Informacje dla autorów

Dostarczanie materiałów bibliograficznych

Zarządzenie Rektora AWF Warszawa nr 1/2009/2010 w sprawie tworzenia bazy danych o nazwie PUBLIKACJE dokumentującej dorobek naukowy i dydaktyczny nauczycieli akademickich zatrudnionych w AWF Warszawa

Od 1 kwietnia 2022 r. dostarczenie materiałów do bazy PUBLIKACJE odbywa się tylko drogą elektroniczną

Pracownicy oraz doktoranci AWF Warszawa proszeni są o dostarczanie własnych publikacji do Oddziału Informacji Naukowej Biblioteki Głównej za pomocą systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów - EOD (na mocy Zarządzenia Rektora AWF Warszawa nr 81/2020/2021). Prace należy dostarczać na bieżąco, najpóźniej w ciągu miesiąca od daty ich ukazania się zgodnie z instrukcją dostarczania publikacji. Publikacje, które otrzymały aktywny nr DOI mogą zostać zgłoszone bez oczekiwania na wersję papierową.

Koszty publikowania – podstawowe informacje

Szanowni Państwo,

uprzejmie informujemy, że w systemie EOD w module Biblioteki we "wniosku na zgłoszenie publikacji do bazy Publikacje" pojawiły się nowe pola do wypełnienia:

Podstawa prawna:

Informacje dotyczące opłat za publikacje są wymagane w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 17 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on.

  • Koszty opublikowania*

Dodatkowe wyjaśnienia:

1. Które publikacje autorzy powinni zgłaszać jako płatne?

Typy publikacji objęte obowiązkiem wprowadzenia opłat:

- artykuły opublikowane w roku 2022 lub latach późniejszych,

- monografie (autorstwo książki i książki pod redakcją) opublikowane w roku 2022 lub latach późniejszych z pominięciem rozdziałów,

opublikowane i opłacone ze środków Uczelni w oparciu o faktury wystawione przez wydawnictwa zewnętrzne.

2. Jakich kosztów nie zamieszczamy?

Nie zamieszczamy kosztów poniesionych na rzecz podmiotu innego niż wydawnictwo zewnętrzne z tytułu:

- publikowania rozdziałów,

- tłumaczeń,

- korekty językowej/proof reading

- umów zleceń dot. recenzji,

- promocji publikacji,

- kosztów własnych (wydawnictwo własne) itp.

3. Koszty poniesione w walucie zagranicznej należy sprawozdawać w ujęciu brutto w złotych polskich.

4. W przypadku publikacji płatnych opublikowanych w latach 2020-2021 autorzy proszeni są o kontakt z Ośrodkiem Informacji BG p. Mileną Matejkowską-Kuczkowską tel. wew. 595 lub p. Agnieszką Adamowicz-Azzi tel. wew. 488.

5. Więcej informacji na stronie PBN

Formularz - zgłoszenie do bazy PUBLIKACJE

Film instruktażowy - Biblioteka Szkolenie EOD

Analiza bibliometryczna dorobku publikacyjnego pracowników AWF Warszawa prezentowana w oparciu o bazę PUBLIKACJE

Analiza bibliometryczna umożliwia wykonywanie zestawień liczbowych w formie tabel lub diagramów na poziomie całej uczelni, poszczególnych wydziałów, jednostek organizacyjnych oraz dla indywidualnych autorów. Dane dotyczą liczby prac ogółem, liczby prac poszczególnych typów, liczby prac z IF, punktacją KBN/MNiSW/MEiN oraz łącznej wartości powyższych wskaźników. Baza danych kompleksowo analizuje dorobek naukowy pracowników AWF Warszawa od roku 2008, lata wcześniejsze są niekompletne.

Wejście do analizy bibliometrycznej

Wszelkich informacji dotyczących bibliografii udzielają pracownicy OIN p. Agnieszka Adamowicz-Azzi (pok. 306, tel. wew. 488) lub p. Monika Kowalik (pok. 206, tel. wew. 218).

Identyfikator naukowca

ORCID - (Open Researcher i Contributor ID) – międzynarodowy system identyfikacji autorów prac naukowych. Polega na przydzieleniu naukowcowi unikalnego oznaczenia alfanumerycznego składającego się z 16 cyfr podzielonych na cztery równe części i zapisanych w formie orcid.org/oznaczenie numeryczne.

Szczegółowe informacje na temat:

- założenia przez autora konta w systemie ORCID,

- integracji profilu ORCID z profilami istniejącymi w innych bazach (PBN, Web of Science, SCOPUS, Research Gate, Google Scholar)

Zarządzanie kontami i ich autoryzacja w PBN, ORCID, Web of Science/Publons, SCOPUS

Naukowiec w sieci - ebook BUW

Jak przypisać ORCID ID do osoby w PBN?film instruktażowy Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego

Aktualizacja profilu ORCID


ResearcherID on Publons - portal dla autorów, identyfikujący dorobek naukowy w Web of Science.

W celu założenia własnego profilu należy:

- wejść na stronę  http://www.researcherid.com/,

- wybrać opcję „JOIN PUBLONS NOW”,

- wypełnić formularz rejestracyjny i zatwierdzić klikając na „Submit”,

Na podany adres e-mail zostanie wysłana informacja, w której znajdować się będzie link aktywacyjny, należy przejść do podanej strony, wypełnić formularz i zatwierdzić klikając na „Submit Registration”, otworzy się nowe okno, w celu dokończenia rejestracji należy zaakceptować licencję.

Jak połączyć i wyeksportować profil z Publons do ORCID

Tworzenie profilu Publons - prezentacja Clarivate Analytics


ID Scopus - identyfikator używany w bazie danych Scopus. Jest przypisywany automatycznie każdemu autorowi, który po opublikowaniu przynajmniej artykułu w indeksie Scopus. Dodatkowo wszystkie publikacje każdego autora są zgrupowane w profilu autora Scopus i umożliwiają cytowanie metryki dla każdego autora. Ważne, aby sprawdzić poprawność przypisanych publikacji. W przypadku publikowania pod różnymi wariantami swojego nazwiska w bazie można odnaleźć więcej niż jeden profil. W tym celu należy uporządkować informacje o sobie w bazie. W tym celu należy skontaktować się z administratorem bazy Scopus zgodnie z instrukcją.

Scopus Author ID - informacja ze strony The Library and Information Centre


Inne identyfikatory naukowców
- PBN ID: nr nadawany autorowi po zarejestrowaniu się w Polskiej Bibliografii Naukowej (PBN). Po zalogowaniu, widoczny na Koncie użytkownika.
- numeryczny identyfikator w bazie „Ludzie Nauki” serwisu nauka-polska.pl (wykorzystywany na przykład przy biogramach naukowców w serwisie Wikipedia.pl),
- arXiv Author ID (identyfikator autora w darmowym archiwum nierecenzowanych naukowych preprintów – https://arxiv.org/user/login),
MR Author ID (serwis Mathematical Review),
zbMATH Author ID (serwis Zentralblatt MATH),
VIAF ID (autorytatywny rekord dla autora, utworzony na podstawie informacji ze zautomatyzowanych krajowych kartotek wzorcowych – wykorzystywany przede wszystkim w środowisku bibliotekarskim),
ISNI (czyli International Standard Name Identifier),

Kooperacja naukowa

Crossref ułatwia wyszukiwanie, cytowanie, łączenie i ocenianie wyników badań. Organizacją członkowska non-profit, która istnieje po to, by poprawić komunikację naukową, promuje rozwój i kooperatywne wykorzystanie nowych i innowacyjnych technologii w celu przyśpieszenia i ułatwienia wyszukiwania prac naukowych. Rejestruje linki DOI dla publikacji profesjonalnych.

Materiały instruktażowe

Web of Science -  Training - Szkolenia

SCOPUS - materiały instruktażowe

Indeksowanie czasopism naukowych w bazie Scopus

Narzędzia bibliometryczne

InCites -  narzędzie opracowane na podstawie Web of Science Core Collection, dzięki któremu można przeanalizować dorobek naukowy swojej instytucji oraz porównać efektywność swojej jednostki naukowej z innymi na całym świecie, a także określić efektywność i funkcjonowanie: siebie jako autora, swojej instytucji, kraju, dziedziny badawczej, czy wybranego czasopisma.
Swoiste kompendium wiedzy na temat narzędzia oraz jak z niego korzystać znajduje się pod wskazanym linkiem.

SciVal – dodatek do Scopusa  - to narzędzie do analizy danych zawartych w bazie Scopus, które umożliwia wizualizację osiągnięć instytucji naukowych, porównanie z innymi jednostkami, ocenę potencjalnych współpracowników oraz partnerów, a także analizowanie trendów w świecie nauki. Licencja pilotażowa SciVal obejmuje wszystkie instytucje, które zgłosiły lub zgłoszą się do licencji krajowych WBN. SciVal jest już dostępny ze wszystkich numerów IP zarejestrowanych przez te instytucje do licencji krajowych WBN. Każdy użytkownik, który chce skorzystać z narzędzia, musi posiadać osobiste konto do serwisów Elsevier. Może to być konto założone wcześniej na serwerach Science Direct lub Scopus. Konto takie można także założyć na serwerze SciVal wybierając w menu opcję “Register Now”.

- Filmy instruktażowe - SciVal video

Narzędzia służące do gromadzenia publikacji i tworzenia bibliografii załącznikowej do pracy naukowej

Mendeley - ogólnodostępny, bezpłatny menedżer bibliografii. Stworzony z myślą o naukowcach, studentach i bibliotekarzach, dzięki któremu można:
  • gromadzić, przechowywać publikacje, opisy bibliograficzne
  • zarządzać dokumentami w wersji online i offline
  • tworzyć bibliografię załącznikową do publikacji
  • zakładać grupy i prowadzić współpracę w ich ramach
  • umieszczać komentarze w publikacjach i udostępniać je członkom swoich grup
  • rozpowszechniać swoje osiągnięcia naukowe.
Bezpłatna wersja Mendeley pozwala użytkownikowi na deponowanie publikacji w formie desktopowej – Mendeley Desktop (oprogramowanie instalowane na komputerze) i sieciowej – Mendeley Web (portal wspierający bibliotekę Mendeley Desktop, oferujący dodatkowe funkcje). Umożliwia również tworzenie prywatnych grup składających się z maksymalnie czterech użytkowników, którzy mogą wspólnie dzielić dodatkowe 100 MB wolnej przestrzeni. Dostępna jest także aplikacja na urządzenia mobilne oferująca funkcje identyczne z wersją online App Store

Przewodniki po Mendeley:


Zotero - bezpłatne, łatwe w użyciu narzędzie, które pomaga zbierać, organizować, cytować i udostępniać badania. Informacje o polskiej wersji językowej.

EndNote Online - biblioteka referencji w chmurze, menadżer bibliografii załącznikowej. Strona o Endnote w języku angielskim.

Program publikowania otwartego Elsevier w ramach licencji krajowej 2022-2024

Informacje na temat programu dostępne na stronie WBN ICM oraz na stronie wydawnictwa Elsevier.
Wszelkie pytania dotyczące programu można kierować do wydawnictwa Elsevier na adres support@elsevier.com oraz do WBN ICM na adres wbn@icm.edu.pl.
Dodatkowo można obejrzeć nagrania webinariów dla autorów/autorek dotyczące zasad publikowania w modelu Open Access Elsevier w ramach licencji krajowej Elsevier author journey
Pod adresem wbn@icm.edu.pl można także uzyskać kontakt do lokalnych administratorów programu publikowania Elsevier w poszczególnych instytucjach.

Program publikowania otwartego Springer w ramach licencji krajowej 2022-2024

Informacje na temat programu dostępne na stronie WBN ICM oraz na stronie wydawnictwa Springer Nature.
Wszelkie pytania dotyczące publikowania otwartego należy kierować bezpośrednio do wydawnictwa Springer Nature pod adres oa.verification@springernature.com. W razie dalszych problemów prosimy kontaktować się z obsługą WBN pod adresem wbn@icm.edu.pl.
Pod adresem wbn@icm.edu.pl można także uzyskać kontakt do lokalnych administratorów programu publikowania otwartego w poszczególnych instytucjach.

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej LWW 2023

Informacje na temat programu dostępne na stronie WBN ICM oraz na stronie wydawnictwa Wolters Kluwer.
Wszelkie pytania dotyczące programu można kierować  do ICM na adres wbnoa@icm.edu.pl (uwaga: od 2023 r. program LWW jest administrowany bezpośrednio przez ICM) oraz do wydawcy, osoba kontaktowa: Katarzyna Czerwińska, adres: Katarzyna.Czerwinska@wolterskluwer.com.

Autor, który chce skorzystać z programu, powinien:

  • wybrać czasopismo z listy, w którym chciałby publikować, (link do listy)
  • wysłać artykuł do redakcji czasopisma wybranego z listy,
  • uzyskać akceptację redakcji na opublikowanie artykułu w ramach programu,
  • skontaktować się mailowo z ICM na adres: wbnoa@icm.edu.pl
  • przesłać na adres ICM pierwszą stronę zaakceptowanego przez redakcję artykułu.

ICM zweryfikuje afiliację autora oraz jej uwidocznienie w artykule (od 2023 r. program LWW jest administrowany przez ICM).

Artykuły opublikowane w modelu subskrypcyjnym w okresie od stycznia 2023 do uruchomienia programu mogą zostać włączone do programu i przekształcone na model otwarty po 1 listopada 2023, jeśli pozostaną wolne vouchery. W roku 2021 zostało opublikowanych 6 z puli 20 artykułów, w 2022 r. zostało opublikowanych 7 z puli 17 artykułów.

Wskaźniki oceny publikacji naukowych


Impact Factor (IF) - wskaźnik oceny czasopism. Jest to liczba odpowiadająca częstotliwości z jaką prace zamieszczone w czasopiśmie w ostatnich dwóch latach są średnio cytowane w ciągu roku. IF dla czasopisma w danym roku oblicza się dzieląc liczbę cytowań artykułów przez ogólną liczbę artykułów ukazujących się w tym czasopiśmie w ciągu dwóch poprzednich lat. W ramach krajowej licencji posiadamy dostęp do bazy Journal Citation Reports (JCR).

Indeks Hirscha (h) - (z ang. h-index) współczynnik wprowadzony w 2005 roku przez Jorge’a E. Hirscha określający liczbę publikacji danego autora, które uzyskały co najmniej h cytowań. Do pomocy w samodzielnym obliczeniu Indeksu Hirscha służy informacja ze strony „Warsztat badacza” prof. UAM. dra hab. Emanuela Kulczyckiego.

CiteScore - wskaźnik umożliwiający określenie średniej cytowalności czasopism, informacje o dokumentach i cytowaniach uwzględnionych w obliczeniach są dostępne na stronach czasopism w wykazie indeksowanych źródeł w bazie Scopus. Wartość
CiteScore określa średnią liczbę cytowań otrzymanych w danym roku – wskaźnik odwołuje się do dokumentów opublikowanych w czasopiśmie w ostatnich trzech latach.

Scimago Journal Rank (SJR) - wskaźnik, którego celem jest określenie prestiżu danego czasopisma. Zawiera informacje o czasopismach indeksowanych w bazie Scopus. Pozwala porównać czasopisma z wybranego kraju lub/i dziedziny cytowania, liczby publikowanych artykułów itp. Uwzględnia nie tylko prestiż cytującego źródła, ale także jego związek tematyczny z cytowanym czasopismem. Istotna jest różnorodność cytujących źródeł. SJR nie jest wskaźnikiem znormalizowanym, a zatem wartości będą odmienne dla czasopism z różnych dyscyplin.

Source Normalized Impact per Paper (SNIP) - wskaźnik pozwalający na określenie cytowalności danego czasopisma w odniesieniu do obszaru wiedzy. Jest to jedyny znormalizowany parametr, który bierze pod uwagę różnice wynikające z odmiennych praktyk wydawniczych w różnych obszarach wiedzy. Dzięki temu, korzystając z wartości parametru SNIP, można pokusić się o porównanie czasopism z odmiennych dyscyplin.

Wykazy czasopism

Master Journal List - wykaz tytułów czasopism indeksowanych w bibliograficznych bazach Web of Science. "Lista Filadelfijska" nie zawiera wskaźnika IF. Wartości IF są dostępne w bazie Journal Citation Reports.

ERIH PLUS - European Refrence Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS) to ogólnodostępny indeks czasopism naukowych z dziedzin humanistycznych i społecznych, tworzony przez Norwegian Center for Research Data. Aktualnie obejmuje ponad 7000 tytułów czasopism naukowych. Do 2014 r. lista była prowadzona pod nazwą ERIH przez European Science Foundation (z siedzibą we Francji) i dotyczyła wyłącznie czasopism humanistycznych. Pobierz aktualną listę czasopism zgodnie z instrukcją ERIH +.

Wyszukiwanie cytowań - raporty

Każdy pracownik naukowy może samodzielnie sprawdzić stan własnych cytowań w bazach poniżej:


Scopus - abstraktowa baza recenzowanych publikacji oraz źródeł dostępnych w Internecie, wyposażona w zaawansowane narzędzia umożliwiające śledzenie, analizowanie i wizualizację badań naukowych. Baza podaje także indeks Hirscha, który liczony jest w oparciu o publikacje od 1970 roku.

Zgłaszanie źródeł

Publisher Relations Journals – kryteria oceny i proces zgłaszania źródeł do Web of Science.

Identyfikator naukowca
ORCID - (Open Researcher i Contributor ID) – międzynarodowy system identyfikacji autorów prac naukowych. Polega na przydzieleniu naukowcowi unikalnego oznaczenia alfanumerycznego składającego się z 16 cyfr podzielonych na cztery równe części i zapisanych w formie orcid.org/oznaczenie numeryczne.

Szczegółowe informacje na temat:

- założenia przez autora konta w systemie ORCID,

- integracji profilu ORCID z profilami istniejącymi w innych bazach (PBN, Web of Science, SCOPUS, Research Gate, Google Scholar)

Zarządzanie kontami i ich autoryzacja w PBN, ORCID, Web of Science/Publons, SCOPUS

Naukowiec w sieci - ebook BUW

Jak przypisać ORCID ID do osoby w PBN?film instruktażowy Ośrodka Przetwarzania Informacji - Państwowego Instytutu Badawczego

Aktualizacja profilu ORCID


ResearcherID on Publons - portal dla autorów, identyfikujący dorobek naukowy w Web of Science.

W celu założenia własnego profilu należy:

- wejść na stronę  http://www.researcherid.com/,

- wybrać opcję „JOIN PUBLONS NOW”,

- wypełnić formularz rejestracyjny i zatwierdzić klikając na „Submit”,

Na podany adres e-mail zostanie wysłana informacja, w której znajdować się będzie link aktywacyjny, należy przejść do podanej strony, wypełnić formularz i zatwierdzić klikając na „Submit Registration”, otworzy się nowe okno, w celu dokończenia rejestracji należy zaakceptować licencję.

Jak połączyć i wyeksportować profil z Publons do ORCID

Tworzenie profilu Publons - prezentacja Clarivate Analytics


ID Scopus - identyfikator używany w bazie danych Scopus. Jest przypisywany automatycznie każdemu autorowi, który po opublikowaniu przynajmniej artykułu w indeksie Scopus. Dodatkowo wszystkie publikacje każdego autora są zgrupowane w profilu autora Scopus i umożliwiają cytowanie metryki dla każdego autora. Ważne, aby sprawdzić poprawność przypisanych publikacji. W przypadku publikowania pod różnymi wariantami swojego nazwiska w bazie można odnaleźć więcej niż jeden profil. W tym celu należy uporządkować informacje o sobie w bazie. W tym celu należy skontaktować się z administratorem bazy Scopus zgodnie z instrukcją.

Scopus Author ID - informacja ze strony The Library and Information Centre


Inne identyfikatory naukowców
- PBN ID: nr nadawany autorowi po zarejestrowaniu się w Polskiej Bibliografii Naukowej (PBN). Po zalogowaniu, widoczny na Koncie użytkownika.
- numeryczny identyfikator w bazie „Ludzie Nauki” serwisu nauka-polska.pl (wykorzystywany na przykład przy biogramach naukowców w serwisie Wikipedia.pl),
- arXiv Author ID (identyfikator autora w darmowym archiwum nierecenzowanych naukowych preprintów – https://arxiv.org/user/login),
MR Author ID (serwis Mathematical Review),
zbMATH Author ID (serwis Zentralblatt MATH),
VIAF ID (autorytatywny rekord dla autora, utworzony na podstawie informacji ze zautomatyzowanych krajowych kartotek wzorcowych – wykorzystywany przede wszystkim w środowisku bibliotekarskim),
ISNI (czyli International Standard Name Identifier),
Kooperacja naukowa
Crossref ułatwia wyszukiwanie, cytowanie, łączenie i ocenianie wyników badań. Organizacją członkowska non-profit, która istnieje po to, by poprawić komunikację naukową, promuje rozwój i kooperatywne wykorzystanie nowych i innowacyjnych technologii w celu przyśpieszenia i ułatwienia wyszukiwania prac naukowych. Rejestruje linki DOI dla publikacji profesjonalnych.
Narzędzia bibliometryczne
InCites -  narzędzie opracowane na podstawie Web of Science Core Collection, dzięki któremu można przeanalizować dorobek naukowy swojej instytucji oraz porównać efektywność swojej jednostki naukowej z innymi na całym świecie, a także określić efektywność i funkcjonowanie: siebie jako autora, swojej instytucji, kraju, dziedziny badawczej, czy wybranego czasopisma.
Swoiste kompendium wiedzy na temat narzędzia oraz jak z niego korzystać znajduje się pod wskazanym linkiem.

SciVal – dodatek do Scopusa  - to narzędzie do analizy danych zawartych w bazie Scopus, które umożliwia wizualizację osiągnięć instytucji naukowych, porównanie z innymi jednostkami, ocenę potencjalnych współpracowników oraz partnerów, a także analizowanie trendów w świecie nauki. Licencja pilotażowa SciVal obejmuje wszystkie instytucje, które zgłosiły lub zgłoszą się do licencji krajowych WBN. SciVal jest już dostępny ze wszystkich numerów IP zarejestrowanych przez te instytucje do licencji krajowych WBN. Każdy użytkownik, który chce skorzystać z narzędzia, musi posiadać osobiste konto do serwisów Elsevier. Może to być konto założone wcześniej na serwerach Science Direct lub Scopus. Konto takie można także założyć na serwerze SciVal wybierając w menu opcję “Register Now”.

- Filmy instruktażowe - SciVal video

Narzędzia służące do gromadzenia publikacji i tworzenia bibliografii załącznikowej do pracy naukowej
Mendeley - ogólnodostępny, bezpłatny menedżer bibliografii. Stworzony z myślą o naukowcach, studentach i bibliotekarzach, dzięki któremu można:
  • gromadzić, przechowywać publikacje, opisy bibliograficzne
  • zarządzać dokumentami w wersji online i offline
  • tworzyć bibliografię załącznikową do publikacji
  • zakładać grupy i prowadzić współpracę w ich ramach
  • umieszczać komentarze w publikacjach i udostępniać je członkom swoich grup
  • rozpowszechniać swoje osiągnięcia naukowe.
Bezpłatna wersja Mendeley pozwala użytkownikowi na deponowanie publikacji w formie desktopowej – Mendeley Desktop (oprogramowanie instalowane na komputerze) i sieciowej – Mendeley Web (portal wspierający bibliotekę Mendeley Desktop, oferujący dodatkowe funkcje). Umożliwia również tworzenie prywatnych grup składających się z maksymalnie czterech użytkowników, którzy mogą wspólnie dzielić dodatkowe 100 MB wolnej przestrzeni. Dostępna jest także aplikacja na urządzenia mobilne oferująca funkcje identyczne z wersją online App Store

Przewodniki po Mendeley:


Zotero - bezpłatne, łatwe w użyciu narzędzie, które pomaga zbierać, organizować, cytować i udostępniać badania. Informacje o polskiej wersji językowej.

EndNote Online - biblioteka referencji w chmurze, menadżer bibliografii załącznikowej. Strona o Endnote w języku angielskim.

Programy publikowania otwartego w Elsevier i Springer

W dniu 13.12.2022 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki przedstawiło wybór kolekcji tematycznych czasopism Science Direct w ramach licencji krajowej Elsevier związany z ograniczeniem kosztu tej licencji. W tym samym dniu ICM podpisał nową umowę z Elsevier na lata 2022-2024, patrz opis licencji na dostęp oraz program publikowania otwartego.

Opis licencji krajowej Elsevier został zaktualizowany (w tym lista czasopism dostępnych w ramach licencji wroku 2023) https://wbn.icm.edu.pl/licencje/#elsevier

Ponadto informujemy, że ICM Uniwersytet Warszawski złożył wniosek do Ministerstwa Edukacji i Nauki o finansowanie WBN w 2023 r. Wniosek obejmuje zakup tych samych licencji wraz z programami publikowania otwartego, które zostały dofinansowane w 2022 r. Dla licencji konsorcyjnych przyjęto na razie szacunkowe koszty wynikające z ofert wydawców dla instytucji, które uczestniczyły w licencjach w 2022 r. Ewentualne zmiany kosztów wynikające ze zmiany uczestników zostaną uwzględnione w aktualizacji wniosku, która zostanie przygotowana przez ICM na koniec 2022 r. po zebraniu wstępnych zgłoszeń instytucji do licencji konsorcyjnych w 2023 r.

data publikacji: 2022.12.14


W ramach licencji krajowej Elsevier w latach 2019-2021 działaL program pilotażowy publikowania otwartego dla polskich autorów korespondencyjnych. Program ma dwie części: A i B. Program A obejmuje publikację określonej liczby artykułów otwartych, które zostaną w całości sfinansowane z krajowej opłaty licencyjnej: 500 artykułów w roku 2019, 1000 artykułów w roku 2020 i 1500 artykułów w roku 2021. W roku 2020 program A działa od 1 stycznia do momentu wyczerpania się puli 1000 artykułów. W przypadku, jeśli pula artykułów przewidzianych na dany rok w programie A wyczerpie się przed końcem roku, to na pozostałą część roku zostanie uruchomiony Program B. Program B pozwala na publikację dowolnej liczby dalszych artykułów otwartych na koszt instytucji, w których są afiliowani autorzy korespondencyjni, z wykorzystaniem zniżki w stosunku do cennika standardowego. Zniżka ta wynosi 30% w roku 2019, 20% w roku 2020 i 10% w roku 2021.


Program obejmuje artykuły typu: Case Reports (CRP), Data (DAT), Full Length Articles (FLA), Micro Articles (MIC), Software (OSP), Reviews (REV), Replication Study (RPL), Short Communications (SCO), Short Surveys (SSU), Videos (VID), Practice Guidelines (PGL) i Protocols (PRO).

Programy A i B obejmują 1777 czasopisma hybrydowe oraz gold open access. Lista ta nie obejmuje niektórych czasopism współwydawanych przez Elsevier, w których publikacje otwarte są finansowane na specjalnych zasadach i nie mogą być realizowane w ramach programu krajowego.


Wszelkie pytania dotyczące programu można kierować do wydawnictwa Elsevier na adres support@elsevier.com oraz do WBN na adres wbn@icm.edu.pl. W przypadku problemów z publikacją konkretnego artykułu wskazane jest podanie w korespondencji identyfikatora DOI, o ile jest on już przypisany do artykułu. Informacja o polskim programie jest także dostępna na stronie Elsevier.

Pełny opis pilotażowego programu publikowania otwartego Elsevier

Wskaźniki oceny publikacji naukowych

Impact Factor (IF) - wskaźnik oceny czasopism. Jest to liczba odpowiadająca częstotliwości z jaką prace zamieszczone w czasopiśmie w ostatnich dwóch latach są średnio cytowane w ciągu roku. IF dla czasopisma w danym roku oblicza się dzieląc liczbę cytowań artykułów przez ogólną liczbę artykułów ukazujących się w tym czasopiśmie w ciągu dwóch poprzednich lat. W ramach krajowej licencji posiadamy dostęp do bazy Journal Citation Reports (JCR).

Indeks Hirscha (h) - (z ang. h-index) współczynnik wprowadzony w 2005 roku przez Jorge’a E. Hirscha określający liczbę publikacji danego autora, które uzyskały co najmniej h cytowań. Do pomocy w samodzielnym obliczeniu Indeksu Hirscha służy informacja ze strony „Warsztat badacza” prof. UAM. dra hab. Emanuela Kulczyckiego.

CiteScore - wskaźnik umożliwiający określenie średniej cytowalności czasopism, informacje o dokumentach i cytowaniach uwzględnionych w obliczeniach są dostępne na stronach czasopism w wykazie indeksowanych źródeł w bazie Scopus. Wartość
CiteScore określa średnią liczbę cytowań otrzymanych w danym roku – wskaźnik odwołuje się do dokumentów opublikowanych w czasopiśmie w ostatnich trzech latach.

Scimago Journal Rank (SJR) - wskaźnik, którego celem jest określenie prestiżu danego czasopisma. Zawiera informacje o czasopismach indeksowanych w bazie Scopus. Pozwala porównać czasopisma z wybranego kraju lub/i dziedziny cytowania, liczby publikowanych artykułów itp. Uwzględnia nie tylko prestiż cytującego źródła, ale także jego związek tematyczny z cytowanym czasopismem. Istotna jest różnorodność cytujących źródeł. SJR nie jest wskaźnikiem znormalizowanym, a zatem wartości będą odmienne dla czasopism z różnych dyscyplin.

Source Normalized Impact per Paper (SNIP) - wskaźnik pozwalający na określenie cytowalności danego czasopisma w odniesieniu do obszaru wiedzy. Jest to jedyny znormalizowany parametr, który bierze pod uwagę różnice wynikające z odmiennych praktyk wydawniczych w różnych obszarach wiedzy. Dzięki temu, korzystając z wartości parametru SNIP, można pokusić się o porównanie czasopism z odmiennych dyscyplin.
Wykazy czasopism
Master Journal List - wykaz tytułów czasopism indeksowanych w bibliograficznych bazach Web of Science. "Lista Filadelfijska" nie zawiera wskaźnika IF. Wartości IF są dostępne w bazie Journal Citation Reports.

ERIH PLUS - European Refrence Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS) to ogólnodostępny indeks czasopism naukowych z dziedzin humanistycznych i społecznych, tworzony przez Norwegian Center for Research Data. Aktualnie obejmuje ponad 7000 tytułów czasopism naukowych. Do 2014 r. lista była prowadzona pod nazwą ERIH przez European Science Foundation (z siedzibą we Francji) i dotyczyła wyłącznie czasopism humanistycznych. Pobierz aktualną listę czasopism zgodnie z instrukcją ERIH +.
Wyszukiwanie cytowań - raporty

Każdy pracownik naukowy może samodzielnie sprawdzić stan własnych cytowań w bazach poniżej:


Scopus - abstraktowa baza recenzowanych publikacji oraz źródeł dostępnych w Internecie, wyposażona w zaawansowane narzędzia umożliwiające śledzenie, analizowanie i wizualizację badań naukowych. Baza podaje także indeks Hirscha, który liczony jest w oparciu o publikacje od 1970 roku.
Zgłaszanie źródeł

Publisher Relations Journals – kryteria oceny i proces zgłaszania źródeł do Web of Science.