Zasady

 

Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
w ramach Programu ERASMUS+

Informacje ogólne

Program Erasmus+ wszedł w życie 1 stycznia 2014  i zastąpił dotychczasowe programy:  „Uczenie się przez całe życie" (oraz jego programy sektorowe – Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius i Grundtvig), akcję Jean Monnet, program „Młodzież w działaniu" oraz pięć innych programów (m.in. Erasmus Mundus i Tempus). Po raz pierwszy w historii programów edukacyjnych Unii Europejskiej, wspierane były również inicjatywy związane ze sportem. Realizacja programu została zaplanowana na siedem lat, do roku 2027.

Zasadnicze idee Programu ERASMUS to niezmiennie: unowocześnianie szkolnictwa wyższego w Europie, integrowanie środowisk akademickich poprzez finansowe i organizacyjne wspieranie wyjazdów studentów i kadry nauczającej, wprowadzanie harmonijnych systemów edukacji (co ułatwia wymianę), podnoszenie jakości i atrakcyjności ofert kształcenia. Powyższe – połączone z wzajemną obserwacją dobrych praktyk w dwóch głównych grupach beneficjentów, studentów i pracowników – pozostaje wartością pozwalającą na racjonalne, systematyczne umiędzynarodowienie szkół wyższych.
Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie od ponad 20 lat uczestniczy przede wszystkim w akcji KA1- KA 103 (obecnie KA 131), która wspiera rozwój współpracy, wymiany doświadczeń oraz badań i analiz dotyczących praktyk oraz innowacji w zakresie kształcenia i szkolenia na poziomie krajowym i europejskim. Działania te mają na celu wspieranie rozwoju polityki edukacyjnej, monitorowanie postępów na drodze do osiągania celów uczenia się przez całe życie, a także określanie obszarów wymagających szczególnej uwagi poprzez dostarczanie porównywalnych danych, statystyk i wniosków.
Działanie to ma charakter przekrojowy - obejmuje szeroki zakres tematów i działań na różnych poziomach edukacji i szkoleń.
Od roku 2018 Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie uczestniczy bierze udział również w akcji KA-107 (obecnie KA 171), podejmując kontakty i wymianę z Iranem, Chinami, Meksykiem, Indiami, Indonezją, Algierią, Białorusią, Ukrainą, Gruzją, Armenią i Rosją.
Nowy okres wdrażania Programu Erasmus+, lata 2021-2027, w czym Uczelnia również aktywnie bierze udział, zakłada wzbogacenie założeń Programu o stopniowe przenoszenie  procedur administracyjnych do sieci, wzmacnianie w programach nauczania problematyki ochrony środowiska oraz motywowanie studentów do szerszego udziału w aktywnościach społeczeństwa obywatelskiego.

Kryteria kwalifikacji studentów 

Do udziału w Programie ERASMUS+ uprawnieni są:
1. polscy studenci studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich;
2. polscy studenci studiujący w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym;
3. studenci-cudzoziemcy, studiujący na warunkach obywateli polskich.

którzy spełniają następujące warunki:

1. zaliczenie co najmniej pierwszego roku studiów (licencjackich);
2. pozytywna opinia prodziekana ds. studenckich (lub jego odpowiednika) właściwego Wydziału AWF Warszawa o zachowaniu i postawie studenta;
3. średnia ocen z dotychczasowego przebiegu studiów na poziomie 3.5 (studia);
4. znajomość języka obcego w stopniu gwarantującym aktywny udział w zajęciach uczelni zagranicznej lub zagranicznej instytucji nieakademickiej (w przypadku praktyk) – co najmniej poziom B1;
5. potwierdzenie ze strony uczelni lub zagranicznej instytucji nieakademickiej (praktyki) możliwości przyjęcia studenta (wstępny warunek przydzielenia studentowi indywidualnego grantu);
6. zaakceptowanie przez wydział uczelni zagranicznej lub zagraniczną instytucję nieakademicką zaplanowanego programu zajęć lub praktyk, zatwierdzonego uprzednio przez macierzysty Wydział Akademii oraz podpisanie przez studenta umowy z AWF Warszawa (decydujący warunek przydzielenia studentowi indywidualnego grantu/stypendium).

Urlop dziekański wyklucza studenta z udziału w Programie ERASMUS+.

Szczegółowe informacje

Jak wyjechać w ramach Programu Erasmus

Wykazy miejsc dostępnych w danym roku akademickim w uczelniach partnerskich dla studentów , a także stawek indywidualnych grantów, zamieszczane są na stronie internetowej Uczelni w sekcji Programu ERASMUS+.

Studenci ubiegający się o wyjazd na studia muszą złożyć w biurze Zespołu ds. Współpracy z Zagranicą (w wyznaczonym terminie) wypełniony oraz podpisany wniosek.

Wniosek zostaje oceniony pod względem merytorycznym przez międzywydziałową komisję rekrutacyjną,  działająca pod kierunkiem Prorektora ds. studenckich i kształcenia. Przy rozpatrywaniu wniosków brana jest również pod uwagę pula miejsc jakimi dysponuje Uczelnia.

Komisja sporządza listę zakwalifikowanych studentów, powiadamiając ich o kwalifikacji oraz o możliwości złożenia odwołania (wskazując na termin). Po rozpatrzeniu złożonych terminowo odwołań, komisja sporządza listę końcową i powiadamia zainteresowanych studentów o ostatecznych wynikach rekrutacji.

Po zakwalifikowaniu studenta do udziału w Programie ERASMUS+ i przedstawieniu przez niego wszystkich wymaganych dokumentów do wyjazdu do uczelni partnerskiej następuje podpisanie umowy między studentem a Uczelnią; przedmiotem umowy jest wyjazd na studia lub praktyki i przydział grantu (stypendium) z funduszy Programu.

Student zobowiązany jest do przestrzegania regulaminu studiów - zarówno uczelni wysyłającej (AWF Warszawa) jak i zagranicznej uczelni przyjmującej. W przypadku ujawnienia zachowania studenta naruszającego obowiązujące przepisy prawa, w tym regulaminu Uczelni  lub uchybiającego godności studenta - po podpisaniu umowy ze studentem, Uczelnia może odstąpić od umowy o grant (stypendium)  i odmówić jego wypłaty lub wystąpić o zwrot grantu (jeśli został już wypłacony) w całości lub w części.

Nabór na praktyki zagraniczne odbywa się w ramach Wydziałów. Zgłoszenia wytypowanych studentów składane są w biurze Zespołu ds. Współpracy z Zagranicą, a następnie kierowane do Prorektora ds. studenckich i kształcenia do akceptacji. Wydziały mogą ustanowić dodatkowe kryteria kwalifikacji, które muszą być znane przed rozpoczęciem naboru do udziału w Programie Erasmus+, i nie mogą naruszać zasad Programu.

Komisja może zarządzić dodatkowe rekrutacje studentów do udziału Programie ERASMUS+ w trakcie roku akademickiego.

Zakwalifikowany student, który zamierza wycofać się z Programu, jest zobowiązany złożyć pisemną rezygnację, opatrzoną opinią właściwego koordynatora wydziałowego, informując o rezygnacji dziekanat Wydziału oraz Zespół ds. Współpracy z Zagranicą. Pisemną rezygnację należy złożyć niezwłocznie po podjęciu decyzji, jednak nie później niż miesiąc przed terminem wyjazdu. Niezłożenie rezygnacji w podanym terminie i formie może wyeliminować studenta z ponownego ubiegania się o uczestnictwo w Programie.

Decyzję o wypłacie studentom indywidualnych grantów podejmuje Prorektor ds. studenckich i kształcenia, dla pracowników - Prorektor ds. rozwoju, na wniosek koordynatora uczelnianego. Granty (stypendia) przeznaczone są, zgodnie z zasadami Programu, na pokrycie kosztów utrzymania za granicą i mają charakter dofinansowania. Wysokość stawek ustala Narodowa Agencja Programu Erasmus+.

Udział w Programie Erasmus+ zwalnia studentów z opłat za studiowanie w uczelni partnerskiej; zachowują oni jednocześnie prawo do stypendiów przyznanych przez Uczelnię.

Środki finansowe, uwolnione w danym roku akademickim w wyniku rezygnacji studentów z przyznanych mobilności lub pozyskane przez Uczelnię dodatkowo, mogą być przeznaczone dla studentów z rekrutacji dodatkowej lub rozdzielone pomiędzy tych, którzy przedłużą pobyt na kolejny semestr (studia) lub okres praktyk.

Dofinansowanie wyjazdu studenta (w formie stypendium/indywidualnego grantu) na studia zagraniczne jest przyznawane na okres na jednego semestru ( od 3 do 5 miesięcy) lub w wyjątkowych sytuacjach na dwa semestry, o ile pozwalają na to możliwości finansowe Uczelni. Dofinansowanie wyjazdu na praktykę zagraniczną jest przyznawane na okres od 2 do 6 miesięcy.

Wydziały mają prawo do wprowadzenia dodatkowych wymagań, wynikających ze specyfiki kształcenia w jednostce oraz przeprowadzenia wstępnej selekcji. Wymagania te mogą mieć jednak wyłącznie charakter uzupełniający i nie mogą  pozostawać w sprzeczności z zasadami szczebla uczelnianego.

Regulaminy dla studentów

Regulamin rekrutacji studentów do wyjazdów na studia w ramach programu Erasmus+ i realizacji tych wyjazdów - Zarządzenie Rektora AWF Warszawa  Nr 30/2023/2024 z  dnia 12 stycznia 2024 r, zał. 1

Regulamin rekrutacji studentów do wyjazdów na praktyki w ramach programu Erasmus+ i realizacji tych wyjazdów - Zarządzenie Rektora AWF Warszawa Nr 50/2022/2023 z 06.06.2023, zał. 2

Kryteria kwalifikacji pracowników 

1. znajomość języka obcego w stopniu gwarantującym przeprowadzenie przez pracownika AWF Warszawa zajęć dydaktycznych w uczelni zagranicznej lub efektywny udział w szkoleniu (co najmniej B2);

2. dotychczasowa aktywność wyjazdowa;

3. wyniki działalności naukowej (publikacje) wedle stosowanych punktacji (krajowych i zagranicznych);

4. potwierdzenie ze strony uczelni lub instytucji zagranicznej możliwości przyjęcia pracownika;

5. zaakceptowanie przez wydział uczelni zagranicznej lub zagraniczną instytucję nieakademicką zaplanowanego programu zajęć lub programu szkolenia, zaaprobowanych uprzednio przez Wydział Akademii oraz podpisanie przez pracownika umowy z AWF (końcowy warunek przydzielenia pracownikowi indywidualnego grantu).

Szczegółowe informacje

Wykazy miejsc dostępnych w danym roku akademickim w uczelniach partnerskich dla pracowników Akademii, a także stawek indywidualnych grantów, zamieszczane są na stronie internetowej Uczelni w sekcji Programu ERASMUS+.

W celu uzyskania dofinansowania w ramach Programu ERASMUS+ pracownicy kierują w wyznaczonym terminie (podstawowy nabór odbywa się raz do roku) zaopiniowane przez przełożonych podanie do dziekana macierzystego Wydziału. Dziekan przesyła podania wraz z listą rangową (usystematyzowaną wedle kryteriów ustalonych w ramach Wydziału), do Prorektora ds. rozwoju, który wydaje decyzję o umieszczeniu ubiegających się na liście głównej lub rezerwowej.

O zakwalifikowaniu do programu pracownik zostaje powiadomiony przez koordynatora Programu ERASMUS, który nadzoruje przygotowania, realizację i rozliczenia wyjazdów (mobilności).

Środki finansowe, uwolnione w danym roku akademickim w wyniku rezygnacji pracowników z przyznanych mobilności lub pozyskane przez Uczelnię dodatkowo mogą zostać przyznane osobom z listy rezerwowej lub przeznaczone na przedłużenie okresów mobilności osobom z listy głównej.

W przypadku pracowników, dodatkowe środki mogą zostać przyznane osobom z listy rezerwowej lub przeznaczone na przedłużenie okresów mobilności osobom z listy głównej.

Dofinansowanie wyjazdu pracownika (indywidualny grant) przyznawane jest na okres nie krótszy niż pięć dni. Pracownikowi, zgodnie z zasadami Programu Erasmus+, Uczelnia może przyznać dodatkowe dofinansowanie na jeden względnie dwa dni podróży.

Regulamin dla pracowników

Regulamin rekrutacji pracowników do wyjazdów na wykłady i na szkolenia w ramach programu Erasmus+ i realizacji tych wyjazdów - Zarządzenie Rektora AWF Warszawa Nr 24/2022/2023 z 24.01.2023, zał. 3