Zarządzanie strategiczne Biblioteką Główną
Misja Biblioteki Głównej im. Jędrzeja Śniadeckiego
Biblioteka Główna im. Jędrzeja Śniadeckiego, jako biblioteka naukowa służy swoimi zbiorami, a także działalnością edukacyjną, informacyjną i kulturalną studentom, pracownikom naukowo-dydaktycznym Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie oraz społeczności lokalnej. Podstawą działalności biblioteki jest wspieranie kształcenia studentów oraz kadry w prowadzeniu badań naukowych, w nowych obszarach tematycznych, odpowiadających współczesnym potrzebom nauk o kulturze fizycznej. Zgodnie z przesłaniem uczelni biblioteka, jako nowoczesna jednostka "pełni misję odkrywania prawdy i przekazywania wiedzy". W przestrzeni czasowej jest instytucją, w której obowiązują zasady charakterystyczne dla organizacji uczącej się.
Wizja Biblioteki Głównej im. Jędrzeja Śniadeckiego
Biblioteka Główna im. Jędrzeja Śniadeckiego Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie jako instytucja przyjazna studentom i pracownikom, dysponująca wykwalifikowaną kadrą, która zapewnia wysoki poziom umiejętności i kompetencji oraz wiedzy będzie rozwijać się w kierunku:
- tworzenia biblioteki hybrydowej, czyli łączącej tradycję z nowoczesnością, wyrażonej dostępem do bieżącej informacji naukowej zarówno w formie drukowanej, jak i elektronicznej, do krajowych i światowych osiągnięć naukowych,
- wspomagania procesu samorealizacji swoich użytkowników i zaspokajania ich potrzeb własnych, dając szanse samodzielnego zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności poprzez dostępność do swobodnego wykorzystania technologii informacyjnych.
W dalszej perspektywie biblioteka pragnie stać się centrum edukacji, informacji i kultury. Poprzez organizację spotkań integrujących środowisko akademickie, biblioteka będzie stwarzała warunki do współdecydowania o jej dalszej przyszłości.
Biblioteka pragnie swoim działaniem inspirować środowisko do pełnienia w społeczeństwie roli świadomych obywateli, szanujących godność, wolność i prawa każdego człowieka, ceniących tolerancję i niezależność poglądów.
Cele strategiczne
Cele strategiczne Biblioteki Głównej Akademii Wychowania Fizycznego
Cel Strategiczny – Nowoczesna Biblioteka wspomagająca Uczelnię w procesie kształcenia wysoko kwalifikowanych pracowników na potrzeby oświaty, sportu, turystyki i rekreacji oraz służby zdrowia i zarządzania tymi obszarami.
Działania Biblioteki Głównej powinny skupić się na udzielaniu wsparcia przede wszystkim uwzględniając poniższe cele strategiczne:
1. Przekształcenie biblioteki tradycyjnej w bibliotekę hybrydową
· aktualizowanie księgozbioru poprzez stałe monitorowanie planów studiów, programów i kierunku badań naukowych uczelni we współpracy z pracownikami naukowo-dydaktycznymi,
· cyfryzacja zbiorów bibliotecznych,
· tworzenie kolekcji zbiorów bibliotecznych dla osób z ograniczeniami,
· poszerzanie dostępu do zasobów elektronicznych.
2. Zapewnienie użytkownikom łatwego dostępu do zasobów bibliotecznych
· powszechny dostęp do komputerów i usług sieciowych w ramach kompleksowej informatyzacji uczelni,
· wymiana i zakup nowoczesnego sprzętu komputerowego i oprogramowania,
· poprawa funkcjonalności systemu bibliotecznego,
· utworzenie na terenie biblioteki punktów hotspot z bezprzewodowym dostępem do Internetu dla czytelników,
· zakup wyposażenia i sprzętu umożliwiającego osobom niepełnosprawnym korzystanie z zasobów,
· wyposażenie biblioteki w samoobsługowy wielofunkcyjny sprzęt reprograficzny.
3. Współpraca ze środowiskiem bibliotek naukowych oraz instytucjami kultury i nauki.
4. Wspieranie środowiska naukowego uczelni w podejmowaniu i prowadzeniu działalności naukowo-badawczej
· dostarczanie nowoczesnych źródeł informacji i usług informacyjno-wyszukiwawczych,
· sporządzanie analiz bibliometrycznych,
· udział w projektach ogólnouczelnianych,
· sporządzanie raportów i zestawień na potrzeby Komisji Akredytacyjnych,
· prowadzenie szkoleń z wyszukiwania informacji naukowej w elektronicznych źródłach danych.
5. Rozwój kadry Biblioteki Głównej w ramach planu stworzenia nowoczesnej uczelni posiadającej wysoko kwalifikowanych pracowników w obszarze edukacji i dydaktyki
· podnoszenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych pracowników,
· dostosowanie struktury zatrudnienia bibliotekarzy stosownie do realizowanych zadań wspierających naukę,
· ustalenie zasad polityki kadrowej (zatrudnienia, awansowania, oceny i warunków płacowych),
· aktywne aplikowanie o finansowanie zadań upowszechniających naukę.
6. Stworzenie biblioteki cyfrowej w ramach transformacji biblioteki tradycyjnej w hybrydową we współpracy ze środowiskiem bibliotek naukowych
· opracowanie koncepcji digitalizacji zbiorów bibliotecznych,
· zapewnienie sprzętu i warunków do digitalizacji,
· konserwacja zbiorów cennych,
· stworzenie biblioteki cyfrowej,
· nawiązanie współpracy z Federacją Bibliotek Cyfrowych.
7. Kreowanie dobrego wizerunku biblioteki
· intensyfikacja komunikacji między biblioteką a pracownikami naukowo-dydaktycznymi,
· udział biblioteki w inicjatywach środowiskowych uczelni,
· propagowanie usług biblioteki poprzez własną stronę internetową i social media,
· organizacja wydarzeń kulturalnych,
· prowadzenie działalności popularyzującej bibliotekę w celu pozyskiwania darczyńców,
· prowadzenie badań jakościowych w celu monitorowania potrzeb czytelniczych.
8. Modernizacja infrastruktury biblioteki w ramach ogólnouczelnianej strategii
· kompleksowy remont pomieszczeń w celu poprawy funkcjonalności biblioteki,
· wyposażenie biblioteki w nowoczesny system przechowywania i udostępniania zbiorów,
· zakup systemu zabezpieczającego zbiory w wolnym dostępie,
· likwidowanie barier architektonicznych dla użytkowników niepełnosprawnych,
· budowa nowoczesnej biblioteki wielofunkcyjnej wyposażonej w salę konferencyjną spełniającą rolę centrum edukacji, informacji i kultury.
9. Finansowanie biblioteki
· pozyskiwanie od władz Uczelni zasobów niezbędnych do rozwoju Biblioteki w celu:
o zwiększenia nakładów na zakup księgozbioru dydaktycznego i naukowego w wersji drukowanej,
o utrzymania finansowania na prenumeratę czasopism krajowych i zagranicznych,
o zwiększenia finansowania na zakup zasobów elektronicznych,
· pozyskiwanie środków w ramach projektów własnych,
· pozyskiwanie środków finansowych na wydawnictwa o charakterze naukowym z funduszy na działalność badawczą (granty).
Zespół ds. Jakości w Bibliotece Głównej
Przewodnicząca - mgr Monika Kowalik
Sekretarz - vacat
Członek zespołu - mgr Marzena Brzezińska
Członek zespołu - mgr Milena Matejkowska-Kuczkowska
Członek zespołu - mgr Małgorzata Olkowska
Członek zespołu - mgr Małgorzata Ornoch
Ocena Biblioteki
Podstawą przygotowania Raportu z Oceny Biblioteki jest co 2 lata przeprowadzona analiza ankiety "Badanie satysfakcji użytkowników":
Raport z Oceny Biblioteki 2024
Raport z Oceny Biblioteki 2022
Raport z Oceny Biblioteki 2020
Raport z Oceny Biblioteki 2018
Sprawozdania Zespołu ds. Jakości BG
Sprawozdanie z oceny własnej jednostki za rok akademicki 2023/2024
Sprawozdanie z oceny własnej jednostki za rok akademicki 2019/2020