Informacje dla autorów
Dostarczanie materiałów bibliograficznych
Zarządzenie Rektora AWF Warszawa nr 1/2009/2010 w sprawie tworzenia bazy danych o nazwie PUBLIKACJE dokumentującej dorobek naukowy i dydaktyczny nauczycieli akademickich zatrudnionych w AWF Warszawa
Od 1 kwietnia 2022 r. dostarczenie materiałów do bazy PUBLIKACJE odbywa się tylko drogą elektroniczną
Pracownicy oraz doktoranci AWF Warszawa proszeni są o dostarczanie własnych publikacji do Oddziału Informacji Naukowej Biblioteki Głównej za pomocą systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów - EOD (na mocy Zarządzenia Rektora AWF Warszawa nr 81/2020/2021). Prace należy dostarczać na bieżąco, najpóźniej w ciągu miesiąca od daty ich ukazania się zgodnie z instrukcją dostarczania publikacji. Publikacje, które otrzymały aktywny nr DOI mogą zostać zgłoszone bez oczekiwania na wersję papierową.
Koszty publikowania – podstawowe informacje
Szanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, że w systemie EOD w module Biblioteki we "wniosku na zgłoszenie publikacji do bazy Publikacje" pojawiły się nowe pola do wypełnienia:
Podstawa prawna:
Informacje dotyczące opłat za publikacje są wymagane w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 17 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on.
- Koszty opublikowania*
Dodatkowe wyjaśnienia:
1. Które publikacje autorzy powinni zgłaszać jako płatne?
Typy publikacji objęte obowiązkiem wprowadzenia opłat:
- artykuły opublikowane w roku 2022 lub latach późniejszych,
- monografie (autorstwo książki i książki pod redakcją) opublikowane w roku 2022 lub latach późniejszych z pominięciem rozdziałów,
opublikowane i opłacone ze środków Uczelni w oparciu o faktury wystawione przez wydawnictwa zewnętrzne.
2. Jakich kosztów nie zamieszczamy?
Nie zamieszczamy kosztów poniesionych na rzecz podmiotu innego niż wydawnictwo zewnętrzne z tytułu:
- publikowania rozdziałów,
- tłumaczeń,
- korekty językowej/proof reading
- umów zleceń dot. recenzji,
- promocji publikacji,
- kosztów własnych (wydawnictwo własne) itp.
3. Koszty poniesione w walucie zagranicznej należy sprawozdawać w ujęciu brutto w złotych polskich.
4. W przypadku publikacji płatnych, opublikowanych w latach 2020-2021, autorzy proszeni są o kontakt z Ośrodkiem Informacji Naukowej BG: p. Anną Czarnomorską lub p. Moniką Dąbrowską, tel. wew. 488.
5. Więcej informacji na stronie PBN
Formularz - zgłoszenie do bazy PUBLIKACJE
Film instruktażowy - Biblioteka Szkolenie EOD
Afiliacja
Afiliacja - nazwa Uczelni powinna występować zawsze na pierwszym miejscu, przed nazwą jednostki będącą częścią składową.
- Publikacje są zaliczane do dorobku publikacyjnego AWF Warszawa tylko wtedy, gdy posiadają afiliację Uczelni.
- Pracownicy AWF Warszawa świadczący pracę w więcej niż jednej jednostce organizacyjnej zobowiązani są do jednoznacznego przypisania publikacji wyłącznie do jednej jednostki.
- Autor podaje afiliację poprzez umieszczenie w publikacji przy swoim imieniu i nazwisku nazwy Uczelni oraz nazwy wydziału lub jednostki organizacyjnej niebędącej wydziałem.
Zgodnie z § 2 Statutu Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, oficjalną nazwą, którą należy posługiwać się przy podawaniu afiliacji jest:
- w wersji polskiej nazwa pełna: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
- w wersji angielskiej: Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw
- w wersji polskiej nazwa skrócona: AWF Warszawa
Przy afiliacji można dodatkowo podać nazwę wewnętrznej jednostki organizacyjnej (w układzie malejącym tj. AWF Warszawa - Wydział – Instytut – Katedra – Zakład itp.) np.:
- Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie - Wydział Wychowania Fizycznego - Katedra Turystyki i Rekreacji - Zakład Pedagogiki i Psychologii
- Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw - Faculty of Rehabilitiation - Chair of Clinical Physiotherapy
Analiza bibliometryczna dorobku publikacyjnego pracowników AWF Warszawa prezentowana w oparciu o bazę PUBLIKACJE
Wejście do analizy bibliometrycznej
Wszelkich informacji dotyczących bibliografii udzielają pracownicy OIN p. Agnieszka Adamowicz-Azzi (pok. 306, tel. wew. 488) lub p. Monika Kowalik (pok. 206, tel. wew. 218).
Identyfikator naukowca
Szczegółowe informacje na temat:
- założenia przez autora konta w systemie ORCID,
- integracji profilu ORCID z profilami istniejącymi w innych bazach (PBN, Web of Science, SCOPUS, Research Gate, Google Scholar)
Zarządzanie kontami i ich autoryzacja w PBN, ORCID, Web of Science/Publons, SCOPUS
Jak przypisać ORCID ID do osoby w PBN? - film instruktażowy Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego
W celu założenia własnego profilu należy:
- wejść na stronę http://www.researcherid.com/,
- wybrać opcję „JOIN PUBLONS NOW”,
- wypełnić formularz rejestracyjny i zatwierdzić klikając na „Submit”,
Na podany adres e-mail zostanie wysłana informacja, w której znajdować się będzie link aktywacyjny, należy przejść do podanej strony, wypełnić formularz i zatwierdzić klikając na „Submit Registration”, otworzy się nowe okno, w celu dokończenia rejestracji należy zaakceptować licencję.
Jak połączyć i wyeksportować profil z Publons do ORCID
Tworzenie profilu Publons - prezentacja Clarivate Analytics
Scopus Author ID - informacja ze strony The Library and Information Centre
Kooperacja naukowa
Materiały instruktażowe
Web of Science - Training - Szkolenia
SCOPUS - materiały instruktażowe
Indeksowanie czasopism naukowych w bazie Scopus
Narzędzia bibliometryczne
Swoiste kompendium wiedzy na temat narzędzia oraz jak z niego korzystać znajduje się pod wskazanym linkiem.
- Filmy instruktażowe - SciVal video
Narzędzia służące do gromadzenia publikacji i tworzenia bibliografii załącznikowej do pracy naukowej
- gromadzić, przechowywać publikacje, opisy bibliograficzne
- zarządzać dokumentami w wersji online i offline
- tworzyć bibliografię załącznikową do publikacji
- zakładać grupy i prowadzić współpracę w ich ramach
- umieszczać komentarze w publikacjach i udostępniać je członkom swoich grup
- rozpowszechniać swoje osiągnięcia naukowe.
Przewodniki po Mendeley:
- Efektywne zarządzanie bibliografią – poradnik użytkownika Mendeley
- Filmy instruktażowe - Videos and Tutorials
EndNote Online - biblioteka referencji w chmurze, menadżer bibliografii załącznikowej. Strona o Endnote w języku angielskim.
Program publikowania otwartego Elsevier w ramach licencji krajowej 2022-2024
Informacje na temat programu dostępne na stronie WBN ICM oraz na stronie wydawnictwa Elsevier.
Wszelkie pytania dotyczące programu można kierować do wydawnictwa Elsevier na adres support@elsevier.com oraz do WBN ICM na adres wbn@icm.edu.pl.
Dodatkowo można obejrzeć nagrania webinariów dla autorów/autorek dotyczące zasad publikowania w modelu Open Access Elsevier w ramach licencji krajowej Elsevier author journey
Pod adresem wbn@icm.edu.pl można także uzyskać kontakt do lokalnych administratorów programu publikowania Elsevier w poszczególnych instytucjach.
Program publikowania otwartego Springer w ramach licencji krajowej 2022-2024
Informacje na temat programu dostępne na stronie WBN ICM oraz na stronie wydawnictwa Springer Nature.
Wszelkie pytania dotyczące publikowania otwartego należy kierować bezpośrednio do wydawnictwa Springer Nature pod adres oa.verification@springernature.com. W razie dalszych problemów prosimy kontaktować się z obsługą WBN pod adresem wbn@icm.edu.pl.
Pod adresem wbn@icm.edu.pl można także uzyskać kontakt do lokalnych administratorów programu publikowania otwartego w poszczególnych instytucjach.
Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej LWW 2023
Informacje na temat programu dostępne na stronie WBN ICM oraz na stronie wydawnictwa Wolters Kluwer.
Wszelkie pytania dotyczące programu można kierować do ICM na adres wbnoa@icm.edu.pl (uwaga: od 2023 r. program LWW jest administrowany bezpośrednio przez ICM) oraz do wydawcy, osoba kontaktowa: Katarzyna Czerwińska, adres: Katarzyna.Czerwinska@wolterskluwer.com.
Autor, który chce skorzystać z programu, powinien:
- wybrać czasopismo z listy, w którym chciałby publikować, (link do listy)
- wysłać artykuł do redakcji czasopisma wybranego z listy,
- uzyskać akceptację redakcji na opublikowanie artykułu w ramach programu,
- skontaktować się mailowo z ICM na adres: wbnoa@icm.edu.pl
- przesłać na adres ICM pierwszą stronę zaakceptowanego przez redakcję artykułu.
ICM zweryfikuje afiliację autora oraz jej uwidocznienie w artykule (od 2023 r. program LWW jest administrowany przez ICM).
Artykuły opublikowane w modelu subskrypcyjnym w okresie od stycznia 2023 do uruchomienia programu mogą zostać włączone do programu i przekształcone na model otwarty po 1 listopada 2023, jeśli pozostaną wolne vouchery. W roku 2021 zostało opublikowanych 6 z puli 20 artykułów, w 2022 r. zostało opublikowanych 7 z puli 17 artykułów.
Wskaźniki oceny publikacji naukowych
Impact Factor (IF) - wskaźnik oceny czasopism. Jest to liczba odpowiadająca częstotliwości z jaką prace zamieszczone w czasopiśmie w ostatnich dwóch latach są średnio cytowane w ciągu roku. IF dla czasopisma w danym roku oblicza się dzieląc liczbę cytowań artykułów przez ogólną liczbę artykułów ukazujących się w tym czasopiśmie w ciągu dwóch poprzednich lat. W ramach krajowej licencji posiadamy dostęp do bazy Journal Citation Reports (JCR).
Wykazy czasopism
Wyszukiwanie cytowań - raporty
Każdy pracownik naukowy może samodzielnie sprawdzić stan własnych cytowań w bazach poniżej:
Zgłaszanie źródeł
Publisher Relations Journals – kryteria oceny i proces zgłaszania źródeł do Web of Science.
Identyfikator naukowca
Szczegółowe informacje na temat:
- założenia przez autora konta w systemie ORCID,
- integracji profilu ORCID z profilami istniejącymi w innych bazach (PBN, Web of Science, SCOPUS, Research Gate, Google Scholar)
Zarządzanie kontami i ich autoryzacja w PBN, ORCID, Web of Science/Publons, SCOPUS
Jak przypisać ORCID ID do osoby w PBN? - film instruktażowy Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego
W celu założenia własnego profilu należy:
- wejść na stronę http://www.researcherid.com/,
- wybrać opcję „JOIN PUBLONS NOW”,
- wypełnić formularz rejestracyjny i zatwierdzić klikając na „Submit”,
Na podany adres e-mail zostanie wysłana informacja, w której znajdować się będzie link aktywacyjny, należy przejść do podanej strony, wypełnić formularz i zatwierdzić klikając na „Submit Registration”, otworzy się nowe okno, w celu dokończenia rejestracji należy zaakceptować licencję.
Jak połączyć i wyeksportować profil z Publons do ORCID
Tworzenie profilu Publons - prezentacja Clarivate Analytics
Scopus Author ID - informacja ze strony The Library and Information Centre
Kooperacja naukowa
Narzędzia bibliometryczne
Swoiste kompendium wiedzy na temat narzędzia oraz jak z niego korzystać znajduje się pod wskazanym linkiem.
- Filmy instruktażowe - SciVal video
Narzędzia służące do gromadzenia publikacji i tworzenia bibliografii załącznikowej do pracy naukowej
- gromadzić, przechowywać publikacje, opisy bibliograficzne
- zarządzać dokumentami w wersji online i offline
- tworzyć bibliografię załącznikową do publikacji
- zakładać grupy i prowadzić współpracę w ich ramach
- umieszczać komentarze w publikacjach i udostępniać je członkom swoich grup
- rozpowszechniać swoje osiągnięcia naukowe.
Przewodniki po Mendeley:
- Efektywne zarządzanie bibliografią – poradnik użytkownika Mendeley
- Filmy instruktażowe - Videos and Tutorials
EndNote Online - biblioteka referencji w chmurze, menadżer bibliografii załącznikowej. Strona o Endnote w języku angielskim.
Programy publikowania otwartego w Elsevier i Springer
W dniu 13.12.2022 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki przedstawiło wybór kolekcji tematycznych czasopism Science Direct w ramach licencji krajowej Elsevier związany z ograniczeniem kosztu tej licencji. W tym samym dniu ICM podpisał nową umowę z Elsevier na lata 2022-2024, patrz opis licencji na dostęp oraz program publikowania otwartego.
Opis licencji krajowej Elsevier został zaktualizowany (w tym lista czasopism dostępnych w ramach licencji whttps://wbn.icm.edu.pl/licencje/#elsevier
roku 2023)Ponadto informujemy, że ICM Uniwersytet Warszawski złożył wniosek do Ministerstwa Edukacji i Nauki o finansowanie WBN w 2023 r. Wniosek obejmuje zakup tych samych licencji wraz z programami publikowania otwartego, które zostały dofinansowane w 2022 r. Dla licencji konsorcyjnych przyjęto na razie szacunkowe koszty wynikające z ofert wydawców dla instytucji, które uczestniczyły w licencjach w 2022 r. Ewentualne zmiany kosztów wynikające ze zmiany uczestników zostaną uwzględnione w aktualizacji wniosku, która zostanie przygotowana przez ICM na koniec 2022 r. po zebraniu wstępnych zgłoszeń instytucji do licencji konsorcyjnych w 2023 r.
data publikacji: 2022.12.14
W ramach licencji krajowej Elsevier w latach 2019-2021 działaL program pilotażowy publikowania otwartego dla polskich autorów korespondencyjnych. Program ma dwie części: A i B. Program A obejmuje publikację określonej liczby artykułów otwartych, które zostaną w całości sfinansowane z krajowej opłaty licencyjnej: 500 artykułów w roku 2019, 1000 artykułów w roku 2020 i 1500 artykułów w roku 2021. W roku 2020 program A działa od 1 stycznia do momentu wyczerpania się puli 1000 artykułów. W przypadku, jeśli pula artykułów przewidzianych na dany rok w programie A wyczerpie się przed końcem roku, to na pozostałą część roku zostanie uruchomiony Program B. Program B pozwala na publikację dowolnej liczby dalszych artykułów otwartych na koszt instytucji, w których są afiliowani autorzy korespondencyjni, z wykorzystaniem zniżki w stosunku do cennika standardowego. Zniżka ta wynosi 30% w roku 2019, 20% w roku 2020 i 10% w roku 2021.
Program obejmuje artykuły typu: Case Reports (CRP), Data (DAT), Full Length Articles (FLA), Micro Articles (MIC), Software (OSP), Reviews (REV), Replication Study (RPL), Short Communications (SCO), Short Surveys (SSU), Videos (VID), Practice Guidelines (PGL) i Protocols (PRO).
Programy A i B obejmują 1777 czasopisma hybrydowe oraz gold open access. Lista ta nie obejmuje niektórych czasopism współwydawanych przez Elsevier, w których publikacje otwarte są finansowane na specjalnych zasadach i nie mogą być realizowane w ramach programu krajowego.
Wszelkie pytania dotyczące programu można kierować do wydawnictwa Elsevier na adres support@elsevier.com oraz do WBN na adres wbn@icm.edu.pl. W przypadku problemów z publikacją konkretnego artykułu wskazane jest podanie w korespondencji identyfikatora DOI, o ile jest on już przypisany do artykułu. Informacja o polskim programie jest także dostępna na stronie Elsevier.
Pełny opis pilotażowego programu publikowania otwartego Elsevier
Wskaźniki oceny publikacji naukowych
Impact Factor (IF) - wskaźnik oceny czasopism. Jest to liczba odpowiadająca częstotliwości z jaką prace zamieszczone w czasopiśmie w ostatnich dwóch latach są średnio cytowane w ciągu roku. IF dla czasopisma w danym roku oblicza się dzieląc liczbę cytowań artykułów przez ogólną liczbę artykułów ukazujących się w tym czasopiśmie w ciągu dwóch poprzednich lat. W ramach krajowej licencji posiadamy dostęp do bazy Journal Citation Reports (JCR).
Wykazy czasopism
Wyszukiwanie cytowań - raporty
Każdy pracownik naukowy może samodzielnie sprawdzić stan własnych cytowań w bazach poniżej:
Zgłaszanie źródeł
Publisher Relations Journals – kryteria oceny i proces zgłaszania źródeł do Web of Science.