O studiach
Studia doktoranckie (trzeciego stopnia) w dziedzinie nauk o kulturze fizycznej
W Akademii Wychowania Fizycznego prowadzone są studia trzeciego stopnia (doktoranckie) w dziedzinie nauk o kulturze fizycznej. Na studia może zostać przyjęta osoba posiadająca tytuł magistra lub tytuł równorzędny. Są one kierowane przede wszystkim do absolwentów studiów magisterskich kierunku wychowania fizycznego, turystyki i rekreacji oraz fizjoterapii. Zakłada się więc, że student dysponować będzie wiedzą z zakresu nauk szczegółowych o kulturze fizycznej na poziomie studiów drugiego stopnia. Absolwenci innych kierunków mogą uzupełnić swoją wiedzę uczestnicząc, jako wolni słuchacze, w wybranych zajęciach na studiach licencjackich lub magisterskich prowadzonych w Uczelni (w przypadku ćwiczeń należy uzyskać zgodę prowadzącego zajęcia).
Celem studiów doktoranckich jest promowanie wysoko kwalifikowanych kadr naukowych kultury fizycznej przez wyposażenie doktoranta w zaawansowaną wiedzę w dziedzinie nauk o kulturze fizycznej i umiejętności umożliwiające samodzielne prowadzenie badań naukowych i prezentację ich wyników, jak i realizację procesu kształcenia na poziomie akademickim oraz przygotowujące do uzyskania stopnia naukowego doktora nauk o kulturze fizycznej. Cel ten osiąga się przez:
- Przygotowanie metodologiczne do samodzielnego prowadzenia prac naukowo-badawczych
- Pogłębianie wiedzy w dziedzinie stanowiącej przedmiot zainteresowań naukowych doktoranta
- Stworzenie dogodnych warunków do prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego
- Umożliwienie zdobywania umiejętności praktycznych w trakcie praktyk dydaktycznych oraz organizacji konferencji naukowych
Formy realizacji programu studiów:
- zajęcia audytoryjne (wykłady, konwersatoria, seminaria, ćwiczenia) prowadzone w Uczelni
- praktyki dydaktyczne
- konsultacje z opiekunem naukowym
Przedmioty realizowane w trakcie studiów:
- Logika
- Etyka badań naukowych
- Metodologia badań naukowych
- Metodologia badań naukowych (biom./społ.)
- Technologia informacyjna i bibliometria
- Statystyka
- Dydaktyka szkoły wyższej
- Warsztaty umiejętności akademickich (biom./społ.)
- Seminarium z piśmiennictwa (biom./społ.)
- Seminarium kierunkowe (teoria sportu, teoria WF)
- Seminarium dodatkowe (biomechanika, filozofia, fizjologia, pedagogika, psychologia, socjologia)
- Wykłady na innej uczelni
- Język angielski (komunikacja, język fachowy, korespondencja)
oraz:
- Praktyki dydaktyczne i badawcze
- Seminarium katedralne
- Konsultacje indywidualne z opiekunem naukowym.
Uczestnik studiów doktoranckich jest zobowiązany do systematycznego prowadzenia badań naukowych.
Uwagi szczegółowe:
- Zaliczenie praktyk dydaktycznych, prowadzenia badań i konsultacji z promotorem odbywa się w systemie rocznym. Zajęcia audytoryjne w uczelni zaliczane są w systemie semestralnym. Obowiązuje rozliczenie roczne, po uzyskaniu wszystkich przewidzianych planem studiów zaliczeń w danym roku następuje wpis na kolejny rok akademicki.
- Praktyki odbywają się w zakładzie, którego pracownikiem jest opiekun naukowy bądź w zakładzie realizującym zajęcia dydaktyczne w dziedzinie zgodnej z wykształceniem doktoranta. Wybór miejsca praktyk jest dokonywany w porozumieniu z opiekunem naukowym i kierownikiem studiów. Potwierdzenia ich odbycia dokonuje kierownik właściwego zakładu. Doktorant zobowiązany jest do opracowania konspektów i materiałów niezbędnych do prowadzenia zajęć dydaktycznych. Są one zatwierdzane przez kierownika właściwego zakładu bądź opiekuna naukowego. W semestrze I i II praktyka polega na obserwacji wykładów i ćwiczeń na studiach licencjackich i/lub magisterskich; w semestrze III, IV, V, VI, VII i VIII – na prowadzeniu ćwiczeń na studiach licencjackich i/lub magisterskich. Rozliczenie praktyk następuje w systemie rocznym, w przypadku realizacji przedmiotu w jednym semestrze możliwe jest dostosowanie harmonogramu praktyk do organizacji zajęć w zakładzie.
- W drugim semestrze doktorant powinien rozpocząć prace związane z prowadzeniem badań naukowych. Sprawozdania z badań naukowych są składane corocznie, potwierdzane przez opiekuna naukowego.