie, aby jej absolwenci stali się cenionymi fachowcami i pracownikami w swych zawodach, stale gotowymi do uczestniczenia w systemie szkolnictwa ustawicznego i podnoszenia kwalifikacji zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji i Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji.

8. Podnoszenie jakości kształcenia w Akademii ma charakter ciągłego działania doskonalącego z udziałem wszystkich jej pracowników, studentów, doktorantów oraz słuchaczy studiów podyplomowych i kursów, poprzez:

1) stałe monitorowanie obszarów związanych z procesem nauczania,

2) ocenę własną i realizację wniosków wynikających z monitorowania i analizy jakości kształcenia w opisanych obszarach oraz przeglądów systemu.

9. Dbałość o wysoką jakość kształcenia jest:

1) ważnym elementem strategii Akademii,

2) staraniem i obowiązkiem Władz i pracowników Uczelni,

3) rekomendowaną postawą dla studentów i doktorantów.

Cele sytemu

Celem nadrzędnym funkcjonowania uczelnianego systemu zapewnienia jakości kształcenia jest - Nowoczesna uczelnia o uznanej marce, kształcąca wysokokwalifikowanych pracowników na potrzeby oświaty, sportu, turystyki i rekreacji oraz ochrony zdrowia oraz dziedzin pokrewnych, w szczególności cel ten jest realizowany poprzez:

1) wzmocnienie atrakcyjności i poziomu kompetencji absolwenta oraz jego aktywności na rynku pracy, poprzez doskonalenie procesu kształcenia oraz atrakcyjność, a także elastyczność i poszerzanie oferty kształcenia w Uczelni,

2) podniesienie atrakcyjności studiowania i konkurencyjności Akademii na krajowym i europejskim rynku edukacyjnym,

3) szeroką współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym w kreowaniu i realizacji oferty kształcenia oraz budowaniu kwalifikacji absolwentów,

4) wzmocnienie potencjału rzeczowego i kapitału intelektualnego Akademii,

5) zapewnienie wysokiego poziomu i stałego rozwoju kadry badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz dydaktycznej, z zachowaniem specyfiki wydziałów prowadzących określone kierunki studiów, a także dbałość o rozwój kadry administracyjnej,

6) zapewnienie wysokiego poziomu i efektywności badań naukowych oraz aplikacyjności ich wyników do procesu kształcenia i innych celów realizowanych przez Uczelnię,

7) dążenie do szerokiej internacjonalizacji Uczelni oraz mobilności pracowników i studentów,

8) zapewnienie odpowiednich warunków do właściwej realizacji procesu kształcenia,

9) zapewnienie dostępności do informacji o oferowanych programach studiów i ich efektach, a także kwalifikacjach absolwentów,

10) stałe monitorowanie i analiza jakości kształcenia, doskonalenie procedur oraz podejmowanie działań doskonalących.

Akademia realizuje przyjęte cele systemu z udziałem całej wspólnoty akademickiej obejmującej nauczycieli akademickich, studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych i kursów oraz pracowników administracyjnych, a także interesariuszy zewnętrznych.

Podstawą uczelnianego systemu zapewnienia jakości kształcenia jest wdrażanie najlepszych rozwiązań do procesu kształcenia wynikających z opinii odbiorców oferty edukacyjnej, oceny własnej, dialogu i współpracy z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi.

Uczelniany system zapewnienia jakości kształcenia obejmuje wszystkie formy i poziomy studiów, z zastrzeżeniem, że na studiach podyplomowych i kursach oraz kształceniu w Szkole Doktorskiej zasady jego działania stosuje się odpowiednio do tych form kształcenia.

Kluczowym założeniem Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia jest wykorzystywanie wyników badań ankietowych, wyników okresowych ocen pracowników do podnoszenia jakości kształcenia i rozwoju wydziałów oraz całej Uczelni.

Dzięki dokumentowaniu prac wydziałowych systemów zapewnienia jakości kształcenia oraz sprawozdawczości jednostek, umożliwia monitorowanie mocnych i słabych stron funkcjonowania jednostek i w konsekwencji pozwala na skuteczniejsze zarządzanie kształceniem w Uczelni.

Schemat Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakosci Ksztalcenia

Podstawy prawne USZJK w AWF Warszawa w kadencjach 2012/2016 oraz 2016/2020

Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia został wdrożony w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie Zarządzeniem Rektora nr 50/2006/2007.
W 2013 roku Senat Akademii Wychowania Fizycznego podjął uchwałę doskonalącą uczelniany system zapewnienia jakości kształcenia.

Uchwała Senatu nr 71/2012/2013:

1. Określa Politykę Jakości Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego

a. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, pełni misję odkrywania prawdy i przekazywania wiedzy przez prowadzenie badań naukowych i kształcenie studentów. Uczelnia stanowi integralną część narodowego i europejskiego systemu edukacji i nauki oraz przygotowuje swoich absolwentów do współtworzenia gospodarki opartej na wiedzy.

b. Akademia realizuje swoje cele z udziałem całej wspólnoty akademickiej. W swych działaniach kieruje się zasadami wolności nauczania, wolności badań naukowych oraz autonomiczności we wszystkich obszarach, na zasadach określonych prawem.

c. Rozwój Akademii cechuje nowa jakość w kształceniu, badaniach naukowych i współpracy z pracodawcami.

d. Wzmacnianie potencjału rzeczowego i kapitału intelektualnego Akademii odbywa się w ramach wzmocnienia powiązań z partnerami krajowymi i zagranicznymi. Internacjonalizacja Akademii umożliwi studentom korzystanie z oferty Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.

e. Kształcąc oraz prowadząc badania naukowe Akademia porusza się w obszarach nauk o kulturze fizycznej, nauk o zdrowiu, nauk społecznych oraz zarządzania tymi obszarami, a także dba o swoją markę i jej identyfikowalność na polskim i zagranicznym rynku edukacyjnym.

f. Akademia przygotowuje studentów do roli świadomego obywatela, szanującego godność i prawa człowieka, ceniącego tolerancję i niezależność poglądów, zawsze pragnącego wolności<.li>

g. Akademia poprzez doskonalenie jakości kształcenia pragnie, aby jej absolwenci stali się najwyżej cenionymi fachowcami i pracownikami w swych dziedzinach.

h. Podnoszenie jakości kształcenia w Akademii ma charakter ciągłego działania doskonalącego z udziałem wszystkich jej pracowników, studentów, doktorantów oraz słuchaczy studiów podyplomowych i kursów, poprzez:

- stałe monitorowanie obszarów związanych z procesem kształcenia

- ocenę własną i realizację wniosków wynikających z monitorowania i analizy jakości kształcenia w opisanych obszarach oraz przeglądów systemu.

i. Dbałość o wysoką jakość kształcenia jest:

- Ważnym elementem strategii Akademii,

- Troską Władz Uczelni, wydziałów i jednostek międzywydziałowych lub ogólnouczelnianych.

- Obowiązkiem społeczności akademickiej Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie

Podstawą Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia jest wdrażanie najlepszych rozwiązań do procesu kształcenia wynikających z opinii odbiorców oferty edukacyjnej, oceny własnej, dialogu i współpracy z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
Nadrzędnym założeniem Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia jest wykorzystywanie wyników badań ankietowych, wyników okresowych ocen pracowników do podnoszenia jakości kształcenia i rozwoju wydziałów oraz całej Uczelni.
Dzięki dokumentowaniu prac wydziałowych systemów zapewnienia jakości kształcenia oraz sprawozdawczości jednostek, umożliwia monitorowanie mocnych i słabych stron funkcjonowania wydziałów i w konsekwencji pozwala na skuteczniejsze zarządzanie kształceniem w Uczelni w oparciu o dane pochodzące z jednostek organizacyjnych.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AWF obejmuje wszystkie formy studiów i poziomy kształcenia, z zastrzeżeniem, że na studiach doktoranckich oraz podyplomowych i kursach zasady jego działania stosuje się odpowiednio do tych form kształcenia.