KURS DOSKONALĄCY DLA TERAPEUTÓW ZAJĘCIOWYCH
Informacje podstawowe i podstawy prawne kursu doskonalącego dla terapeutów zajęciowych
Niniejszy kurs doskonalący stanowi obowiązkowy element ustawicznego rozwoju zawodowego terapeutów zajęciowych, którego realizacja jest wymagana w ciągu 5-letniego okresu edukacyjnego i o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych oraz w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 kwietnia 2024 r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących niektóre zawody medyczne.
Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie jest jednostką akredytowaną przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP) posiadającą uprawnienia do prowadzenia niniejszego kursu doskonalącego i nadawania 120 punktów edukacyjnych zgodnie z Ustawą oraz Rozporządzeniem Ministra Zdrowia.
Przedstawiony poniżej program, cele, sposób organizacji, przebieg i zaliczenie kursu doskonalącego dla terapeutów zajęciowych są zgodne z:
- zapisami Ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych;
- Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 19 kwietnia 2024 r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących niektóre zawody medyczne;
- Programem kursu doskonalącego przygotowanego przez Zespół Ekspertów CMKP i zamieszczonego na stronie CMKP, zatwierdzonego przez Ministra Zdrowia (program dostępny na stronie wwww.cmkp.edu.pl)
Uczestnicy
Terapeuci zajęciowi wpisani do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego.
Cel kursu doskonalącego
Głównym celem kursu doskonalącego jest przedstawienie aktualnej wiedzy z obszaru terapii zajęciowej, obowiązujących standardów wytyczanych przez międzynarodowe organizacje oraz rozwój umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu terapeuty zajęciowego.
Cele szczegółowe obejmują:
1. Nabycie wiedzy dotyczącej aktualnego stanu terapii zajęciowej w Polsce i Europie.
2. Pogłębienie wiedzy dotyczącej prowadzenia procesu terapii zajęciowej.
3. Doskonalenie umiejętności formułowania diagnozy w terapii zajęciowej.
4. Nabycie umiejętności stosowania wybranych narzędzi oceny właściwych dla terapii zajęciowej.
5. Poznanie przykładowych sposobów dokumentowania procesu terapii zajęciowej.
6. Pogłębianie wiedzy dotyczącej stosowania interwencji terapeutycznych w odniesieniu do różnych grup odbiorców.
7. Kształtowanie właściwej postawy etycznej.
Przebieg kursu i czas trwania
Łączny czas trwania kursu wynosi 32 godziny dydaktyczne razem z zaliczeniem, w tym 13 godzin wykładów, 17 godzin ćwiczeń i dwie godziny przeznaczone na zaliczenie.
Treści programowe i harmonogram szczegółowy
Dzień 1.
- Status terapii zajęciowej w Polsce i Europie.
Przemiany terapii zajęciowej w Polsce; konieczność podejmowania doskonalenia zawodowego. Organizacje działające na rzecz terapii zajęciowej w Polsce i w Europie (wykład, 2godz.).
- Istota i znaczenie „zajęcia” dla zdrowia i dobrostanu jednostki.
Zajęcie jako cel i środek terapii, obszary zajęć. Użyteczność modeli w prowadzeniu i strukturyzowaniu procesu terapii. Terapia skoncentrowana na osobie i na zajęciu (wykład i ćwiczenia, 2 godz.).
- Proces terapii zajęciowej (wykład i ćwiczenia, 4 godz.).
Etapy procesu: nawiązanie relacji terapeutycznej, określenie problemów w obszarze zajęć (prowadzenie wywiadu, profil zajęć), pogłębiona ocena zidentyfikowanych problemów (analiza aktywności, wykorzystanie wybranych narzędzi diagnostycznych), ustalenie celów terapii i planu działania, realizacja planu, monitorowanie przebiegu terapii i wprowadzanie zmian, ewaluacja efektów procesu terapii zajęciowej, zakończenie terapii.
Dzień 2
- Interwencje terapeutyczne w pracy z różnymi grupami pacjentów – terapia zajęciowa dzieci (wykład i ćwiczenia, 4 godziny).
Wspieranie uczestnictwa w zajęciach, zapobieganie wykluczeniu, motoryka mała, wsparcie rozwoju sensorycznego, komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Interwencje terapeutyczne w pracy z różnymi grupami pacjentów – terapia zajęciowa osób z zaburzeniami psychicznymi (wykład i ćwiczenia, 4 godziny).
Modele, metody i techniki terapii zajęciowej stosowane w pracy z osobami chorującymi psychicznie. Ergoterapia, socjoterapia, trening funkcji poznawczych, arteterapia oraz model KAWA w terapii zajęciowej w psychiatrii.
Dzień 3
- Interwencje terapeutyczne w pracy z różnymi grupami pacjentów – terapia zajęciowa osób z dysfunkcjami narządu ruchu (wykład i ćwiczenia, 4 godziny).
Adaptacje zajęć, adaptacje środowiskowe, transfery, dobór sprzętów pomocniczych.
- Interwencje terapeutyczne w pracy z różnymi grupami pacjentów – terapia zajęciowa w pracy z osobami starszymi (wykład i ćwiczenia, 4 godziny).
Trening poznawczy, włączanie do uczestnictwa społecznego, profilaktyka upadków, wspieranie sfery zajęciowej seniorów.
Dzień 4
- Komunikacja w pracy terapeuty zajęciowego, metody udzielania informacji zwrotnych (wykład i ćwiczenia, 3 godz.).
Komunikacja i współpraca w zespole multidyscyplinarnym. Asertywność w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane modele udzielania informacji zwrotnych.
- Wybrane narzędzia oceny w terapii zajęciowej (wykład, 1 godz.)
Obserwacja. Rodzaje wywiadów. Wybrane narzędzia – COPM, kwestionariusze do badania czynności dnia codziennego, kwestionariusz Samooceny Zajęciowej.
- Dokumentowanie procesu terapii zajęciowej (wykład,1 godz.)
Przykładowe wzory dokumentacji – strukturyzującej i pozwalającej na monitorowanie procesu terapii zajęciowej
- Zaliczenie kursu (2 godz.).
Zaliczenie
Sprawdzian testowy
Kadra dydaktyczna
Kierownik naukowy
dr Anna Dąbrowska-Zimakowska – certyfikowany nauczyciel terapii zajęciowej w zakresie teorii i praktyki (Certyfikat ENOTHE), psycholog. Od 2008 r. nauczyciel akademicki w AWF Warszawa. Kształci studentów na kierunku terapia zajęciowa, m.in. w zakresie podstawowych umiejętności terapeutycznych, interwencji w terapii zajęciowej, TZ w psychiatrii, TZ osób starszych, TZ i zdrowie psychiczne. Od kliku lat prowadzi zajęcia z terapii zajęciowej w ramach specjalizacji lekarskiej. Od 2016 r. przewodniczy Zespołowi ds. programów terapii zajęciowej Wydziałowej Komisji Jakości Programów Kształcenia. W latach 2020-2024 zastępca kierownika Katedry Terapii Zajęciowej. Członek Zarządu PSTZ.
Kadrę stanowią:
1. certyfikowani nauczyciele akademiccy posiadający międzynarodowe uprawnienia do nauczania terapii zajęciowej poświadczone Certyfikatem wydanym przez European Network of Occupational Therapy in Higher Education (ENOTHE):
· dr Anna Dąbrowska-Zimakowska
· dr hab. Edyta Janus
· dr hab. Anna Ostrowska, prof AWF
2. nauczyciele akademiccy i praktycy posiadający stopień magistra terapii zajęciowej i wymagane doświadczenie zawodowe:
· mgr Dominika Trzeciak
· mgr Julia Okrasa
· mgr Sara Piotrowska
· mgr Gabriela Nigot
Miejsce kursu i terminy
Kurs realizowany jest wyłącznie w formie stacjonarnej, na terenie Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawa, ul. Marymoncka 34
Terminy:
25-28.09. 2025
16-19.10. 2025
13-16.11. 2025
11-14.12. 2025
22-25.01. 2026
12-15.02. 2026
Opłaty
Koszt kursu 4-dniowego: 1500 zł
Wpłaty należy dokonywać na numer konta bankowego:
Tytuł przelewu: kurs doskonalący TZ imię i nazwisko uczestnika
Zasady rekrutacji
Rekrutacja na kursy doskonalące odbywa się zgodnie z wytycznymi CMKP znajdującymi sie na stronie:
1. Rejestracja na kurs doskonalący poprzez formularz:
Link: FORMS
2. Przesłanie potwierdzenia z krajowego rejestru terapeutów zajęciowych oraz potwierdzenia przelewu opłaty za kurs na adres email: kurs.doskonalacy@awf.edu.pl